۱۰۴۵۶۵۴
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

راهکاری برای مقابله با دلالی در بازار خودرو

می‌توان با فروش خودرو به قیمت روز و واریز مابه‌التفاوت قیمت بازار و قیمت تمام شده در یک صندوق، این مبلغ را اموری همچون تسهیلات برای تأمین نقدینگی صنعت خودرو و فعالیت‌های تحقیق و توسعه این بخش کرد.

خبرگزاری ایرنا: می‌توان با فروش خودرو به قیمت روز و واریز مابه‌التفاوت قیمت بازار و قیمت تمام شده در یک صندوق، این مبلغ را اموری همچون تسهیلات برای تأمین نقدینگی صنعت خودرو و فعالیت‌های تحقیق و توسعه این بخش کرد.

در حالی که فضای تحریمی سبب خروج شرکت‌های اروپایی و کره‌ای همکار در صنعت خودرو شده، این وضعیت امکان تولید برخی خودروها را متوقف و دسترسی به برخی از قطعات مورد نیاز برای خودروهای بومی شده را نیز محدود کرده است. در چنین شرایطی تولیدکننده خودرو (اعم از خودروساز و قطعه‌ساز) در حالی که زیر فشار محدودیت‌های ارزی و وارداتی برای تأمین مواد اولیه و قطعه قرار دارد، قیمت‌گذاری دستوری فشار مضاعفی را از طریق زیان انباشته بر تولیدکنندگان این حوزه تحمیل کرده و بیم آن می‌رود اندک توان باقی‌مانده نیز تحلیل رود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این بخش وارد شود.

از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز از قیمت‌گذاری منفعت چندانی نبرده‌اند. زیرا در دوره‌ای که فروش خودرو از طریق وب‌سایت فروش شرکت‌های خودروساز انجام می‌شد، دلال‌ها به دلیل دسترسی به روش‌های برتر، بخش عمده‌ای از فروش را نصیب خود می‌کردند و در حالتی هم که از طریق قرعه‌کشی صورت می‌گیرد، باز هم دلال‌ها از طریق کارت‌های ملی اجاره‌ای، بخش عمده‌ای از این خودروها را نصیب خود کرده و گاهی با بیش از ۱۰۰ درصد سود در بازار به فروش می‌رسانند.

یکی از راه‌حل‌های بینابینی که می‌تواند تا خروج اقتصاد کشور از شرایط ویژه کنونی دنبال شود، قیمت‌گذاری شناور در این بازار است. بر طبق این روش، لازم است قیمت روز خودرو مبنای قیمت‌گذاری قرار گرفته و قیمت از دو جز تشکیل شود، بخشی از آن قیمت تمام‌شده ‌خودرو بوده و بخش دیگر رقم مابه‌التفاوت تا قیمت بازار خواهد بود.

قیمت تمام‌شده به خودروساز پرداخت می‌شود و رقم مابه‌التفاوت در صندوقی با نام پیشنهادی «صندوق خودرو» با تولیت وزارت صمت واریز شود. منابع واریز شده به صندوق خودرو صرف اموری همچون تسهیلات برای تأمین نقدینگی صنعت خودرو (خودروساز و قطعه‌ساز) و فعالیت‌های تحقیق و توسعه این بخش شود. به‌مرور با کاهش التهابات و متعادل شدن بازار خودرو، قیمت شناور کاهش می‌یابد و به تبع آن، مابه‌التفاوت ورودی به صندوق نیز کاهش خواهد یافت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    همین الانم نمایندگی ها دارن به قیمت روز خیلی راحت خودرو میفروشن ، نمیدونم چطور خودرو تولیدش فقط به اندازه قرعه کشی هاست ولی به قیمت روز میشه از نمایندگی ها خودرو خرید

    پاسخ ها

    • بدون نام

      شما اگه این مردم براتون اهمیت داشتن ..خودرو ارزان وارد میکردید یا میزاشتین خودمون بریم دست دوم از همین دوبی و امارات بیارم ..پس حرف مفت نزنید

  • بدون نام

    بازم بگید آمریکا مقصره

  • بدون نام

    الان تعداد ثبت نامی ها حدودا دومیلیون میباشد پس نیاز بازار به دومیلیون دستگاه است.باواردات خودرو کار کرده خارجی یا نو چینی بازار را اشباع کنید تالابی تمام شود.
    نسخه افزایش قیمت هم برای جیب شماست.نه مردم بیچاره
    خود تحریمی دستاورد نگرش های غلط شماست.چرا مردم باید هزینه رفتار شما را بدهند.

  • بدون نام

    اگه واقعامیخوان خودروبه دست مصرف کننده برسه میتونن برای کارگرانی که بیشترازیکسال سابقه بیمه دارن خودروبدن .ولی متاسفانه همشومیدن دلالها انبارمیکنن.منه کارگر کی میتونم بااین تورم خودروبخرم

    پاسخ ها

    • سامانتا

      ههههههههععی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج