حمله فراستی، اینبار به بهرام رادان و نرگس آبیار
مسعود فراستی، در برنامه سینمایی «هفت»، وجوه داستانی و فنی «ابلق» را نقد منفی کرد و در طعنه به نرگس آبیار، این فیلم را نه تحت تاثیر جنبش «می تو» بلکه «یو تو» خواند. او همچنین، بار دیگر تاکید کرد که بهرام رادان بازیگر خوبی نیست.
خبرآنلاین: مسعود فراستی، در میز نقد برنامه «هفت»، به فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار پرداخت.
او ابتدا با کنایه و طعنه گفت: «فیلم «ابلق» داستان ندارد و شخصی به شخصی نظر دارد و ظاهراً فیلم درباره جنبش اخیر مد شده در اروپا به نام «می تو» است اما در فیلم بیشتر «یو تو» است.»
فراستی به شیوه فیلمبرداری «ابلق» هم ایراد گرفت و افزود: «اگر معنی و کارکرد دوربین روی دست در یک گزارش ملتهب در حال انجام خبری مثل جنگ نباشد، ادا و اطوار و بی معنی و غیرسینمایی است. دوربین روی دست برخلاف مدعیانش از قدیمیها تا امروزیها گرفته، مطلقاً التهاب درون را نشان نمیدهد بلکه رو به بیرون دارد. دوربینی که التهاب ما را نشان دهد، دوربین ایستاست که هیچ تکانی ندارد چون در حال کار کردن بر التهاب درونی ماست. دوربین روی دست، رویش یا کارکردش رو به بیرون است و تمام کسانی که این موضوع را متوجه نمیشوند یعنی ۹۹ درصد دوربین روی دستیهای دنیا و ایران، شوخی میکنند.»
این منتقد ادامه داد: «اینهایی که دوربین روی دست کار میکنند به نظر من تنبل هستند، میزانسن بلد نیستند، فکر میکنند با دوربین روی دست نزدیک امروز دنیا و پست مدرن میشوند و نمیدانند پست مدرن، کیلومترها از کلاسیک عقبتر است.»
فراستی با ذکر مثالی از سکانسهای فیلم بیان کرد: «در یک سکانس، بهرام رادان که بازیگر ابداً خوبی نیست و اینجا هم خوب نیست، یک چک به دستش رسیده که این صحنه میتوانست در لانگ شات برگزار شود اما دوربین روی دستش شیرجه میزند و بالا میآید و چپ و راست میرود! منِ مخاطب قرار است یک چک را در دستان رادان ببینم اگر قرار است ببینم!؟ بیشتر دوربین در حال گیج کردن مخاطب است و فقط سر درد برای مخاطب به همراه میآورد. این در حالی است که کار دوربین در سینما، ابداً فریب مخاطب نیست. دوربین در کار نباید دیده شود؛ مخاطب آمده است فیلم ببیند، یعنی جهانی را مشاهده کند و در این جهان دوربینی وجود ندارد. دوربینی خوب است که ابداً دیده نشود مثل دوربین جان فورد و آلفرد هیچکاک است که اصلا دیده نمیشود.»
نظر کاربران
کلا همه بدن تو خوبی............
نقدش درست بود
کی باشه این کرونا بگیره
پاسخ ها
بی ادب
بابا تو جلوی ایینه نرو یک موقع با خودت درگیر میشوی
پاسخ ها
خخخخخ
نخود ی باید همه جا نظر بده
پاسخ ها
احترام بزار
نخود نیست منتقده منتقد
راست میگه ، اصلا جالب نبود
حمله نیست. چون حاشیه داشت این کارو میکنه که توجه هارو جای دیگه جلب بکنه. جالبه که این آقا همیشه هم رسانه در اختیارشه.
حمله می کنم پس هستم !!!
بیا پول های عبدی را به نرخ روز بعد از ۲۰سال بده که آبروت را بردهمه جا
خخخخخه
برو شاهنامه خوندن یاد بگیر.
باید کارشناسی کرد چرا سینمای ما از هر کشوری یه گاز زده و خودش رو هزارتیکه و بیمعنی درست کرده چرا من ایرانی ازدیدن فیلم ایرانی بدم میاد .خنده های علکی، دلهره بیجا، خندیدن به زور دلقک بازی بازیگر
خدایی حرفت غلط
بد نگفته
فراستی منتقد خوبی هست میگه فیلم آبکی نسازید آبیاری نکنید فیلم ها رو
این فقط بلده حمله کنه
من موندم خود این فراستی چرا یه فیلم نمیسازه تا بقیه ازش یاد بگیرن فقط بلده مثل روزنامه کیهان به همه چیز گیر بده
پاسخ ها
چون منتقده فیلمساز نیست
درست و به جا.
با وجود اینکه از این فراستی خوشم نمیاد ولی انصافا از این نقدش خیلی خوشم اومد انصافا انصافا حرف حق با را زده
درود به تو فراستی عزیزم.
با حرفش موافقم بهرام رادان اصلا بیان خوبی نداره لحن صحبتش از نظر سینمایی در تمام فیلمها یکیه واقعا ضعیفه
یکی این فراستی رو از برق بکشه.
کاملا درسته
این آقا با خودش هم مشکل داره
تو فن خودش درست میگه و درست مینویسه
گرچه بی تاثیره تو سینمای ایران
اما
شما فکر کن همینم نبود
درست گفته
نقد کاملا علمی هست البته کسانی همچون آبیار که از رانت های خاص استفاده میکنن خوششون نمیاد
درست گفته فراستی.
بازیگر فقط نوید،معتمد آریا ،مریلا زارعی وپرستویی بقیه دلقک وافاده
کاملاََ درسته
رادان معلومه بازیگر نیست
مهم نیست کی هست . مهم هست که چی میگه . شاید باهاش خیلی جاها هم نظر نباشیم یا از لحاظ اخلاقی تائیدش نکنیم ولی خیلی موارد اتفاقاً نقدهای جالبی داره که قابل تامل هست .
نرگس آبیاریابهرام رادان می بایست شاهنامه خوندن رابرایش درست وصحیح بخونن
پاسخ ها
تو خوبی
اومد از مردم عذرخواهی کرد تا حالا دیدی بازبگری به خاطر بازی ضعیفش عذرخووهی کنه
باون کاپشن زیتونی بدرنگ یکنواخت حال بهم زن
همه چیمون باید به همه چیمون بیاد
اینم از منتقد سینمامون ...
پاسخ ها
از نقد سینما چه میدونی تا حالا نقد کردن منتقدین خارجی رو دیدی تو نقدشون کارشون به فحشهای رکیک رسیده
هم فراستی هم سید عقیل هردو واقعا باسوادن.فهیم و طوسی هم خوبن.ولی اونا عالی مخصوصا فراستی واقعا باسواده.کاری به لحنش ندارم اصولا لحن نقد باید تند باشه
واقعا فراستی همیشه نقدهای بجایی میکنه...نقد باعث پیشرفت میشه
به نظرم همچین شخصی برای بعضی که فقط ادای بازیگری درمی آرند لازمه...مخاطب آگاه تر میشه ...
افت سینما.