اطلاعیه درباره واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سربازان
پلیس راهور ناجا با صدور اطلاعیهای، نتیجه کمیسیون عالی تصادفات پیرامون دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس (خبرنگاران و سربازان) را تشریح کرد.
ایسنا: پلیس راهور ناجا با صدور اطلاعیهای، نتیجه کمیسیون عالی تصادفات پیرامون دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس (خبرنگاران و سربازان) را تشریح کرد.
در این اطلاعیه آمده است:
پیرو دستور فرمانده نیروی انتظامی به پلیس راهور ناجا در پی دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس در استانهای آذربایجان غربی و یزد، کمیسیون عالی تصادفات طی دو جلسه در روزهای جمعه و شنبه (چهارم و پنجم تیرماه سال ۱۴۰۰) در ستاد پلیس راهور ناجا تشکیل شد که نتیجه کمیسیونهای فوق برای استحضار مردم اعلام می شود.
باتوجه به گزارش کارشناسان تصادفات از صحنه تصادف، گزارش رئیس پلیس راه استان در این خصوص به مراجع ذیربط استانی و با بهره گیری از اطلاعات سامانه و سیستم ها از قبیل سامانه سپهتن، تردد شمار و... و همچنین نظریه فنی کارشناسان اعزامی از ستاد پلیس راهور ناجا به محل وقوع تصادف که مبین جزئیات و ابعاد دقیق تر از نوع و نحوه شکل گیری تصادفات است و با استفاده از کارشناسان فنی مکانیک در بازدید از بخشهای مختلف فنی و مکانیکی اتوبوس ها، نظریه کمیسیون عالی تصادفات در راستای وظایف ذاتی پلیس مبنی بر رسیدگی بر تصادفات به قرار زیر است:
الف- علت تامه حادثه اتوبوس در استان آذربایجان غربی:
۱- بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهور )
۲- بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک
ب- علت تامه حادثه اتوبوس در استان یزد:
۱- بی مبالاتی و عدم مهارت راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، ناشی از بکارگیری وسیله نقلیه با عیب و نقص فنی مستمر (نقض ماده ۵۴ و ۹۸ آیین نامه راهور)
۲- بی مبالاتی مدیرعامل و مدیر فنی شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان به علت صدور صورت وضعیت برای وسیله نقلیه دارای نقص فنی
این اطلاعیه میافزاید: شایان ذکر است، بررسی ها، جزئیات و مستندات این حوادث به مقامات مسئول ارسال شده است.
همچنین در پایان اطلاعیه راهور آمده است: پلیس راهور ناجا ضمن ابراز تاسف از حوادث پیش آمده و مشابه و همدردی با خانوادههای جانباختگان، انتظار دارد که مسئولان عالی رتبه کشور، دستگاهها و متولیان ایمنی در راه ها و شهر ها، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه علی الخصوص ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی اهتمام بیشتری داشته باشند و با تلاش مضاعف نسبت به پیشگیری و کاهش حوادث رانندگی اقدام عاجلی به عمل آورند تا ان شاء الله شاهد حوادث ناگواری از این دست در آینده نباشیم.
نظر کاربران
خب تموم شد اینم ماستمالی شد
پاسخ ها
خطای خلبان
اینکارا چیه چرا به همسرش گفتن اول رضایت بده شکایت نداره بعد تحویل میدن همسرش رو
مثل همیشه راننده و مسئول هماهنگی مقصرند
یه مطلب رو کپی پیست میکنن توی همه حوادث رانندگی
بابا ۱بار هم بگیید جاده مشکل داشت..بگیید یه ماشین بی کیفیت خودتون اومد سره راهه یه اتوبوس
چکار کنند به نظر جنابعالی حتما دوسه نفر رو باید اعدام کنند
ینی پلیس اصلا مقصر نبوده راه سازیا اصلا مقصر نبودن...
پاسخ ها
نه آقاجان فقط خلبانی که ازدنیارفته ونمی تواندازخوددفاع کندمقصراست آنهم بدلیل اینکه صورتحساب نداشته است اگرصورتحساب گرفته وحق کمیسیون داده بود نه آن سقوط ونه این چپه میشد. اینهمه صغرا وکبرا هم ندارد.
راهسازی چه ربطی به پلیس داره؟؟
خودنیروی انتظامی هم که مثل همیشه هیچ وقت وهیچ جامقصرنیست!!!
پاسخ ها
آخه واقعا این وسط پلیس چه کارست؟؟
پلیس ، زبل خاننیست که همه جا باشه!
مگه با این اطلاعیه اون عزیزا زنده میشن.؟
کلا راننده ها همیشه مقصر هستند
پاسخ ها
طبیعیه راننده هم از مردمه دیگه ومردمم همیشه مقصر
انگارراننده نمیخاد ماشین نو وسالم داشته باشه تا میشه همه چیرو گرون کنید
پلیس از مردم نیست؟ بدون پلیس چطوری زندگی خواهید کرد؟ کاش شماها رو می فرستادند کشورهای هردمبیل تاقدر عافیت رو بدونید
راننده مشکل داشته یعنی اتوبوسی که صندلیشو با یک صندلیه غیراستاندارد جایگزین میکنند و کمربندهای غیراستاندارد داره و هیچ ایمنی نداره هیچ مشکلی نداشته من موندم چرا تو ارمنستان با جاده های فوق خطرناکش بلایی سرشون نمیاد ولی تو ایران مثل ریگ باید تلفات جاده ای داشته باشیم
پاسخ ها
ارمنستان جمعیتش چقدره
تسلیت به خانواده محترم این دو حادثه ولی
متاسفانه همیشه پلیس همین جواب کلیشه ای ناتوانی راننده را میگویند .
در تصادف همیشه راننده مقصر است یه بار بگیم جاده خراب است
پاسخ ها
یبارم بگید مقصر پلیس راهور هست چی میشه؟کی باید معاینه فنی و کمربند بستن تو اتوبوس و نحوه صورت وضعیت رو چک کنه.
همین الان کدوم اتوبوسی تو کشور در حال حرکته و همه مسافرینش کمر بند ایمنی بستن؟وصورت وضعیت مشکلی نداره،همه اتوبوس ها همین هستن هیچ کنترلی نیست.خوشحالن که از جی پی اس میفهمن چندتا سرعت داره،غافل از ناایمنی های مکرر اتوبوس و راننده های ناشی.
احسنت
گواهینامه های .....آنچنانی صادر شده از .....!!!!!
همش دروغ
پاسخ ها
را نندگان همیشه مقصر ند
خیلی بی احطیاط هستن
اتوبوس خبرنگارا کلا ترمزش مشکل داشته راننده چرا مقصر باشه
تو مورد دوم اصلا مسیولین نظامی قصوری ندارن که جوانها را تو این اتوبوس فرستادن؟؟؟
این نه اولین باره نه آخری همچنان ادامه داره
مقصر اصلی پلیس هست این مثل جریان عنابستانی شد آقای پلیس چرا شما درپاسگاه معاینه فنی چک نکردید چرا نیرو های که دراخذ گرفتن معاینه فنی حضور ندارن مدیر عامل از کجا بردنه لنت اتوبوس تازه یاکهنه هست و ...
همیشه همین دیگه حداقل یه اتوبوس بهتر میگفتن به خبرنگار میگفتن خودتون پول بدید تا اونجا
همیشه راننده مقصر است
پس مقصر راننده بوده عجب!!!
گواهینامه رانندگی این رانندگانی که به قول شما عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه آنها باعث بروز حادثه بوده است را چه کسی صادر کرده. چرا کنترل مستمر با استفاده از امکانات ماهواره ای انجام نمی شود.
اهتمام بیشتر تا .... همین ؟؟؟
چون توی ماشین اکثرا میرقصن و حرف میزنند هم ممکنه باعث حواس پرتی راننده بشه
نقص فنی نقص فنی!
این نشان میدهدکه بعضی ازمراکزمعاینه فنی اصلا به وظایف قانونی خودتوجه نمیکنند وبدون توجه به خطرات جانی ومالی وبدون تست وسیله ی نقلیه فقط پول دریافت میکنند وبرگه معاینه فنی صادرمیکنندپس بایدجلوی فعالیتشان گرفته بشه ومراکزشان پلمپ گردد
پاسخ ها
عامل همه اینها معاینه فنی نیست
١_بی تجربگی٢_گواهینامه پایه یکم قبل ازاینکه مهر وامضا پایه دوم خشک شودونداشتن سن قانونی٣_صحبت کردن باموبایل وووو
همش جرته پلیس راهور دستور دهید زنهارا جلو اتوبوس نشنانند
پاسخ ها
مسخره
راننده مقصر نیست لاستیک درجه یک نیست
توضیحات چه فایده دارد وقتی دوباره تکرار شود
اگرراننده توانایی ومهارت در
کنترل اتوبوس رانداشت چه
کسی گواهینامه صادرکرده
اون افسرهم موردبازخواست
قرارگرفته یاخیر
پاسخ ها
وقتی ماشین ترمز نداره تو شیب و پیچ رانتده دیگه باید چکارش می کرده ؟؟؟؟
شده مثل هواپیماها تا میوفته میگنتقصیر خلبان بوده
مقصراصلیاین هاهستنکهقیمتلنتوقطعاتماشیندهبرابرکردندنبالچهمیگردین
خدا به خانواده های فوت شدگان واقعا صبر
پاسخ ها
خدا به خانواده فوت شدگان صبر بده ولی نقص فنی ربطی به راننده ندارد
خجالتم خوب چیزیه
پاسخ ها
حادثه خبرنمیکند تنهاکسیکه ازمشکلات ونقص فنی آگاه هست راننده هست مگرآنکه درحین مأموریت وداخل مسیر یک اتفاق ناگهانی ونقص فنی ایجادبشود هیچ راننده ای بخاطر حفظ جان خودش هم نمیخواهد شاهداتفاقات باشد
مخصوصا تو اتوبوس سربازان مسئولین مقصرند
این همه طوروتفصیل میکنن یکی ندونه انگارکارشون درسته! معلومه بخاطرگرونی لوازم
بیچاره هاباجونشون بازی میکنن وازبه موقع عوض یاتعمیرقطعه میگذرندتاشایدکمی بیشترراه بره تاپول جزعی شایدبماندخرج خانواده بااین تورم بکنه لاستیک ودیگرهزینه های ماشین بماند
اقا این حرف پلیس چرته لاستک نو ماشین ترکید رفتم علیه کارخانه لاستک شکایت کردم پلیس درکارشناسی نوشت عدم توانایی راننده در کنترل وسیله بعد ترکیدن لاستک باید ماشینو بغل میکردم به زمین نیفته یا قسم حضرت عباس می دادم
چرافقط اتوبوس های ایران همیشه نقص فنی پیدامی کنند چون مسولان هرگزبه فکرمردم نیستن
بله دیگه وقتی باپارتی ورشوه گواهینامه بدن یعنی همین
پاسخ ها
نکه خودت شوماخری....
آیا این دلایل باعث میشود عزیزان از دست رفته زنده شوند و مادران داغ دار با این توجیهات آرام شوند .آخ از دست مدیران نالایق
از همه طرف که نام برده شده مقصرند
مثل همیشه
الابرکت الله
ماشین سواری دختر بنده را پلیس متوقف وبخاطر همراه نداشتن زنجیر چرخ در مسیر مشهد به بهشت رضا جریمه کرده. ولی اتوبوسهای به اون بزرگی را با اینهمه معایب پلیس راه ندیده..
شب ها که ما می خوابیم آقا پلیسه بیداره ؟؟؟؟؟؟
آدم های که پشت فرمون بودن باید بیشتر راجب شون تحقیق و تفحص شود. تمام.
پلیس راه بایدبه جای کمین کردن راههای منطقی تری جهت جلو گیری از تخلفات رانندگی پیشه کند
متاسفانه پلیس راه برخی نقاط جاده پنهان میشود تخلف شکار کند.. بجای این شگردها با تخلفات اشکار برخورد کنید. تا شاهد این فجایع نباشیم.
چرت و پرت بی احتیاطی و بی مبالاتی و عدم ببین کسی که شوفر اتوبوس هست اولا مهارت بسبار بالایی داره که این مورد که ذکر کردید میپره میره مگه میشه هردوتا راننده هنباشن
اللحمدالله مشکل هل شد دیگه کسی تصادف نمکن
خدایا خودت به داد این راننده ها برس.
من خودم راننده اتوبوسم.تا یه تقی به توقی میخوره میگن عدم کنترل راننده.ولی اینو نمیگن که اتوبوسهایی که داخل ایرانن به هییییچ وجه استانداردهای بین المللی ندارن.همچنین جاده هامون هم.بارهابوده من خودم زدم به یه چاله وسط اتوبان فرمون از دستم پریده.فقط وفقط وفقط بلدن مانع بسازن.یه مورد دیگه هم اینکه دوتا اتوبوس مدلاشون پایینه از رده خارجن.مثال اتوبوس خبرنگارا یه اسکانیا کلاسیک مدل 85 که اصلا سیستم ترمز اسطراریش (ریتارد) ) مطمعنم درست کار نمیکرده.این ماشین سر پیچها بهشدت لنگر داره خیلی کنترلش سخته چون سیستم اطاق سازیش به شدت مزخرفه.
تمامشدورفتاوناییکهمردنشهیدحسابمیشنالیبرکاتهالله
کاملن گزارش کذب است سامانه کنترل سپهر مدت یکسال از سوی راهور کنترل نمیشود و با پیمانکار اجرایی دعوا دارند به همین خاطر رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی این موضوع را میدانند و به همین خاطر در جاده ها با
سرعت غیر مجاز میتازند۰پلیس هیچوقت خود را مقصر اعلام نمیکند۰باید بازرسی کشور و قوه قضاییه با کار شناسان بیطرف بررسی نمایند۰وگرنه هرماه شاهد این حوادث باید باشیم۰
مقصر اصلی پلیس است به علت عدم کنترل و نظارت رانندگان حمل و نقل عمومی با سامانه سپهتن
مقصر اصلی طبق معمول رانندگان هستند
فقط حرف ی چیز بیشتر نیست
هر چی هزینه بره بالا،کیفیت میاد پایین
همه جا راننده مقصره.علی برکت الله
پلیس و راهداری مقصرن با این جادهای داغون
چرا هواپیمای مسافربری برای خلبان چتر نجات نداره؟همین باعث میشه خلبان جون مسافرهارو نجات بده.اگر قانونی باشه که راننده ی اتوبوس که خطا کرده هم براش قصاص در نظر گرفته بشه خب راننده ها بیشتر حواسشون رو جمع میکنن به جون مردم.امنیت جون مردم بیشتر میشه.
کدام جادها سالم است همیشه پلیس دنبال مقصر میگرده که راننده مقصر است نمیشه جادها خراب است اینم نظر پلیس که خودشو راحت کرد
تو هواپیما خلبان مقصره تو حمل نقل عمومی راننده مرد مومن ناوگان عمومی در کل دنیا عمرش پنج ساله ولی تو ایران ۲۵ ساله اتوبوس ها کار میکنند عرصه ندارین بزارین از اونور مرزها اتوبوس وارد بشه ناوگان نو کدوم کارتون درسته عدم واردات خودرو خجالت بکشین از این مردم مهربان ایران
پاسخ ها
احسنت
باز هم مثل همیشه. راننده مقصر میشه
چرانمیگین رشوه گرفتن پلیس باعث این فاجعه میشه
بند ۲ گزارش حادثه آذربلیجان غربی مسخره هست !!!!!
والا اگه بهترین رانندگان دنیا هم جای این رانندها بودند همین میشد شایدم بدتر.چون نه جاده درست حسابی داریم .نه لوازم یدکی با کیفیت گیر میاد بعدشم قیمت لوازم یدکی هم سر فلک کشیده.
به هر حال راننده مقصر میکنند. وسیله نقلیه و جاده در حد استاندارد است
راننده های اتوبوس نیایید در مسیر های ناشناخته که قبلا عبور نداشتند حرکت کنند و راننده ای جدید هم قبلا باید به عنوان راننده کمکی مسیر ها را چندین بار رفته باشند و پلیس راه دفترچه آنها را مهر و ثبت کرده باشد . سابقه تردد در آن کسی ها الزامی باشد .
پاسخ ها
تمام کامنت ها تکراری مقصر اصلی پدر و مادر های ما هستن که ما را بدنیا آوردن اون هم اینجا
همیشه راننده رو مقصر میکنند که بیمه هزینه کمتری بدهد
همیشه همینطوره خود پلیس و وزارت راه
بیگناه ترین هستند در حوادث
راننده مقصر الا برکت ا...
وقتی یه تصادف رخ میده به هزار تا عامل بستگی داره چرا فقط رو اتوبوس حساس هستند تصادف سواری داشتیم هشت نفر کشته داده ولی اسمی ازش برده نشد
همه شدندکارشناس
تا وقتی سازمان هایی مثل بیمارستان ها و حمل و نقل و خیلی موارد دیگر در مرحله اول به عنوان سازمان خدماتی و رفاهی و در نگاه دوم به عنوان کسب درآمد معرفی نشود و جانیفتد این مشکلات هست. کو مسءول ؟کو نظارت؟کو گوش شنوا؟ایها الناس!بیمارستان. مدرسه. دانشگاه.قطار . هواپیما. تاکسی . مترو و .... اول برای خدمت رسانی و رفاه مردم هستن بعد برای کسب درآمد. ولی متاسفانه در ایران هدف اول اینها درآمد هست. بعد خدمت و رفاه مردم.
اینها همه نشون دهنده بی کفایتی مسولین بالا رطبه ماست اگه انقدر گرونی نبود اگه تحریم نبودیم اون راننده هم میخواست ماشینش سالم باشه ولی نشد اگه راهنمایی گواهی نامه کیلویی به هرکس نمیداد الان این جور نبود اگه بوجه راه سازی چپاول نمیشد الان اینگونه نبود اگه معاینه فنی رشوه نمیگرفت و اجازه حرکت به این خودرو نمیداد الان اینگونه نبود همه بد بختی ما ایرانی ها اینکه هیچ کس جایه خودش نیست همه مسولین ما با رابطه سر کارن و از کاری که انجام میدن هیچ نمیدونن