داشبورد دیجیتال خودرو ساخته شد
محققان یک تیم استارت آپی موفق به طراحی داشبورد دیجیتال خودرو شدند که سرویسهای ویژهای را به خودروهای ساخت داخل اضافه میکند.
خبرگزاری مهر: محققان یک تیم استارت آپی موفق به طراحی داشبورد دیجیتال خودرو شدند که سرویسهای ویژهای را به خودروهای ساخت داخل اضافه میکند.
این تقریبا پذیرش عام دارد که دلیل سُر بودن یخ، لایه نازک مایعی است که روی آن را میپوشاند، اما معما این است که اصلا چرا این لایه به وجود میآید. سالیان مدید تصور میشد که دلیل آن فشار خارجی است (مثل فشار پای اسکیتباز بر سطح یخ) که باعث ذوب شدن لایه سطحی یخ میشود. با این حال تحقیقات بیشتر نشان میدهند که یک اسکیتباز نمیتواند فشار کافی ایجاد کند حتی اگر روی یک پا بایستد.
علم با واقعیتهای ثابتشده (فکت) سروکار دارد. مثلا میدانیم که در چرخه آب، از ابر باران میبارد. تحقیقات علمی ثابت کرده که گرمای خورشید باعث تبخیر آب میشود و بخار آب بالا میرود و به ابر تبدیل میشود. ابرها که خیلی سنگین شوند، آب به شکل باران یا برف به سطح زمین و دریاها، دریاچهها و رودخانهها بازمیگردد و چرخه از نو آغاز میشود. این یک واقعیت ثابتشده است.
به گزارش بی بی سی، ولی پدیدههایی هستند چنان عادی که حتی شاید به فکرمان هم نرسد دربارهشان سوال کنیم، اما علم هنوز توضیحی برایشان ندارد. نگاهی انداختهایم به چند پدیده که سالهاست دانشمندان را به فکر فرو برده است.
خرخر گربه
اگر در خانواده بچه دارید این سایت رو ببینید! تخفیف
اگر در خانواده بچه دارید این سایت رو ببینید! تخفیف
گربه
کسانی که گربه دارند میدانند وقتی همدم محبوبشان روی زانویشان چنبره میزند و از رضایت خرخر میکند چقدر لذتبخش است. ممکن است ما آن را معادل لبخند رضایت یا مثل دم دادن سگ از سر خوشحالی ببینیم، اما در پس این اصوات گربه رمز و رازی وجود دارد.
دلیل واقعی خرخر گربه مدتهای طولانی معما بوده است. اخیرا کارشناسان این را مطرح کردهاند که منقبض و شل شدن متناوب عضلات اطراف حنجره گربه هنگام دم و بازدم باعث ایجاد این صدا میشود. ولی چرایی این پدیده است است نه چگونگی آن که همه را به فکر واداشته است.
یکی از عجیبترین توضیحها این است که گربهها فقط زمانی که خوشحال و آرام هستند خرخر نمیکنند بلکه زمانی هم که درد دارند این صدا را درمیآورند. بچه گربهها و مادرشان هم برای احساس امنیت و ایجاد پیوند خرخر میکنند. یک دامپزشک در آمریکا این را مطرح کرده که بسامد (فرکانس) خرخر برای رشد و تکامل استخوان گربه مفید است. بسامد این خرخر مشابه امواج صوتی است که در روشهای مدرن برای درمان استخوان و دیگر بافتهای صدمه دیده استفاده میشوند. به عبارت دیگر خرخر هنگام بیماری یا آسیب به آرامش و بهبود گربه کمک میکند. البته این فقط یک نظریه است. در واقع دلیل خرخر گربه هنوز کمی اسرارآمیز است.
اثر شیشه
شیشه
یک لیوان شیشهای را بردارید و مایعی هم در آن بریزید. لیوان در دست شما کاملا محکم به نظر میرسد. با این حال چیزی که در دست دارید یکی از غیرعادیترین مواد جامد است. شیشه بعنوان جامدی بیشکل یا غیربلوری شناخته میشود، یعنی برخلاف مواد جامد دیگر ساختار مولکولی منظمی ندارد، اما آنقدر هم نامنظم نیست که به عنوان مایع شناخته شود. اگر کسی بگوید شیشه مایعی است که بیاندازه آرام حرکت میکند، درست نیست.
شیشه مذاب را میتوان به اشکال مختلفی درآورد، اما هرچند شیشه مایع وقتی خنکتر و جامدتر میشود، سرعت مولکولهایش که آزادانه حرکت میکنند، کُند میشود، ولی یک طرح منظم به خود نمیگیرند. قرارگرفتن این مولکولها در کنارِ هم بینظموساختار و مثل این است که از مولکولهای یک مایع عکس گرفته باشند. چرا چنین است؟ هیچ کس دلیلش را واقعا نمیداند.
خمیازه یا همان دهندره
خمیازه کشیدن
برای ما خمیازه نشانه خوابآلودگی یا سر رفتن حوصله است و در جمع ادب اقتضا میکند جلوی خمیازه خود را بگیریم. اما خمیازه برای دانشمندان معماست و هنوز کاملا مطمئن نیستند چرا خمیازه میکشیم.
یک توضیح این است که خمیازه کمک میکند دمای بدن ثابت بماند و مغز را خنک میکند، ولی این هنوز در حد نظریه است. یک معمای دیگر این است که ظاهرا خمیازه مسری است. چقدر پیش آمده با اینکه خسته هم نبودهاید خمیازه بکشید فقط به این دلیل که کسی در کنار شما خمیازه کشیده است؟
یک تحقیق در سال ۲۰۰۵، دلیل آن را توانایی مغز ما برای همحسی با اطرافیانمان دانست. جالب اینکه به نظر میرسد وقتی ادمها خمیازه میکشند، شامپانزهها هم از آنها تقلید میکنند. دلیلش چیست، هنوز معلوم نشده است.
چرا ژنهای گوجه فرنگی بیشتر از انسان است؟
گوجه فرنگی
آدم و گوجهفرنگی خیلی با هم فرق دارند، اما یک وجه مشترک دارند: ژن. همه موجودات زنده ژن دارند و ژنهای ما که به آنها دیانای میگوییم در واقع تعیین میکنند که ما کی و چه شکلی هستیم.
گوجه فرنگی شاید به اندازه انسان پیچیده به نظر نرسد با این حال در مقایسه با انسان، گوجهفرنگی هفت هزار ژن بیشتر دارد (در مجموع حدود ۳۰ هزار). در واقع ژنهای موجود در شیشه سس گوجهفرنگی، بیشتر از تعداد ژنهایی است که ما را بوجود آورده است. در سالهای اخیر برای این ویژگی عجیب دیانای توضیحی پیدا شده است.
موضوع به حدود ۷۰ میلیون سال پیش برمیگردد که تعداد ژنها یا همان ژنوم در خانواده گیاهانی که گوجهفرنگی به آن تعلق دارد سه برابرشد. یعنی هر ژن، سه نسخه داشت. به مرور زمان، ژنهای اضافه که خاصیتی نداشتند ناپدید شدند، ولی آنها که مفید بودند باقی ماندند و این باعث تعداد زیاد ژنهای گوجهفرنگی شده است.
به نظر میرسد انسان با ژن کمتر، کارآمدی ژنتیکی بیشتری دارد. تکنیکی به نام پیرایش جایگزین (alternative splicing)، به این معنی است که یک ژن میتواند به صورتهای مختلف میتواند در کنار ژنهای دیگر قرار گیرد (مثل گذاشتن با برداشتن آجر دیوار) و به همین دلیل میتواند چند نوع پروتئین تولید کند.
اینکه چگونه ژنهای گوجهفرنگی سه برابرشده هنوز معماست. این اتفاق حدودا همان زمانی افتاد که دایناسورها از بین رفتند. به همین دلیل یک نظریه این است که این همه ژن به بقای گوجهفرنگی در دورانی سخت در تاریخ کره زمین کمک کرده است.
لیزیِ یخ
یخ
وقتی روی یخ راه میرویم مواظبیم. چرا؟ خوب، اصطکاک سطح یخ بسیار کمتر از مثلا فرش یا کف چوبی است. به همین دلیل در زمستان امکان دارد در پیادهروی یخزده بلغزیم و لیز بخوریم. این را همه میدانند، ولی دانشمندان هنوز دقیقا دلیلش را نمیدانند.
این تقریبا پذیرش عام دارد که دلیل سُر بودن یخ، لایه نازک مایعی است که روی آن را میپوشاند، اما معما این است که اصلا چرا این لایه به وجود میآید. سالیان مدید تصور میشد که دلیل آن فشار خارجی است (مثل فشار پای اسکیتباز بر سطح یخ) که باعث ذوب شدن لایه سطحی یخ میشود. با این حال تحقیقات بیشتر نشان میدهند که یک اسکیتباز نمیتواند فشار کافی ایجاد کند حتی اگر روی یک پا بایستد.
تحقیقات اخیر حاکی است که لایه سطحی یخ کاملا آب نمیشود بلکه در نهایت چیزی بین آب و یخ است و لیز بودن یخ را میتوان به ماهیت لیز این لایه سطحی نسبت داد. شاید این درست باشد، ولی به هیج وجه یک واقعیت ثابتشده نیست.محققان یک تیم استارت آپی موفق به طراحی داشبورد دیجیتال خودرو شدند که سرویس های ویژه ای را به خودروهای ساخت داخل اضافه می کند.
سروش نقویان مدیر تیم استارت آپی و مجری طرح «داشبورد دیجیتال» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در طی سالهای اخیر خودروسازان برتر دنیا به جای استفاده از کیلومتر شمارهای قدیمی آنالوگ از کیلومتر شمارهای دیجیتال استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه وسیله کیلومترشمار یکی از قسمت های هیجان انگیز خودرو به شمار میرود که قابل تغییر است، خاطرنشان کرد: در همین راستا تلاش کردیم شرایط نصب این داشبوردهای دیجیتال را روی خودروهای اقتصادی فراهم کنیم.
نقویان با اشاره به اینکه این داشبورد دیجیتال در تیم استارت آپی مستقر در کارخانه نوآوری آزادی طراحی شده است، عنوان کرد: داشبورد دیجیتالی که طراحی کردیم را میتوانیم روی خودروهای ساخت ایران هم پیاده سازی کنیم.
وی گفت: این داشبوردها به واسطه داشتن نمایشگر و کامپیوتر پیشرفته ای که بر روی آن نصب است میتوانند امکانات جالب و کاربردی به داشبورد خودرو اضافه کند. این سیستم به گونهای طراحی شده است که به هیچ عنوان تغییری در سیم کشیهای فابریک خودرو ایجاد نمیکند و با همان دسته سیم پشت کیلومترشمار فابریک راه اندازی و شروع به کار میکند.
به گفته این فعال فناور این سیستم از صفر تا صد در ایران توسط تیم برنامه نویسی داخلی طراحی شده است و هیچ گونه نرم افزار خارجی در آن استفاده نشده است.
این مدیر استارت آپی ادامه داد: این سیستم را میتوان روی انواع خودروهای های ایرانی نصب کرد. بعضی خودروها با توجه به اندازه داشبورد و شکل کلی قسمتی که کیلومتر شمار خودرو روی آن نصب شده است، نیاز به بازبینی طرح از جمله تعویض نمایشگر و قطعات دیگر دارند تا در بهترین شکل بروی خودرو نصب شوند.
نقویان گفت: اکنون درحال نهایی سازی طرح و پیاده سازی امکانات جدید و تولید نمونه صنعتی آن هستیم که این محصول را به تولید انبوه نزدیکتر کنیم.
وی با اشاره به مذاکره با شرکت های خودروسازی و تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی خودرو، گفت: بازخوردهای خوبی را از آنها دریافت کرده ایم. تغییر نمایه و شکل نمایش اطلاعات، دوربین دنده عقب، دوربینهای جانبی در زمان تغییر مسیر، نمایش میزان فاصله با اجسام در زمان حرکت رو به عقب، دزدگیر پیشرفته که با موبایل در ارتباط باشد، مشاهده در لحظه برای موقعیت خودرو و اطلاعات کامل از سرعت، روشن و خاموش کردن خودرو از راه دور از جمله ویژگیهایی هستند که با تنها با یک داشبورد دیجیتالی میتوان از آن بهره برد.
به گفته این فعال فناور با استفاده از این داشبورد هوشمند امکان متوقف کردن خودرو و باز و بسته کردن درب های آن نیز از راه دور امکان پذیر میشود.
وی افزود: همچنین به واسطه این دستگاه هداپ دیسپلی که اطلاعاتی مانند سرعت و میزان دورموتور و اخطارهای خودرو را بروی شیشه جلوی خودرو نمایش میدهد قابل رؤیت خواهند بود.
نقویان گفت: عیب یابی و نمایش مشکلات فنی خودرو، تغییر نمایه و شکل نمایش اطلاعات با توجه به روز و شب بودن، نمایش اطلاعات آماری از خودرو از جمله میزان سوخت مصرفی در بازه زمانیهای مختلف ازجمله ساعت روز هفته و.. وضعیت رانندگی طی روز از دیگر ویژگیهای این داشبورد دیجیتالی به شمار میرود.
به گفته وی، یادآوری سرویسهای دورهای، نمایش وضعیت هوا در موقعیت خودرو، تقویم و یاداوری مناسبتهای مهم نیز از دیگر قابلیتهای داشبورد هوشمند است.
نقویان با بیان اینکه این داشبورد دیجیتالی که روی صفحه کیلومترشمار قرار میگیرد روی دو خودرو تست شده خاطر نشان کرد: این تستها نتیجه خوبی داشتند و اکنون در حال رایزنی با یک خودروساز داخلی هستیم.
این طرح با همکاری احمد رحیمی در کارخانه نواوری آزادی به نتیجه رسیده است.
نظر کاربران
جوری زدی داشبورد دیجیتال خودرو، انگار قبلاً نبوده! 15 سال هست که این فناوری تو ماشینای معمولی آمریکا مورد استفاده هست.
واسه ماشینای ایرانی هم بوده؟؟
خوبه نوشته ماشینای ایرانی.