بهروز افخمی درسیزدهمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه شب ۴ مهرماه در بخشی از سخنانش به مقایسه ۲ فیلم «دیدهبان» و «۱۹۱۷» پرداخت.
دنیای تصویر آنلاین: بهروز افخمی درسیزدهمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه شب ۴ مهرماه در بخشی از سخنانش به مقایسه ۲ فیلم «دیدهبان» و «۱۹۱۷» پرداخت گفت: به نظر میرسد سام مندس، «۱۹۱۷» را تحتتأثیر «دیدهبان» ساخته یا لااقل آن را دیده، فیلم به لحاظ فرمی خیلی شبیه «دیدهبان» است.
از این منظر البته «دیدهبان» خیلی فیلم بهتری است و مشخص است که از تجربه مستقیم فیلمساز از حضور در جبهه برخاسته است. به همین دلیل بیشتر هم به دل مینشیند اما «۱۹۱۷» با وجود شباهت فرمی به آن فیلم، بیشتر از جنس تظاهر فیلمساز به توانمندی تکنیکی است. فرم جدا از محتوا و موضوع با یک تظاهر و خودنمایی به رخ کشیده میشود.
وی تأکید کرد: منظور این است که «۱۹۱۷» فیلم بدی نیست، اما فیلم متوسطی است و آنچه باعث شده فیلم بد نباشد هم مربوط به فیلمبردار آن است نه کارگردانش که همواره فیلمسازی متظاهر بوده است.
اما پس از نقدهایی که از صحبت او در هفته گذشته صورت پذیرفت در برنامه جمعه شب 11 مهرماه او به منتقدان خود چنین پاسخ داد که «افرادی که متوجه شباهت میان فیلم1917 ساخته سام مندس و دیدهبان ساخته ابراهیم حاتمیکیا نمیشوند، چیزی از فرم نمیفهمند»!
فیلم 1917 ساخته سام مندس به تهیه کنندگی استیون اسپیلبرگ برگرفته از خاطرات سام مندس از جنگ جهانی اول و پدربزرگش نوشته شده است.داستان در شمال فرانسه اتفاق میافتد. این فیلم نامزد چندین جایزه اسکار شد.اما در نهایت جوایز اسکار بهترین فیلمبرداری،بهترین جلوه های ویژه و بهترین تدوین صدا را گرفت.
دیده بان ساخته ابراهیم حاتمی کیا محصول سال 1367 است که برنده جایزه ویژه هیئت داوران بهترین کارگردانی در هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم (بخش فیلمهای اول و دوم) در هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر