۱۱۶۶۵۵۲
۳۹ نظر
۵۰۰۷
۳۹ نظر
۵۰۰۷
پ

چرا ثروتمندان از تورم موجود راضی‌اند؟

روزنامه اعتماد در گزارشی وضعیت تشديد نابرابري‌هاي درآمدي و افزايش ضريب جيني در ایران را بررسی کرده.

روزنامه اعتماد در گزارشی وضعیت تشديد نابرابري‌هاي درآمدي و افزايش ضريب جيني در ایران را بررسی کرده.

چرا ثروتمندان از تورم موجود راضی‌اند؟

در بخشی از این گزارش می‌خوانید:

* در وضعيت تورمي و حتي تشديد نابرابري‌هاي درآمدي و افزايش ضريب جيني نيز ممكن است وضعيت درآمدي برخي افراد بسيار خوب شود در حالي كه نزديك به اكثريت جامعه وضعيت بدتري پيدا مي‌كنند. بر اساس گزارش‌هاي رسمي در دهه نود، سهم ثروتمندترين به فقيرترين افراد جامعه افزايش يافت و از 11.09 به حدود 14 رسيد. بدين معنا كه در طول اين دهه درآمد ثروتمندترين افراد در ابتداي دهه نود 11.09 برابر فقيرترين افراد جامعه بوده و با گذر زمان اين رقم به حدود 14 برابر رسيده است. البته كه همه ‌چيز به درآمد محدود نمي‌شود و دهك دهم به تنهايي 30 درصد از هزينه‌هاي ناخالص سرانه كشور را نيز در اختيار دارد. آنچه در گزارش‌هاي رسمي مركز آمار و بانك مركزي وجود دارد، افزايش متوسط درآمد خانوارهاي كشور است.

* البته بايد توجه داشت اين افزايش درآمد عمدتا به دليل تورم است و كيك اقتصادي تغييري نكرده؛ اين را مي‌توان از يك دهه رشد اقتصادي نزديك به صفر متوجه شد. اما آنچه در دهه 90 ‌بايد به عنوان تجربه از آن ياد شود، افزايش نابرابري و مشكلاتي است كه تورم و البته نوسان‌هاي ريز و درشت و ناگهاني براي كشور ايجاد كرده؛ در اين دهه و به دليل افزايش نرخ ارز در دو بازه و به خصوص تاثيري كه از سال 97 به بعد بر اقتصاد كشور گذاشت، ثروتمندان به دليل دارايي‌هايي كه داشتند و به لطف تورم، ثروتمندتر شدند. البته كه يكي ديگر از دلايلي كه سهم ده درصد ثروتمندتري به ده درصد فقيرترين را در كشور از سال 97 به بعد افزايش داد، نوسان در بازارهايي بود كه عمده افراد ثروتمند در آن حضور يا نقدينگي مورد نياز براي حضور در آن بازارها را در اختيار داشتند. اين امر نشان مي‌دهد تورم تا چه اندازه مي‌تواند نه تنها بر نابرابري كه بر تداوم آن نيز تاثير بگذارد و به ساير بازارها نيز سرايت كند. در آن صورت هر سياستي كه خروج از ركود در يك بازار را نشانه بگيرد، به شكست مي‌انجامد.

* با استناد به گزارش نهادهاي رسمي با افزايش تورم و با يك تاخير زماني ضريب جيني نيز افزايش مي‌يابد. بدين معنا كه تورم نه تنها بر شاخص‌هاي اقتصادي كه بر شاخص‌هاي نابرابري نيز تاثير مي‌گذارد و حتي با دادن يارانه‌هاي نقدي و غير نقدي نيز نابرابري كاهش نمي‌يابد.

* بر اساس گزارش بانك مركزي نرخ تورم در سال 89 حدود 12.4 درصد بود كه در سال 90 به 21.5 درصد رسيد. با وجود اينكه در اين سال‌ها يارانه نقدي به يكي از روتين‌هاي درآمدي افراد تبديل شده بود و انتظار مي‌رفت بتواند قدري از شكاف ميان ثروتمندان و فقرا را پوشش دهد، اما افزايش تورم در سال‌هاي 90 تا 92 كه يكي از مهم‌ترين تبعات تحريم‌ها و البته جبران كسري بودجه از طريق چاپ پول بود، وضعيت نابرابري در كشور را تشديد كرد. به گونه‌اي كه ضريب جيني از 0.37 در سال 90 به 0.378 در سال 93 رسيد. البته كه كاهش تاثير يارانه‌هاي نقدي به عنوان كمك‌كننده به افراد كم درآمد نيز در افزايش نابرابري بي‌تاثير نبود. متوسط درآمد خانوار شهري در سال 90 حدود 13 ميليون تومان بود. در آن سال هر فرد حدود 546 هزار تومان يارانه نقدي دريافت مي‌كرد؛ اگر بعد خانواده سه نفر فرض شود در آن صورت يارانه نقدي يك‌سال آن خانواده يك ميليون و 638 هزار تومان خواهد بود. بدين معنا كه يارانه 12.6 درصد از درآمد افراد را شامل مي‌شد.

* البته كه اين سهم طي سال‌هاي آتي و با افزايش تورم نيز آب رفته است. به عنوان مثال در سال 95 كه متوسط درآمد خانوار شهري به 31.7 ميليون تومان رسيده بود، سهم يارانه نقدي از كل درآمدهاي يك خانواده به 5 درصد تقليل يافت تا اينكه در سال 99 و با افزايش متوسط درآمد خانوارهاي شهري به 74.6 ميليون تومان اين سهم نيز به كمترين رقم خود طي سال‌هاي پرداخت يارانه، 2.1 درصد كاهش يافت. در دهه نود كه متوسط درآمد خانوار شهري از سال 90 تا 99 افزايش 473.8 درصدي داشته، درآمد ملي سرانه به قيمت‌هاي جاري 242.5 درصد افزايش داشته است. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه عمده اين افزايش درآمد نه متاثر از بزرگ شدن كيك اقتصادي يا بهبود رشد اقتصادي كه به دليل جبران قدرت خريد از دست رفته، است كه در نهايت نيز به دليل تداوم نابرابري در توزيع درآمد و تورم، افزايش درآمد اعمال شده از بين مي‌رود.

* سه دهك هشتم، نهم و دهم حدود 58 درصد از كل هزينه‌اي كه در سال 99 در اقتصاد شد، پرداخت كردند. در حالي كه دهك‌هاي اول تا سوم تنها 11 درصد از هزينه‌هاي ناخالص سرانه در سال گذشته را دادند. اگرچه كه اين امر با توجه به درآمد بالاي دهك‌هاي هشتم تا دهم طبيعي به نظر مي‌رسد، اما نبايد از اين نكته غافل شد كه دهك‌هاي هزينه‌اي پايين‌تر عمده هزينه‌هاي خود را در بخش‌هاي خوراكي و مسكن مي‌پردازند و به همين دليل نيازمند توجه بيشتر هستند. البته كه افزايش و بعضا نوسان‌هاي شديد تورمي در سال‌هاي دهه 90 همچنين بالا رفتن هزينه‌هاي زندگي لزوم اين توجه را دوچندان مي‌كند. بر اساس گزارش‌هاي رسمي مركز آمار سهم هزينه‌هاي ناخالص سرانه دهك اول در سال 90 حدود 0.0234 بود كه در سال 99 به 0.0261 رسيد؛ با توجه به افزايش درآمد سرانه افراد جامعه، سهم هزينه‌هاي اين دهك از كل هزينه‌هاي جامعه در يك دهه تغيير چنداني نداشته است.

* شايد اين بدان معنا باشد دهك اول هزينه‌اي سهم كمتري از ساير دهك‌ها در هزينه‌هاي ناخالص سرانه دارند، چراكه درآمدزايي براي اين گروه‌ها كار دشواري است. اگرچه كه در بيشتر سال‌هاي دهه 90 ضريب جيني بالاتر از 0.37 بوده كه حاكي از نابرابري بالايي است، اما شواهد تاريخي نشان مي‌دهد كه ضريب جيني در بهترين سال‌ها 0.36 بود. البته كه كاهش‌هاي نه چندان زياد ضريب جيني حتي در سال‌هايي كه نرخ تورم تك رقمي بود، حاكي از وجود مشكلات ساختاري در اقتصاد است كه به نظر نمي‌رسد به اين زودي‌ها حل و فصل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ثروتمند کیه یا صاحب کارخونه ها هستن یا وارد کننده هستن که گرونی به نفع دو تاشونه

    • بدون نام

      چرا نداره معلومه همه ملک زمین دلار طلا دارایی شون چند برابر شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا لعنت به همشون

      • بدون نام

        برن به جهنم همشون

      • ایرانم سرافراز

        در طول تاریخ همین بود اون که داشته سرمایه دوبرابر شده فقیر چیزی نداره که گرون بشه .

      • بینام

        تمام..مدیران.وریسان.دولتی.ها.سرمایه.دار
        هستن

    • بدون نام

      پول پول میاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پولداران این دنیا خندان وان آن دنیا گران

      • بدون نام

        احسنت به تو کاربر 11:49 همینطور ادامه بده تا تموم بشه

      • بدون نام

        از کجا میدونی پولدارا اون دنیا گریانن؟؟!

      • بدون نام

        من فکر کنم بی پول ها و فقرا اون دنیا کم گریان نباشن!
        چون طبق شواهد هم مالی نیست هم ایمانی نمونده سر بی پولیه..
        داریم میبینیم
        بازم خدا تصمیم گیرندست بهتر ما نظری ندیم هنوز قیامت برپا نشده که ببنیم و نظر بدیم

    • بدون نام

      تورم فقط واسه دولت خوبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه نکن اون دنیا را هم با پول میخرند سر من وتو کلاه رفته

      • بینام

        پولدار.ها.همیشه.خندان.هستن.فکری.ندارن.غم.نان.ندارن.فکر.گرانی.ندارن.این.کارگر
        است.که.همیشه.درفکر.هستکه.چگونه.زندگی.را.تا.اخر.برج.برساند.ایا.کار.پیدا.میکند.یا.
        نه

    • سعید

      به پنج دهک پول بدین تورم میاد پنج دهک که پول نگرفته ثروتمند میشه پنج دهک که پول گرفته فقیر تر میشه

    • بدون نام

      چون خیلیهاشون با ارز 4200حال میکنن اما دیگه دوره شون داره تموم میشه .وقتی مردم همه چیز رو با قیمت ارز ازاد میخرند چرا پولها بره جیب این دلالها

    • بدون نام

      در اقتصاد تورمی ثروتمندان ثروتمندتر میشوند و اقشار متوسط به زیر خط فقر میروند جامعه امروز ایران طبقه متوسط حذف شده و جامعه دو قطبی شده فقرا و ثروتمندان
      متاسفانه طبقه متوسط است که رونق اقتصادی ایجاد میکند که در حال حاظر وجود ندارد

    • تورم

      چرا ناراضی باشن تا بوده همین بوده چون نون ثروتمند در خون فقیر است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقد اشتباه میزنید!!!
        برو باعثش دریاب!
        به پولدار جرات دارین چرتو پرت بگین فقط!

    • بدون نام

      ثروتمندها همیشه ظلم بدبختی رو بیشتر میکنند

    • بدون نام

      همه بازاری کسبه مدیر بانک نهادهای دولتی کارخونه ها حقوقی حقیقی های ثروتمند هستند معلومه عاشق تورم اند

      پاسخ ها

      • بینام

        این.اخریرا.درست.نوشتن

    • بدون نام

      بری این که مثل زالو خون خوارند

    • بدون نام

      منظور از ثروتمند کی هست دقیقا؟ البته که حساب آقازاده ها و رانت خواران و کسانی که با دلالی به ثروت رسیدن با پزشک جراحی که سالها درس خونده و زحمت کشیده و ماشین و خونه خوبی داره از زمین تا آسمان جداست.

    • بدون نام

      چون از توروم در آمد برای همین

    • بدون نام

      چون اگر روی جنسی ۱۰۰۰ تومان بره روش اونا ۵ برابر بیشتر گرون میکنن

    • بدون نام

      وقتی درامد صرافی ها خرید و فروش ارز های دیجیتا 300 میلیارد تومان در ماه
      و درامد کارگزاری های بورس در ماه 600 میلیارد تومان میباشد بایدم ثروتمندان خوشحال تر باشند ....!!!!!!!!!!!!!!!!
      بعد میان از حقوق کارگر و کارمند زیر 10 میلیون مالیات میگیرند ....!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      متاسفانه متاسفانه متاسفانه از ثروتمندان حتی 1% هم مالیات نمیگیرند که در بین طبقه متوسط و فقرا توزیع شود و توزیع ثروت کنترل شود ...!!!!!

      وظیفه توزیع عادلانه ثروتها کار دولت است وقتی در جامعه ای یک عده قلیل بیلیونر میشوند و 80% فقیر یعنی دولت ها و سیاست ها کارشان را درست انجام نمیدهند ...!!!!!!

    • بدون نام

      چون با گرانی به یکباره صاحب ثروت باد آورده میشوند!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین ثروتمند ها. هستند که نمیخواهند. تحریمها برداشته بشه پول و قدرت دست آنها هست. دولت. هیچ کاره هست نمیتونه کاری بکنه

    • بدون نام

      خلایق هرچه لایق

    • بدون نام

      لطفادهک ها را یکبار دیگر بازنگری کنید چون همه بر اساس خود اظهاری بوده والااه

    • بی نام

      از محلقا خانم سوال کنید چه سوال عجیبی کردین

    • بدون نام

      البته این را نگفته که مسبب بدبختی ما مردم دست درازی دولت به جیب ملت با دستکاری قیمت دلار و چاپ پول بدون پشتوانه است.

    • بدون نام

      مافیایی اقتصادی در کشور شکل گرفته که از تحریم داره سود میکنه این مافیا دیگه تحریم به دهنش مزه کرده و نمیذاره تحریم برداشته بشه

    • پشیمان

      این تورم یک شبه معجزه کلید بودشب ها درانبارها ومغازه هارا باز میکردوقیمت ا جناس داخل آنهارا دوبرابرمیکردصاحبان آنها یک شبه ثروت شان دوبرابر میشد جریمه آنرا کار گروکارمندوبازنشسته میپرداخت وهمین طور میپردازد..

    • بینام

      آنها.دیگرعادت.کردن.سیصد.درصد.همببرن.کهدارن.میبرن.باز.هم.ناراضیند

    • بدون نام

      کاربر ۱۱۴۹ انگار تو باغ نیستی سعی نکن سر خودت کلاه بذاری پولدارا هر دو دنیا خندانن ولی ندارا هر دو دنیا گریان راستی تو همین مسیر رو ادامه بده تا خندان بشی؟؟

    • zare

      چه کسی میداند...شاید این دنیا جهنم دنیای دیگر باشد.....کافکا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج