۱۰۶۲۱۷
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

تابستان زودرس در بازار خودرو

خانواده پرايد نيز طي هفته‌جاري تحت تاثير حباب بازار خودرو قرار گرفت و با رشد قيمت همراه بود. سايپا۱۱۱ با ۵۰۰ هزار تومان رشد تا ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان بالا آمد.

روزنامه دنیای اقتصاد: هرچند اين انتظار وجود داشت كه با آغاز سياست‌هاي حمايتي دولت از خودروسازان براي ثابت نگاه داشتن قيمت‌ها و همچنين افزايش توليد خودرو بازار روي آرامش به خود ببيند، اما به‌نظر مي‌رسد بازار خودرو در جهت عكس اين اتفاق‌ها حركت مي‌كند.

طي هفته‌اي كه حالا رو به اتمام است، دولت اعلام كرد زنجيره خودروسازي كشور از اين پس مي‌تواند براي خريد قطعات و مواد اوليه مورد نياز براي توليد خودرو، از ارز دولتي استفاده كند. اعلام آمادگي دولت براي در اختيار گذاشتن ارز مورد نياز خودروسازان اين پيش‌بيني كارشناسان را به همراه داشت كه اقدام دولت ثبات قيمت خودرو را در پي خواهد داشت. رشد توليد خودرو از ماه‌های پایانی سال گذشته نيز به اين پيش‌بيني كارشناسان قوت بخشيد.

بر این اساس روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده كه هم‌اکنون تولید خودرو با تيراژ خوبی در حال افزایش است و تولید یک گروه خودروسازی به تنهايي به ۱۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است.

در این زمینه برخی از فعالان بازار عقيده دارند مراجعه مشتريان به بازار براي خريد خودرو، با اين نگراني كه خودروسازان همچنان قصد افزايش قيمت دارند، در حالي ادامه دارد كه عرضه خودرو به بازار كافي نيست و هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا باعث دامن زدن به رشد قيمت‌ها شده است.

اما شافعي عدم عرضه از سوی خودروسازان را رد مي‌كند و مي‌گويد: تلاطمات قیمتی ربطی به عدم عرضه ندارد، ضمن اینکه اکنون تولید مناسب است و قرار است تا خردادماه، همه تعهدات از سوی خودروسازان پاسخ داده شود و تمامی افرادی که ثبت‌نام خودرو و پیش خرید کرده‌اند، می‌توانند خودرو خود را تحویل بگیرند.

به گفته مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تولید خودرو يكي از خودروسازان به ۲۵۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید و خودروسازان به هیچ عنوان کاهش عرضه نخواهند داد.

حال با وجود رشد توليدات خودروسازان و درحالي‌كه طبق اعلام دولت و بانك مركزي ارز مورد نياز خودروسازان تا اوایل هفته آینده به دست آنها خواهد رسيد، به‌نظر مي‌رسد نگراني مشتريان بابت افزايش قيمت خودرو توجيهي نداشته باشد.

هرچند خودروسازان طبق روال هميشگي درخواست افزايش قيمت خود را به شوراي رقابت تقديم كرده‌اند، اما به‌عقيده كارشناسان؛ رشد توليد به واسطه تزريق ارزي كه براي خودروسازان گران تمام نمي‌شود، اتفاقي است كه مي‌تواند قيمت خودرو را به ثبات برساند.

با ادامه پيدا كردن رشد توليد؛ عرضه خودروسازان به بازار نيز افزايش پيدا خواهد كرد و همين موضوع نيز تعادل را به بازار باز مي‌گرداند.

به عقيده كارشناسان بازگشت تعادل به بازار به مشتريان نيز بستگي دارد، به اين ترتيب كه تحمل مشتريان براي عبور از شرايط فعلي مي‌تواند تلاطم قيمت‌ها را در بازار كاهش داده و عرصه را براي سوءاستفاده دلال‌هايي كه به‌نظر مي‌رسد بار ديگر راه ورود به بازار را باز ديده‌اند، تنگ كند.

در این بین، رشد قيمت‌ها در بازار در حالي است كه هم توليدات خودروسازان با رشد همراه بوده است و هم به واسطه آغاز شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي، افزايش عرضه آنها به بازار قابل پيش‌بيني است.

هرچند در حال حاضر با توجه به اظهارات خودروسازان مبني بر درخواست افزايش ۱۰ درصدي قيمت خودرو، حالت انتظار تورمي در ميان مشتريان ايجاد شده است، اما به‌نظر مي‌رسد سياست دولت تثبيت قيمت‌ها است و با وجود اين سياست؛ مشتري‌ها مي‌توانند براي حفظ تعادل قيمت‌ها در بازار نقش تعيين كننده‌اي داشته باشند.

بازار خودرو باز هم گرفتار حباب

به‌نظر مي‌رسد در بازار حبابي خودرو امكان رخ دادن هر اتفاقي وجود دارد، زيرا نگاهي به بازار خودروهاي داخلي نشان مي‌دهد به‌رغم پيش‌بيني هفته گذشته فعالان بازار مبني بر اينكه قيمت داخلي‌ها بيش از اين كشش رشد قيمت ندارد؛ زياد درست از آب در نيامده است.

رشد قيمت‌ها در بازاري كه راكد است به قدري زياد بوده كه قیمت ۲۰۶ را به ۳۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسانده است؛ خودرويي كه در شب عید با قیمت ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد. مدل V۸ اين خودرو نيز هم‌اكنون قيمتي برابر با ۳۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

خودرو تندر۹۰ كه مدل ۹۳ آن هنوز به بازار عرضه نشده است، در مدل توليد ايران‌خودرو با ۵۰۰ هزار تومان افزايش قيمت همراه بوده و به ۳۹ ميليون تومان رسيده است درحالي‌كه مدل توليد پارس‌خودرو همچنان روي ۴۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان ثابت مانده است. تندر۹۰ دنده اتومات هم كه اين روزها توسط يكي از دو خودروساز در حال توليد است، در بازار قيمتي برابر با ۵۰ ميليون تومان دارد.

اما خودرو ۴۰۵ بنزيني در مدل يورو۴ قيمتي برابر با ۳۱ ميليون تومان دارد و يورو۲ آن نيز ۲۹ ميليون تومان است. مدل دوگانه‌سوز اين خودرو نيز بدون تغيير بوده و روي ۲۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان باقي مانده است.

پارس سال مدل ۹۳ در مدل يورو۴ خود قيمتي معادل ۴۴ ميليون دارد و مدل يورو۲ آن نيز ۳۷ ميليون تومان است. پارس دوگانه‌سوز هم ۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد.

سمند ال.ايكس مدل ۹۳ طي هفته‌جاري با ۲۰۰ هزار تومان افزايش قيمت به ۳۲ ميليون تومان رسيد و دومين خودرو ملي ايران‌خودرو، يعني رانا نيز با رشدي ۷۰۰ هزار توماني به ۳۳ ميليون تومان رسيد.

خانواده پرايد نيز طي هفته‌جاري تحت تاثير حباب بازار خودرو قرار گرفت و با رشد قيمت همراه بود. سايپا۱۱۱ با ۵۰۰ هزار تومان رشد تا ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان بالا آمد.

مدل‌هاي ديگر اين خانواده؛ يعني ۱۳۱ و ۱۳۲ نيز هر كدام با ۵۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان با قيمت ۱۹ميليون و ۵۰۰ و ۱۸ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان معامله مي‌شوند.

تيبا نيز از هفته گذشته تغييري نداشته و روي سقف قيمت خود يعني ۲۴ ميليون تومان باقي مانده است.

رشد قيمت‌ها در بازار خودرو در حالي همچنان ادامه دارد كه سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از اين اتفاقات عجيب به‌نظر مي‌رسد. به گزارش خبرگزاري مهر در روزهايي كه این سازمان باید وارد عمل شده و با سوداگری در بازار خودرو برخورد کند، چند ماهی است که این سازمان هیچ واکنشی نسبت به تغییر و تحولات بازار نشان نمی‌دهد.

در اين ميان مردم متضرران اصلی حضور دلال‌ها در بازار خودرو هستند، چراکه سازمان حامی وجود ندارد و این سازمان به‌طور کلی از فرآیند تاثیرگذاری خارج شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • دانیال

      گرونی بی خودی
      من نمایشگاه دارم به خدا کاری کردند که گربه هم از جلو نمایشگاه رد نمی شه الا فروشنده طماع .

    • صداقت

      خودروسازها ايران مثل دولتمردان دوره هاي قبل و حال فقط زورشان به مردم داخل كشور خوشان مي رسد و بجاي اينكه فروش محصولات خود را در كشور خود باتخفيف هاي 25تا 50درصدي بفروش داخلي برسانند همانند كشورههاي توليد كننده خودرو كه يك چنين تخفيفاتي را براي مردم خود قائل هستند، نه تنها اينگونه نيست بلكه ظلمي مضاعف را بر سر مردم خود مي آورند.

    • ستاره

      ایران فقط کشور دلالهاست... این همه جمعیت بازیچه یه مشت اقلیت طمعکار و حریص شدند. انشاالله خیر نبینند....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج