ماجرای تصادف جنجالی سایپا شاهین و تویوتا کرولا
اخیرا تصاویری از تصادف یک دستگاه سایپا شاهین با تویوتا کرولا ۲۰۱۳ منتشر شده است. این تصاویر نشان میدهند که خودرو شاهین آسیب زیادی ندیده است.
گجت نیوز: اخیرا تصاویری از تصادف یک دستگاه سایپا شاهین با تویوتا کرولا ۲۰۱۳ منتشر شده است. این تصاویر نشان میدهند که خودرو شاهین آسیب زیادی ندیده است.
به تازگی عکسهایی از تصادف یک دستگاه سایپا شاهین سفید رنگ با تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۳ مشکی رنگ در فضای مجازی پخش شده است. با توجه به شواهد موجود، این اتفاق در تهران به وقع پیوسته و حواشی بسیاری را به همراه داشته است.
در جریان این تصادف تویوتا کرولا از پشت با سایپا شاهین برخورد کرده و جلوپنجره و کاپوت آن به شدت آسیب دیده است. این در صورتی است که محصول سایپا، این تصادف را با خراشیدگی ناچیز روی سپر عقب و شکستن مه شکن سمت راست، از سر گذرانده است.
تا قبل از این اتفاق نیز تصادف مشابهی در کشور عمان میان یک دستگاه سمند سورن و تویوتا کمری اتفاق افتاد و تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده بود. بسیاری از رسانهها آسیب دیدگی شدید کمری را دلیل بر ایمن بودن سمند دانستند، اما سایتهای تخصصی حوزه خودرو این موضوع را به شکل دیگری بررسی کردند.
در ارتباط با تصادف سورن و کمری نمیتوان به صورت دقیقی اظهار نظر کرد، چرا که مجهولات بسیاری در رابطه با این اتفاق وجود دارد؛ مثلا مشخص نیست که دو خودرو در هنگام برخورد چه سرعتی داشتند.
طبیعتا اتومبیلهایی که از عقب با برخورد مواجه میشوند آسیب زیادی نمیبینند و اتفاقا در شرایط کنونی اتومبیلی که نیرو حاصل از تصادف را تا بالاترین حد ممکن مستهلک کند و از وارد شدن ضربه به سرنشینان جلوگیری کند، محصول ایمنتری به شمار میرود.
بسیاری از رسانهها با استناد به تصاویر منتشر شده از تصادف سایپا شاهین و تویوتا کرولا، از بهبود ایمنی محصولات سایپا سخن میگویند و مدعی میشوند که استانداردهای ایمنی در صنعت خودرو ایران پیشرفت کرده است. اما کمتر به این اتفاق از دید فنی نگاه میشود.
با توجه به تصاویر منتشر شده از این تصادف مشخص میشود که کرولا سرعت زیادی داشته و محصول سایپا در سرعت چندان بالایی قرار نداشته است. به نظر میرسد که کرولا دیرهنگام اقدام به ترمزگیری کرده و در نتیجه با دایو جلوی خودرو و برخورد آن به سازه زیرین سپر و شاسی شاهین، جلوپنجره و درپوش موتور کرولا آسیب زیادی دیده است. البته سپر و چراغ کرولا آسیب خاصی ندیده که این موضوع در نوع خود جالب است.
سایپا شاهین یکی از ایمنترین محصولات داخلی
تویوتا کرولا از سوی مؤسسه یورو انکپ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده و محصول سایپا نیز از تست R95 استاندارد ECE سه ستاره ایمنی را کسب کرده است. در تست تصادف ECE R95 در حالی که خودرو ثابت است، جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجهای به بخش کناری خودرو برخورد میکند. این تست سلامت راننده را میآزماید و با لحاظ برخی پارامترها به علاوه بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 را به خودروی حاضر در آزمون اعطا میکند.
تویوتا کرولا روی کاغذ اتومبیل ایمنتری از سایپا شاهین است، اما نمیتوان با استناد به این موضوع گفت که محصول سایپا ایمنی بالایی ندارد؛ بلکه این خودرو یکی از استانداردترین و ایمنترین محصولات داخلی به شمار میرود. از سوی دیگر تنها سه تصویر نیز دلیلی بر ایمنتر بودن شاهین نسبت به کرولا نیست.
علاوه بر این با سرچ کردن عبارت «Toyota corolla 2013 crash» در اینترنت تصاویر متنوعی برای شما به نمایش در خواهد آمد که تمام آنها تخریب کامل بخش جلو این خودرو را نشان میدهند. اما تصاویر تصادف سایپا شاهین و کرولا و همچنین تصاویر دیگری که از تصادف کرولا در فضای مجازی وجود دارد مشخص میسازند که دماغه خودرو تمام نیرو ضربه را به خود جذب کرده و هیچ ضربهای به ستونهای A و سقف وارد نشده است. در نتیجه سرنشینان هیچگونه آسیب جدی ندیدهاند.
برای نتیجهگیری باید عنوان کرد نمیتوان با استناد به چند تصویر مدعی شد که محصولات داخلی در مقایسه با خودروهایی مانند کرولا یا کمری ایمنتر هستند. از طرفی دیگر چنین داستانهایی نمیتوانند جایگاه محصولات داخلی را بهبود بخشند و نباید محصولات ملی نظیر تارا و شاهین را به صورت غیر کارشناسانه ستایش یا نکوهش کرد.
نظر کاربران
انشالله ما که بخیل نیستیم
سایپا به شکرانه این تصادف 200 دیگه بزاره روش
نگران هم نباشه ما ملت همیشه خریداریم
تجارت تو خون ملت ایرانه :))))
پاسخ ها
ناگفته نمونه ماشین های جدید شرکت های خارجی کافر مجهز به ترمز خودکار هستند که تقریبا اینطور تصادف ها رو ندارن ولی به شکرانه ممنوعیت واردات و نرخ دلار اونها جایی بین ما ندارند.
تبلیغات
بابا خود تحقیر، ولش کن این بزک کردنارو
کاری ب کیفیت داشتن یا نداشتن ندارم
این حجم از سیاه نمایی و ما بدبختیم دیگه نوبره
خیلی دیگه شورشو دراورده نویسنده
اون مشکی رادیتورش کنده شده کاپوت جلو له شده دقیقا کجای ماشین جلوی رو خورده
نقطه حساس و ضعیف تویوتا خورده به کنچ سپر که قسمت محکم ماشینه
پاسخ ها
تو چرا حرص ميخوري
حاظرم شرط ببندم صحنه سازی برای تبلیغ شاهین کردن.من صافکارم و تو عمرم بالای ۱۰۰۰تا تصادف دیدم این صحنه رو شک نکنید بازسازی تبلیغاتی کردن
پاسخ ها
تو عمرت فقط دیدی، ولی مشخصه هیچی سرت نمیشه
چون این تصادف تو شهید باکری ماشین رفیقه منهتصادف واقعی هم بود
الکیه،خواستن مثل قضیه تصادف سمند عمانی بازارگرمی کنن ،مردمم که یه مشت ساده دل ،....
از امروز ۳۰ میلیون افزایش قیمت خواهد داشت
از عقب زد به سپر
پاسخ ها
شاهین به یک ملییارد سلام کن
این قدر خودزنی چه معنا داره ؟!همه چی مال اونا خوبه برای ما کلا بده سیاهه زشته !!
دروغه، میخوان این لگن رو ایمن نشون بدن
اولا که آتیش می گرفت، حالا ایمن شده؟
اصلا شاهین معرکه
مقاوم
ایمن
آقا چرا باید پول بنز بدیم، شاهین سوار بشیم؟
آره تبلیغ کنین شاید ۵۰ میلیون گرونترش کردین در عرض یک روز
خو الان که چی؟ شاهین رو میشه خرید؟
خوب چرا قضیه را برعکس نمی گیرد اگه شاهین پشت ماشین تویوتا میزد چی میشد ....
مگه به عمان سمند صادر میکنیم
یادتان نرود در تصادف ماشین از عقب همیشه ماشینی که از پشت میزنه بیشتر آسیب میبینه هر ماشینی که باشه
جالبه همه نظرات بالا اینه که سایپا داره تبلیغ الکی میکنه و این تصادف فقط جهت فریب عوامه . خدارو شکر همه دارن شبیه هم فکر میکنن
حالا جای دوتا ماشینو عوض کنید
چرا پیام منو نگذاشتی مگه من بیکارم هی پیام بزارم اما پیام منو نگذاشتی.....پول کامل دادم چرا شاهین بی صاحابو تحویلم نمی دن سه ماه شد