F۳۵ و F۲۲ آمریکایی به هوش مصنوعی مجهز شدند
F ۳۵ و F ۲۲ در تلاش هستند که قابلیتهای جدیدی را برای کمک به خلبانان برای کنترل هواپیماهای رزمی مشترک و سایر پهپادها، به کار بگیرند.
خبرآنلاین: به گفته لاکهید مارتین، جنگنده F ۳۵ (F-۳۵ Joint Strike Fighter) درست مانند یک کواتربک، اکنون مجهز به قابلیتهای هوش مصنوعی است که برای برنامههای پیشرفته از جمله برنامه CCA به کار گرفته خواهد شد.
آزمایشهای این شرکت حاکی از آن است که دستگاهی مانند تبلت با صفحهای لمسی رابط کاربردی کنترل همزمان دو جنگنده F ۳۵ و همچنینF ۲۲ رپتور است؛ لازم به ذکر است که چگونگی مدیریت CCA ایالات متحده توسط خلبانان در طول عملیاتها، سوال مهمی است که مطرح شده است.
F ۳۵ توانایی کنترل پهپادها و ناوگان فعلی هواپیماهای رزمی مشترک نیروی هوایی ایالات متحده را دارد. اخیراً، لاکهید مارتین و شرکای صنعتی، اتصال سرتاسری و ادغام یکپارچه فناوریهای هوش مصنوعی برای کنترل یک پهپاد در پرواز با استفاده از همان معماریهای سختافزاری و نرمافزاری ساختهشده برای آزمایش پرواز F ۳۵ را نشان دادند.
این معماریهای مجهز به هوش مصنوعی به لاکهید مارتین این امکان را میدهد که نه تنها قابلیتهای تیمسازی پهپادهای خلبانی را اثبات کند، بلکه آنها را به تدریج بهبود بخشد و دید سیستمهای خانواده نیروی هوایی ایالات متحده را زنده کند. این فناوری به خلبان اجازه میدهد تا با استفاده از یک تبلت صفحه لمسی در کابین هواپیمای نسل پنجم خود، چندین پهپاد را برای درگیری با دشمنان هدایت کند.
نیروی هوایی ایالات متحده همچنین هنوز در فرآیند توسعه عملیات و تاکتیکهای جدید، تکنیکها و رویهها برای به کارگیری عملیاتی پهپادهای CCA است. همچنان باید منتظر ماند و دید که چگونه پهپادها در ساختار نیروی سرویس جا میشوند و در تمرینات معمول و سایر فعالیتهای روزمره و همچنین در مواقع نیاز به تعمیر و نگهداری و لجستیکی مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین سؤالات مربوط به فرماندهی و کنترل در حین پرواز به عنوان سؤالاتی مهم ظاهر شده اند که در کوتاه مدت باید به آنها پاسخ داده شود.
همانطور که تبلیغات جدید لاکهید مارتین از کار با رابطهای کنترل مبتنی بر تبلت نشان میدهد، اکنون بحث مهمی در مورد اینکه خلبانها چگونه به صورت فیزیکی دستورات را صادر میکنند و در غیر این صورت هواپیماهای بدون سرنشین را از کابین خود مدیریت میکنند وجود دارد.
علاوه بر این، هنوز سؤالات زیادی در مورد معماریهای ارتباطی ایمن وجود دارد که برای پشتیبانی از عملیات مربوط بهCCA و پهپادهای مشابه و همچنین برای F ۳۵ و F ۲۲ برای عملکرد مؤثر در نقش کنترل کننده هوابرد مورد نیاز است. F ۳۵ میتواند از شبکه محبوب همه جهته Link ۱۶ برای این منظور استفاده کند، اما انجام این کار شناسایی جت جنگنده و پهپاد را برای دیگران آسانتر میکند. F ۲۲ نیز مدتهاست که با مشکلات مشابهی روبرو است.
به گفته لاکهید، تمرکز برای کار بر روی این پروژهها با فوریت در سال ۲۰۲۵ ادامه مییابد، تا با تمرکز ویژه بر ادغام بیشتر پهپادها با F ۲۲ و F ۳۵ در آزمایشهای پرواز در دنیای واقعی تا امکان آزمایش و یادگیری سریع را فراهم کند که میتواند در کوتاهمدت عملی شود. این قابلیتها تضمین میکند که آمریکا و متحدانش از آمادگی کامل برخوردار باشند و مجهز به فناوریهای انعطافپذیر و مقیاسپذیری باشند که به سرعت با نیازهای در حال تحول عملیاتهای دفاعی آینده سازگار میشوند و تسلط آمریکا بر آسمان را تضمین میکنند.
به طور خاص، به نظر میرسد که F ۳۵ در مسیر تبدیل شدن به یک همراه مهم خدمه برای CCA نیروی هوایی و همچنین سایر پهپادهای پیشرفته در سال های آینده باشد.
ارسال نظر