اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۳۸۵۱۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ضرباتی که سرنوشت را عوض کردند

هر چند حتی اگر پنالتی اینیسنیه به تور می‌چسبید هم ناپولی با تساوی چندان به قهرمانی در سری A امیدوار نمی‌شد اما شاید اختلاف ۱۳ امتیازی قابل جبران‌تر بود!

وب سایت نود: پنالتی تایید شده توسط VAR در دقیقه ۸۵ بازی سرنوشت‌ساز هفته بیست و ششم سری A ایتالیا، می‌توانست ناپولی را از شکست خانگی مقابل یوونتوس برهاند اما ضربه اینسینیه به تیر دروازه برخورد کرد تا یووه در نهایت ۲ بریک پیروز شد.

ارزش این پنالتی، ۳ امتیاز بود. اگر لورنزو ضربه‌اش را چند سانتی‌متر این طرف‌تر زده بود، تساوی رقم می‌خورد و اختلاف ۱۳ امتیازی تیم‌های اول و دوم حفظ می‌شد اما ضربه او گل نشد تا یووه فاتح بازی ۶ امتیازی شود و با رساندن فاصله به ۱۶ امتیار در فاصله ۱۲ هفته مانده به پایان فصل در همه جا غیر از روی کاغذ، هشتمین قهرمانی متوالی‌اش در سطح اول فوتبال باشگاهی ایتالیا را قطعی کند. این پنالتی که در تعیین سرنوشت سری A می‌تواند موثر واقع شود، قبلا هم نمونه‌های دراماتیک‌تری داشته و گاهی یک ضربه، سرنوشت فصل را عوض کرده است.

امان از ترس ببه‌تو

یکی از مشهورترین پنالتی‌های هدر رفته سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر فوتبال باشگاهی در هفته پایانی فصل ۱۹۹۴-۱۹۹۳ لالیگا شکل گرفت.

دپورتیو لاکرونیا با مربیگری آرسنیو ایگلیسیاس و ستارگانی مانند ببه‌تو، ریوالدو و مائورو سیلوا در دومین فصل حضور در لالیگا تا هفته پایانی در صدر قرار داشت و در روز آخر باید در خانه والنسیا پیروز می‌شد.

در حالی که بازی این ۲ تیم بدون گل در حال پایان بود، آن سمت در بازی همزمان بین بارسلونا رده دومی و میهمانش، سویا اتفاقا عجیبی رخ داد. داور سوکر، ستاره آن زمان ناآشنای سویا ۲ بار تیمش را در نوکمپ پیش انداخت اما بارسای کرایف نه تنها جدال را به تساوی کشاند بلکه با رقم زدن برتری ۵ بر ۲ خیالش بابت پیروزی در این جدال را راحت کرد اما مساله، بازی لاکرونیا بود.

اگر دپور نمی‌برد، بارسلونا برای سومین بار متوالی در هفته آخر جام را می‌ربود و چهارمین قهرمانی پی در پی خودش در لالیگا را رقم می‌زد. ماموریت کاتالونیایی‌ها در حال انجام بود که خبر رسید لاکرونیا در آخرین ثانیه‌های بازی با والنسیا صاحب پنالتی شده است.

ببه‌تو، ستاره و پنالتی‌زن اول تیم از شدت استرس، ضربه را به میروسلاو جوکیچ سپرد. همان زمان، نوکمپ به آسمان رفت. کرایف فقید در گوش رکساچ، کمک مربی وقت بارسا گفت که پنالتی دپور هدر می‌رود و اتفاقا جوکیچ با یک ضربه بد، توپ را به دستان سنگربان والنسیا سپرد. لاکرونیا کمر راست نکرد و با تساوی به بارسلونا فرصت داد پس از برتری ۵ بر ۲ جشن قهرمانی برپا کند.

ضربه سرنوشت‌ساز اینزاگی

پنالتی هدر رفته اینزاگی از یوونتوس در فاصله ۳ هفته مانده به پایان فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ سری A نقش مهمی در شکل‌گیری درام هفته پایانی داشت. او با به تیرک کوبیدن ضربه‌اش، یک پیروزی را از یووه گرفت تا این تیم برای قطعی کردن قهرمانی به پیروزی در زمین پروجا در هفته پایانی نیازمند باشد اما بانوی پیر در آن زمین بارانی یک بر صفر شکست خورد تا لاتزیو با برتری پرگل در بازی همزمان برای دومین بار در طول تاریخش، نشان اسکودتو را به سینه بزند.

باجو و آسمان رزبال

باجو مشهورترین پنالتی از دست داده تاریخ فوتبال را رقم زد. او پنجمین پنالتی ایتالیا در ضربات پنالتی فینال جام‌جهانی ۱۹۹۴ را به خال آسمان زد تا همان‌طور که با ۵ گلش تیم را به فینال رساند در بازی نهایی عامل شکست تیمش نام بگیرد و برزیل زیر سقف آسمان ورزشگاه «رزبال» لس‌آنجلس برای چهارمین بار قهرمان جهان شود.

ضرباتی که سرنوشت را عوض کردند

دنیایی که در ثانیه‌ای عوض شد

دنیس برکمپ وقتی پشت ضربه پنالتی سرنوشت‌ساز نیمه‌نهایی جام حذفی انگلیس در فصل 1999-1998 بین آرسنال و منچستریونایتد ایستاد، تصور نمی‌کرد اتفاقات بعدی چنین سریع رخ دهد. اشمایکل ضربه او را مهار کرد، این بازی تکراری به وقت اضافه رفت و آنجا گل رویایی گیگز، منچستریونایتد را به فینال و در نهایت جام و سه‌گانه رویایی آن فصل رهنمون کرد. اگر ضربه برکمپ گل می‌شد، تاریخ فوتبال به شکل متفاوتی رقم می‌خورد و منچستریونایتد به سه‌گانه نمی‌رسید.

لیز خوردن زیر باران

تقدیر بهتر از آنچه در شب بارانی لوژنیکی رقم زد، نمی‌توانست قدرت خودش را نشان داد. رومن آبراموویچ در اولین حضور تیمش در فینال لیگ قهرمانان اروپا قول داده بود میدان سرخ مسکو به رنگ تیمش آبی شود اما آنچه در بازی ورزشگاه لوژنیکی مسکو در جدال نهایی فصل 2008-2007 لیگ قهرمانان بین منچستریونایتد و چلسی رخ داد، فقط در دراماتیک‌ترین سکانس‌های سینما قابل اجراست.

بازی پس از تساوی یک بریک در 120 دقیقه به ضربات پنالتی رفت و تری می‌توانست با گل کردن پنالتی پنجم، خودش جام لیگ قهرمانان را به عنوان اولین نفر در تاریخ باشگاه بالای سر ببرد. او فکر همه چیز را کرده بود غیر از باران! درست در لحظه شلیک لیز خورد و ضربه‌اش بیرون رفت. بازی ادامه یافت و با هدر رفتن پنالتی آنلکا، منچستریونایتد به جای چلسی جام را فتح کرد.

دست سوارس، اشک غنا

غیر از بوق‌های معروف به «ووووزلا»، شاید بتوان ادعا کرد ماندگارترین تصویر از جام‌جهانی 2010، اتفاقات وقت‌های اضافه بازی یک‌چهارم‌نهایی بین غنا و اروگوئه است؛ جایی که سوارس با دست روی خط دروازه مانع گل شدن ضربه بازیکن غنا شد و یک اخراج و پنالتی علیه تیمش را به جان خرید.

ضرباتی که سرنوشت را عوض کردند

آساموا ژیان با گل کردن این پنالتی دقیقه ۱۲۰، غنا را به اولین آفریقایی حاضر در نیمه‌نهایی یک دوره جام‌جهانی تبدیل می‌کرد اما ضربه‌اش را به تیر دروازه کوبید. سوارس که رو به صحنه و در حالت معکوس با چشمانی گریان در حال رفتن به رختکن بود، ناگهان از شادی بابت گل نشدن توپ منفجر شد و صحنه جالبی خلق کرد. با این اتفاق بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و در این مرحله اروگوئه موفق به کسب پیروزی و اولین حضور در نیمه‌‍نهایی جام‌جهانی از سال ۱۹۷۰ شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج