adexo3
۶۶۶۱۹۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مرگ غریبانه همایون بهزادی از زبان رضا وطنخواه

دو سال گذشت. حالا دو سال است شاهین و علی بهزادی پدر ندارند و البته پرسپولیس اسطوره‌ای بی‌مثال را از دست داده که برای این باشگاه نقشی شبیه پدر داشت.

ایران ورزشی: دو سال گذشت. حالا دو سال است شاهین و علی بهزادی پدر ندارند و البته پرسپولیس اسطوره‌ای بی‌مثال را از دست داده که برای این باشگاه نقشی شبیه پدر داشت. سرطلایی نسل اول پرسپولیس که مقطعی کوتاه هدایت این تیم را هم به عهده گرفت از جمله بنیانگذاران این باشگاه بود و البته یکی از بهترین‌ها و پرافتخارترین‌هایش. اگر از نخستین هت‌تریک تاریخ شهرآورد تهران و نمایش فوق‌العاده‌اش در بازی معروف شش تایی‌های ۵۲ بگذریم قهرمانی‌های جام تخت جمشید و بزرگی در تیم ملی چهره همایون بهزادی را همانطور که باید جلوی چشم‌مان می‌آورد. یک اسطوره همه چیز تمام؛ صاحب چهره‌ای فتوژنیک، خوش اخلاق و البته در فن فوتبال یکی از بهترین‌های زمانه اش.

دو سال بعد از مرگ اسطوره پرسپولیس رضا وطنخواه یکی از همدوره‌ای‌های پر افتخار او در تبریز است. می‌گوید هوا گرفته و باید هم گرفته باشد چرا که به غروب سالروز فوت اسطوره پرسپولیس رسیده‌ایم: «خدا نگذرد از آنهایی که به این بچه انگ ساواکی بودن زدند. آن زمان در دوران ما بازیکنانی که کار نداشتند را به مراکز دولتی معرفی می‌کردند. یکی می‌رفت به راه‌آهن، یکی دارایی و دیگری نخست وزیری. همایون را هم فرستادند نخست وزیری . 10 سال بعد به او انگ ساواکی بودن زدند در حالی که من و همایون صبح و بعد از ظهر با هم بودیم و این مساله را تکذیب می‌کنم. اتفاقا وقتی پرویز قلیچ خانی به زندان ساواک افتاد ایشان رفتند و پرویز را از زندان بیرون آوردند چون آدم معروف و مشهوری بود و دولت به این آدم احترام می‌گذاشت.»

وطنخواه ادامه می‌دهد: «بهزادی سمبل فوتبال مملکت ما بود اما مدتی به ورزشگاه راهش نمی‌دادند. یادم می‌آید یک بار با هم رفتیم بازی پرسپولیس - استقلال را ببینیم. من که تازه از تیم ملی بیرون آمده بودم را شناختند و راه دادند اما ایشان را نه. همان زمان داخل ورزشگاه پرسپولیسی‌ها داشتند شعار می‌دادند شش تایی ها. من خیلی عصبانی شدم و به آن مامور گفتم می‌دانی در همین بازی شش تایی‌ها سه گل را همین آقا زده؟ مامور گفت ببخشید، نشناختم، بفرمایید داخل.»

مدافع راست پرافتخار پرسپولیس ادامه می‌دهد: «نمی دانم چرا با بزرگان فوتبال و ورزش مان این کارها را می‌کنیم. همه شده‌ایم مرده پرست. چرا وقتی اینها زنده هستند هوایشان را نداریم؟ الان هم به این بچه طارمی می‌گویند چرا رفتی قطر؟ چرا نرود؟ نرود که بشود وطنخواه و با حضور در هیات علمی دانشگاه شریف ماهی دومیلیون و یکصد هزار تومان حقوق بگیرد؟ بشود مجتبی محرمی؟ آقای تماشاچی شریف شما حق داری اما بروید به داد اکبر کارگرجم برسید. اگر طارمی نرود قطر چه می‌شود؟ اگر برود که ممکن است برگردد اینجا مدرسه و زمین فوتبال و آکادمی بسازد. شما چرا هوادار پرسپولیس شدید؟ چرا طرفدار یک تیم بی نام و نشان نشدید؟ من اگر بازیکن بزرگی شدم شما من را بزرگ کردید اما من هم تو را تبدیل به تماشاچی این تیم کردم. شما طرفدار پرسپولیس شدید چون قهرمان است و تو از این قهرمانی کیف می‌کنی. بازیکن چرا به این تیم می‌آید؟ چون 30 میلیون هوادار دارد. چرا طارمی خارج نرود؟ مگر علی دایی رفت، کریمی، مهدوی کیا و مجیدی رفتند بد کاری کردند. رفتند پولدار شدند تا چشم‌شان به جیب دیگران نباشد. این بنده خدا که خودش هم گفته برمی‌گردم. اما بدانید یک روزی فوتبالش تمام می‌شود و فقط این مرده باد زنده بادها می‌ماند. طارمی انگشت کوچک پرویز قلیچ و همایون نمی‌شود اما چرا نباید برود دنبال زندگی‌اش؟ این قطری‌ها بودند که منت او را کشیدند و ما افتخار می‌کنیم که قطر منت یک بازیکن ایرانی را کشید. او که ارز از مملکت خارج نمی‌کند بلکه ارز وارد می‌کند. خوشبختانه الان تیم مان(پرسپولیس)هم که مشکلی ندارد و در صدر جدول است پس چرا طارمی به خارج نرود؟ نرود که بشود مجتبی محرمی و هشتش گرو نهش باشد؟»

وطنخواه دوباره به رفتن غریبانه بزرگان فوتبال و پرسپولیس اشاره می‌کند: «اکبر افتخاری چطوری رفت؟ ناظم گنجاپور چطور؟ صفر ایرانپاک چرا در سوئد از دنیا رفت؟ سرآمد همه ما همایون بهزادی بود. چرا این آدم باید برود در مسکن مهر قرعه‌کشی کند و در این خانه‌ها زندگی کند؟ مسوولان ورزش کجا بودند؟ کجا اینطوری به بزرگان ورزش‌شان بی‌احترامی می‌کنند؟ از بین همبازیان ما الان اکبر کارگرجم کجاست؟ غلامحسین مظلومی چطور از دنیا رفت؟ چرا اکبر افتخاری به‌عنوان یک بازیکن ملی باید شوفر تاکسی شود؟ ناظم گنجاپور و ایرج سلیمانی چرا باید آنطور بمیرند؟ بیایید الان به آن آدم‌هایی که زنده هستند احترام بگذارید. این انصاف است آدم‌هایی که در آن دوران آماتوری ۱۵-۱۰ سال مجانی دنبال توپ دویدند و مردم را خوشحال کردند اینطور بمیرند؟ ایرج دانایی‌فر کو؟ دکتر اکرامی و دکتر برومند و جدیکار کجا هستند؟ امیر آصفی چطور شد؟»

همبازی همایون خان می‌گوید: «بهزادی دارای مدرک لیسانس آن زمان باید به این روز بیفتد؟ متاسفانه اوایل انقلاب ‌تر و خشک را با هم سوزاندند و به ایشان انگ ساواکی بودن زدند اما پرسپولیس را همایون تبدیل به پرسپولیس کرد. او مدتی کوتاه هم مربی بود و بعد رفت با تیم‌های پایین‌تر بازیکنانی مثل اسماعیل حاج رحیمی پور و محمد زادمهر را پرورش داد.»

بهزادی جزو خوش چهره‌ترین بازیکنان دوران خودش بود: «موهایش را مدل آلن دلونی زده بود و کیهان ورزشی نوشت آلن دلون. مثل من کچل نبود و واقعا خوشگل بود. حتی به این خوشگلی‌اش هم حسودی می‌کردند اما خدا آن چهره زیبا را به او داده بود. این آدم بزرگ اما مظلومانه رفت. عکسی از او هست که روی دست گلر بلند قد هند ۴۰/۱ متر پریده و دارد توپ را با سر داخل دروازه می‌کند. چرا این آدم باید می‌رفت در مسکن مهر زندگی می‌کرد؟ خیلی‌ها مثل این آدم هستند که نه پول دارند نه دلال اما در فوتبال کار می‌کنند. چرا به ابراهیم آشتیانی کار ندادند و آنطوری رفت؟ چرا من الان باید در نقده باشم؟ من نمی‌توانستم آکادمی پرسپولیس را مدیریت کنم؟ سوادش را نداشتم یا فوتبالم کم داشت؟ در نهایت می‌خواهم به مدیران ورزش بگویم: این کاخ که می‌بینی گاه از من و گاه از تو/پاینده نمی‌ماند خواه از من و خواه از تو. بیایید به فکر بزرگان ورزش و فوتبال باشیم. صندلی مدیریت به هیچ کس رحم نمی‌کند اما آنهایی به یاد می‌مانند که انساندوستی و خدمت به همنوع را سرلوحه کارشان قرار می‌دهند و به فکر آیندگان هستند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج