۱۰۳۶۷۰۹
۳۱ نظر
۵۰۲۴
۳۱ نظر
۵۰۲۴
پ

قیمت لاستیک چهاربرابر شد

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران از چهار برابر شدن قیمت لاستیک در شرایط کنونی و پس از برداشتن ارز دولتی آن انتقاد کرد و گفت: چرا باید قیمت یک حلقه لاستیک از واردات تا بازار داخلی بیش از دو برابر شود و نظارت دقیق و درستی روی تولید و واردات آن وجود نداشته باشد؟

ایسنا نوشت: دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران از چهار برابر شدن قیمت لاستیک در شرایط کنونی و پس از برداشتن ارز دولتی آن انتقاد کرد و گفت: چرا باید قیمت یک حلقه لاستیک از واردات تا بازار داخلی بیش از دو برابر شود و نظارت دقیق و درستی روی تولید و واردات آن وجود نداشته باشد؟

احمد کریمی اظهار کرد: از اوایل تابستان سال ۱۳۹۷ مساله کمبود لاستیک در بازار مطرح شد، چرا که لاستیکی برای عرضه وجود نداشت و همین مساله سبب افزایش قیمت آن شد. در نهایت از سوی کمیسیون عمران در همان سال اعلام شد که اگر وارد کننده‌ای می‌تواند به این عرصه وارد شود به او مجوز می‌دهیم تا بتواند کمک کند؛ اما در آن زمان هیچ اطلاعات و آمار دقیقی از میزان تولید، واردات و نیاز کشور به لاستیک در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود نداشت.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران ادامه داد: آمارهای منتشر شده نشان می‌داد نیاز خودروهای سنگین در بخش‌های مختلف حمل و نقل عمومی سالانه پنج میلیون حلقه لاستیک است که یک میلیون حلقه در داخل تولید شده و ۵۰۰ هزار حلقه به صورت رسمی وارد می‌شود؛ یعنی بیش از ۳.۵ میلیون حلقه لاستیک به صورت غیررسمی و قاچاق به کشور وارد می‌شد. در نهایت سامانه‌ای در سازمان راهداری طراحی شد که قرار بود براساس کارکرد به صاحبان وسائل حمل و نقل عمومی سنگین لاستیک تحویل شود که سبب شد لاستیک موجود در کشور عادلانه و براساس کارکرد بین رانندگان توزیع شود.

وی به برخی مشکلات توزیع لاستیک در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برخی از سایزهای لاستیک وسایل حمل و نقل عمومی سنگین که مورد نیاز کامیونت و کامیون‌های قدیمی است کمتر ثبت سفارش و وارد می‌شد و بیشترین مشکل هم در این بخش وجود داشت؛ در حالی که برخی از لاستیک‌ها آنقدر زیاد بود که مشتری برای آن وجود نداشت و در انبارها نگه داشته می‌شد.

۴ برابر شدن قیمت لاستیک با ارز نیمایی

کریمی درباره‌ی قیمت لاستیک اظهار کرد: تصمیم درستی که دولت در سال‌های گذشته گرفت این بود که ارز دولتی به تولید و واردات لاستیک اختصاص داد و این مساله سبب شد که قیمت لاستیک تا حد زیادی کنترل شود، اما امسال تصمیم دولت عوض شد و ارز لاستیک از دولتی به نیمایی تغییر کرد و همین مساله سبب شد که قیمت لاستیک چهار برابر شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت یک حلقه لاستیک خودروهای سنگین که با ارز دولتی حدود چهار میلیون تومان بود، با ارز نیمایی به بیش از ۱۶ میلیون تومان در بازار رسید. همچنین برخی از این خودروهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون‌های حمل فرآورده‌های نفتی و کالاهای پرخطر که باید لاستیک‌های با کیفیت بالا و برندهای خوب باشد، بیش از این با افزایش قیمت مواجه شدند؛ چرا که به عنوان مثال لاستیکی که تا پیش از این کمتر از هفت میلیون تومان در سامانه عرضه می‌شد به بیش از ۲۶ میلیون تومان در بازار رسید.

توقف ناوگان در آشفته‌ بازار لاستیک

وی تصریح کرد: در حال حاضر آشفته بازاری در زمینه لاستیک ایجاد شده که رانندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. در نامه اخیری که به معاون اول رییس جمهور نوشتیم اعلام کردیم که در این شرایط توقف ناوگان متصور است و اگر برای دولت اهمیت دارد باید هرچه سریع‌تر به این وضعیت سامان بدهد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اعلام کرد: وزیر راه و شهرسازی اخیرا دستور داده که همه لاستیک‌هایی که تا اول شهریورماه امسال وارد شدند و در گمرکها مانده اند با ارز دولتی ترخیص شوند که شامل ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک می شود و می‌تواند با عرضه در سامانه سازمان راهداری بازار لاستیک را تا حدودی متعادل کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط که حداقل ۵۰ درصد لاستیک تولیدی به بازار آزاد وارد می‌شود و به گرانی‌ها دامن می‌زند، چگونه یک راننده وسیله نقلیه سنگین مانند کامیون یا اتوبوس می‌تواند سالانه حداقل نیاز خود به چهار حلقه لاستیک را تامین کند که هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیون تومان برای او به همراه دارد؟

کریمی اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت باید ضمن دستور به همه دستگاه‌های اجرایی متولی برای شناسایی دقیق نیازها، سامانه لاستیک را دوباره فعال کند و با وارد کردن لاستیک‌هایی که در گمرکها معطل مانده بتوانند سروسامانی به این بازار دهد. همچنین نظارت بیشتری روی لاستیک‌های وارداتی ایجاد کند؛ چرا که قیمت آنها به درستی از سوی وارد کنندگان اعلام نمی‌شود و با این وجود تا زمانی که به دست رانندگان می‌رسد بیش از دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • حسن

    کنترل و نظارت بسیار ضعیفه

    پاسخ ها

    • انسانم آرزوست

      فقط دیگه آرزوی مرگ دارم برای چنین مسئولانی

    • صیادی

      درگیری با دنیا نتیجش همین میشه دیگه، مورد غضب جهانی واقع شدیم، چرا؟ به چه علت؟ نمیدونیم مسولین تو چه فکر و هدفی هستن

  • x

    نتیجه جلسه امروز بوده است

  • بدون نام

    گرانی چیز بدی نیست .
    رانت خوری و تبعیض بد است .
    یکی از بالا تامین است . و از اجناس تعاونی استفاده می کند .
    یکی باید قیمت بازار تهیه کند .

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دانشمند کی بودی تو
      گرونی بد نیست؟ عجب
      پس موافقی پراید بشه یک میلیلرد

  • ماوشما

    قیمت چهاربرابری لاستیک راافتتاح می کنیم علی برکت الله

    پاسخ ها

    • sema1200

      همش دروغ.؟.. من شوهرم کامیون دار. میگه الان خیلی بهتر قبل چون اصلا سرویس نمیریم

  • علی

    کلا رد دادن

  • بدون نام

    تا میتونید لاستیک بخرید و انبار کنید،قراره چهل برابر بشه،ة

  • علی

    مهم اینه که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

  • بدون نام

    نظارتیها
    کاسبن

  • بدون نام

    تو ایران همه سلطانن
    سلطان طلا،سلطان سکه،سلطان ارز جدیدا سلطان کره و لاستیک

    پاسخ ها

    • کرمانشاه

      سلطان بورس یادت رفت بگی ، بورس یه سلطانی داره که دیگه اون آدم میخوره !!!

  • kak

    مرغ ما هر روز تخم نمی گذارد ولی گاو مان هر روز میزاید . آخه اینا تا کی میخوان اینجوری مملکت را اداره کنن ؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      نتیجه وخروجیه جلسه سران قوا علی برکت الله

  • بدون نام

    جلسه سران قوا

  • بدون نام

    همتون برید به درک

    پاسخ ها

    • ایرج

      جلسات بی حاصل .حاصلشم فقط گرونی اجناس

  • شهباز

    از انجمن صنفی رانندگان سنگین بعداز کلی رفت و امد حواله یک جفت لاستیک گرفتم ولی لاستیک فروش بهم نداد.بعداز چند روز معطلی حواله رو پس دادم..شاه میبخشه شاهزاده نمیبخشه...

  • بدون نام

    ناوگان حمل و نقل جاده ای با لاستیک های فرسوده

  • بدون نام

    ببر بالا پاره شیم

  • بدون نام

    امید به چی داشته باشیم روز بروز خبر های بد خود کفایی و پیشرفت کی بروز میکنه از ان طرف کره دو برابر میشه از اینطرف لاستیک چهار برابر!!

    پاسخ ها

    • ظفر مبارک

      به مدیر یت قوی اقایان مسعولین پول دار ها پولدارتر شدند فقرا فقیرتر باید به مدیریت اینها مدال رافدینک داد

  • بدون نام

    داستان لاستیک خیلی وحشتناک خواهد شد..بدلیل افزایش قیمت بسیار زیاد لاستیک خودرو.. خیلیها اجبارا..از لاستیکهای فرسوده استفاده خواهند.کرد.که منجر به تصادف وترکیدن لاستیک فرسوده ومرگ ومیر دیگری. ..

  • سید محمدرضا طباطبایی

    حتی بمیرم حاضر نیستم دیگه رای بدم
    دولتی که جوونی رو به باد داده تو پیری هم به دردم نمیخوره.

  • بدون نام

    حباب

  • افراسیاب

    همه دنیا دارن به التماس اجناس رو به مردم با پایینترین قیمت میفروشن تو کشور خرابشده ما مردم با التماس اول پولشو میدن بعد چند سال بعد به قیمت روز تحویل میگیرن یعنی بدبختی به این بزرگی

  • بدون نام

    خدا مرگتون بده

  • بدون نام

    عمد عمد عمد عمد عمد اگاه باشید مردم اسلام در خطر است. دشمنان داخلی وخارجی نابودی نسل شیعه را دارند پیگیری میکنند اینها وگرانی ها بهانه است اگاه باشید واز تاریخ درس بگیرید

  • یاسر

    شوهر شما هم رد داده ک میگه بهتر از قبله .بنظرم فرار کنیم بریم افغانستان بهتره

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج