۱۰۴۳۴۴۳
۳ نظر
۵۰۱۷
۳ نظر
۵۰۱۷
پ

مردم عوارض الکترونیکی را ندهند، جریمه می‌شوند

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: طی تفاهمنامه‌ای که وزارت راه با پلیس راه به امضا رساند، از این پس پلیس راه مسئول ارسال پیامک به خودروهای عبوری از آزادراه‌هاست.

خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: طی تفاهمنامه‌ای که وزارت راه با پلیس راه به امضا رساند، از این پس پلیس راه مسئول ارسال پیامک به خودروهای عبوری از آزادراه‌هاست.

خیرالله خادمی درباره دریافت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها که اخیراً رئیس جمهور نیز بر توسعه آن تأکید داشته است، گفت: از دو سال پیش این کار را در چند آزادراه که مدیریت آن در اختیار وزارت راه بوده و به آزادراه‌های دولتی مشهورند، آغاز کردیم؛ با نصب تجهیزات و راه اندازی سامانه‌های مورد نیاز، خودروها بدن توقف برای پرداخت نقدی عوارض تردد می‌کنند و سپس برای مالک خودرو پیامک ارسال می‌شود تا عوارض را پرداخت کند.

وی ادامه داد: مشکلی که به وجود آمد این بود که پرداخت عوارض از سوی صاحبان خودروها با استقبال مواجه نشد؛ در حالی که می‌بایست مردم حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از دریافت پیامک، عوارض عبور از آزادراه را از طریق سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت کنند؛ اما در حال حاضر تنها ۵۰ درصد مردم این عوارض را پرداخت می‌کنند. اگر مردم استقبال نکنند، این روند با توجه به اینکه نگهداری و تعمیر آزادراه از محل درآمد عوارض عبور است، متوقف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: در آزادراه‌های جدید مانند قطعه یک تهران-شمال و همت-کرج، از همان ابتدای بهره برداری با استفاده از نصب تجهیزات لازم، زیرساخت دریافت الکترونیکی عوارض را ایجاد کردیم؛ سرمایه گذار بخش خصوصی در این دو آزادراه (بنیاد مستضعفان) هم از این طرح استقبال کرد؛ اما اتفاقی که افتاد این بود که تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد مردم در ابتدای راه اندازی این آزادراه‌ها، عوارض عبوری خودروهای خود را الکترونیکی پرداخت می‌کردند که در ادامه فعالیت آزادراه، آمار عوارض دهندگان به ۲۵ درصد خودروهای عبوری کاهش یافت.

به گفته خادمی، سرمایه گذار بخش خصوصی این نگرانی را پیدا کرد که نتواند به منابع سنگینی که برای ساخت این دو آزادراه هزینه کرده، دسترسی یابد به خصوص آزادراه تهران-شمال که درآمد بنیاد مستضعفان حاصل از عوارض خودروهای عبوری در قطعه یک می‌بایست برای ساخت قطعه ۲ این آزادراه هزینه شود؛ لذا سرمایه گذاران درخواست کردند که مجدداً اخذ عوارض به حالت دریافت سنتی و دریافت نقدی عوارض برگردد که این اتفاق در آزادراه‌های تهران-شمال و همت-کرج پیاده سازی شد.

وی تأکید کرد: توانستیم تفاهم نامه‌ای میان پلیس راه راهور ناجا و وزارت راه و شهرسازی به امضا برسانیم که بر اساس آن اقدامات خوبی برای ارسال اطلاعات خودروهای ترددی از سامانه‌های نصب شده در آزادراه‌های مذکور به سامانه‌های پلیس راه صورت گرفت؛ اقدام سنگینی بود و دو ماه اجرای مفاد این تفاهم نامه طول کشید؛ چون هم باید زیرساخت‌های الکترونیکی راهور ارتقا می‌یافت و هم سامانه وزارت راه با پلیس راهور در تقاطع قرار می‌گرفت.

معاون وزیر راه ادامه داد: در آخرین نشستی که با راهور داشتیم، اعلام شد که ارتباط این دو سامانه برقرار شده و می‌توانیم به خودروهای عبوری از آزادراه‌ها از طریق سامانه پیامکی پلیس راهور پیامک بزنیم؛ در صورتی که صاحبان خودروها طی مدت مشخصی اقدام به پرداخت عوارض نکنند، جریمه خواهند شد. در این صورت شرایطی به وجود می‌آید تا مردم ترغیب به پرداخت عوارض کنند در این صورت نه مردم جریمه می‌شوند و نه بخش خصوصی از سرمایه گذاری ای که در ساخت آزادراه داشته، متضرر می‌شود.

خادمی تصریح کرد: تا قبل از این، پیامک پرداخت عوارض را شرکت مجری عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها به صاحبان خودروهای عبوری ارسال می‌کرد که از این پس این پیامک را پلیس راهور به مردم می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    مگه عبور خودروی که پرداخت الکترونیکی عوارض داره از اتوبوس سواری و غیره برای شما فرقی میکنه که تعدادشان در روز از این مسیر تردد کنه چرا مقلته میکنید و باعث آزار میشید

  • reza

    خداوکیلی هم آزاد راه هاتونم مثل چاله میدان میمونه یبار که بری برگشت و باید جلو بندی ماشین و عوض کنی

  • جعفر۴۴

    بله ، پیامک تهدیدآمیز جریمه شدن برای من ارسال شد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج