۱۴۳۷۲۱۱
۲۰۵۹
۲۰۵۹
پ

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

در این مقاله قصد داریم طب سوزنی را به صورت مفصل به شما معرفی کنیم و همراه هم درباره تمام جنبه‌های مثبت و منفی این روش درمانی اطلاعاتی کسب کنیم.

برترین‌ها - مهسا شفیعی: اگر شما هم یکی از طرفداران و سینه‌چاکان پرشمار سریال یانگوم باشید، حتما در جریان پخش مجدد این سریال از رسانه ملی قرار گرفته‌اید و در جریان استفاده این بانوی همه‌فن‌حریف از طب سوزنی برای درمان دردها و بیماری‌های ساکنان قصر هستید.

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

 

مطابق انتظار وقتی یانگومِ محبوب از طب سوزنی برای درمان استفاده می‌کند، بسیاری از هم‌وطنانمان درباره استفاده از این روش سنتی برای درمان بیماری‌ها یا کاهش و کنترل دردها وسوسه می‌شوند. اما جدا از نقش طب سوزنی در این سریال پرطرفدار، ما درباره این روش طب سنتی چینی چه چیزهایی می‌دانیم؟ آیا علم پزشکی مدرن تاثیر این روش را تایید می‌کند؟ دامنه تاثیر طب سوزنی تا چه حد است و آیا می‌توان برای درمان بیماری‌های مزمن و پیچیده به سراغ آن رفت؟ در این مقاله قصد داریم به تمام این پرسش‌ها درباره طب سوزنی پاسخ دهیم و درباره تمام جنبه‌های مثبت و منفی این روش درمانی اطلاعاتی کسب کنیم.

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

طب سوزنی اساسا چیست؟

احتمالا اگر بخواهیم به خلاصه‌ترین شکل ممکن طب سوزنی را تعریف کنیم باید بگوییم طب سوزنی شامل فرو کردن سوزن‌هایی بسیار نازک در سطح پوستِ نقاطی استراتژیک و مشخص از بدن است. طب سوزنی در حقیقت یکی از بخش‌های طب سنتی چینی به حساب می‌آید و چینی‌ها از هزاران سال پیش مشغول درمان برخی بیماری‌ها و مهم‌تر از آن کاهش درد و استرس از طریق طب سوزنی هستند. احتمالا مهم‌ترین نکته درباره طب سوزنی همین موضوع است که این روش باستانی عمدتا برای کاهش دادن درد استفاده می‌شود و نه با هدف درمان بیماری‌های پیچیده و کشنده. با این وجود بسیاری از پزشکان سنتی معتقدند طب سوزنی علاوه بر کاهش درد در افزایش احساس سلامتی به صورت کلی و کاهش استرس و فشار عصبی هم بسیار موثر است.

اگر برای بهتر فهمیدن ساز و کار طب سوزنی به سراغ طب سنتی چینی برویم به توضیح جالبی برخواهیم خورد. این طب باستانی، طب سوزنی را تکنیکی برای به تعادل رساندن حرکت نیرویی در بدن می‌‌داند که چینی‌ها آن را چی(Chi یا qi) یا انرژی زندگی یا نیروی حیات می‌خوانند. درحقیقت طب سنتی چینی معتقد است این انرژی از طریق مسیرهای مشخصی در بدن در جریان و حرکت است و مسیر حرکت چی را مِریدیِن(Meridians) می‌نامند. متخصصان چینی طب سوزنی معتقد هستند که با فرو کردن سوزن در نقاط مشخص و از پیش تعریف شده‌ای از مسیر حرکت انرژی می‌توان جریان چی در بدن انسان را دوباره به تعادل رساند.

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهدترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

شاید بد نباشد نگاه و عقیده پزشکی مدرن غربی به این موضوع را هم بدانیم. البته که تحقیقات و بررسی‌های فراوانی درباره تاثیر این طب سنتی بر سلامتی انجام شده و مانند اغلب رشته‌های طب سنتی در نقاط مختلف دنیا، پزشکی غربی آن را رد نمی‌کند. با این حال علم پزشکی مدرن معتقد است فرو کردن سوزن در نقاط مشخصی از بدن باعث تحریک عصب‌ها، ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن می‌شود و در نتیجه این تحریک، بدن نوعی مسکنِ طبیعی ترشح می‌کند. به این ترتیب پزشکی مدرن دلیل تاثیر طب سوزنی در کاهش درد را همین موضوع و نه به تعادل رساندن انرژی حیاتی می‌داند.

چه کسانی می‌توانند به سراغ طب سوزنی بروند؟

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

همان‌طور که پیشتر گفته شد مهم‌ترین دلیل استفاده از طب سوزنی نه درمان بیماری‌های پیچیده و سخت بلکه کاهش درد و رفع برخی ناراحتی‌هاست و هرچند در کشور چین هم مانند کشور خودمان هستند افرادی که طب سوزنی را شفادهنده تمام دردهای موجود و ناموجود انسان معرفی می‌کنند اما بهتر است در این زمینه به حرف متخصصان پزشکی مدرن گوش بدهیم. در هر صورت اگر شما از هرکدام از این ناراحتی‌ها رنج می‌برید می‌توانید با مشورت با پزشکتان به سراغ طب سوزنی بروید:

  • احساس تهوع و استفراغ ناشی از انجام شیمی درمانی
  • درد دندان
  • انواع سردرد از جمله دردهای گردن و میگرن
  • دردهای معمول پیش از زایمان
  • فیبرو میالژی یا سندروم درد عضلانی مزمن
  • درد در ناحیه کمر
  • درد ناشی از انواع آرتروز
  • گرفتگی‌های ناشی از عادت ماهانه
  • اختلال‌های تنفسی مانند راینایتِس یا ورم غشای مخاطی بینی
  • اختلال مشهور به Tennis Elbow که در بین بازیکنان تنیس شایع است

طب سوزنی چه خطراتی دارد؟

ریسک و خطر بهره بردن از طب سوزنی در صورتی‌که این فرآیند نزد یک کارشناس خبره و در محلی قانونی و مجوزدار با سوزن‌های استریل انجام بپذیرد بسیار کم است. شاید شایع‌ترین و مهم‌ترین عوارض استفاده از طب سوزنی کبودی، احساس درد و خونریزی در نقاط ورود سوزن باشد که قابل تحمل و بی‌خطر است. دقت داشته باشید که در حال حاضر سوزن استاندارد برای طب سوزنی نوعی سوزن یک‌بار مصرف است و این سوزن باید پس از یک بار استفاده برای جلوگیری از انتقال بیماری دور انداخته شود.

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهدترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

چه افرادی نباید به سراغ طب سوزنی بروند؟

در صورتی‌که از یکی از این شرایط رنج می‌برید حتما متخصص طب سوزنی را پیش از شروع درمان در جریان شرایطتان قرار دهید:

استفاده از Pacemaker یا دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب: دقت داشته باشید که در نوعی از طب سوزنی ممکن است جریان الکتریکی خفیفی از طریق سوزن در بدن ایجاد شود و در صورت استفاده از پِیس‌مِیکر ممکن است این جریان خفیف مشکلاتی برای دستگاه ایجاد کند.

باردار بودن: هرچند پاسخ قطعی در این باره وجود ندارد اما بسیاری عقیده دارند که برخی نقاطِ ورودی سوزن‌ها در بدن ممکن است باعث تحریک روند زایمان و در نتیجه منجر به زایمان پیش از موعد شود.ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

چگونه برای انجام طب سوزنی آماده شویم؟

اگر از مواردی که تابحال ذکر شده بگذریم بهره بردن از طب سوزنی هیچ نوع روند آماده‌سازی خاصی نیاز ندارد.

چگونه فرد مناسب برای انجام طب سوزنی را انتخاب کنیم؟

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

-مشورت با پزشک متخصص در اولین قدم شاید مهم‌ترین مرحله باشد. حتما در قدم اول به پزشک متخصصتان بگویید که به انجام طب سوزنی فکر می‌کنید و از تجربه و تخصص او در میزان موفقیت طب سوزنی در زمینه مشکلتان استفاده کنید.

-انتخاب یک فرد متخصص و ماهر در زمینه انجام طب سوزنی تا حد بسیاری شبیه به روند انتخاب یک پزشک است و برای داشتن بهترین تجربه ممکن بهتر است این مراحل را طی کنیم:

-بهره بردن از تجربه افرادی که سابقه انجام طب سوزنی را داشته‌اند

-بررسی مجوزها و مدارک فرد متخصص طب سوزنی: در بیشتر نقاط دنیا برای انجام قانونی طب سوزنی شما باید از پس یک دوره و آزمون برآمده و مجوزهای لازم را کسب کرده باشید.

-صحبت و مشاوره با فرد متخصص: پیش از انجام طب سوزنی بدون خجالت با فرد متخصص صحبت کنید. از او بخواهید برای شما توضیح دهد این روند چگونه و پس از چند جلسه به شما کمک خواهد کرد.

من می‌خواهم طب سوزنی انجام دهم، باید انتظار چه‌چیزی را داشته باشم؟

دقت داشته باشید که هر متخصص طب سوزنی ممکن است راه و روش منحصربفرد خود را در انجام طب سوزنی داشته باشد و ممکن است حتی در کنار انجام طب سوزنی از داروهای مدرن هم بهره بگیرد. به این موضوع دقت کنید که یک متخصص طب سوزنی ماهر حتما باید پیش از رسیدن به مرحله استفاده از سوزن‌ها از شما درباره عوارض و نشانه‌های مشکلتان و عادت‌های رفتاری و حتی سبک زندگی‌تان به تفصیل سوال می‌پرسد و پس از آن روند معاینه‌ای به این شکل را آغاز خواهد کرد:

  • معاینه و بررسی بخش‌هایی از بدنتان که بیشترین درد را تولید می‌کند
  • بررسی و معاینه شکل، رنگ و لایه روی زبان شما
  • بررسی و معاینه رنگ پوست صورت شما
  • بررسی و معاینه قدرت، ریتم و کیفیت تپش نبض دست شما

توجه داشته باشید که یک جلسه طب سوزنی ممکن است تا 60 دقیقه به طول بی‌انجامد هرچند که اغلب جلسات کوتاه‌تر از این زمان هستند. برنامه درمانی رایج طب سوزنی برای حل یک مشکل معمولا به یک یا دو جلسه در هفته خلاصه می‌شود و هرچند که تعداد کل جلسات برای حل یک مشکل ممکن است بسیار متغیر باشد اما برای رفع یک مشکل معمولا به 6 تا 8 جلسه درمانی نیاز است.

در حین انجام طب سوزنی چه اتفاقی می‌افتد؟

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

نقاط مشخص ورود سوزن‌ها به بدن تقریبا در تمام سطح بدن پخش شده است و ممکن است برای درمان مشکل شما نیاز به ورود سوزن به نقطه‌ای از بدنتان باشد که بسیار دور از نقطه دردناک واقع شده است. معمولا کارشناس طب سوزنی قبل از هر جلسه نقاط مشخص ورود سوزن را به شما اطلاع می‌دهد تا بتوانید از لباس مناسب استفاده کنید. قبل از شروع عملیات یک روپوش استریل در اختیار شما قرار می‌گیرد و پس از تعویض لباس شما روی تخت مخصوص دراز می‌کشید و روند درمان که شامل چنین مراحلی است آغاز می‌شود:

وارد کردن سوزن‌ها: سوزن‌های مخصوص طب سوزنی در نقاط و عمق‌های متفاوتی از بدن فرو خواهند شد. سوزن‌ها بسیار نازک هستند در نتیجه در هنگام ورود فقط اندکی ناراحتی برای شما ایجاد خواهد کرد و بیشتر افراد حتی متوجه ورود سوزن‌ها نمی‌شوند. یک جلسه معمول طب سوزنی شامل استفاده از 5 تا 20 سوزن می‌شود و وقتی سوزن به عمق مشخص از بدنتان رسید معمولا احساسی مانند خارش یا سوزش به شما دست می‌دهد.

دستکاری سوزن‌های واردشده: بعد از ورود سوزن‌ها ممکن است فرد متخصص در محل یا عمق برخی سوزن‌ها تغییراتی ایجاد کند و یا در برخی مواقع خاص از طریق سوزن‌های واردشده به نقاطی از بدنتان جریان ملایمی از الکتریسیته یا گرما وارد کند.

خارج کردن سوزن‌ها: در اغلب مواقع سوزن‌ها پس از ورود دست‌کم 10 تا 15 دقیقه در بدن باقی می‌مانند و این زمان در حالی می‌گذرد که شما در حالت ریلکس روی تخت دراز کشیده‌اید. معمولا روند خارج کردن سوزن‌ها هیچ درد یا ناراحتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

بعد از انجام طب سوزنی چه اتفاقی می‌افتد؟

معمولا افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی به انجام طب سوزنی نشان می‌دهند و برخی پس از پایان یک جلسه احساس آرامش و ریلکس بودن می‌کنند و در عوض برخی بسیار پرانرژی می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید اینجاست که بدن برخی از افراد نسبت به انجام طب سوزنی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. اگر از شروع جلسات شما چند هفته گذشته و در این مدت مطلقا هیچ تغییری در علایم و مشکلتان احساس نکرده‌اید پس از مشورت با فرد متخصص می‌توانید به این نتیجه برسید که طب سوزنی درمان مناسبی برای شما نیست.

ترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهدترفندِ بانوی جذاب قصر، دردها را از بدنتان فراری می‌دهد

انتظار چه نتیجه‌ای از طب سوزنی داشته باشیم؟

در بسیاری مواقع سنجش میزان فواید طب سوزنی ممکن نیست اما بیشتر افراد راضی از انجام آن به تاثیر طب سوزنی در کنترل و کاهش انواع درد و شرایط دردناک اشاره می‌کنند.

دقت داشته باشید که انجام درست و اصولی طب سوزنی عوارض و خطرات بسیار کمی دارد درنتیجه اگر مدت‌هاست که از درد و ناراحتی در نقطه‌ای از بدنتان رنج می‌برید طب سوزنی پس از مشورت با پزشک می‌تواند روش مناسبی برای شما باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج