۱۰۴۳۷۹۲
۷۴ نظر
۵۰۱۴
۷۴ نظر
۵۰۱۴
پ

تیک‌آف گرانی در بازار خودرو؛ این عادلانه نیست

در فاصله كمتر از يك هفته از راي اعتماد و انتصاب عليرضا رزم‌حسيني به عنوان وزير جديد صنعت، معدن و تجارت بازار خودرو شرايط تازه‌اي را تجربه مي‌كند كه رسيدن قيمت پرايد به عنوان ارزان‌ترين خودرو در بازار ايران به ۱۳۰ ميليون تومان از ابتدايي‌ترين آنهاست.

برترین‌ها: پراید ۱۴۳ میلیون تومان یا ۱۵۴ میلیون تومان؛ در هر دو حالت مشتری واقعی در بازار نیست. قیمت‌ها در بازار خودرو چنان بالا رفته است که دیگر کسی قصد خرید خودرو را ندارد، پراید که تا شش ماه قبل در کانال ۵۰ میلیون تومان دادوستد می‌شد حالا به قیمتی در محدوده ۱۵۰ تومان رسیده است.

تیک‌آف گرانی در بازار خودرو؛ این عادلانه نیست

این به معنای افزایش 90 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار است. چیزی برابر با دستمزد 31 ماه حقوق یک کارگر ساده، اگر کارفرما به وی مطابق با قانون حقوق پرداخت کند. داستان تلخ پراید، که ارزان‌ترین خودروی کف بازار ایران بود، برای دیگر خودروها نیز تکرار شده است. این چنین کالاهای بادوام از سبد خرید خانوار ایرانی که در میانه تورم قدرت خریدش را از دست می‌دهد، خارج می‌شود.

قیمت‌ها در بازار خودرو حالا به‌راحتی صفت سرسام‌آور را می‌پذیرند. حتی اگر وزیر پیشین صنعت و وزیر کنونی صنعت نیز از اصلاح وضعیت بازار سخن بگوید باز کسی امیدوار به بهبود این روند و کاهش قیمت‌ها نیست.

قیمت خودرو در هفته‌های اخیر در شرایطی افزایش شدیدی را تجربه کرد که معامله‌گران رشد قیمت دلار را عامل اصلی افزایش بهای خودرو می‌دانستند؛ اما حالا از پس دو روز کاهش قیمت دلار در بازار، خودرو نه تنها روندی کاهشی را شاهد نبود بلکه باز با افزایش قیمت‌ها مواجه شده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خریداران را از خرید بر حذر داشته و تاکید کرده است با توجه به کاهش قیمت دلار، ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو قوت گرفته است و احتمالا قیمت‌ها پایین بیاید از این رو بهتر است تقاضای خرید با تعویق وارد بازار شود. البته وی و هم‌صنفانش می‌گویند خرید و فروشی در جریان نیست و بازار راکدتر از همیشه فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

این اولین بار نیست کسی خریداران را از خرید بر حذر می‌دارد. وزیر راه و شهرسازی نیز پیش‌تر تاکید کرده بود خانه نخرید ارزان می‌شود و همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به کرات تاکید کرد که قیمت‌ها در بازار دلار ماندگار نیست و بهتر است دلار خریداری نکنید.

تیک‌آف گرانی در بازار خودرو؛ این عادلانه نیست

یکی از نمالیشگاه‌داران می‌گوید از ابتدای سال تحت‌تاثیر رکود شدید بازار بسیاری از فعالان این صنف یا مغازه‌های خود را بسته‌اند یا تغییر کاربری داده‌اند. این دسته از افراد اعلام کرده‌اند واحد صنفی‌شان را اجاره می‌دهند چراکه چرخ اقتصاد این واحدهای صنفی نمی‌چرخد.

نچرخیدن این چرخ البته هم برای صاحبان این صنف و فروشندگان و هم برای خریداران موضوعیت دارد. رشد تورم چنان بی‌محابا بود که خودرو را از دسترس طبقه توسط خارج کرد و این اتفاق مهم زمینه را برای تشدید رکود بازاری راکد فراهم آورد. در این میان خروج پراید از خط تولید نیز چون بنزینی بر آتش قیمت‌ها عمل کرد و زمینه را برای تشدید افزایش قیمت این خودروی طبقه متوسطی فراهم آورد.

ارزان‌ترین‌ها چقدر قیمت خوردند؟

خودروی ۲۰۶ تیپ دو حالا قیمتی برابر با ۲۴۳ میلیون تومان در آگهی‌ها یافته است. سمند از ۲۰۰ میلیون فراتر رفته و ۲۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. پژو پارس ۲۵۵ میلیونی شده است و تیبا دو هاچ بک به ۱۶۸ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۰۸ نیز به قیمت یک میلیارد و ۱۵۵ میلیون تومان در بازار فایل شده است. این اعداد و ارقام حالا معنا و مفهوم واقعی خود را از دست داده‌اند و خودرو را به کالایی لوکس برای جامعه ایران تبدیل کرده‌اند.

تیک‌آف گرانی در بازار خودرو؛ این عادلانه نیست

ضریب نفوذ خودرو

صنعت خودرو را می‌توان بزرگترین صنعت پس از صنعت نفت در ایران دانست یا به عبارت دیگر بزرگترین صنعت غیرنفتی ایران صنعت خودرو است. این صنعت اما در بزنگاه‌های خاص هیچ‌گاه نتوانسته است از افکار عمومی نمره قبولی دریافت کند.

پس از کاهش قیمت دلار در سال 1393 بود که ریزش قیمت دلار در بازار، انتظار برای کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو را نیز شکل داد اما در نهایت عدم کاهش قیمت‌ها به شکل‌گیری خودجوش کمپینی تحت‌عنوان «نه به خرید خودروی صفر کیلومتر» انجامید. کمپینی که با اعتراض وزیر وقت صنعت، محمدرضا نعمت‌زاده همراه شد و در نهایت داستان نه به خرید خودرو با اعطای کوتاه مدت تسهیلاتی خاص به خریداران به دست فراموشی سپرده شد.

حالا اما رشد بهای ارز از یک سو و وابستگی بالای صنعت خودروسازی به واردات قطعه و همچنین کاهش عرضه در قیاس با تقاضا زمینه را برای بروز بحرانی جدی در بازار خودرو فراهم کرد.

قیمت‌ها در بازار در حالی افزایش می‌یابد که خریدار چندانی در بازار نیست اما تقاضا برای خرید از کمپانی‌ها به حدی بالاست که قرعه‌کشی و ... سیاست‌هایی است که با هدف مهار تقاضا و ایجاد شرایط دسترسی متقاضیان واقعی پیش‌بینی شده است. در حال حاضر نیمی از خانوارهای ایرانی وسیله نقلیه در اختیار دارند و بخش مهمی از این وسایل نقلیه البته پراید و پژو 405 است.

پراید که تا شش ماه قبل در کانال 50 میلیون تومان دادوستد می‌شد حالا به قیمتی در محدوده 150 تومان رسیده است. این به معنای افزایش 90 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار است

تیک‌آف گرانی در بازار خودرو؛ این عادلانه نیست

بازار به کدام سمت می‌رود؟

انتظار کاهش محسوس قیمت در بازار خودرو انتظاری بیهوده است. این را تجربه سالیان پیش مقابل مصرف‌کننده ایرانی قرار می‌دهد. خودرو نه در بزنگاه کاهش قیمت ارز تا مرز ۲۹۰۰ تومان در اولین ماه‌های فعالیت دولت روحانی، ارزان شد و نه در هنگامه امضای برجام. روند قیمت‌ها همواره رو به رشد بوده است و تنها در دوره‌هایی افزایش عرضه زمینه را برای مهار قیمت‌ها در بازار خودرو فراهم کرده است به این ترتیب این بار نیز نمی‌توان انتظار تغییر مسیر را داشت چراکه تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند و از سوی دیگر وابستگی صنعت خودرو به قطعه وارداتی نیز مشکلی است که همچنان به چشم می‌خورد.

صنعت خودروی ایران حالا در شرایطی فعالیت خود را ادامه می‌دهد که بازار خودرو در یکی از بدترین دوره‌های فعالیت خود به سر می‌برد و برنامه‌های اعلامی برای ایجاد فضای باثبات در میان مدت نمی‌توانند ضمانت اجرایی داشته باشند.

در این شرایط که تورم همه بازارها را تحت‌تاثیر قرار داده است کمبود عرضه نسبت به تقاضا به کمک اهرم تورم آمده تا فشار بر بازارها چندین برابر شود. خودرو در این وضعیت کالایی است سرمایه‌ای که بسیاری از دارندگان خودرو با این هدف که از ریزش ارزش پول ملی پیشگیری کنند و کالایی را برای حفظ قدرت خرید در دست داشته باشند، آن را خریداری می‌کنند. به هر حال به نظر می‌رسد گام نخست ثبات بازار خودرو، توقف قطار تورم در اقتصاد ایران باشد.

چرا قيمت خودرو همچنان صعودي است؟

هر چند در حال حاضر بازار در ركود به سر مي‌برد و معامله‌اي انجام نمي‌شود با اين حال قيمت‌ها همچنان رو به بالاست و افزايش قيمت دلار اين روزها بهانه خوبي براي دلالان خريد و فروش خودرو شده است. برخي دلالان و سودجويان از اين فضا به نفع خود بهره برده و طي چند روز اخير قيمت خودروها به خصوص پرايد را در بازار با قيمت‌هاي هيجاني و عجيب مطرح مي‌كنند. افزايش حجم نقدينگي و ترس از افزايش نرخ تورم در ماه‌هاي اخير موجب شده تا مردم به سمت سرمايه‌گذاري در بازار خودرو بروند، از همين ‌رو دلالان از فرصت پيش آمده به نفع خود در حال بهره‌برداري هستند و قيمت‌ها را هر گونه كه بخواهند، اعلام مي‌كنند.

البته برخي از مسوولان در وزارت صمت واكنش‌هايي به اين بازار داشته‌اند؛ چندي پيش جعفر سرقيني يكي از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعيت آشفته بازار خودرو گفته بود: «گراني خودرو در بازار بيشتر يك امر رواني است و مردم دوست دارند پول‌هاي در دست خود را تبديل به كالا كنند، اما با توجه به اينكه آمار به ما مي‌گويد نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزايش توليد خودرو در كشور داشته‌ايم، ديگر نبايد انتظاري براي افزايش قيمت وجود داشته باشد و مردم تنها نياز خود را در اين بخش تامين كنند.» به گفته وي، توليد روزانه دو خودروساز بزرگ كشور سه هزار و ۶۰۰ دستگاه است كه نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۲۵ درصدي دارد.

فعالان بازار خودرو معتقدند خودروسازان توليدات خود را نسبت به سال گذشته افزايش داده‌اند، اما به‌ دليل تقاضاي كاذب، تنها ۲۰ درصد خريداران مصرف‌كننده واقعي هستند و مابقي خودرو را در خانه‌هاي خود نگهداري مي كنندتا مجددا در زمان گراني آن را معامله كنند. در چنين شرايطي خريدار نمي‌داند خودرو به چه دليل گران شده و فقط در پي خريد خودرو براي كسب سود بيشتر است و از آن طرف فروشندگان نيز تمايلي به فروش ندارند و حتي در پاسخ به قيمت خودروها رقم‌هاي نجومي اعلام مي‌كنند تا در نهايت سود هنگفتي را كسب كنند.

نبود نظارت و وجود پول‌هاي سرگردان در اقتصاد ايران سبب تقويت دلالان و تاثير‌گذاري آنها در بازار شده است. در حال حاضر هيچ سياستي براي مديريت بازار اعمال نشده و هيچ سازماني خود را متولي ساماندهي بازار نمي‌داند مردم به خودرو به عنوان كالايي جهت سرمايه‌گذاري مطمئن نگاه مي‌كنند و ترجيح مي‌دهند با حضور در اين بخش مانع از سقوط ارزش پول خود شوند و از اين ‌رو خريد و فروش خودرو صرفا براي مصارف شخصي نبوده و به عنوان يك كالاي سرمايه‌اي در كشور رواج پيدا كرده است و سازمان‌هاي نظارتي بايد بتوانند با برنامه‌ريزي‌هاي كارشناسي مانع از نابساماني اقتصادي در بازار شوند.

هم‌اكنون نگاهي به بازار خودروها نشان مي‌دهد كه متوسط اختلاف قيمت كارخانه و بازار در برخي از خودروها به بيش از ۲۰۰ ميليون تومان رسيده است و تقاضاي كاذب و حضور مافيا عامل اصلي افزايش قيمت نجومي و بدون ضابطه خودرو در بازار شده است. براي اصلاح قيمت كارخانه و بازار آزاد نيز تاكنون دو روش پيشنهاد شده است؛ پيشنهاد انجمن خودروسازان ايران مبني بر فروش خودرو به نرخ پنج درصد زير قيمت حاشيه بازار و پيشنهاد مجلس كه عرضه خودرو در بورس كالا است.

بر اين اساس برخي معتقدند در هر دو روش از آنجايي كه در حال حاضر شركت‌هاي خودروساز نمي‌توانند به اندازه نياز بازار توليد داشته باشند، مصرف‌كننده را متضرر مي‌كند. البته شايد خودروسازان به ظاهر سود كنند، اما مطمئنا در كوتاه‌مدت بازار از طريق فروش نرفتن خودرو، واكنش نشان خواهد داد و در اصطلاح خريد را پس مي‌زند؛ به ويژه اينكه اين روزها قدرت خريد مردم نيز به ‌شدت افت كرده است.

آيا پرايد ۱۵۰ ميليوني در راه است؟

افزايش شديد قيمت خودرو در بازار نگران‌كننده شده است. اوضاع چنان شده كه حتي برخي مي‌گويند ممكن است قيمت پرايد به ۱۵۰ ميليون تومان هم برسد. تشديد بي‌سابقه بحران قيمتي و كيفيتي در صنعت خودروي كشور باعث آسيب جدي به سرمايه اجتماعي شده و لزوم تغيير در سياستگذاري‌ها را به امري فوري تبديل كرده است.

در اين ميان، طرح‌هاي فروش، پيش‌فروش، قرعه‌كشي و... خودروسازان هم تاكنون نتوانسته در بازار خودرو تاثير چنداني داشته باشد و بيش از آنكه مثبت باشد به التهاب بازار دامن زده است.

منتقدان اين اقدام از سوي خودروسازان معتقدند قرعه‌كشي، راه‌حل اصولي و با پشتوانه اقتصادي نيست و صرفا راهكاري براي شرايط اضطرار است تا دولت بتواند مصرف‌كننده واقعي را پيدا كند. با اين حال، دلال‌ها هم روش‌هاي خودشان را براي دور زدن چنين محدوديت‌هايي دارند و راه‌حل اصولي براي رفع چالش‌هاي بازار خودرو تنها هدايت اين صنعت به سمت توليد انبوه است.

منبع: روزنامه توسعه ایرانی و اعتماد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    اینا خودشون میخواد بازار آشفته باشه

    پاسخ ها

    • خ

      الان چرا کسی نمیگه خودرو حباب داره یا مسکن جباب داره .

    • سامانتا

      پرایدتااخرسال ۵۰۰میلیون خواهدشدبخریدوخودتون روگول نزنیدهنوزخوبه

    • بدون نام

      علت همه مشکلات بازار انحصاری و تعرفه های بالای واردات خودرو است

    • بدون نام

      سایت اخبار داغ خبرهای نفوذ و قدرت خودروسازان را منتشر نمی‌کند

    • ایرانم سرافراز

      اینم حتما حکم شرعی داره مثل کمک به باسازی روسیه ...

  • بدون نام

    یک عده در ایران خودرو مثل یک قبیله ای شیطانی عمل می کنند وکسی هم جلو شان را نمی گیرد

    پاسخ ها

    • بدون نام

      از موقعی که اعلام شد قیمت خودرو ۵درصد حاشیه بازار معلوم بود که تبانی شده بود برای بالا بردن قیمتها...والا تو بازاری که کنترل قیمت با عرضه کردن یا نکردن محصولات دست خودرو سازه قیمت فروش برا بر مبنای بازار نمیزارن

    • بدون نام

      باید جلو غارتگری خودرو سازان و یکه تازی اونها گرفته شود

  • سیامکی

    کفگیر ماهم خورد ته دیگ...
    حالا کفش بکنید 1000 تومن...

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اینجوری پیش بره تا اخر ماه پراید شده 200 و اخر سال 500 میلیون

  • بدون نام

    پراید ک میگن 150 هستش کی ارزان میشه ماشین

    پاسخ ها

    • بدون نام

      یه زمانی پراید مایه طنز بود ولی حالا عزیز شده !

  • رضا

    آمار تولید وقتی دروغ باشه نتیجش میشه گرونی اون کالا... هیچ هیجانی هم در کار نیست، کاملا بر اساس میزان تولید و نرخ ارز داره قیمت ها بالا میره

  • رامین

    همان سیاستی که برای سیم کارت تلفن همراه اعمال شد و از انحصار خارج گردید و به صورت رایگان در مواقعی توزیع گردید برای خودرو نیز باید عملیاتی شود و واردات آن نیز تا مرحله تثبیت قیمت‌ها انجام گیرد. این حمایت از تولید داخلی به قیمت نارضایتی عموم مردم ارزش ندارد حداقل تا رفع مشکلات تحریم به صورت مقطعی می توان برنامه ریزی های جهت بهبود اوضاع نمود. جبر ایجاد شده در حوزه خودرو برای آحاد جامعه یا استفاده از خودروهایی است که بعضاً کیفیت ندارد و یا مردم قدرت خرید نوع با کیفیت آن را ندارند در هر دو صورت مصرف کننده متضرر شده است. خواهشمند است مسئولین محترم و نمایندگان مردم فکری اساسی برای حل این مشکلات کنند. همراه بودن مردم با مسئولین همیشه زبان زد و باعث نامیدی دشمن بوده و هست لذا شایسته است که مسئولین نیز جان را فدای مردم نمایند.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بابا دلت خوشه کدام مسول

    • omyek

      درود بر شما

    • احمد

      بیخیال عاموو اعصابت رو خورد نکن اینقدر کتابی حرف نزن

    • بدون نام

      شده یه نون دونی خودرو سازی که از بالا تا پایین دارن میخورن ازش...!
      انتظار چی داری که میگی مسولان فلان کار کنن تا درست شه!!!!!!!
      برو ببین صاحاب همه این بند و بساط کیه اونوقت دیگه این حرف نمیزنی

  • ابراهیم

    مردم واسه اپ شناتون.جوون پسندو خوب اومدی

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اگه مردم رو دوست داشتید واردات خودرو گمرکی صفر درصد حتی دست دوم پس مزخرف نگید تنها چیزی که شماها نمیخواهید

  • 13سلامی

    قیمت پراید 200 ملیون میشه .تا آخر سال

    پاسخ ها

    • بدون نام

      با وجود شما دلالا چرا ک ن...

    • بدون نام

      چنتا پراید دپو کردی

  • پدرام

    زندگی براتون بسازم که نیازی به ۴۵تومان نداشته باشید!؟

  • بدون نام

    وای چقدر ارزون شد !

    با انتخاب ایشون تنه بازار لرزید و قیمتها سقوط کرد !

    پاسخ ها

    • بدون نام

      تقصیر کیه گمرگ را باز کنید

  • بدون نام

    با این مسئولین بی لیاقت حتما قیمت پراید به صدو پنجاه میلیون خواهد رسید شکی در ان نیست
    بی...‌

  • ایران زده

    فقط قیمت خودرو نیست که رها شده !!!!! کلا همه چیز رها شده ، تنها دغدغه آقایون حجاب خانم هاست !!!!!!!

  • بدون نام

    وقتی خودروسازها قادر به تامین نیاز کشور نیستند چرا مانند محصولات دیگر با واردات ، این نیاز برطرف نمی‌شود

    پاسخ ها

    • داش علی از خوبای روزگار

      با کدوم دلار واردات آزاد بشه !؟

      که اگه واردات آزاد بشه دلار میشه ۵۰هزار

  • بدون نام

    تعرفه های بالای 100 درصد واردات خودرو جان و مال مردم را بازیچه دست خودروسازان کرده

  • محمد

    استراتژی دنا پلاس

  • بدون نام

    بابا صلح کنید با جامعه جهانی کنار بیاید که طبقه ۳ هم بتوانند حداقل یک پیکان بخرند صد میلیون دویست میلیون کجا بیاریم آخر خانه و ماشین نباید اینطور به اسباب سرمایه تبدیل شود . از خدا بترسید خطر ناک است آه مظلوم

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ترس؟! الان به ریشمون میخندن.

  • حاج قاسم

    مردم این اشغالهای وطنی را نخرید .اگه نخرید قیمت میاد پایین.

  • 88888

    تمامابخاطر بی‌مسئولیتی وزارت صنعت وزیر نظرکامل خودروسازان است

  • arsenal

    یا خدا یاخدا چی میخواد بشه

  • سالار

    روحانی مچکریم....خخخخخ....

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خداا ....

  • بدون نام

    همه می‌خرن بازار اصلا راکت نبوده و نیست

  • بدون نام

    تنها راه اصولی آزاد کردن واردات خودرو با ارزهای در دست مردم است( منابع دولتی نیاز نیست) لطفا نشر دهید تا مافیای خودرو داخلی شکست بخورد.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      یک عمر بیاین بگین تنها راهش وارداته کیه که گوش کنه وارداتو ازاد نمیکنن ..این مردم نباید نفس بکشن نباید ماشین خوب سوار شن خودشون این زندگیو انتخاب کردن

  • صمد...

    خودرو که همیشه گرونه..میلگرد که همین طور روزانه کنتور میندازه عجیب..

  • بدون نام

    غیرت داشته باشیم و نخریم

  • بدون نام

    عجب

  • امین

    سال 96 ال 90 صفر رو 42 میلیون تومان خریدم یه تکون کوچیک بدین شده 420 میلیون ، یعنی 10 برابر !!!! علی برکت الله

  • بدون نام

    هر روز میگه خریدار نیس پس برای چی هر روز میره روش ....

  • بدون نام

    علی برکت الاه

  • بدون نام

    سیاست های اشتباه...همه گرانی ها مستقیما توسط دولت به مردم تحمیل میشود تا چرخ دولت ورشکسته بچرخد...بقیه حرفها بهانه ای بیش نیست

  • اکبر

    بنطر میرسه که نمایشگاه داران و مافیای خودرو در پشت پرده با خودروسازان تبانی کرده اند و عمدا لحظه ای قیمت ها را بالا میبرند تا دولت سیاست ۵ درصد زیر قیمت بازار را اجرا کند و مبالغ هنگفتی تفاوت با قیمت رسمی کارخانه به جیب بزند و این سیاست دولت است

  • حق طلب

    دلار وقتی به سی هزار تومان رسید یعنی قیمت پراید تا مرز یکصدوهشتاد میلیون تومان است وچند روزی نه چندان دور قیمت خواهد خورد

  • عبدالرحمن

    اینو باش مملکت داره نابود میشه این به چی فکر میکنه؟

  • ...

    همشون چرت میگن . ...

  • بدون نام

    مسئولین حراف کشور رو منفجر کردند

  • بدون نام

    نخریم

  • بدون نام

    این بازار از کنترل خارج شده کشور به فنا رفته و نابود شده همه مردم هم خوب اینو میدونن ..چرا نمیخواین بفهمین دولت داره بجای کسری فروش نفتش از این راه بودجه شو تامین میکنه تا ورشکسه نشه؟ اینها همش سیاست کثیف خوده دولته اگه هنوزم فکر میکنید باعثو بانی گرانی ها دلار و دلاله باید بگم ای مردم خیلی ساده اید

    پاسخ ها

    • خاک پاک ایران . مسعولین بی لیاقت

      دمت گرم عامو بالاخره ی نفر تو این نظردهی ی نظر خوب داد

  • صادق

    تنها راهکار مناسب، ایجاد بازار آزاده
    الان باید ورود ماشین خارجی (نو و دست دوم) آزاد بشه

  • بدون نام

    ۴۰۵حدود ۵ملیون باپراید اختلاف داشت الان ۱۰۰ ملیون اختلاف داره ایران خودرو مگه کدام مافیا پشتشه که حرچی گران مکند سر پراید خالی مکنند

  • بدون نام

    مرد هستن گمرک رو ازاد کنن تا ببینیم کی آشغالاز وطنی رو میخره ...مساله اینه تمام خرج کشور باید از جیب مردم دراد کسی دلش برا مردم نمی سوزه

  • بدون نام

    خدا لعنت کنه مسولین بی سواد ک خون ملت را کردن توی شیشه

  • بدون نام

    وقتی از ۵ میلیون رسیده به ۱۵۰ میلیون پس حتما از ۱۵۰میلیون به ۱/۵ میلیارد هم میتونه برسه، چرا که نه؟!!غیرممکن وجود نداره

  • علیرضا

    این گرونی ها کار خود دولت و مسئولان مملکتیه. واردات خودرو رو ممنوع کردن تا آشغالهای ایران خودرو سایپا رو که در کشورهای خارجی یه دلار هم بابتشون پول نمیدن با چند برابر قیمت به مردم فقیر و درمانده داخل کشور بفروشن تا کسری بودجه شون رو جبران کنن. حیف از این مردم خوب و نجیب

  • ریرا

    وقتی میگن نخرین،خدارو شکر یه مشت انسان خوب سریع تو صف خرید قرار میگیرن
    چون کلا حس میکنن مسیولین کشور دیوی هستن و بر عکس حرف میزنن
    در واقع هدف جناب مسیویل و هم همینه که ملت بره و جیبشو خالی کنه
    ....

  • بدون نام

    همه این گرفتاریها زیر سر کمونیستهای کافر وایادی داخلیشه

  • بدون نام

    این وضع نتیجه سیاستگذاریهای روسیه وچینه اول رفتن سراغ افغانستان زورشون به اونا نرسید امدن سراغ ایران .ملت را بد بخت کردن.

  • بدون نام

    سلام کسانی که پول مفت دارند پراید 7 میلیو نی را 150 میلیون می گیرد ؟؟؟ما شاالله.

  • شاپور خان از کرج

    بابا برید خجالت بکشید برید بمیرید خدا لعنتتون کنه

  • بدون نام

    علی برکت الله

  • بدون نام

    بخدا بگیرن چند نفر گردن کلفت اعدام کنن چنان قیمت خودرو بیاد پایین ولا

    پاسخ ها

    • شاطر

      آخه این دزدا همه خودی هستند وفامیل درجه یک هیچکس که حکم به اعدام فامیل خودش نمیده،ما بدبخت بیچارها فقط میتونیم بگیم زندگی خداحافظ ،دولتمردان زندگی به کامتان گوارا باد

  • یا حق

    مسئولین بی عرضه اگر ماشین وارد کنید وبه شرط اینکه گمرکی از وارد کنندگان نگیرید پراید که هیچ دنا و پژو پارستون کسی اصلا نگاهشون نمی کنه

  • بدون نام

    روزی رو میبینم که انگلیسی ها کامل به هدفشون رسیدن و مردم توی روز روشن، وسط خیابون گوشت همدیگه رو از قحطی و فقر میخورن.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج