۱۰۰۹۲۴۳
۱۶ نظر
۵۰۱۷
۱۶ نظر
۵۰۱۷
پ

آخرین وضعیت بازار خودرو

قیمت خودرو‌های داخلی در بازار ترمز برید و پرچم گرانی، دست «پراید» است. آنطور که آمار‌ها روایت می‌کند، بر اساس گزارش‌های میدانی، اواسط فروردین ماه سال جاری، قیمت‌ها در گروه ایران خودرو، ۱۳ تا ۲۸ میلیون و در گروه سایپا، ۱۳ میلیون تومان افزایش را تجربه کرد؛ این صعود در مقایسه با زمستان سال ۹۸ ثبت شده است.

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: قیمت خودرو‌های داخلی در بازار ترمز برید و پرچم گرانی، دست «پراید» است. آنطور که آمار‌ها روایت می‌کند، بر اساس گزارش‌های میدانی، اواسط فروردین ماه سال جاری، قیمت‌ها در گروه ایران خودرو، ۱۳ تا ۲۸ میلیون و در گروه سایپا، ۱۳ میلیون تومان افزایش را تجربه کرد؛ این صعود در مقایسه با زمستان سال ۹۸ ثبت شده است. حالا قیمت پراید ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان شده است و به باور بسیاری از دست‌اندرکاران بازار خودرو؛ بعید نیست روند افزایش قیمت خودرو‌های داخلی ادامه داشته باشد».

حالا میانگین قیمت خودرو در حالی به حدود ۹۰ میلیون تومان رسیده است که داد مسئولان نیز از بیداد قیمت خودرو در آمده است. اگرچه در عمل برای کنترل وضعیت فعلی کاری از پیش نرفت؛ اما برآیند کلی اظهار‌ها در باره رفتار قیمت خودرو نشان می‌دهد کنترل این بازار از دست متولیانش، خارج شده است.

دوم اردیبهشت ماه سال جاری بود که علیرضا سلیمی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در صحن علنی مجلس گفت: «مجلس تماشاچی قیمت خودرو است».

دلایل بسیاری برای افزایش قیمت خودرو اعلام می‌شود که مهترین آن عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بازار است. طبق آمار‌های منتشره در صورت‌های مالی خودروسازان، آن‌ها توانسته‌اند در ۹ ماه امسال ۶۰۲ هزار و ۴۵۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند. این آمار سبب شده تیراژ خودرو‌های سواری حدود ۸ درصد کاهش پیدا کند.

پیش از این عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده گفته بود: «در سال به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو نیاز داریم، اما بر اساس آمار، تولید خودرو حدود ۷۶۰ هزار دستگاه بوده و واردات خودرو هم ممنوع است و این تولید ناکافی، عرضه و تقاضا را برهم می‌زند. از این رو امسال هر کدام از خودروساز‌ها مکلف شدند ۶۰۰ هزار خودرو تولید کنند.»

بسیاری کارشناسان اقتصادی در انتقاد به اظهار نظر تابش می‌گویند که عدم تعادل در بازار خودرو با حرف و شعار حل نمی‌شود. آکاهان حوزه صنعت این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا هر سال بعد از هر گرانی مساله عرضه و تقاضا مطرح می‌شود؟ جای بهره‎وری در این صنعت کجاست و چرا ریشه مشکلات این صنعت خشکانده نمی‌شود.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در این باره به فراز می‌گوید: سوال من از متولیان صنعت خودرو آن است که چرا برای تعادل میان عرضه و تقاضا، بستر واردات بر پایه نظارت تسهیل نمی‌شود؟

بیگلو همچنین توضیخ داد: «چطور است که در زمان بحران ارزی مانند آنچه در سال ۹۲ و ۹۷ اتفاق افتاد، شاهد ورود غیر قانونی چند صد دستگاه خودروی لوکس هستیم؟ اما وارد کننده واقعی با سد‌های بی‌شماری برای فعالیت خود مواجه است»؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این باره به «فراز» گفت: «تفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا رقمی که در بازار فروخته می‌شود، ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. این روند دیروز و امروز به وجود نیامده و به یک اصل در بازار خودرو تبدیل شده است».

به گفته این کارشناس حوزه صنعت، دلالی آگاهانه‌ای در بازار خود رو شکل گرفته است. او برای مصداقی شدن اظهار نظر خود به زیان انباشته دو خودرو ساز بزرگ که رقمی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است اشاره کرد و بیان داشت: «دولت از یک مقطع به بعد، دیگر نتوانست خودروسازان را تامین مالی کند و به نظر می‌رسد که دست آن‌ها را برای سود قیمتی باز گذاشته است؛ در این میان گران سود این گرانی به جیب دلال‌ها می‌رود و مردم از خرید اتومبیلی با قیمت خوب کیفیتی مناسب، ناتوان می‌مانند».

کدام خودرو جای پراید را می‌گیرد؟

در لیست خودرو‌های داخلی، پراید سرمدار گرانی بوده و بخش زیادی از انتقاد‌ها به گرانی این محصول سایپا، با توجه به نازل بودن کیفیت این خودرو است. حالا وزارت صمت تصمیم گرفته وعده خود برای خروج سایپا از چرخه تولید را عملی کند و اعلام کرده است: تا پایان تیرماه تولید سایپا متوقف خواهد شد». این تصمیم اگرچه طی سال‌ها مطالبه بسیاری از آگاهان صنعتی در کشور بود، اما ابهام مهمی در این باره وجود دارد؛ مگر تنوع تولید محصولات سایپا چه اندازه است و کدام خودور قرار است جایگزین پراید شود؟ اهمیت این پرسش زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم خودرو‌هایی از جمله بلریانس، آیو خط تولیدی ندارند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد سایه دستپاچگی در تصمیم‌گیریها، سوء مدیریت و تاراج منابع مالی، همچنان بر سر صنعت خودرو در ایران سنگینی می‌کند؛ و این دور باطل ادامه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • امید

    وقتی ماشین وارد نمیکنند همین میشه دیگه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بالاترین تعرفه واردات خودرو باعث تولید بی کیفیت ترین خودرو در ایران با قیمت چند برابر شده

    • KiiiiHAN@

      راستی مگه قیمت خودرو را تصویب نکردن
      پس این تعزیراتی ها کجا هستن
      اصلا تعزیراتی کسی تا بحال در بازار دبده؟

  • رضایی

    آخه فقط خودرو گرون نشده همه چی گرون شده هیچی مثل ملک گرون نشد واین درواقع گرانی نیست نشانه کاهش شدیدارزش پول کشورمیباشد اگر فقط خودرو افزایش قیمت پیدا کرده بود بله میشد اینو به خودرو سازودلالی بست ولی بنده کاملا بااین حرفها مخالفم فقط دلیل این گرانیها ریزش پول ملی کشورمیباشد

    پاسخ ها

    • بدون نام

      درست میفرمایید
      اما برا خودرو بایستی به واردات فکر کرد بدون عوارض گمرکی . تا مانند کشور عراق . افغانستان . گرجستان . همین هنسایه های دورو برما ملت ماهم خودرو با کیفیت سوار شن

  • وانک علا خلق عظیم

    مگر ریس جمهور ومعاون ریس جمهور نگفت ارزون میشه خوب ارزون شد

  • بدون نام

    اگر سی سال قبل این دو کارخانه خودروساز رو تعطیل کرده بودن و از محل صرفه جویی در سوخت یکساله پرسنل در بستری دیگر مشغول به کار می شدن هم به صواب نزدیکتر و هم ملت خودرو خوب خارجی بدون عوارض گمرکی سوار میشدن .
    اون موقع این همه کمکهای بلا عوض دولت که از بودجه عمومی و جیب ملت تزریق شده به بخش عشایر این کشور شارژ شده بود امروزه بازار جهانی گلیم با ارزش افزوده چندین برابر زنان عشایر ما بست آورده بودن .
    الان هم درشو تخته کنند بهتره
    یک روز بایست در محضر الهی پاسخگو باشید . هر چند از خداوند خیلی فاصله گرفتید

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اولا در شرایط فعلی با کدام ارز ماشین وارد بشه ،دوما بیش از 55سال است که ایران صنعت ساخت خودرو را شروع کرده که به مرور زمان تا اینجا رسانده‌است حالا بعداز اینهمه سال همه چیز را یهو ول کنیم و مثل کشور های عرب بی هنر وبی تخصص بشیم واردکننده ،از قدیم گفته اند ،هنر نزد ایرانیان است و بس،زمان نیاز داریم تا کشور را مثل ژاپن و کره به صنایع تخصص برسیم ،و انشا... می رسیم،،

  • بدون نام

    نتیجه منم منم کردن آقایون , تازه میخوان برتی دنیا مدبریت کنند ,!

  • بدون نام

    دلال های خودرو صفر خود ایران خودرو و سایپا هستند...با توجه به درصد بالایی که از این دلالی نصیب دولت و چند ارگان دیگر میشود..آنها هم راضی هستند....واردات خودرو را ممنوع کردند تا این دو شرکت تا میتوانند بتازند....

  • خیری

    سلام این خبر نظر لازم نداره همه میدونن دستندکاران سرشونو مثل کبک کردن تو برف

  • saftarmodarsi5372@ gmail.com

    اول مردم مقصرا که این اشغال ها خرید میکند..بعد دولتی که مردم تمشنه وسیله نگه میدارن.چرا واردات خودرو ازاد نمیشه..ببینن که تین اشغال جنسهاشون فروش میره

  • بدون نام

    سلام. ملت ایران با شایعه فریب می خورند و کلید موفقیت دلالان همین شایعه پراکنی است که از طرف رسانه های خودمان برای تبلیغات آنها استفاده میشود.

  • بدون نام

    سلام. اگر دولت محترم به فکر ملت باشد واردات خودرو را آزاد می کند تا داستان خودرو در این جامعه بپایان رسد.

  • رحیمی

    اگردولت دست ازحمایت دومافیای ابرقدرت خودرو سازی بردارد وآن دلالهای دولتی رااعدام می کردامروز این دو دزدان خودرو وضع رابه اینجا نمی کشیدند پس پشت پرده اصلی این ماجراخوددولت است

  • بدون نام

    اولین خودروگرانترمی شودبخدتمن هم سایناوهم کوئیک خریدم خیلی اشغال است پرایدخیلی بهترازانهاست

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج