خاطرات مشایخی از «هزاردستان» و «گاو»
جمشید مشایخی در پاسخ به این پرسش که چرا کارهای علی حاتمی در آن زمان دوبله و صداگذاری میشد؟ به ذکر خاطرهای از سریال «هزاردستان» پرداخت.
جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت درباره مجموعه تاریخی «هزاردستان» گفت: در «هزاردستان» حدود هشت ساعت ما صدابرداری سر صحنه داشتیم و من هشت ساعت با صدای خودم بازی کردم، اما به دلیل اینکه صدای مزاحم در آن کار زیاد بود و ما آن وقت از لحاظ تکنیک در حد امروز نبودیم، علی حاتمی ترجیح داد که کل صدای سریال را از اول صداگذاری کند تا کیفیت آن پایین نیاید. به هر حال صدابرداری سر صحنه در آن زمان به قدرت امروز نبود و برای همین فیلمهای ایرانی هم دوبله میشد.
جمشید مشایخی که بامداد یکشنبه، هجدهم خرداد مهمان برنامه «اینجا شب نیست» با اجرای نیما رئیسی بود، سخنانش را این چنین آغاز کرد: من امروز هشتاد ساله هستم و الان که در رادیو جوان هستم، به جوانان میگویم حیف است که وقت خود را به بطالت بگذرانند و دانشی را کسب نکنند.
حضرت حافظ میفرمایند "باید که خاک درگه اهل هنر شوی". در عصری که حافظ میزیست هنرمندان صاحب فضیلت بودند. کسی که ساز میزند، نقاشی میکند و در کل هنرمند است اگر به حقیقت نرسیده باشد به واقع هنرمند نیست.
به عقیده من عشق در سرزمین ما کم شده است. بنای هر حرکتی عشق است و اگر عشق نباشد نمیتوانیم به مردممان خدمت کنیم.
بارها اتفاق افتاده است که سخنان بزرگان مرا تحت تاثیر قرارداده است. حضرت مولانا میفرمایند "خاک شو تا گل شوی رنگ رنگ". حرف بزرگانی مثل سعدی و حافظ و مولانا درس است و باید از آنها درس گرفت. متاسفانه امروزه بعضیها عشق را اشتباه معنی میکنند در صورتی که عشق پاک است و باید مقدس به آن نگاه کرد.
جمشید مشایخی سپس درخصوص فیلم ماندگار «گاو» گفت: در سال ۱۳۴۸ مرحوم دکتر ساعدی که بیشتر کار تئاتر میکردند و نمایشنامهنویس بودند، فیلمنامه «گاو» را نوشتند و داریوش مهرجویی که تازه از خارج آمده بودند کار را با جمعی تئاتری انجام داد. حتی یک ماه قبل از فیلمبرداری تک تک صحنهها در میزانسنی و در پلاتویی به صورت تئاتری تمرین کردیم بعد به محل فیلمبرداری رفتیم. همه اهالی این فیلم از بزرگان سینمای ما هستند که برخی هم از دنیا رفتهاند مثل استاد پرویز فنی زاده. فیلم گاو یکی از کارهای برجسته پرونده کاری داریوش مهرجویی است.
وی سپس درخصوص زنده یاد علی حاتمی که مشایخی کارهای زیادی نیز با او انجام داده است، گفت: علی حاتمی ارادت خاصی به مولانا داشت. ایشان اعتقاد داشت که غباری در نگاه به مولانا نشسته است و ما باید با ساخت فیلم هایی با اقتباس از قصه های حضرت مولانا باعث شویم مردم مجدد نگاهی به کارهای این شاعر بزرگ بیندازند و در این راستا شش تا از قصههای مثنوی معنوی را تبدیل به فیلمنامه کرد و من هم در آنها بازی کردم. علی حاتمی تاریخ را به خوبی میدانست و دانش خوب او در تاریخ بود که کارهایی تاریخی اش را تا به امروز ماندگار کرد.
وی با گله از توجه رسانهها به جمع محدودی از هنرمندان گفت: من ناراحتم از اینکه اگر با یک استاد بزرگ در خیابان راه بروم من را بشناسند اما او را نشناسند؛ در صورتی که من شاید آرزویم باشد دو ساعت دو زانو در محضر آن استاد باشم. باید رسانه به حد واقعیاش به اشخاص بپردازد. ما استادان بزرگی حتی در همین رسانه داریم که باید از آنها استفاده کنیم تا مردم سمت شبکههای بیهویت فارسی زبان آنور آب نروند.
«اینجا شب نیست» بامداد یکشنبه (شنبه شب) کاری از گروه جوان، ورزش و تفریحات رادیو جوان است که با اجرای نیما رئیسی و تهیه کنندگی شایان بهلولی از این شبکه رادیویی پخش می شود.
ارسال نظر