اصرار مجلس بر طرح جنجالی درباره فضای مجازی
روزنامه همشهری در گزارشی آخرین وضعیت طرح مجلس برای فضای مجازی را بررسی کرده.
روزنامه همشهری در گزارشی آخرین وضعیت طرح مجلس برای فضای مجازی را بررسی کرده.
در این گزارش میخوانید:
* طراحان طرح جنجالی برای اینترنت کشور تغییراتی در آن اعمال کردهاند اما هنوز نگرانیهای عمومی درباره بستن و فیلترینگ گسترده پلتفرمهای بینالمللی وجود دارد.
* هر چند حامیان این طرح تلاش کردهاند با تغییرات ایجاد شده فشار انتقادهای موجود درباره آن را کاهش دهند اما مواد اصلی و اساسی که باعث نگرانی عمومی شده بود به قوت خود باقی است. این نگرانی به حدی جدی است که کمیسیون فرهنگی مجلس، جلسه روز گذشته و امروز خود را بهطور کامل برای «تبیین پیشنویس طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با حضور مسئولان و کارشناسان مرکز پژوهشها» اختصاص داده است.
* یکی از مادههایی که نگرانی عمومی را به همراه داشت، ماده11 این طرح بود که تقریبا بدون هیچ تغییری در محتوا، شماره آن به 12 تغییر یافته است. این ماده تصریح میکند که عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی منوط به رعایت قوانین کشور، ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی و اخذ مجوز فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی داخلی و خارجی است. اما تبصره یک آن همچنان به قوت خود باقی است که عنوان میکند «عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون است».
* در طرح قبلی، اگر خدمات پایه کاربردی خارجی (پیامرسانها و شبکههای اجتماعی، موتورهای جستوجو و مرورگرها، سرویسهای ایمیل، نقشهها و مسیریابها، سرویسهای ابری و...) شرایط اعلام شده را رعایت نمیکردند، براساس ماده27 طرح قبلی فیلتر میشدند. این در حالی است که اکنون براساس تبصره۲ ماده28 این اصلاحیه، خدمات پایه کاربردی خارجی که پیش از تصویب این قانون با تشخیص کمیسیون از مصادیق خدمات پایه کاربردی اثرگذار بودهاند، موظفند ظرف 4ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، نسبت به انجام تعهدات مندرج در ماده۱۲ اقدام کنند.
* در غیراین صورت، اعمال بند «ج» این ماده (فیلترینگ) برای آنها تا زمان تأمین جایگزین مناسب داخلی یا خارجی (با تشخیص کمیسیون) یا یک سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون لازم نیست. درصورت عدمانجام تعهدات توسط خدمات پایه کاربردی مزبور در زمان معین شده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت 8ماه نسبت به ایجاد خدمات پایه کاربردی جایگزین برای آنها اقدام کند.
* اما نکتهای که در این بخش وجود دارد این است که اگرچه بهنظر میرسد تا زمان عرضه پلتفرمهای جایگزین براساس مدت زمان تعیین شده در این تبصره، خدمات پایه کاربردی خارجی مانند اینستاگرام فیلتر نمیشوند، اما همین الان، حامیان طرح عنوان میکنند که «ما 5جایگزین داریم که یکی از آنها روبینو با 32میلیون کاربر فعال روزانه» است.
* بنابراین بهنظر میرسد زمان درنظر گرفته شده در تغییرات جدید فرمالیته بوده و با معرفی هر نوع جایگزینی برای اینستاگرام، واتساپ یا حتی جستوجوگر گوگل، این سرویسها میتوانند سریعا پس از گذشت ۴ماه از تصویب این طرح بهطور کامل فیلتر شوند. ضمن اینکه محدودیت یکساله عنوان شده در این تبصره، فیلتر شدن پلتفرمهای خارجی پس از یکسال از تصویب این طرح را محرز کرده است.
* در این تبصره به این موضوع اشاره نشده که درصورت ارائه جایگزینها و فیلترینگ مثلا اینستاگرام، کسبوکارها چگونه میتوانند مشتریان خارجی خود را قانع کنند که از پلتفرمهای ایرانی استفاده کنند و چهکسی مسئول ضرر و زیان آنها با اجرای فیلترینگ گسترده است.
نظر کاربران
اینستاگرام،کسب وکارمردمه وجایگزین ندارد،مهمترین بخشی که ضربه خواهدخورد،گردشگری ایران هست که باواکسینه عمومی بهبودخواهدکردولی بافیلتراینستاگرام،موج بیکاری درپی خواهدداشت!