شهر، شب ندارد یا وقتی کرونا از تاریکی میترسد!
ساعت ۹ شب خیابانهای تهران در تاریکی غلیظی فرو میروند. هفتهها از اجرای طرح منع تردد شبانه برای کاهش آمار شیوع کرونا میگذرد، اما طی چند روز گذشته، یک طرح بیسروصدا معابر و پارکها و بزرگراههای تهران را به خاموشی میبرد، نام این طرح «تعدیل روشنایی» است.
برترینها: ساعت ۹ شب خیابانهای تهران در تاریکی غلیظی فرو میروند. هفتهها از اجرای طرح منع تردد شبانه برای کاهش آمار شیوع کرونا میگذرد، اما طی چند روز گذشته، یک طرح بیسروصدا معابر و پارکها و بزرگراههای تهران را به خاموشی میبرد، نام این طرح «تعدیل روشنایی» است.
روزنامه اعتماد در گزارشی در این رابطه نوشت:
* طرحي كه به منظور پايداري شبكه برق و كاهش مصرف گاز به منظور توليد برق صورت گرفته اما از يك امر اجتماعي غفلت كرده است؛ امنيت. يك روز پس از اجراي طرح تعطيلي دو هفتهاي تهران به منظور پيشگيري از شيوع كرونا، عليرضا زالي، فرمانده عمليات مديريت كرونا در كلانشهر تهران خبر داد بود كه ۲۴ ساعت پس از اعمال محدوديتهاي تردد، تردد شبانه در تهران در ساعات ۹ شب تا ۴ صبح، ۷۰ درصد كاهش يافته است.
* گرچه اين آمار متوجه روزهايي است كه طرح تعطيلي دو هفتهاي اجرا شده بود، اما در زمان اوج اجراي اين طرح نيز اقلا ۳۰ درصد تردد در معابر و خيابان گزارش شده بود. با گذشت حدود يكماه از اجراي اين طرح و كاهش محدوديتهاي تردد، حالا به نظر ميرسد كه اين رقم ميتواند افزايش يافته باشد، با وجود اين، طي چند روز گذشته، شبهاي تهران در تاريكي فرو ميروند و جز معابر اصلي، باقي معابر ديگر خاموش ميشوند و تردد در آنها عملا ناممكن و با مخاطرات مواجه ميشود.
* زهرا نژادبهرام، عضو شوراي تهران به نسبت به خاموشي شبانه در تهران و علت آن، تاكيد دارد كه در طرح «تعديل روشنايي»، كاهش روشنايي در بزرگراهها و اتوبانها درنظر گرفته شده و خاموشي محلهها يا دسترسيهاي محلي در شهر ديده نشده است. به گفته نژادبهرام، كاهش مصرف برق به تبع افزايش مصرف گاز خانگي و كاهش منابع گازي در نيروگاههاي حرارتي توليد برق ضرورت دارد و اين ضرورت در طرح «تعديل روشنايي» ديده شده است، اما قرار نيست با اين طرح امنيت شهروندان در شهر با اخلال همراه شود.
* اين عضو شوراي شهر با اشاره به سابقه همكاري وزارت نيرو با شهرداري براي رفع فضاهاي بيدفاع شهري در مناطق مختلف تهران، اذعان دارد كه مهمترين عامل در شكلگيري فضاي بيدفاع شهري، كاهش روشنايي است، وجود چراغهاي معيوب يا شكسته، كمبود چراغ و خرابي آنها در برخي نقاط تهران، فضاي شهري را براي حضور شهروندان، خصوصا زنان و كودكان با دشواري مواجه كرده بود كه وزارت نيرو براي رفع اين مساله و كاهش فضاهاي بيدفاع شهري پيش از اين با شهرداري همكاري خوبي داشته است و بنابراين هدف از اين طرح، اصلاح مصرف انرژي در بزرگراهها و اتوبانهاست، نه دامن زدن به فضاهاي بيدفاع شهري.
* نژادبهرام اشاره دارد كه بهرغم تاريكي زودهنگام در زمستان، اين طرح پيشبيني كرده است كه در ساعات پنج و شش عصر همچنان شهروندان در شهر حضور دارند و امور روزمره خود را دنبال ميكنند و نميتوانند با تاريكي معابر مواجه شوند، بهرغم اين، خواسته ستاد كرونا منع تردد در ساعات مشخصي از شبانهروز به منظور كاهش جلوگيري از شيوع ويروس كروناست كه باتوجه به وضعيت حاد اين بيماري در كشور، اگر اين طرح به كاهش ترددهاي غيرضروري منجر شود، زنجيره انتقال ويروس كرونا را نيز كمتر خواهد كرد.
طرحی به نام «تعديل روشنايي»
خاموش شدن روشنايي خيابانها و بزرگراه در ساعات منع تردد به گفته مسعود صادقي، مديركل دفتر نظارت بر توزيع برق شركت توانير، «تعديل روشنايي» نام دارد.
طرح تعديل روشنايي با محوريت محوريت شركتهاي توزيع برق، وزارت راه و شهرسازي و شهرداريها و در همه استانها در حال اجراست و اين طرح با هدف كاهش مصرف گاز نيروگاهي در سه بخش روشنايي بزرگراهي، بينشهري و فضاي سبز صورت ميگيرد.
طبق اين گزارش، صادقي متذكر شده است كه كاهش هوا و افزايش مصرف حاملهاي انرژي به عنوان منبع حرارتي دليل شكلگيري اين طرح هستند، طرحي كه با اصلاح روشنايي معابر به صرفهجويي يك ميليون ليتر سوخت منجر خواهد شد و كاهش مصرف گاز نيروگاهها و تامين گرمايشي مورد نياز در نقاط سردسير را در بر خواهد داشت.
مديركل دفتر نظارت بر توزيع برق شركت توانير پيش از اين در گفتوگو با فارس اشاره كرده بود كه در اين طرح، نورپردازي بيش از حد معابر شهري و روستايي استاندارد ميشوند و در اين طرح، اولويت خاموشي با مكانهايي است كه از گذشته «نورپردازي بيش از حد استاندارد» داشتهاند و با خاموشي يك در ميان، ميزان روشنايي به حد استاندارد ميرسد.
در اين گفتوگو مديركل دفتر نظارت بر توزيع برق شركت توانير اشاره كرده است كه در ساعات منع تردد، رفتوآمدها خيلي زياد نيستند و با توجه به اين امر، «در خيلي از جاها در ساعات پاياني شب تا صبح اين حجم از روشنايي ضرورت ندارد.» به گفته صادقي، «به دليل صرفهجويي گاز» وزارت نيرو در همكاري با وزارت نفت ساير دستگاههاي اجرايي كه در موضوع روشنايي معابر دخيل هستند، مصمم است تا روشنايي معابري را كه در بسياري از ساعات شب ضرورتي ندارند، كاهش دهند و در مصرف گاز صرفهجويي كنند.
مصطفي رجبيمشهدي، سخنگوي صنعت برق كشور نيز به ايلنا خبر داده است كه طي روزهاي گذشته طرح اصلاح روشنايي معابر و بزرگراهها جهت جلوگيري از مصرف برق و گاز در دستور كار دولت و مسوولان وزارت نيرو قرار گرفته است كه اين طرح پس از ساعت ۹ شب در شهرهاي قرمز و نارنجي اجرا ميشود. به گفته رجبي، زماني كه نيروگاهها با كمبود سوخت مواجه ميشوند، پايداري شبكه برق دچار مشكل ميشود و صنعت برق تمام توان خود را براي پايداري شبكه برق به كار خواهد بست كه به نظر ميرسد اين تلاش در حال حاضر صرفا معطوف خاموش كردن چراغهاي معابر شهري است. با وجود صحبتهايي كه از سوي توانير مبني بر ضرورت اجراي اين طرح براي پياداري شبكه برق به گوش ميرسد، اين طرح با واكنش رييس پليس راهور پايتخت نيز مواجه شده است.
شبهای مخوف تهران!
سردار محمدحسين حميدي، با اعلام مخالفت پليس با خاموش شدن چراغهاي برخي بزرگراهها در ساعات منع تردد گفته است: «ما مخالفت خودمان را با اين موضوع اعلام كرديم، اما آنها (شركت توانير) به ما گفتند كه يكسري مشكلات دارند و بايد زيرساختهاي خود را تعمير كنند.» سردار حميدي در اين گفتوگو اعلام كرده است كه پليس گزارش خود را در مورد احتمال افزايش تصادفات در نتيجه خاموشي خيابانها و بزرگراهها در ساعات منع تردد اعلام خواهد كرد و علاوه بر آن، پليس پيگير تامين نور در ديگر معابر و گذرگاهها خواهد بود تا اين مساله حل و فصل شود.
برخلاف اعلام اجراي اين طرح از سوي توانير، هنوز مسووليت خاموشي معابر تهران از سوي شهرداري پذيرفته نشده است و تمام مسووليت اين امر به عهده توانير انگاشته ميشود، اين در حالي است كه به گفته سخنگوي صنعت برق، اين طرح با «همكاري وزارت نيرو با ساير ارگانها» در حال اجراست و در اين ميان همچنان نسبت به نقش شهرداري در اجراي اين طرح، خصوصا در چگونگي اجراي اين طرح ابهاماتي باقي است كه تاكنون از سوي شهرداري پاسخي نسبت به اين امر ارايه نشده است.
مشاهدات نشان ميدهد كه اين تاريكي صرفا مربوط به بزرگراههاي پايتخت نيست، بلكه معابر درجه يك شهري نيز با تاريكي شبانه همراه هستند و تردد پياده را در اين تاريكي عملا با موانع و خطرها مواجه ميكند. با توجه به ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي در اين ساعت، عملا حضور پياده در خيابانها در ساعت ۹ شب به بعد دشوار و غيرممكن است. طرح تعديل روشنايي حالا سايه ناامني را بر شبهاي تهران آورده و اين امر در يك تردد كوتاه پياده پس از ساعت ۹ شب مشهود است، اين در حالي است كه با وجود خاموشي عميق برخي معابر، همچنان نورپردازي بسياري از بناهاي شهري و بنرهاي تبليغاتي فعال و روشن است و علاوه بر آن، گرچه نام اين طرح عنوان تعديل را «يدك» ميكشد، اما بدون تغيير سيستم نورپردازي شهري با تجهيزات كممصرفتر، در حال حاضر به نارضايتي شهروندان و افزايش احساس ناامني، خصوصا براي زنان در شب منجر شده است، نگاهي به واكنشهاي كاربران فضاي مجازي در توييتر نشان ميدهد كه احتمالا در اين طرح، تهران در ساعات منع تردد، خالي از سكنه پنداشته شده است و شكلگيري ناامني، سرقت، احتمال تصادف و خفتگيري و افزايش فضاهاي بيدفاع شهري در اين طرح جايي نداشتهاند.
این اتفاقات در شرایطی رخ میدهد که دولت بدون توجه به این گرفتاریها حالا رایگان شدن برق ۳۰میلیون نفر را اجرایی کرده و وعده داده است که تا پایان دی ماه گاز حدود یک سوم جمعیت کشور را رایگان میکند و برنامههایی برای رایگان کردن آب بهای ۳۰ میلیون نفر از ایرانیها را دارد. طرحی که با انتقاد گسترده کارشناسان اقتصادی مواجه شده است. کارشناسانی که اعتقاد دارند در صورت رایگان کردن حاملهای انرژی و آب اصلاح این رویه اشتباه و بدعت نادرست از سوی دولتهای آینده با اصطکاک مردم وتبعات اجتماعی مواجه میشود.
واکنش کاربران در این باره را بخوانید:
نظر کاربران
تا اونجایی که یادمه تعدیل از عدل میاد یعنی برابر کردن نابرابری ها جلوی اسراف گرفته میشه و به کاستی ها افزوده میشه، ولی توی ایران هرجا اسم تعدیل شنیدم در عمل یعنی کم کردن، توی کارمون اضافه کردن نیست
پاسخ ها
کرونا خیلی واسه اینا سود داره از جریمه تا تعدیل روشنایی هه واقعا مسخره ست.عدم استفاده افراد در سمتهای مختلف نتیجه ش همینه
این خاموش کردن در رو داره اونم فروش انرژی است هیچ گربه ای محض رصای خدا موش نمی گیره ....
خیلی خوبه این پراید بیچاره چگناهی کرده توی تارکی تاصبح خیابان بماند
پاسخ ها
خیلی کم دزدی میکردند دیگه با خاموشی ها دزدی ها دوبرابر شده لعنت به شما
عجبم از این مدیرانی به ای حد توانمد داریم
به کجا ایی شتابان
ناگفته نماند ما شدیم جز وسایل یک ازمایشگاه...
اینکارها شون ازکرونابیشتر ادمارورنج میده.
باتاریک کردن خیابانهاکروناکم نمیشه
خوب نیست من تو کشور خودم احساس ناامنی می کنم و امنیت ندارم تردد با ماشین که ممنوع شد پیاده هم بری همه جا خاموش احساس ترس و ناامیدی متاسفم از این دستورالعمل های عجیب و عجیب
آقا چرا فقط میگویید در ساعات منع تردد شبانه چراغهای بزرگراهها خاموش میشوند ، ؟ در کلیه بزرگراهها اصلا چراغی روشن نمیشود که در ساعات منع تردد خاموش شود ، من عصر ساعت شش هر روز از بزرگراهها عبور میکنم و صبحها هم ساعت پنج و سی ، دقیقه در تمامی زمانها چراغها خاموش هستند ، چرا دروغ دروغ و دروغ و مردم مظلوم ایران هم که طبق معمول و به ناچار تحمل میکنند
بازی با کلماته دیگه بی عرضگی خودشون رو به جای تولید و تامین برق با قطع برق توجیه می کنن ! این همه کشور تو دنیا هست کدومشون این کارهای احمقانه رو می کنن مگه کل روشنائی برق تهران چقدر برق مصرف میکنه ؟ با اون حساب همه چیز رو باید تعطیل کنیم تا آقایان به میزهائی که چسبیده اند و عرضه توسعه شبکه برق رو ندارند و حقوق های چند ده میلیونی و صد میلیونی بگیرند و ادعای مدیریت بکنن
بهتره نام طرح رو شهر مردگان بذارن
یا شهر امن برای دزدان و غارت گران
شب ..تاریکی ...افراد خلاف کار ....جریمه ....
چه خواهد شد .تا آفتاب بدمد....خدا داند .
مدیران .....راحت بخوابید .مردم ناچارا بیدارن.