چرا همه به قیمت کتاب معترض میشوند؟
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به افزایش و تغییر قیمت کالاها، میگوید: ایراد کتاب این است که قیمتش توی ذوق میزند؛ قیمت تمام کالاها را عوض میکنند و کسی اعتراض نمیکند اما اگر قیمت کتاب را عوض کنند همه معترض میشوند.
ایسنا نوشت: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به افزایش و تغییر قیمت کالاها، میگوید: ایراد کتاب این است که قیمتش توی ذوق میزند؛ قیمت تمام کالاها را عوض میکنند و کسی اعتراض نمیکند اما اگر قیمت کتاب را عوض کنند همه معترض میشوند.
هومان حسنپور همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی درباره چسباندن برچسب روی قیمت قبلی کتاب و افزایش قیمت قبلی اظهار کرد: قیمتگذاری کتاب کار پیچیدهای است و به راحتی نمیتوان آن را توضیح داد. ملاک ما برای قیمتگذاری کتاب، ناشران هستند و ناشران قیمت کتاب را اعلام میکنند و با توجه به شرایط جامعه ممکن است در چاپهای بعدی قیمت را عوض کنند و کتابفروش هم با توجه به قیمت جدید کتاب، لیبل بزند.
او درباره اینکه این کار ممکن است بیاعتمادی مخاطب را به دنبال داشته باشد، گفت: مخاطب خیلی راحت میتواند استعلام بگیرد؛ ناشران قیمت کتاب را روی سایتهای فروش خود میگذارند. همچنین از خانه کتاب هم میتواند استعلام بگیرد. کار بسیار سادهای است.
او درباره چسباندن برچسب ( لیبل) توسط کتابفروشان هم توضیح داد: کتابفروشان دلایل خود را دارند؛ گاهی آنها چند نسخه از کتاب را میخرند که به فروش نمیرسد و چند سال در کتابفروشی میماند. از طرف دیگر ناشر کتاب را تجدید چاپ کرده و قیمتش را افزایش میدهد. کتابفروش نمیتواند کتاب را با قیمت چند سال قبل بفروشد، پس ناچار است روی کتاب لیبل بزند؛ کتاب چند وقت در کتابفروشی خوابیده و اگر او بخواهد با قیمت قبلی آن را بفروشد در واقع ضرر میکند.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خاطرنشان کرد: قیمت همه کالاها افزایش داشته اما ایراد کتاب این است که قیمتش توی ذوق میزند؛ قیمت تمام کالاها را عوض میکنند و کسی اعتراض نمیکند اما اگر قیمت کتاب را عوض کنند چرا همه معترض میشوند و درباره آن صحبت میکنند؟ کسی نمیگوید کتابفروش چه گناهی دارد، کتاب را ۱۰ سال پیش ۱۲ هزار تومان خریده و همان کتاب ۵۰ هزار تومان شده است، کتابفروش که نمیتواند آن را با قیمت ۱۲ هزار تومان بفروشد زیرا ضرر میکند.
حسنپور در ادامه افزود: این همه حساسیت درباره قیمت کتاب را نمیفهمم. قیمت کالاهای استراتژیک عوض شده اما آنقدری که حساسیت برای کتاب هست برای افزایش قیمت دیگر کالاها وجود ندارد. البته اشکالی که هست این است که کتاب در زمان تولید انبوه قیمتگذاری میشود و زمان زیادی میان عرضه و فروش آن وجود دارد.
او درباره اینکه برخی حذف کتاب از سبد خانوار را قیمت بالای آن عنوان میکنند گفت: به نظرم قیمت کتاب برای مطالعه نکردن یک بهانه است، فرد به هر دلیلی نمیخواهد کتاب بخواند، اصلا حوصله ندارد، بنابراین گران بودن کتاب را بهانه میکند. زحمت زیادی پشت تولید یک کتاب است؛ از نویسنده یا محقق که سالها تحقیق کرده و کتاب را نوشته تا پروسه اخذ مجوز، صفحهبندی، لیتوگرافی و... . برای تولید یک کتاب زحمات زیادی کشیده میشود و چندین نفر درگیر هستند. اینکه بگوییم کتاب گران است و مردم نمیخوانند به نظرم یک بهانه است وگرنه کسی که کتاب میخواند قیمت آن آنچنان برایش مهم نیست. البته قیمت کتاب بیتاثیر نیست اما اینکه دلیل را فقط قیمت کتاب بدانیم اشتباه است. شخص فستفود میخرد و بعد میگوید خدا برکت بدهد اما به کتاب که میرسد میگوید اوه خیلی گران است؛ هرچند ممکن است برخی بگویند دیگر کسی پیتزا هم نمیخرد.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس درباره هفته کتاب و برنامههایش که به صورت مجازی برگزار میشود، به اجرای طرح حمایت فصلی از کتاب اشاره کرد و گفت: مخاطبان میتوانند به صورت غیرحضوری و تلفنی هم خرید کنند. اما درباره برنامههای هفته کتاب باید اجازه بدهیم برنامهها تمام شود و ما به یک جمعبندی برسیم.
نظر کاربران
وقتی کتاب رو با قیمت قبلی خریده چه ضرری میکنه، این چه استدلالیه؟
پاسخ ها
حالا بند کردید به این بیچاره ها