آزادسازی قیمت خودرو تا ۲ هفته دیگر
رئیس شورای رقابت از خروج احتمالی حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خبر داد.
تجارتنیوز: رئیس شورای رقابت از خروج احتمالی حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خبر داد.
به نظر میرسد گشایشهایی در حوزه خودرو در حال رخ دادن است. پس از اعلام خبر آزادسازی و ترخیص دو هزار و ۸۰۰ خودرو معطل مانده در گمرک، این بار از آزادسازی قیمت خودرو خبر جدیدی منتشر شده است. این درحالیست که درباره واردات خودرو هم اخبار متعددی در چند وقت منتشر شده و حتی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمدی را از محل ترخیص خودرو از گمرکات در نظر گرفته است.
پیش از این نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت از کیفیت پایین در تولید خودرو طی سالهای اخیر از مردم عذرخواهی کرده و نسبت به انحصار در تولید خودرو گلایههایی را مطرح کرده بود. با این سخنان بود که از نظر برخی فعالان بخش خصوصی بحث آزادسازی واردات خودرو کمی جدیتر شده بود.
حال در این شرایط اعلام شده که احتمالا تا دو هفته دیگر آزادسازی قیمت خودرو اعلام شود.
رئیس شورای رقابت از خروج احتمالی حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خبر داد.
رضا شیوا در گفتگویی با روزنامه همشهری توضیح داده است: با انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مسائل حوزه خودرو در این وزارتخانه از سازمان حمایت و کمیته خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل شده است. با این روند در جلساتی که با مسئولان این سازمان داشتیم، رئیس جدید این سازمان با تأکید بر رقابتی بودن تولید و بازار برخی خودروهای همکلاس، درخواست آزادسازی قیمت این خودروها را مطرح کرد. باید توجه کنیم که در گذشته و هنگامی که واردات خودرو آزاد بود نیز شورای رقابت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل را با استناد به عرضه محصولات مشابه و رقابتی بودن بازار از فهرست ضوابط قیمتگذاری خارج کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر وظیفه این شورا تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمت برای خودرو و سایر کالاهایی است که بازاری انحصاری داشته باشند. اما درصورتی که رقیبی برای این محصولات در بازار وجود داشته باشد، مشمول این ضوابط نخواهد بود. در این جلسه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با استناد به اینکه اکنون کرمان موتور، گروه بهمن ، مدیرانخودرو و چانگان خودروهایی همکلاس برخی محصولات ایران خودرو و سایپا تولید میکنند، درخواست کرد تا اینگونه محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول ضوابط قیمتگذاری شورای رقابت خارج شوند.
شیوا همچنین بیان کرد: شورا این درخواست را برای بررسی بیشتر به مرکز ملی رقابت ارائه کرده و این مرکز در حال بررسی تیراژ تولید و وضعیت بازار این خودروهاست. نتایج بررسی این مرکز در مورد خودروهای مذکور درصورتی که آماده باشد در جلسه ۲هفته آینده ارائه و بعد از تبادل نظر، رأی نهایی شورا در این زمینه اعلام خواهد شد. اگر این خودروها رقابتی باشند، شورای رقابت طبق روال گذشته این محصولات را از شمول قیمتگذاری خارج میکند و گرنه همچنان مشمول ضوابط قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت خواهند بود.
پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل 10خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت است.
وی تصریح کرد: این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای همرده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع امویام و ایکس 33 در مدیران خودرو و بسترن و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.
نظر کاربران
یعنی این خودروها با آزاد سازی ارزون میشن!!!!!
حالا گرون میشه یا ارزون
پاسخ ها
هرکاری انجام میده بضرر ملته
گرون میشه جانم، به قیمت بازار نزدیک میشه قیمت کارخانه.
یعنی قیمت کارخانه میره بالا، قیمت بازار هم یا ثابت میمونه یا کمی میاد پایین
شک نکن فقط فقط کاری را که به نفع خودشونه انجام میدن
هرچی باشه مطمئن باشید به نفع مصرف کننده است چون کسی دیگه خاضرنمیشه ماشین های بنجل ایرانخودرو و سایپا رو بخره البته بشرط اینکه مافیای خودرو اجازه بدن کلیه خودرو آزادسازی بشه کمر مردم رو این انحصار شکونده
حالا شد اکه بعضی ها بزارن قیمت خودرو هر روز کاهش پیدا میکنه
واقعیتش اینه که الان قیمتها باید خیلی بیاد پایین تا مردم خریدار باشن
دنا پلاس اتومات قیمتش دویست تومان به بالا باشه کسی خریدار نیست
فعلاانگیزه ای برای تولیدخودروهای برقی توسط خودروسازان نیست.اگرقراراست واردات انجام شودبهتراست خودروهای برقی قیمت مناسب که برای عموم مردم قابل خریدشود،باشد.والسلام
الان این خبر خوبیه یا بد
خدایی یکی واقعا میدونه جواب بدهههه
پاسخ ها
خبر بدیه یعنی جک 90 میلیونی شده 900 میلیون حالا دنا رو آزاد میکنن بشه 800 میلیون بعدش بگن خودرو ایرانی ارزانتره اون رو بخرید قابل نوجه وه دنا الان 200میلیونه که قبلا 60 میلیون بود
شیش صفحه چیز نوشتی آخرش نفهمیدیم ارزون میشه یا گرون !
پاسخ ها
تا این مسعولین بیکفایت داریم .مگه خواب ببینیم تو این مملکت جنس ارزان بشه
فقط حرف
یا خدا! یعنی تا الان قیمتا آزاد نشده بوده؟
بله که بدتر میشه .تقریبا قیمت کارخانه بابازار یکی میشه
مگر میشه چیزی در این مملکت ارزان بشه فقط چیزی ارزان میشه جون آدمی زاد هست البته فقط بمیره ولی خرج و مخارج دفن و کفن جز آن نمیشه فقط یه چیز امکان داره که به برجام برگردیم که این هم صدقه سری مجلسی ها بر باد رفت
این رو بدونید جز ذلت بدبختی برا مردم کار درست انجام نمیدن
قیمت ازاد بشه خودشون بازارو داغ میکنن تا قیمتشون بره بالا. این خودروها بخاطر انحصارچند برابر خارجیش قیمت میخوره مگه اینکه واردات از حالا شروع شه
پاسخ ها
دوستان با کدوم ارز واردات خودرو قراره آزاد بشه دلار نداره دولت تازه اگرم داشت FITFرا امضا نکردن بنابراین هیچ بانکی در جهان با تجار ایرانی معامله نمیکنه
گرونم بشه کی قدرت خرید داره
شورای رقابت خودش کلا برداره؟؟؟؟؟