توضیح درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد: هنوز دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای مسیرهای داخلی ابلاغ و اجرایی نشده و تا آن زمان قیمتها براساس نرخهای قبلی محاسبه میشوند.
حمید غوابش اظهار کرد: طبق برنامه پنجم توسعه باید نرخ بلیت سفرهای هوایی از حالت دستوری خارج شود که بر این اساس طبق تصویب شورای عالی هواپیمایی و اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مقرر شد از ۲۸ اردیبهشت نرخها آزاد شود اما هنوز این دستورالعمل ابلاغ نشده است.
وی با اشاره به افزایش هزینههای شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: در طول سالهای گذشته با توجه به افزایش نرخ تورم و بالا رفتن دستمزد کارکنان و هزینههای ناوبری، هزینههای شرکتهای هواپیمایی بیش از ۳۸ درصد افزایش یافته و به این ترتیب نمیتوان انتظار داشت همچنان قیمتها طبق روال گذشته باشند.
غوابش اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن دستورالعمل جدید، شرکتهای خدماتی میتوانند قیمتهای خود را با توجه به هزینههایشان محاسبه و اعمال کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی توضیح داد: با توجه به رقابتی که در تعیین قیمتهای نهایی بین شرکتهای هواپیمایی خواهد بود میتوان انتظار داشت برخی از قیمتها نیز با کاهش روبرو شود.
وی با اشاره به تجارب برخی از کشورهای خارجی در این بخش گفت: در کشورهای خارجی بسیاری از شرکتها هزینه هواپیماهای خود را به شکلی متفاوت ارائه میکنند؛ به این ترتیب که در برخی از سفرها که به سفرهای کم هزینه مشهورند شرکت هواپیمایی هیچگونه خدمات اضافهای در سفر ارائه نمیکنند و به این ترتیب قیمت تمام شده بلیت برای مشتری پایین میآید.
غوابش اضافه کرد: در عوض پروازهای دیگری نیز از طریق همان شرکتها تنظیم میشوند که با توجه به بالا بودن خدمات ارائه شده در حین سفر، هزینههای بیشتری را شامل میشوند و به این ترتیب در ایران نیز اگر شرکتها بتوانند بر مبنای میزان هزینههای خود قیمت بلیت را تعیین کنند میتوان انتظار داشت با توجه به سطح رقابتها، قیمتهای مختلفی ارائه شود و در نهایت مشتری نسبت به انتخاب شرکت هواپیمایی و نوع پرواز، تصمیم گیری کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطر نشان کرد: به این ترتیب نمیتوان این طور به قیمتهای جدید نگاه کرد که قطعا به افزایش قیمتها منجر میشوند بلکه این موضوع بسته به سیاستهای شرکت هواپیمایی و با توجه به رقابت میان آنها تعیین و نهایی خواهد شد.
ارسال نظر