۱۴۵۸۲۲۱
۴ نظر
۵۳۵
۴ نظر
۵۳۵
پ

این گروه از صاحب‌خانه‌ها جریمه می‌شوند

حسین جنتی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران گفت: به تمامی مالکان گوشزد می‌کنیم که نرخ‌های بیش از این میزان را تعیین نکنند

باشگاه خبرنگاران: حسین جنتی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران گفت: به تمامی مالکان گوشزد می‌کنیم که نرخ‌های بیش از این میزان را تعیین نکنند چراکه مستاجران تا پنج سال فرصت دارند که با مراجعه به شورای عالی حل اختلاف شکایت کرده و ۵ برابر نرخ‌های اضافه دریافت شده را از مالکان و موجران پس بگیرند.

این گروه از صاحب‌خانه‌ها جریمه می‌شوند

بازار مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازار‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود که با وجود عبور از فصل جابه‌جایی‌ها هنوز آثار و تبعات این بازار در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد و هنوز بسیاری از مستاجران از بالا بودن اجاره مسکن گله‌مند هستند و اعلام می‌کنند که فصل تابستان به اتمام رسیده و انگار با تمام شدن آن رعایت سقف اجاره مسکن هم به فراموشی سپرده شده است.

در صورتی که در ابتدای سال قانون ساماندهی بازار زمین و اجاره مسکن تصویب و از سوی دولت ابلاغ شد و مقرر گردید که تمامی مالکان باید نرخ سقف اجاره که ۲۵ درصد است را رعایت کنند که در صورت عدم رعایت مشمول جریمه می‌شوند. در قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها تلاش شده است تا هم منافع موجران و هم منافع مستاجران در نظر گرفته شود. در قانون برای موجرانی که قانون را رعایت می‌کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها دولت مکلف شده در استان‌هایی که تورم بالای ۳۰ درصد است، نرخ رشد اجاره بها را تعیین کند. نرخ اجاره بها بعد از جلسه شورای عالی مسکن تعیین و سقف اجاره مسکن ۲۵ درصد تعیین شد که بیشترین نرخ اجاره برای استان یزد با ۲۶ درصد و کمترین آن سیستان و بلوچستان با ۲۳ درصد تعیین شده است.

وجود ضمانت‌های اجرایی برای تعیین سقف اجاره مسکن 

پیش از این ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص رعایت سقف اجاره مسکن اعلام کرده بود: در قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره ضمانت‌های اجرایی برای رعایت نشدن سقف اجاره‌بها توسط موجران در نظر گرفته شده است که یکی از موارد این قانون ضمانت‌های اجرایی است که به شکایت مستاجران اشاره دارد.

وی ادامه داد: اگر موجری اجاره را بیش از سقف تعیین شده از مستاجر دریافت کند، مستاجر می‌تواند تا ۵ سال از موجر شکایت کند. موجر هم مکلف می‌شود تا مبلغ اضافی را به مستاجر بازگرداند. همچنین بیش از سه برابر اجاره بها در یک ماه، سبب جریمه موجر خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.

موجران تعیین سقف اجاره بهای مسکن را فراموش کردند!

این در حالی است که زالی یکی از مستاجران در محدوده خیابان هاشمی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از اواخر شهریور ماه به دنبال یک واحد مسکونی ۹۰ متری بوده ایم، اما متاسفانه هر چقدر زمان می‌گذرد قیمت‌ها چند برابر می‌شود در صورتی که عرف آن است که با اتمام فصل اجاره باید قیمت‌ها بشکند و کاهش پیدا کند، اما شاهد آن هستیم که قیمت‌ها تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: طبق قانون باید تمامی مالکان سقف اجاره مسکن را رعایت کنند، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از موجران با همکاری مشاوران املاک اهمیتی به سقف اجاره ۲۵ درصدی نمی‌دهند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهند را به مستاجران تحمیل می‌کنند.

موجران سقف اجاره مسکن را رعایت نکنند جریمه می‌شوند 

 حسین جنتی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران با بیان اینکه سقف نرخ اجاره مسکن در تهران ۲۵ درصد است گفت: هیچ موجری حق افزایش بیش از این نرخ را ندارد و در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: به تمامی مالکان گوشزد می‌کنیم که نرخ‌های بیش از این میزان را تعیین نکنند چراکه مستاجران تا پنج سال فرصت دارند که با مراجعه به شورای عالی حل اختلاف شکایت کرده و ۵ برابر نرخ‌های اضافه دریافت شده را از مالکان و موجران پس بگیرند. مالکان و موجران انصاف را در دستور کار خود قرار داده و با تعیین سقف اجاره ۲۵ درصدی بخشی از نگرانی مستاجران را کاهش دهند.

نیمه دوم سال بازار مسکن آرام می‌شود

همچنین داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه شاهد آن هستیم که با تعیین سقف اجاره مسکن بازار اجاره مسکن چندان آرام نشده است گفت: متاسفانه در تابستان آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌های اجاره افزایشی بوده و ما شاهد قراداد‌های زیرزمینی بودیم.

وی ادامه داد: بازار اجاره مسکن برای کنترل و ثبات نیازمند آن است که عرضه افزایش یابد و دولت باید برنامه‌ای را طراحی کند که متقاضیان بتوانند به راحتی به واحد‌های مسکونی دسترسی پیدا کنند. بازار مسکن در بخش اجاره و خرید مسکن از سال گذشته رشد ۱۷ درصدی داشته است که این آمار نشان می‌دهد بازار پر نوسانی داشته است. در صورتی که تمهیدات لازم برای کنترل بازار مسکن از سوی در دستور کار قرار گیرد ما شاهد آرامش در بازار مسکن خواهیم بود.

با اتمام فصل نقل‌وانتقالات و ورود به فصل پاییز انتظار می‌رود که قیمت‌های اجاره مسکن کاهشی باشد و بخشی از نگرانی مستاجران و خریداران مسکن برطرف شود، اما آمار‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که ۵۱ درصد مردم تهران قدرت خرید خانه متری ۸۸ میلیون تومانی را ندارند. آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، از افزایش متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به ۸۸ میلیون تومان خبر می‌دهد.

گفتنی است، ۵۱ درصد خانوار‌های تهرانی، مستاجرند حال باید منتظر تدابیر دولت برای کنترل نرخ‌های اجاره مسکن و همچنین نرخ‌های خرید و فروش مسکن باشیم.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      همین ۲۵٪ هم خیلی زیاده شما فکر کن قرار داد پارسال ۱ میلیارد تومن بوده ، با این قانون باید ۲۵۰ میلیون تومان اضافه بشه !!! مگه چقدر در آمد هست که هم خرج زندگی را بدهیم هم ۲۵۰ تومان برای اجاره کنار بگذاریم ؟! این چه مدل قانون ! خونه نو‌ساز با خونه ۵۰ سال ساخت هر دو ۲۵٪ با عقل جورمیاد

    • a

      یه فکری به حال این مشکل کنید من عروسی نگرفتم با کمک دیگران پول رهن خونمو فراهم کردم حالا که قراردادم تمومه صاحبخانه پول رهن منو با اتمام قرارداد نگه داشته میگه اول تخلیه کن بعد پولت را میدم وقتی تمام پولم دست موجر هست چجوری خونه رهن کنم تازه بعدشم با هر بهانه ای سرو ته ودیعه را میزند یا نمیده بنگاه ها هم طرف صاحبخونه ها هستند واقعا یه فکری به حال این قضیه کنید

    • ناشناس

      یه کاری دارین میکنین که کلا عطای اجاره دادن رو به لقاش ببخشیم ، تا کی میخوایین نرخ دستوری بزارین ، بازار باید خودش خودشو تنظیم کنه یعنی عرضه و تقاضا ، تا کی میخوایید نفهم باقی بمونید ، صاحب ملک مگه مفت صاحب ملک شده باباش دراومده اونوقت شما میخوایید از جیب مالک مایه بزارید ، شرم بر این دولت و مسیولین بیسواد.

    • ناشناس

      با تورم شصت درصد میخواهید صاحبخونه فقط بیست وپنج درصد بکشه روش و سیو پنج درصد ضررر کنه؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج