بلاتکلیفی هزاران تاکسی فرسوده در تهران
افزایش قیمت خودرو، تحویل و تولید تاکسی را متوقف کرده است
روزنامه همشهری: درست است که گلایههای شهروندی از تاکسیها همیشه وجود داشته و دارد، اما واقعیت آن است که این بخش همواره با بیمهریهایی هم روبهرو بوده است؛ درحالیکه تاکسیرانی سهم بزرگی در جابهجاییهای روزانه تهران دارد و نقش جدی در حملونقل همگانی بازی میکند. به گزارش همشهری، در این میان تعدادی از تاکسیرانان با آنکه مایل به تعویض خودروی فرسوده خود هستند، اما تسهیلاتی که به آنها داده میشود، آنقدری نیست که قیمت خرید یک تاکسی نو را جبران کند.
به همین بهانه سراغ سازمان تاکسیرانی شهر تهران رفتیم. سیدعلی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این ارتباط از همکاری نکردن شرکت ایرانخودرو در ثبتنام و تحویل تاکسیهای جدید به تاکسیداران به بهانه لزوم افزایش قیمت خودرو خبر داد و گفت: «بیش از نیمی از ناوگان تاکسیرانی شهر تهران فرسوده است؛ بر همین اساس از ابتدای سالجاری تفاهمنامهای با سازمان برنامه و بودجه امضا کردیم تا مبلغی برای تسهیلات نوسازی در اختیار تاکسیهای فرسوده قرار بگیرد.
براساس قیمت خودرو و طبق کارشناسیها این مبلغ ۹۰میلیون تومان تعیین شد. صحبت ما هم این بود که خودروساز در قیمتگذاری تاکسی نباید مانند خودروهای شخصی عمل کند و قیمت تاکسی تا پایان سال۱۴۰۰ که بسته تشویقی ۹۰میلیون تومانی برای نوسازی تاکسیها درنظر گرفته و مصوب شده، افزایش نداشته باشد و خودروساز قیمت تاکسی را افزایش ندهد.» او افزود: «پس از افزایش قیمت خودرو در ابتدای سال، شرکت ایرانخودرو بهدنبال افزایش قیمتخودرو در بازه زمانی ۳ماهه است. این شرکت خودروساز برای نوسازی تاکسیها از خردادماه شروع بهکار کرد و تا آخر شهریور این روند ادامه داشت، اما بعد از آن ثبتنام و صدور کد رهگیری و پیشفاکتور بهصورت قطرهچکانی انجام شد.»
مخالفت با افزایش قیمت خودرو
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: «از نیمه مهرماه ایرانخودرو بهطور کل برای تاکسیهایی که از یکماهونیم تا ۲ماه گذشته سهم آورده خودشان را واریز کردهاند کد رهگیری و پیشفاکتور صادر نکرده و ثبتنام جدیدی هم انجام نمیدهد.»
ارسال نظر