سومین جلسه نقد کتاب، با نقد و بررسی کتاب «فیلمنامه نویسی انیمیشن» نوشته امیرمسعود علمداری، به صورت مجازی برگزار شد.
خبرگزاری آنا: سومین جلسه نقد کتاب، با نقد و بررسی کتاب «فیلمنامه نویسی انیمیشن» نوشته امیرمسعود علمداری، به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری دانشکده هنر، سومین جلسه نقد کتاب، با نقد و بررسی کتاب «فیلمنامه نویسی انیمیشن»، نوشته امیرمسعود علمداری به میزبانی رامتین شهبازی و با حضور محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، کیارش زندی منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقهمند برگزار شد.
معرفی کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن
این کتاب دارای ۱۴ بخش و ۴۳ فصل است و همان طور که در عنوان آن هم ذکر شده میتوان آن را به دو نیمه مبانی عمومی و بخش کارگاهی تقسیم کرد. جلد کتاب شومیز، در قطع وزیری (اندازه رایج کتب دانشگاهی) و در ۳۶۸ صفحه توسط انتشارات فُرس چاپ شده است.
امیرمسعود علمداری نویسنده این اثر، دارای مدرک درجه دو هنری فیلمنامه نویسی انیمیشن است و در آثاری همچون در مسیر باران، بیبی شطیطه و دهها فیلم دیگر یا به صورت فردی یا بهعنوان عضوی از تیم نویسندگان در تهیه فیلمنامه نقش داشته است. هر چند او اغلب بهعنوان نویسنده شناخته میشود اما تجربه کارگردانی، تهیهکنندگی، برگزاری ورکشاپ و عضویت در هیئت داوری مسابقات ملی را نیز در کارنامه دارد.
این کتاب به کدام نیاز مخاطب پاسخ میدهد؟
در ابتدای جلسه، امیرمسعود علمداری نویسنده این اثر در پاسخ به این سوال که کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن در پاسخ به چه نیاز و مخاطبانی نوشته شده است، گفت: ضعف در فیلمنامه نویسی بحثی قدیمی است، ۱۰ الی ۱۵ سال است که فیلمنامههای انیمیشنی را از فیلمنامههای فیلمی جدا شده و پدیدهای تازه است. بدیهی است که برای گسترش هر صنعتی آموزشهایی لازم است؛ زمانی که در صنعت انیمیشن سازی وارد تولید بیشتر شدیم و به سمت سریال سازی انیمیشنی رفتیم این نیاز احساس شد که ما به نویسندگانی نیازمندیم که کار نویسندگی انیمیشن انجام دهند و کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن، کتابی کارگاهی و کاربردیست برای کسانی که می خواهند فیلم نامه نویسی انیمیشنی را آغاز کنند.
وی خاطر نشان کرد: کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن، مخاطب عام دارد به این معنا که همه افرادی که به این حرفه علاقهمند هستند و امکان شرکت درکلاس های آموزشی را ندارند می توانند از این اثر استفاده کنند، افرد در این کتاب به صورت قدم به قدم با حرفه فیلم نامه نویسی انیمیشنی آشنا میشود.
کیارش زندی منتقد کتاب، با بیان اینکه کتابهای خوبی در حوزه انیمیشن وجود دارد ضرورت نوشتن این کتاب را از امیرمسعود علمداری پرسید، علمداری در پاسخ به این سوال گفت: زمانی که کار فیلم نامه نویسی را آغاز کردم متوجه شدم که این کار با داستان نویسی متفاوت است و دیدگاهم نسبت به فیلم نامه نویسی تغییر کرد. در ابتدا فرم مشخصی برای فیلمنامه نویسی وجود نداشت و من لازم دانستم که این فرمها و الگوها را برای نوشتن فیلمنامه یاد بگیرم و با مطالعه منابع ایرانی و خارجی و پیوند این دو منابع به الگوی مناسبی در فیلم نامه انیمیشنی رسیدم و احساس کردم نیاز فیلمنامه نویسان نیز است که از این موارد استفاده کنند.
زندی در ادامه، جلد کتاب را توصیف کرد و آشفتگی ظاهری جلد را مورد نقد قرار داد و گفت: جلد کتاب به نحوی طراحی شده است که مخاطب را جذب نمیکند.
چرا این کتاب در دو جلد منتشر نشده است؟
امیرمسعود علمداری نیز در پاسخ به این سوال که چرا کتاب ۳۶۸ صفحه است و در دو جلد منتشر نشده گفت: تعداد صفحات کتاب، به خاطر مبانی و کارگاهی بودن این اثر است در ابتدا قصد داشتیم که کتاب در دو جلد منتشر شود اما احساس کردم مخاطبش را از دست بدهد و یا مخاطب تنها جلد اول را خریداری کند.
علمداری با بیان اینکه اساس و پایه نوشتن فیلمنامه فیلم و انیمیشن یکی است ولی تفاوتهایی نیز وجود دارد گفت: در فیلمنامه نویسی انیمیشن ویژگیهای فانتزی وجود دارد و ما نیز باید فانتزی را روی انیمیشن سوار کنیم و نکته دیگر این است که در انیمیشن طنز پذیری مخاطب بیشتر است.
وی اذعان کرد: در انیمیشن نیز مخاطبان معمولأ عام (بزرگسالان و خردسالان) هستند و این گستردگی مخاطب در فیلم وجود ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر