مالیات و عوارض به سود خودروهای خارجی!
بررسی های منتشر شده نشان میدهد که هم اکنون، هزینه نقل و انتقال خودروهای لوکس خارجی کارکرده در دفاتر اسناد رسمی، بعضاً یک دهم خودروهای صفر ایرانی است.
خراسان: بررسی های منتشر شده نشان میدهد که هم اکنون، هزینه نقل و انتقال خودروهای لوکس خارجی کارکرده در دفاتر اسناد رسمی، بعضاً یک دهم خودروهای صفر ایرانی است.
آن هم در شرایطی که قیمت خودروهای خارجی با فاصله چند صد میلیونی از خودروهای داخلی قرار دارد.
سازمان امور مالیاتی هر سال با ارائه بخشنامهای بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی را اعلام میکند. این جداول در اجرای موادی از قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیاتهای مستقیم، در قالب لوح فشرده حاوی بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی و همچنین حق ثبت، به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ میشود. بر این اساس، مبنای محاسبه هزینه نقل و انتقال، به صورت یک درصد مالیات نقل و انتقال، نیم درصد حق ثبت، نیم درصد هزینه طرح کاداستر، درصد سهم کانون نماینده ثبت و کارکنان، ارزش افزوده، دریافتی سردفتر و درصد حق تحریر سردفتر نسبت به جمع هزینه سند است. با این اوصاف، تعیین ضرایب در این خصوص بعضاً به گونه ای انجام میشود که هزینه نقل و انتقال خودروهای مدل بالای ایرانی، تا ۱۰ برابر خودروهای کارکرده خارجی می رسد.
خودروهایی که حتی ارزش بازار بیشتری نسبت به خودروهای داخلی دارند. گزارش یاد شده می افزاید: مراجعه به یک دفتر ثبت اسناد رسمی در شرق تهران نشان می دهد هزینه ثبت یک خودروی دنا پلاس مدل ۱۴۰۰ تولید داخل بیش از ۷ میلیون تومان و هزینه ثبت یک خودروی کرولا مدل ۲۰۰۶ نیز حدود ۶۶۰ هزار تومان است. حتی هزینه نقل و انتقال یک تویوتا کرولا ۲۰۱۵ به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رسد.
این در حالی است که بررسی اولیه نشان می دهد که هم اینک قیمت بازار دنا پلاس توربو اتوماتیک ۵۱۶ میلیون و تویوتا کرولا ۲۰۱۵، بیش از یک میلیارد تومان است. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چرا قیمت گذاری پایه خودروهای مدل پایین خارجی به گونه ای انجام می شود که در نهایت مالیات نقل و انتقال این خودروها تا این حد کاهش یابد؟
نظر کاربران
مالیات بر نفس کشیدن، به زودی توسط دولت انقلابی