جزییات بازنگری قیمت خودرو اعلام شد
در حالی که گفته میشود وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال اقناع شورای رقابت برای تغییر فرمول قیمتگذاری خودرو است، رئیس این شورا اعلام کرد هنوز جلسهای مبنی بر بازنگری در فرمول مربوطه برگزار نشده است.
دنیایاقتصاد نوشت: در حالی که گفته میشود وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال اقناع شورای رقابت برای تغییر فرمول قیمتگذاری خودرو است، رئیس این شورا اعلام کرد هنوز جلسهای مبنی بر بازنگری در فرمول مربوطه برگزار نشده است.
شورایرقابت که پس از ماهها غیبت، اردیبهشت امسال دوباره به قیمتگذاری خودروهای داخلی بازگشت، خرداد نرخ جدید برخی محصولات را تعیین کرد تا خودروسازان بر اساس آن اقدام به فروش کنند. دو طرح فروش فوقالعاده و پیشفروش، با قیمتهای جدید برگزار شد تا در مجموع حدود ۱۰۰ هزار دستگاه محصول در این طرحها عرضه شود.
قیمتهایی که شورای رقابت تعیین کرد، فاصله بسیاری با نرخهای بازار داشت، از همینرو با نارضایتی خودروسازان، کارشناسان خودرویی و حتی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه شد. اصل حرف منتقدان شورای رقابت این است که اولا قیمتهای اعلامی کمتر از هزینه تولید بوده و سبب زیان خودروسازی میشود و ثانیا به اختلاف قیمت کارخانه و بازار و در نتیجه، دلالی و واسطهگری دامن میزند.
با وجود این انتقادات اما شورای رقابت راه خود را رفت و قیمتهایی بسیار پایینتر از نرخ بازار تعیین کرد تا نشان دهد بر روش قبلی در قیمتگذاری اصرار دارد. این در حالی است که اخیرا اخباری مبنی بر احتمال برگزاری جلساتی توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان (به نمایندگی از وزارت صمت) برای اقناع شورای رقابت در راستای تغییر فرمول قیمتگذاری منتشر شد. هفته گذشته در همین صفحه به نقل از منابع آگاه عنوان شد که فایل تغییر قیمت خودرو باز است و سازمان گسترش و سازمان حمایت قصد دارند در جلسهای مشترک با شورای رقابت، این شورا را مجاب به تغییر فرمول قیمتگذاری خودروهای داخلی یا بازنگری قیمتها کنند.
حالا اما رئیس شورای رقابت میگوید هیچ جلسهای با سازمان حمایت و سازمان گسترش در راستای تغییر فرمول قیمتگذاری خودرو نداشته است. شیوا در گفتوگو با تسنیم عنوان کرده «در حالحاضر تشکیل کمیته برای بازنگری فرمول قیمتگذاری خودرو را تکذیب میکنم و ما در هیچ جلسهای برای این موضوع شرکت نکردهایم.» رئیس شورای رقابت با بیان اینکه البته قرار شده دستورالعمل قیمتگذاری خودرو هر ۳ ماه یکبار متناسب با نرخ تورم بخشی مورد بازبینی قرار گیرد، تاکید کرده که «در حالحاضر یک ماه بیشتر از اجرای دستورالعمل جدید قیمتگذاری خودرو نمیگذرد و هیچ جلسهای نیز برای بازنگری در این دستورالعمل برگزار نشده است.»
به گفته وی، بعد از گذشت ۳ ماه از اجرای دستورالعمل و در صورت تغییر نرخ تورم بخشی و درخواست خودروسازان برای تغییر قیمت با توجه به زیانده بودن تولید، بازبینی لازم در قیمتها صورت خواهد گرفت. هرچند رئیس شورای رقابت عنوان میکند جلسهای در راستای تغییر فرمول قیمتگذاری برگزار نشده، با این حال به نظر میرسد فایل تغییر قیمت همچنان باز است، چه آنکه شیوا خود بر احتمال بازبینی دستورالعمل قیمتی هر سه ماه یکبار تاکید کرده است. به عبارت بهتر، تغییر قیمت خودروهای داخلی توسط شورای رقابت که در گذشته سالانه بود، حالا فصلی شده است.
نظر کاربران
چقدر شعار میدین یک کار کنید فقط فقط قیمت بیرون با کارخانه همان شود که اعلام میکنید واسلام
پاسخ ها
فصلی چیه اقا ،روزیش کنید ،تو مملکتی که بی ارزش شدن پول ملی ساعتی شده ،باس تغییرات قیمتی روزانه بشه ،بگردم ثبات اقتصاد کشورمون رو ،سپند دود کنید ،الابرکت……
پراید کنید 100میلیون وهمه ماشینهارا 100تا200میلیون گرانتر کنید تا این تو خودرو ساز ورشکست نشن کی به کی ملت همیشه در صحنه حاضرن 100برابر هم گران بشه بخرن زود گران کنید یک شرایط اضافه کنید
سلام. واردات خودرو را آزاد کنید تا تقاضا خرید خودرو داخلی پایین بیاید.
شما یکبار قیمت گذاری کریدن واسه تمام عمر ملت ایران کافیه. بازار هیچ تبعیتی از قیمت گذاری شما انجام نمیده. چون بر اساس قانون عرضه و تقاضا عمل میکنه و بقیه اش هم که مافیاس. زندگی ای واسه مردم درست کردین که فقط آرزوی مرگ میکنن. خدا لعنتتون کنه ایشالا
چرا خودروسازان با قیمت گذاری شورای رقابت مخالفت می کنند .مگه ارث پدریشونه؟
پاسخ ها
کشور شده بهشت رانتخواران خانوادگی هیچ نهادنظارتی هم انجام وظیفه نمیکند هرچه دلشون بخواد ب مردم فشار می آوند ده برابر گران کنند بازهم میگن خودروسازان ضرر میکنند عجب آشفته بازاریه!
همه چی روزانه قیمت گذاری می شود ولی حقوق بگیران خیر