جزئیات طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو
همشهری با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد فرصتها و چالشهای طرح جدید مجلس برای واردات خودرو گفتگو کرده.
همشهری با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد فرصتها و چالشهای طرح جدید مجلس برای واردات خودرو گفتگو کرده.
مهدی دادفر:
* براساس طرحی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شده و در انتظار بررسی و رأی نهایی در صحن علنی است، شرایط جدیدی برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر خارجی درنظر گرفته شده است؛ اگرچه در این طرح نیز محدودیت ارزش، یعنی ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بالاتر از ۴۰هزار دلار و حجم موتور بیش از۲۵۰۰سیسی، همچنان برقرار است، اما با نهایی شدن این طرح در مجلس و تصویب و ابلاغ شورای نگهبان، واردات خودروهای خارجی به ۲شیوه و بدون انتقال ارز ازسرگرفته خواهد شد.
* در بخشی از این طرح واردات خودرو به ارز حاصل از صادرات خودرو، قطعات یا ملزومات صنایع خودروسازی منوط شده است. بهنظر میرسد طی چند سال گذشته این ماده قانونی یکی از منطقیترین و مردمیترین قوانین واردات خودرو بوده است که میتواند گره کور بازار خودرو و مشکلات گرانی خودروهای وارداتی و داخلی را حل کند. این قانون درصورت تصویب نهایی و ابلاغ شورای نگهبان میتواند به رفع انحصار در واردات و بازار خودرو نیز کمک کند.
* منظور از تامین ارز توسط متقاضی آن نیست که واردکنندگان خودرو سراغ صادرکنندگان کالا بروند و ارز حاصل از صادرات را برای واردات خودرو بهکار گیرند. بنابر آمار موجود بین 25 تا 30میلیارد دلار ارز در دست مردم است، اگر دولت بتواند این میزان ارز دپو شده را به گردش بیندازد، امکان گشایش بیشتر در سیاستهای ارزی نیز فراهم میشود. درواقع دولت به واردکنندگان خودرو میگوید هیچ ارزی، نه دولتی، نیمایی و سنایی برای واردات خودرو تخصیص نمیدهد و اگر واردکنندگان خواستار انجام این کار هستند باید خودشان ارز موردنیاز واردات خودرو را از سایر منابع خارجی تامین کنند.
* در این طرح واردکننده ملزم است ارز موردنیاز واردات خودرو را از محل منابع در اختیار مردم یا منشأ خارجی تامین کند. پیشنهاد ما نیز تامین ارز منشأ خارجی بود که واقعا نیز موجود است و افراد شاغل در دیگر کشورها به منابع ارزی، ویلا، ساختمان و شرکت در سایر کشورها دسترسی دارند و میتوانند ارز موردنیاز برای واردات خودرو را از این منابع تامین کنند.
* هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز، نسبت به واردات خودروی تمامبرقی یا 2نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی 3ستاره یا بالاتر براساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی اقدام کند.
* در نتیجه این مصوبه، تا این جای کار بهمعنای واردات خودروهای صفر کیلومتر است، اما در تبصره5 این قانون موضوع واردات خودروهای تا 3سال کارکرده نیز پیشبینی شده است. قانون ساماندهی بازار خودرو در نیمه دوم عمر مجلس گذشته طراحی شد که در آن برخی نمایندگان خود را به جای مصرفکننده خودرو گذاشته و بررسی کردند مشتریان خودرو چگونه میتوانند با کمترین هزینه خودرویی مناسب بخرند.
* درواقع این قانون تلاش میکند با افزایش رقابت، قیمت را کاهش و عرضه خودرو را افزایش دهد. درصورت تصویب و اجرای این طرح میتوان بهترین خودروهای کم کارکرد مدل 2017 تا 2020 را با کمترین قیمت وارد کرد. در سایر کشورها با گذشت یک سال از عمر خودرو شاهد افت 30درصدی، 2سال 50درصدی و 3سال 60 تا 70درصدی قیمت هستیم؛ یعنی میتوانیم خودرو 40هزار دلاری را به قیمت 15هزار دلار(با نرخ کنونی دلار؛ 300 تا 400میلیون تومان) بخریم. درواقع مشتری میتواند با احتساب عوارض، تعرفه و سایر هزینهها، یک خودروی مدل 2019 یا 2020 وارداتی با کارکرد کمتر از 2سال را با پرداخت یکمیلیارد تومان سوار شود.
* در این طرح انحصار واردات خودرو، از مسیر نمایندگیهای مجاز یا برخی اشخاص و شرکتها، شکسته شده و هر فرد حقیقی و حقوقی میتواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند. این کار خوبی است؛ زیرا بازار خودروی ایران بهدلیل انحصار در واردات با برخی التهابات روانی مواجه بوده است. این قانون توزیع برابر فرصت واردات خودرو به همه افراد، البته به شرط تامین ارز است و هیچ فشاری را بر منابع ارزی کشور تحمیل نمیکند.
* اکنون نیز مالکان خودروهای خارجی هزینه دریافت سرویسهای دورهای، دریافت خدمات و تامین قطعات را به نرخ بازار آزاد میپردازند. علاوه بر آن وقتی یک تاجر خودروی خارجی را وارد میکند، عقلا و منطقا سراغ واردات خودرویی میرود که شبکه خدمات پس از فروش آن در داخل وجود داشته باشد. اگرچه شبکه خدمات پس از فروش خودروهای خارجی به ارائه این خدمات الزامی ندارد، اما مشکل چندانی برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروهایی که گارانتی از نمایندگی مجاز ندارند نیز وجود ندارد. مثلا شما اگر مالک یک دستگاه خودروی بنز باشید و به نمایندگی مجاز این برند خودروسازی در ایران مراجعه کنید، آیا این نمایندگی به شما خدمات نمیدهد؟ این خدمات همین حالا هم به قیمت روز در نمایندگیهای موجود به مالکان خودروها ارائه میشود.
* این طرح مراحل نهایی خود در مجلس را میگذراند و پس از تأیید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد؛ فرایندی که احتمالا یکماه و نیم تا 2ماه زمان میبرد. بهاحتمال زیاد در نیمه دوم سال و حداکثر در شب عید امسال، شاهد واردات خودروهای خارجی و عرضه خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب خواهیم بود. با اجرای این قانون، کاهش حداقل 30درصدی قیمت خودروهای خارجی در بازار را شاهد خواهیم بود.
* همچنین واردات این خودروها در کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز مؤثر خواهد بود. محور اصلی انتقاداتی که قبلا در واردات خودرو به محمدرضا نعمتزاده، وزیر پیشین صنعت داشتند نیز در مورد مهندسی بازار خودرو به نفع خودروسازان داخلی بود. با واردات خودرو شاهد افزایش تنوع در عرضه خودرو و قدرت انتخاب مشتریان خواهیم بود. وقتی تنوع در انتخاب و رقابت قیمتی در بازار خودرو ایجاد شود، شاهد شکست قیمت خودرو خواهیم بود.
نظر کاربران
ایران ارز کافی واسه واردات واکسن ضدکرونا نداره بعدن یه عده انتظار واردات خودرو را دارن
عمرا اگه خودرو سازها بذارن...البته احتمالا کاری میکنن که این بازار هم انحصارا دست خودشون باشه و کماکان مردم رو بدوشن
اینقد مردم رو میپیچونن که قید ماشین خارجی رو بزنن و فقط خودشون و نسلشون بتونن سوار این خودروها بشن آزاد کردنتون بخوره تو سرتون حال بهمزنای تاریخ خدا نسلتون بسوزونه که جوونیمون رو سوزندین
احمقانه ترین چیزی بود که خوندم لگن های ایران را چه کشوری میخره؟ بعد اون کسی که میفروشه خود دولت و برای تولید لگن از رانت استفاده میکنه حاصل شکاف طبقاتی بیشتر
این پیشنهاد حتما از طرف خود خودرو سازان است برای کسب درآمد خودشان مدتی محدود وارد می کند پیمانه اش که پُر شد بعد ممنوع می کنند همیشه ملت را در اختیار خودشان قرار می دهند