آخرین قیمتها در بازار خودرو
بررسی میدانی از بازار خودروی پایتخت، رشد حداقل چهار میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی را در مقایسه با دو هفته پیش نشان میدهد، آماری که حکایت از آشفتگی بیش از پیش این بازار دارد، ضمن اینکه خریداران در شرایط رکودی، چشم انتظار کاهش نرخ ها هستند.
ایرنا: بررسی میدانی از بازار خودروی پایتخت، رشد حداقل چهار میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی را در مقایسه با دو هفته پیش نشان میدهد، آماری که حکایت از آشفتگی بیش از پیش این بازار دارد، ضمن اینکه خریداران در شرایط رکودی، چشم انتظار کاهش نرخ ها هستند.
امروز (شنبه) در گروه سایپا و در مقایسه با دو هفته پیش، قیمت هر دستگاه خودروی پراید ۱۱۱ از ۸۹ به ۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ هم از ۷۸.۵ به ۸۱ میلیون تومان، وانت پراید از ۸۱ به ۹۱ میلیون تومان، تیبا صندوقدار از ۹۲ به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۰۲ به ۱۰۷.۵ میلیون تومان، ساینا از ۱۰۳ به ۱۰۸ میلیون تومان، کوئیک دندهای ساده از ۱۱۳ به ۱۲۳ میلیون تومان و کوئیک.آر (دو رنگ) ۱۲۷ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
هر چند بررسی روند قیمتها شیب ملایم رشد را نشان میدهد، اما همچون هفتههای گذشته بازار در رکود کامل بوده و خرید و فروشها به حداقل رسیده است.
علاوه براین در گروه ایرانخودرو و در مقایسه با دو هفته پیش، هر دستگاه سمند ال.ایکس از ۱۳۶ به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس از ۱۳۰ به ۱۳۹ میلیون تومان، پژو پارس ۱۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۱ به ۱۶۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۷۸ به ۱۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ ویهشت از ۱۷۹ به ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دندهای سفید رنگ ۲۲۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دندهای مشکی از ۲۲۹ به ۲۳۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۲۹۰ به ۲۹۸ میلیون تومان، همچنین دنا و دنا پلاس به ترتیب ۲۱۲ و ۲۶۰ میلیون تومان قیمت خوردند.
کارشناسان از نوسان ارز به عنوان یکی از عوامل بیثباتی در این بازار یاد میکنند، بطوری که دارندگان خودرو از ترس ضرر نسبت به فروش اقدام نمیکنند و خریداران نیز خریدی انجام نمیدهند، در عین حال بررسی بازار همچنین حاکی از افزایش یافتن فاصله قیمتی درب کارخانه و بازار است.
«سعید موتمنی»، رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت گفت: روزها و هفتههای گذشته، اجازه یافتن خودروسازان داخلی و مونتاژکاران به افزایش قیمتها، اثر روانی بر بازار داشته است.
وی عرضه ناکافی خودرو را به عنوان یکی از دلایل رشد بیحساب و کتاب قیمتها یاد میکند و معتقد است: چنانچه خودرو به اندازه کافی تولید و روانه بازار شود، بازار راه خودش را پیدا میکند.
موتمنی افزود: سالهای گذشته خودروسازان نتوانستند به اندازه کافی خودرو تولید و به بازار عرضه کنند، بر این اساس از یک کالای مصرفی به سرمایهای تبدیل شد، همچنین مداومت نداشتن در عرضه خودرو سبب شد تا بازار نتواند در مسیر درست خود حرکت کند.
بررسی بازار، همچنین رشدهای بیش از ۲۰ میلیون تومانی در مدت دو هفته در بازار خودروهای مونتاژی را نشان می دهد، هر دستگاه هایما اس۷ با رشد ۳۰ میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان، جک اس۵ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۵۵۵ میلیون تومان، سراتو با رشد ۵۵ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان، چانگان با رشد ۲۰ میلیون تومانی به ۳۶۰ میلیون تومان و هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۷۴۵ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
نظر کاربران
خلایق هرچه لایق
چطور موشک های پیچیده و سانتریفوژ ساخته میشه ولی عرضه تولید یک خودرو ملی نیست