۱۴۸۹۶۷۸
۱۲۶۴
۱۲۶۴
پ

جاده چالوس را این کارگران ساختند

تا پایان دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج و چالوس وجود نداشت و تنها یک مسیر خاکی و سخت برای دسترسی به روستاهای منطقه بود.

فرادید: تا پایان دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج و چالوس وجود نداشت و تنها یک مسیر خاکی و سخت برای دسترسی به روستاهای منطقه بود.اما در نهایت کار ساخت این جاده از زمان رضاخان یعنی از اردیبهشت ۱۳۱۰ شروع شروع شد و در سال ۱۳۱۲ به افتتاح رسید. مراسم افتتاحیه در دهم آذر ۱۳۱۲ با حضور رضاشاه انجام شد و جاده با نام «راه مخصوص» شناخته شد. طول این جاده نیز ۱۶۸ کیلومتر و عرض آن بین ۸ تا ۱۲ متر است.

0

پس از افتتاح این جاده، رستوران‌ها، مراکز اقامتی و پذیرایی در کنار آن ایجاد شدند. ساخت سد امیرکبیر در سال ۱۳۴۰ نیز به جذابیت‌های این مسیر افزود و در مدت کوتاهی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد. بر اساس روایات شفاهی، کارگران برای کندن تونل کندوان بدون تجهیزات مدرن، با پاداش‌های اندک تشویق می‌شدند. ساخت تونل کندوان از اردیبهشت ۱۳۱۴ آغاز شد و در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به پایان رسید. این تونل به طول ۱۸۸۶ متر، عرض ۵ تا ۷ متر و ارتفاع ۶ متر، مسیر بین کرج و چالوس را ۱۳ کیلومتر کوتاه‌تر کرد.

این جاده از میان رشته‌کوه‌های البرز مرکزی می‌گذرد و با ساخت تونل‌ها و پل‌های متعدد به وجود آمده است. بیشتر سفرهای تفریحی از تهران و کرج به سواحل دریای خزر به ویژه در فصل تابستان از طریق این جاده و جاده هراز انجام می‌شود. با این حال، به دلیل طراحی قدیمی، این جاده برای سرعت‌های بالا مناسب نیست.

1

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج