۱۴۶۵۷۱۲
۳ نظر
۵۷۹۵
۳ نظر
۵۷۹۵
پ

صدای خاص سعید کنگرانی برای همیشه ما را تنها گذاشت

بامداد امروز خبر آمد که دوبلور خاطره‌انگیز ما را تنها گذاشته. آرشاک قوکاسیان که با صدای بی‌همتای خود در آثار تلویزیونی و سینمایی، به‌ویژه سریال محبوب "دایی جان ناپلئون"، جایگاهی ماندگار در تاریخ دوبله ایران دارد.

برترین‌ها: بامداد امروز خبر آمد که دوبلور خاطره‌انگیز ما را تنها گذاشته. آرشاک قوکاسیان که با صدای بی‌همتای خود در آثار تلویزیونی و سینمایی، به‌ویژه سریال محبوب "دایی جان ناپلئون"، جایگاهی ماندگار در تاریخ دوبله ایران دارد. صدای معصومانه قوکاسیان توانست نقش‌های متنوعی را با عمق و جاذبه‌ای خاص ارائه دهد و به شخصیت‌های داستانی جان ببخشد. حال که او را دیگر نداریم، به ستایش دوبله‌های ماندگارش به سراغ چند سکانس به‌یادماندنی از دایی جان ناپلئون می‌رویم تا دوباره درخشش صدای او را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

صدای خاص سعید کنگرانی برای همیشه ما را تنها گذاشت

صدای خاص سعید کنگرانی برای همیشه ما را تنها گذاشت

دایی جان ناپلئون شرح عاشقی سعید است. او خاطرخواه لیلی شده و این علاقه از همان آغاز سریال به محور اصلی داستان تبدیل می‌شود. سعید (سعید کنگرانی) در یک روز گرم سیزده مرداد ساعت سه، ربع کم، عاشق لیلی (سوسن مقدم) شده. اولین مواجهه با مش قاسم (پرویز فنی‌زاده) با شکستن شاخه عزیز نسترن همراه می‌شود. سعید با کنجکاوی صدا می‌زند: " مش قاسم!". گره نخست داستان می‌شود شکستن همین شاخه که برای آقاجان (نصرت کریمی) عزیز است. ذهن سعید مملو از پرسشگری‌ست و این در ادای جملات کاملا مشهود است. ترکیبی از جوانی و جسارت که با صدای آرشاک می‌توانست به معجونی از جاذبه بدل شود!

مواجهه بعدی کمی مهربان‌تر است. مش قاسم از که به خاطر شاخه نسترن، زمین خورده بود، دچار درد کمر شده و سعید برای او شام می‌آورد. اما این ملاقات بهانه‌ا‌ست برای کشف راز عشق تا سعید نوجوان بداند که زندگی به همین سادگی‌ها هم نیست. او اما این بار جسارت ندارد و از صدایش، گرمای ملاقات نخست با مش قاسم حس نمی‌شود. با هر جمله‌ای که می‌شنود، سرد و سردتر می‌شود. صدای نوای نی می‌آید. ترس در صدای سعید می‌افتد که مبادا پدرش بویی از عشق و عاشقی ببرد. نوعی ظرافت که آرشاک قوکاسیان به خرج داده تا برای بیننده سریال همه چیز ملموس‌تر شود.

سعید، محرم راز دیگری هم دارد. عمو اسدالله (پرویز صیاد) که در طول قصه تلاش می‌کند سعید را به عشقش برساند. اسدالله میرزا که کارمند وزارت خارجه هست، دنیا را دیده و حالا هم عازم بیروت است. این ملاقات در واقع تقابل دو صداپیشه قدرتمند است. منوچهر اسماعیلی و آرشاک قوکاسیان. یکی پرصلابت و دیگری معصوم. یکی تشر می‌زند و دیگری اشک می‌ریزد. یکی استادانه تلفظ می‌کند " سَن فرانسیسکو" و دیگری هق هق می‌کند که دایی جان مبادا لیلی را به پوری نابغه (بهمن زرین‌پور) بدهد. اسدالله از دست سعید به "مومنت" که تکیه‌کلامش هست پناه می‌برد. خودتان ببینید.

اما ملاقات آخر با مش قاسم حکم وداع با او را دارد. مش قاسم را خود فنی‌زده صداپیشگی کرده. آن طرف هم سعید بیمار شده و از خواب بیدار می‌شود. صدایش خوب‌آلود است و از مدرسه جا مانده. شنیدن صدای سعید، طعم خوابی را می‌دهد که قرار نبوده اینقدر طول بکشد و حالا که از مدرسه جا مانده، کاش لااقل لیلی به آبعلی نمی‌رفت تا این غفلت به گریه ختم نشود. سعید دیگر جسارت لحظات نخست را ندارد و این در ادای جملاتش کاملا حس می‌شود. سعید مدیون آرشاک است. عطاالله کاملی، معصومیت و نجابت را ویژگی صدای او می‌دانست و این همان چیزی بود که اتفاقا بر چهره سعید کنگرانی هم نقش بسته بود. سعید و آرشاک زوجی بودند که شاید اصلا هم‌دیگر را ندیده باشند اما خب خاطراتشان حالا به نیم قرن می‌رسد. حیف که هر دو ما را تنها گذاشتند...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خدا بیامرزش. چقد صداش قشنگ بوده. سالها بود دنبال این بودم ببینم صاحب این صدای نازنین کیه و کجاست.

    • ناشناس

      بهترین سریال تاریخ سینمای ایران .... خدا رحمتش کنه

    • محسن

      واقعا برا صداو سیما متاسفم که این صداها رو از مردم دریغ کردن و خاموش شدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج