۱۰۱۷۷
۱ نظر
۵۱۱۵
۱ نظر
۵۱۱۵
پ

موادمخدر در قالب آدامس و پاستيل!

كارشناسان فعال در حوزه اعتياد هشدار مي دهند كه عرضه مواد مخدر صنعتي و شيميايي به شكل هاي مختلف از جمله آدامس، نگراني ها را بيشتر كرده است بنابر اين قشر جوان كشور بايد بيش از هر زمان ديگر مراقب باشند تا به دام توليدكنندگان و عرضه كنندگان اين مواد گرفتار نشوند.

اين كارشناسان بر اين باورند مواد مخدر جديد از تركيبات مواد شيميايي تهيه شده و در قالب آدامس، پاستيل و پودر به عنوان خوشبو كننده دهان و با طعم عموماً نعنايي در بسته‌هاي آلومينيومي و با تصاوير جذاب رنگي به بازار عرضه مي‌شود.

كارشناسان فعال در حوزه اعتياد معتقدند اين آدامس ها پس از مصرف باعث سرخوشي، بي خيالي و توهم شده و حتي مي تواند منجر به مرگ فرد مصرف كننده شود.

' امير عباس غلامي ' يك درمانگر اعتياد در اين زمينه مي گويد: آدامس هاي حاوي مواد مخدر از نظر شيميايي سردسته موادمحرك فعلي آمفتامين‌ها هستند كه تحت عناوين مختلف از جمله قرص شادي و داروي عشق ارايه مي شود.

وي با بيان اينكه جوانان اين آدامس ها را به بهانه ايجاد احساس خشنودي و نشاط مصرف مي كنند، ادامه مي دهد: اين آدامس ها اثر سويي بر سيستم اعصاب از طريق بروز اشكال در سيستم سروتونين و دوپامين مغز به صورت موقت و دايم دارد كه بسيار خطرناك است.

غلامي اظهار مي دارد اين آدامس هاي حاوي مواد مخدر، بازار جديد و پر سود مافياي موادمخدر دنيا را تشكيل مي دهد و بر اساس گزارش هاي مستند بيش از هشت ميليون نفر در جهان از اين آدامس ها استفاده مي كنند.

' ديانا رستگاري ' يك روانپزشك نيز در اين زمينه مي گويد: بسياري از جوانان عوارض مصرف اين آدامس هاي مخدر را نمي‌دانند.

وي با اشاره به اينكه اين آدامس ها به عنوان خوشبو كننده دهان به فروش مي‌رسند، مي افزايد: گرفتگي عضلات، افزايش ضربان قلب و فشارخون، بي‌قراري و اضطراب، لرزش، افزايش دماي بدن، از دست رفتن آب بدن، افزايش استعداد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و مغزي، اختلال حافظه، افسردگي و مسموميت از عوارض مصرف اين نوع آدامس ها است.

رستگاري، نقش رسانه ها را در اطلاع رساني و آشنايي مردم به ويژه والدين در خصوص شكل اين آدامس هاي مخدر و عوارض آنها در جامعه بسيار مهم و ضروري مي داند و مي گويد: بسياري از والدين و جوانان از مواد تهيه شده اين آدامس و حتي نوع و شكل آنها بي خبرند و اين وظيفه اطلاع رساني به عهده رسانه ها به ويژه صدا و سيما است.

وي خاطرنشان مي كند ضروري است در مدارس و مراكز آموزشي با به كارگيري كارشناسان حوزه اعتياد، شكل و عوارض آدامس هاي مخدر به دانش آموزان و جوانانبيان شود.

' محمدباقر صابري زفرقندي' مديركل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين خصوص مي گويد: اين نوع آدامس‌ها در واقع يك نوع تنباكوي جويدني است كه با مواد ديگري از جمله آهك، پان و غيره تركيب و مصرف آنها موجب بروز ضايعات شديد دهان و دندان و لثه مي‌شود.

وي تصريح مي كند افرادي كه قصد خريد آدامس‌هاي مجاز را دارند بايستي دقت كنند كه آدامس حتماً داراي پروانه وزارت بهداشت باشد.

صابري زفرقندي با بيان اينكه ستاد مبارزه با موادمخدر به طور جدي عرضه و توزيع اين گونه مواد را دنبال مي كند، مي گويد: بهترين ابزار كنترل و جلوگيري از عرضه اين مواد، مردم هستند و آنان بايد از مصرف هر نوع آدامس با اشكال مختلف و با مارك ناشناس كه به نوعي مشكوك به نظر مي رسد، خودداري كنند.

منبع : ایرنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

موادمخدر در قالب آدامس و پاستيل!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • محمد

      باید بیشتر مواظب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج