۱۰۴۹۲۵۷
۳۳ نظر
۵۰۱۰
۳۳ نظر
۵۰۱۰
پ

خودرو تک‌نرخی می‌شود

تعیین قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این روزها داغ‌تر از هر زمان دیگر از سوی دست‌اندرکاران و متقاضیان خودرو دنبال می‌شود. در این بین علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت معتقد است مسیر فعلی قیمت‌گذاری موجب انباشت زیان در شرکت‌های خودروساز شده است.

دنیای اقتصاد: تعیین قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این روزها داغ‌تر از هر زمان دیگر از سوی دست‌اندرکاران و متقاضیان خودرو دنبال می‌شود. در این بین علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت معتقد است مسیر فعلی قیمت‌گذاری موجب انباشت زیان در شرکت‌های خودروساز شده است.

تعیین قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این روزها داغ‌تر از هر زمان دیگر از سوی دست‌اندرکاران و متقاضیان خودرو دنبال می‌شود. در این بین علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت معتقد است مسیر فعلی قیمت‌گذاری موجب انباشت زیان در شرکت‌های خودروساز شده است. به اعتقاد سکاندار جدید صمت در حال حاضر خودرو سه قیمت دارد. تمام شده که خودروسازان بر اساس آن محصولات خود را تولید می‌کنند،قیمت مصوب که از سوی شورای رقابت به خودروسازان برای عرضه محصولاتشان دیکته می‌شود و در نهایت قیمت بازار که ملاک داد و ستد قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر در آخرین جلسه کمیته خودرو که راهکارهای ساماندهی بازار مورد بررسی قرار گرفت مدیران خودروساز که در این جلسه حاضر بودند یک‌صدا اعلام کردند تداوم حضور شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری و فرمول مورد استناد این شورا سبب تحمیل زیان سنگین به شرکت‌های تحت مدیریت آنها شده است. مدیران خودروساز پیشنهاد دادند که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری حذف و قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. آنها به‌دنبال این هستند که سازمان حمایت را جایگزین شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری کنند. به اعتقاد برخی از اعضای کمیته خودرو ابتدا باید قیمت تمام شده واقعی هر یک از محصولات تولیدی خودروسازان تعیین شود و سپس درصدی سود به آن اضافه شود تا از این مسیر جلوی تولید با ضرر شرکت‌های خودروساز گرفته شود.

در این جلسه نیز نمایندگان مجلس که طرح تحول صنعت و بازار خودرو را دنبال می‌کنند، حضور داشتند.

طراحان طرح تحول مخالف جدی تعیین قیمت براساس حاشیه بازار هستند. اما این به معنای رضایت از فرمول شورای رقابت نیست. آنها به دنبال این هستند که فرمول مورد استفاده هیات تعیین قیمت کالای تولید داخلی (این هیات زیرمجموعه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کند) را جایگزین فرمول فعلی شورای رقابت کنند اما شورای رقابت را در پروسه تعیین قیمت به نوعی حفظ کنند.

به این ترتیب در حالی که چانه‌زنی درباره نحوه تعیین قیمت خودرو ادامه دارد و هنوز فرمول نهایی تعیین نشده به‌نظر می‌رسد هیچ یک از این مسیرها قادر به حل معمای تعیین قیمت در مبدأ آن هم بدون زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز نیست.

مشکلات ساختاری شرکت‌های خودروساز حلقه مفقوده‌ای است که در تمام مسیرهای پیشنهادی برای تعیین قیمت خودرو به آنها بی‌توجهی شده است. در حال حاضر هزینه سربار در شرکت‌های خودروساز داخلی در قیاس با خودروسازان بین‌المللی بسیار بالا است. بخشی از این هزینه سربار مربوط به نیروی کار مازادی می‌شود که در استخدام شرکت‌های خودروساز هستند و مدیران خودروساز اختیاری برای تعدیل نیروی کار مازاد خود ندارند.

بخش دیگری از این هزینه سربار را باید در به‌روز نبودن خطوط تولید و دور ماندن خودروسازان از تکنولوژی‌های روز دنیا جست‌وجو کرد. زنجیره تامین خودروسازان نیز خالی از اشکال نیست. این زنجیره قادر نیست قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز را با قیمت مناسب به خطوط تولید آنها تزریق کند. سه آیتم یاد شده در کنار اداره پرهزینه شرکت‌های خودروساز و ساختار عریض و طویل اداری سبب شده تا کفه هزینه در صورت‌های مالی خودروسازان به شدت سنگین شود.

به‌نظر می‌رسد تا زمانی که فکری به حال این مشکلات ساختاری نشود تعیین قیمت واقعی در مبدأ، سرابی بیش نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    آثار وزیرسرمایه دار....

  • بدون نام

    دیدن بازار خوبه کلی هم خودرو دپو کردن تو انبارا تحویلم نمیدن زور میزنن دهن مردمو صاف کنن خبر ندارن معاملات خودرو تو این سطح صفره

  • علی

    یک صدا بگید می خوایم گرون کنیم تک نرخی

  • بدون نام

    تک نرخی خودرو یعنی یک میلیارد تومن .

  • محمود یه ایرانی

    هر وقت حرف میزنید یه معنا بیشتر نداره
    قراره گرونتر بشه

  • 888888

    این خودخودروسازان هستند بازارراملتهب کرده اند بخاطر اینکه قیمت بازار ا مبنای فروش خود قراردهند اگرمسولین واقعا وصادقانه ذرفکر تعدیل قیمت خودروبه نفع مردم هستند برای مدت محدودی واردات خودروهای سه سال کارکرده را باارز شخصی آزاد کنند آنوقت می‌بینند که هیچکس حاضر به خرید برآید وتیبا وبژو نیست وکارخانههاهم مجبور به فروش می‌شوند ولی فکرکنم هیچ مسولی دغدغه مردم راداشته باشد؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بینام

    آخی های

  • بدون نام

    پراید صفر باید بشه نود میلیون.

  • بدون نام

    به نظرمن ساکت باشید بهتره چون هرچی میگید بر عکسش اجرا میکنید

  • سامانتا

    دیگه نمیتونیدکنترل کنیدزوربی خودنزنید

  • شاطر

    اگر در صنعت خودرو سازی واقعا صنعتگر به اشتغال گرفته شود ودستگاههای بیکار اداری کم شود و افرادی که سفارش وزیر و وکیل وبیت و ...... که هیچ کاری بلد نیستند و خدا میداند سر بار خودرو سازی هستند از دایره خودرو سازی حذف شوندساخت خودرو از آنچه که هست آرزو نتر به دست مردم میرسید حال مردم دارند حقوق یک مشت سفارشی در خودروسازی را پرداخت میکنند که عرفا وشرعا گناهش پای مسئولینی نوشته میشود که به هیچ وپوچ پایبندند به قول احمدی نژاد کیلوی چند منی چند چه خبره تا به حال اقتصاد ایران این نابسامانی را در هیچ برهه ای به خود ندیده بود وهمش بر میگرده به مسئولین کارچاق کن که دیگه کار دیگری بلد نیستند

  • ؟؟؟؟

    شما جوابگوی تقاضای خرید باش بعد صحبت از حاشیه بازار کن

  • ؟؟؟؟

    وقتی ۱۰۰۰دستگاه ماشین داری ۴ملیون نفر خواهان حاشیه یعنی دلالی

  • بدون نام

    اگر هزینه تولید خودرو برای خودرو ساز صرفه ندارد خودرو وارد کنید بعد ببینید برایشان صرفه دارد یا نه چرا برای منفعت زیاد خودرو سازان با شعور مخاطب بازی می کنید پراید ۲۰ میلیونی را می دهند ۱۶۰ میلیون بعد تازه صرفه ندارد !

  • بدون نام

    مشکل دارین اصلا تولید نکنین درشونو تخته کنید ماشین وارد کنید هم ارزونتر هم با کیفیت تر

  • بدون نام

    کارخانه بایدبیمت خودرورابیاره پایین تاقیمت بازارهم ریزش کنه

  • بدون نام

    تورا هم خریدن قیمت ها را بالا ببر تا خودروسازان ضرر نکنند جیب تو هم پرتر میشه

  • ایرانم سرافراز

    یعنی خودرو ساز قیمت بازار بفروشه ..اینم از وزیر جدید...شما اگه ضرر میکنید خیلی بی جا میکنید تولید میکنید ..۳هزار نفر بیکار بشن چیزی نمیشه .۸۰میلیون عذاب بشکن

  • بدون نام

    چی به جای اینکه بخواید بازارو بیارید پایین
    کارخانه رو میبرید بالا
    کار صمت همینه
    کار دیگه مگه بلده

  • یاحق

    ۱۰ درصد زیر قیمت بیرون همیشه باید رعایت شود در غیر اینصورت اختلاس و بخت آزمایی است

  • بدون نام

    شما انقدر پررو هستید که هر چقدرهم گر ون بفروشید میگید ضرر کردیم خوب تخته بشه بهتر نیست اگه سود نداشت این آشغالها رو تولید نمیکردید به قیمت چند برابری میدید.

  • دلیری

    بهترین راه حل برای مبارزه با رانت خودرو و دلالی خودرو ، عرضه خودرو در بورس کالا میباشه

  • بدون نام

    آره قیمتو ببرین نزدیک قیمت بازار مثلا ۲۰۶ که قیمتش حدود ۱۱۰ تومنه عین قیمت بازار کنید مثلا ۲۷۰ تومن بعدش چی میشه بازار میبینه قیمت شده ۲۷۰ میکنه ۴۵۰ بعد شما میکنید ۴۴۰ بعد بازار میبینه کردین ۴۴۰ بازارم قیمتو میکنه ۷۰۰ وهمینجور میره بالا .... چطور قیمت تموم شده شما به دلار باید باشه و شما ضرر دارین میدین و اونوقت یه کشاورز گوجه رو باید بده کیلویی ۱۰۰۰ تومن و کلیه مواد مصرفی هاش ۳۰۰ برابر بشه ...

  • saftarmodarsi5372@ gmail.com

    گرانی کشور از خودرو شروع شد خدا لعنتان کند

  • بدون نام

    وارادت خودرو را آزاد کن بزار رقابت بشه هی به سر مردم نکوبید با این خودروی بی کیفیت و گرانتون.تو وزیری یا دلال.ا

  • بدون نام

    حتما"باز گران میشود

  • حسینی

    یه راه ساده داره
    اونم ازاد کردن واردات و وارد کردن صنعت خودرو به رقابت هست
    مطمین باشید قیمتها طرف دو سال فروکش میکنه و هزینه ها کاهش پیدا میکنه

  • والی

    هر بیسوادی میدونه وقتی یک واحد تولیدی با ظرفیت واقعی تولید نکند درنتیجه دستنزد وسربار در اصطلاح حسابداری جذب نمی شود وهمین امر قیمت تمام شده را افزایش میدهد که نکنه لین اختلاف بوجود امده هم باید از جیب مردم پرداخت شود .واقعا که پررو تر از مسولین ما هیچ جای دنیا نیست .وقاحت و عوام فریبی هم حدی داره .عوض اینکه قیمت بازار رو تعدیل کنند میخواهند قیمت کارخانه را به بازار برسانند واز این اب گل الود هم جیب سوراخشان را پر کنند

  • بدون نام

    مملکت ماداغون شده دیگه

  • محمد ا

    سلام. خودرو که مال پول دار هاست دیگر ازحد قیمت گذشته.

  • بدون نام

    تو هم بیا یه گندی بزن مثل شریعت مداری بیسواد...برو سر پست بالاتر.......کدوم ضرر.....چی میگی ماشینهای لگن بیست سال پیش از رده خارج پنج یا ده میلیونی صحبت از دویست سیصد میکنن......تازه اومدی ....خوابی

  • بدون نام

    قیمت خودرو از صفر تا صد هزینه هارا حساب کنند به اضافه در صدی سود به مشتری بفروشند هر کس یک چیزی برای خودش می گوید هر کسی یک قیمتی می گذارد بقیه کشورهای دیگر چکار می کنند شما از همان کشورها یاد بگیرید آنها با دلار کار می کنند ما با پول رایج کشور خودمان کار کنیم

  • حامد نوری

    تورا خدا مردم به امام حسین قسم میدم اگر واقعا خیلی ضردری نیست تا عید خودرو نخرید بخدا می ماند دستشون دلالها مجبورا قیمتو بیارن پایین

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج