۱۰۴۵۸۶۰
۳۴ نظر
۵۱۲۸
۳۴ نظر
۵۱۲۸
پ

مشخصات نخستین خودرو شاسی‌بلند آفرودیِ سایپا

هفته گذشته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر از آغاز پروژه تولید اولین خودروی شاسی بلند آفرودی کشور با نشان ایرانی داد و اعلام کرد که در راستای تداوم بخشی به برنامه‌های تحول گرایانه گروه خودروسازی سایپا، قرار است که محصول جدید گروه خودروسازی سایپا سال آینده به تولید انبوه رسیده و در دسترس مشتریان قرار گیرد.

برترین‌ها: هفته گذشته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر از آغاز پروژه تولید اولین خودروی شاسی بلند آفرودی کشور با نشان ایرانی داد و اعلام کرد که در راستای تداوم بخشی به برنامه‌های تحول گرایانه گروه خودروسازی سایپا، قرار است که محصول جدید گروه خودروسازی سایپا سال آینده به تولید انبوه رسیده و در دسترس مشتریان قرار گیرد.

شاسی ‌بلند آفرودی سایپا؛ خودروی ایرانی یا کپی از چینی‌ها

اما با این حال آیا واقعا شاسی بلند جدید سایپا یک خودروی کاملا ایرانی است و می‌خواهد تحولی بزرگ در بازار خودروی کشور ایجاد کند یا کپی کاری دیگر از خودرو‌های چینی است که با کمی تغییرات قرار است به نام یک خودروی شاسی بلند ایرانی به بازار عرضه شود؟

فودای لندفورت، شاسی‌بلند جدید سایپا

حقیقت این است که خودروی شاسی بلند جدید سایپا که مدیرعامل این گروه خودروسازی بر روی آن مانور بسیار زیادی داده است، در واقع برگرفته از یک خودروی شاسی بلند چینی خواهد بود که حتی اسم آن هم تا به حال به گوشتان نخورده است، ولی می‌توان امیدوار بود که با تغییرات اختصاصی سایپا توسعه پیدا کرده و به بازار عرضه شود.

شاسی ‌بلند آفرودی سایپا؛ خودروی ایرانی یا کپی از چینی‌ها

اینطور که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می‌گوید، خودروی شاسی بلند جدید آنان با یک برند ایرانی و همچنین ویژگی‌های منحصر به فردی همچون سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک و شاسی مستقل راه اندازی خواهد شد که می‌توان به عنوان یک خودروی شاسی بلند آفرودی بر روی آن حساب باز کرد.

در طراحی ظاهری، محصول جدید سایپا برگرفته از یک خودروی شاسی بلند چینی به نام فودای لندفورت است و ساخته شرکتی به نام گوانگ دونگ فودای خواهد بود که قطعا اسمی از آن به گوشتان نخورده است، اما حالا محصول این شرکت گمنام به کشور آورده شده تا با اعمال تغییراتی بر روی آن تبدیل به یک خودروی شاسی بلند آفرودی چهارچرخ محرک شود و در قالب یک برند ایرانی تحت عنوان تیوان از سوی زامیاد تولید و به بازار عرضه شود.

باتوجه به عکسی که روز گذشته از سوی سایپا ارائه شد، فاکتور‌های طراحی آن را با خودروی شاسی بلند چینی لندفورت تطبیق دادیم و جالب اینجاست که به یک نتیجه واحد رسیدیم و هر دو خودرو در طراحی ظاهری خود دقیقا شبیه یکدیگر هستند و باید دید که شرکت سایپا برای بخش فنی این خودرو چه خوابی دیده است و آیا به خوبی می‌تواند این خودروی شاسی بلند را به یک خودروی چهارچرخ محرک آفرودی تبدیل کند یا خیر!.

مشخصات فنی فودای لندفورت

طبیعتا سایپا پیشرانه مستقل و قدرتمندی برای این خودروی شاسی بلند نخواهد داشت و از همان گزینه‌هایی که بر روی لندفورت چینی وجود دازد استفاده خواهد کرد. در این خصوص شاسی بلند لندفورت سه پیشرانه مختلف دارد که یکی از آنان دیزلی بوده و بعید می‌دانیم که راهی بازار کشور شود و همچنین دو پیشرانه بنزینی که یکی از آنان دارای حجم ۲ لیتری و دیگری دارای حجم ۲.۴ لیتری خواهد بود.

شاسی ‌بلند آفرودی سایپا؛ خودروی ایرانی یا کپی از چینی‌ها

در این بین پیشرانه ۲.۴ لیتری هوای مورد نیاز خود را به صورت تنفس طبیعی دریافت می‌کند و همین موضوع باعث شده تا خروجی قدرت کمتری در مقایسه با پیشرانه ۲ لیتری آن داشته باشد که به پرخوران‌های توربوشارژر مجهز شده است.

از آنجایی که شرکت‌های خودروساز داخلی پیشرانه‌های توربوشارژر را برای تولید خودرو‌های مونتاژی ترجیح می‌دهد، باید گفت که این خودروی شاسی بلند هم با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر خود روانه بازار کشور خواهد شد.

دیگر تجهیزات و امکانات فودای لندفورت

البته هنوز اطلاعات دقیقی از این خودروی شاسی بلند ارائه نشده است و شرکت خودروسازی سایپا وعده داده طی روز‌های آینده جزییات بیشتری از این خودروی شاسی بلند خود ارائه خواهد کرد، اما تقریبا مطمئن هستیم که خودروی شاسی بلند مذکور با پیشرانه توربوشارژر ۲ لیتری پا به خیابان‌های کشور خواهد گذاشت.

شاسی ‌بلند آفرودی سایپا؛ خودروی ایرانی یا کپی از چینی‌ها

این خودرو به طور استاندارد نیروی خود را تنها به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند، اما سایپا همانطور که وعده داده است این خودروی شاسی بلند را به همراه یک سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک راه اندازی خواهد کرد که توانایی این خودرو در مسیر‌های آفرودی را به شدت افزایش خواهد داد.

این خودرو با مجهز شدن به سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک، چیزی از یواز‌های روسی در بازار کشور کم نخواهد داشت و از آنجایی که این خودرو با آپشن‌های بیشتری هم در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد، این انتظار وجود دارد که قیمت گذاری این خودروی شاسی بلند بیشتر از ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان باشد که همین محدوده قیمتی بخش زیادی از تقاضای جامعه را حذف خواهد کرد.

شاسی بلند مذکور احتمالا در ایران با امکاناتی نظیر سانروف برقی، چهار کیسه هوای ایمنی، سیستم‌های ABS و EBD، چراغ‌های هالوژن جلو، آینه‌های تاشو مجهز به گرمکن، صندلی ۶ حالته دستی و یا برقی قابل سفارش، نمایشگر ۸ اینچی لمسی مجهز به سیستم صوتی ۸ بلندگو، استارت دکمه ای، دوربین دید عقب، راهیاب ماهواره‌ای و برخی امکانات دیگر عرضه خواهد شد که پس از معرفی رسمی توسط سایپا، می‌توانیم به جزییات بیشتر آن دسترسی داشته باشیم.

در کشور چین خودروی شاسی بلند لندفورت بسته به نیاز مشتریان در دو نسخه ۵ سرنشین و ۷ سرنشین عرضه می‌شود و هر نسخه‌ای خریداری کنید، یک گیربکس دستی نصیبتان خواهد شد و این انتظار هم می‌رود که شرکت خودروسازی سایپا نیز شاسی بلند آفرودی مورد انتظار خود را با وجود پیشرفت سیستم انتقال قدرت با یک گیربکس دستی به کاربران عرضه کند، مگر اینکه هنگام معرفی رسمی این خودرو شاهد عرضه یک گیربکس اتوماتیک هم به مشتریان باشیم.

در پایان هرچه است، شاسی بلند افرودی جدید سایپا که مدیرعامل این شرکت به عنوان یک دستاورد بسیار بزرگ و مهم برای گروه خودروسازی سایپا از آن یاد می‌کند، کاملا یک خودروی بومی نیست و تنها یک خودروی چینی گمنام است که حالا پیشرفت‌هایی در بخش انتقال قدرت و یا شاسی مستقل آن صورت گرفته است تا قابلیت استفاده در مسیر‌های آفرودی را داشته باشد و باتوجه به شرایط کنونی بازار و همچنین برچسب چهار چرخ محرکی که بر روی آن زده می‌شود، بعید می‌دانیم که این شاسی بلند آفرودی با یک قیمت اقتصادی به بازار عرضه شده و در دسترس مشتریان قرار گیرد.

شاسی ‌بلند آفرودی سایپا؛ خودروی ایرانی یا کپی از چینی‌ها

منبع: خودروبانک و گجت‌نیوز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 11/5 ميليون

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    عین جوجه ی تکامل نیافتس

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اینکه هایمای نارسه

    • بدون نام

      الان باید برای این جوجه اردک زشت چینی ذوق کنیم ؟ !

    • بدون نام

      حیف جوجه .. عین آشغاله

    • بدون نام

      یعنی عرضه نداشتین خودتون یه شاسی بلند تولید بکنید

  • بدون نام

    پراید که 100 میلیون رو رد کرد این هم احتمالا 2 میلیارد میخواد قیمت بخوره. چه برنامه ی تحول گرایانه ای !!!!!!!!!

    پاسخ ها

    • تاجی

      160 میلیون

  • رضا خان

    این یک خودروی صددرصد چینی است که چین به خاطر اعمال و پیشرفت سیاستهای خود در ایران ( در راستای همان قراداد 25 ساله )، به سایپا اجازه داده میشود که این خودرو بنام سایپا تولید شود

    پاسخ ها

    • میثم

      تو چقدر اطلاعات دقیقی داری که اینقدر با اعتماد به نفس صحبت می کنی!!!!!!
      خود اعتماد به نفس اینقدر اعتماد به نفس نداره

  • بدون نام

    اینکه چینییه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      پ ن پ خودروی ملیه

  • حسین

    همین الان دلالها باندهای سیاه خودرو کل محصول پیش پیش خریدن شک نکنید
    تمام اوضاع خودرو دست خود خودرو سازهاس خودشون بیرون کارخونه بازار سیاه راه میندازن

  • مویدی

    لگن تمام معنا

  • بدون نام

    زشته

  • بدون نام

    چرا اینقدر زشته

  • بدون نام

    خلاصه باید از یک جای شروع میکردند،

  • بدون نام

    هه ۵۵۰ تومن دلت خوشه.کمتر از یک و نیم فی نمیخوره با این قیمتا.بماند که بدردنخوره

  • مهران

    چراغاشو عوض میکنن میشه تغییرات

  • حسین

    قیمت یک میلیارد

  • حمیدرضا

    یکعدد سمند البته SUV با همان اپشنها

  • بدون نام

    قیمت بازار
    یک میلیارد و پانصد

  • عبدالرحمن

    بدک هم نیست منتهی شک نکن یه میلیارد هست!

  • بدون نام

    اینکه خودرو هایما اس7 فقط چراغاش یخورده فرق کرده

  • بدون نام

    همین که اسم سایپا داره یعنی اشغال

  • بدون نام

    چینیه

  • بدون نام

    خیلی ب ارزه 100میلیون

  • بدون نام

    قبول دارید توی بدبخترین کشور دنیا زندگی میکنیم ؟

  • بدون نام

    پلاک چینی زدید روش

  • بدون نام

    زه رو دری داره؟

  • بدون نام

    انتقاد نکنید الان اگه برافروش بزارن صف میکشن ادنم جه صفی

  • مهرداد

    این که ساخته شده هست پس این که میگن میخوایم بسازیم چیه.

  • بدون نام

    اینکه لندمارک خودمونه

  • تاجی

    یک ماشین کاملا آشغال که کاملا میشه کیفیتش رو از روی 1-مانیتور با تاچ فوق ضعیف 2-حالت حرکت صندلی های عقب
    3-کنسول فوق بی کیفیت و ... متوجه شد
    اسم شاسی بلند رو برای ماشین های اینچنینی استفاده نکنید که لندکروز و پاترول و ... قهر می‌کنند

  • مهرداد

    دیسپلی اون که از همین الان معلوم بود تاچش افتضاحه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج