adexo3
۱۰۷۶۰۲۴
۴۸ نظر
۵۰۴۷
۴۸ نظر
۵۰۴۷
پ

همه‌چیز درباره سقط جنین؛ از آرژانتین تا ایران

لایحه‌ی جنجال‌برانگیز برخورداری از حق سقط جنین سرانجام پس از مدت‌ها بحث و انتظار با وجود نفوذ کلیسای کاتولیک و باورهای سنتی به تصویب کنگره‌ی آرژانتین رسید. همین موضوع بهانه‌ای شد تا امروز در این مطلب، به بحث سقط جنین بپردازیم.

برترین‌ها: لایحه‌ی جنجال‌برانگیز برخورداری از حق سقط جنین سرانجام پس از مدت‌ها بحث و انتظار، روز چهارشنبه به تصویب کنگره‌ی آرژانتین رسید. همین موضوع بهانه‌ای شد تا امروز در این مطلب، به بحث سقط جنین بپردازیم.

آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۹ خود وعده داده بود که سقط جنین را قانونی کند و لایحه‌ی پیشنهادی خود را در ماه مارس سال جاری ارائه کرد. لایحهٔ فوق پیشتر به‌تصویب مجلس نمایندگان رسیده بود و برای تصویب نهایی می‌بایست در سنا نیز تصویب می‌شد.

همه‌چیز درباره سقط جنین؛ از آرژانتین تا ایران

سنای آرژانتین، پس از بحث و گفتگو‌های طولانی، سرانجام با ۳۸ رأی موافق در برابر ۲۹ رأی مخالف، لایحه‌ای را به قانون تبدیل کرد که به زنان این کشور اجازه می‌دهد در چهاردهمین هفته‌ی بارداری به‌شکل قانونی سقط جنین را انجام دهند. پیش از این قوانین آرژانتین سقط جنین را فقط در صورت خطر جدی برای سلامتی مادر یا بارداری ناشی از تجاوز جنسی مجاز می‌دانست. گروه‌های طرفدار این قانون در استدلال‌های خود مطرح کردند که جرم دانستن این عمل به آسیب‌پذیرترین زنان جامعه آسیب می‌زند. وزارت بهداشت آرژانتین اعلام کرد که بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۸ بیش از ۳۰ هزار زن به دلیل سقط جنین غیرقانونی جان خود را از دست داده‌اند.

فرناندز پس از تایید شدن این لایحه گفت: سقط جنین بی‌خطر، قانونی و رایگان اینک قانون است. امروز ما جامعه بهتری هستیم که حقوق زنان را گسترش داده و سلامت عمومی را تضمین می‌کند". آرژانتین نخستین کشور بزرگ آمریکای جنوبی است که با وجود نفوذ کلیسای کاتولیک و باورهای سنتی، چنین قانونی سرانجام در آن تصویب می‌شود. و همین باعث تجمع زنان و ابزار خوشحالی‌شان نسبت به این موضوع شده بود.

همه‌چیز درباره سقط جنین؛ از آرژانتین تا ایران

سقط جنین

سقط جنین احتمالاً خطرناک ترین کلمه برای بسیاری از مادران است! یک وضعیت بد و وحشتناک است. سقط جنین، به عملی گفته می شود که قبل از هفته ۲۲ بارداری و قبل از این که وزن نوزاد به ۵۰۰ گرم برسد، اتفاق بیفتد. یعنی این که نوزاد قابلیت حیات نداشه باشد. اگر می خواهید باردار شوید و یا انتظار بارداری داشته باشید، باید همه چیز را در مورد عوامل خطر سقط و کاری که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید، بدانید.

امروزه سقط جنین د‌‌رسطح جهان رو به افزایش است و به گفته کارشناسان این کار به د‌‌لایل مختلفی انجام می شود‌‌. سقط جنین د‌‌ر نگاه اول ناراحت‌کنند‌‌ه و غیرقانونی است. از نظر د‌‌ین مبین اسلام این کار قتل نفس است. اکثریت افراد‌‌ هم با این مسئله کاملا مخالفند‌‌ و آن را غیر قانونی و حتی خلاف شرع می‌د‌‌انند‌‌ و سقط جنین عمد‌‌ی را یک گناه بزرگ د‌‌انسته و تحت هر شرایطی آن را ناد‌‌رست می‌د‌‌انند‌‌.

دلایل سقط جنین

همه‌چیز درباره سقط جنین؛ از آرژانتین تا ایران

بیشتر سقط‌های زودهنگام به خاطر ناهنجاری‌های جنین مثل ناهنجاری‌های کروموزومی اتفاق می‌افتد. سقط ناخواسته ممکن است به علت‌های دیگری مثل بیماری‌ها نیز اتفاق بیفتد. سقط‌هایی که دیرتر اتفاق می‌افتد، ممکن است به دلیل عفونت‌ها، بیماری‌هایی مانند دیابت یا تیروئید، واکنش سیستم ایمنی بدن مادر، رشد نامناسب جفت، ضعیف بودن یا نارسایی دهانۀ رحم باشد.

اگرچه برخی از آسیب‌های فیزیکی به مادر نیز ممکن است باعث سقط جنین شود. همچنین در بارداری‌های بالای ۳۵ سال و همچنین در مواردی که مادر، بیماری‌های زمینه‌ای مانند تیروئید یا دیابت دارد و همچنین در مواردی که مادر سابقه‌ی حداقل سه سقط را داشته است، باز هم احتمال سقط جنین وجود دارد، بنابراین در این شرایط مادر به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد.

در موارد مختلفی هم مانند نخواستن بچه، تجاوز و ... سقط عمدی جنین صورت می‌گیرد.

عوارض سقط جنین؛ آسیب‌های روحی و جسمی

در این مطلب شما را در مورد آسیب‌های روحی و جسمی، خطرات و عوارض سقط جنین و کورتاژ آگاه می‌کنیم. همچنین از تاثیرات سقط بر بارداری‌های بعدی اطلاعات مفیدی در اختیارتان خواهیم گذاشت.

عفونت لگنی: در هنگام سقط جنین میکروب‌ها یا باکتری‌ها می‌توانند از طریق واژن یا دهانه‌ی رحم وارد رحم شوند و باعث ایجاد عفونت شوند. آنتی بیوتیک‌ها در این موارد به درد می‌خورند، اما در موارد بسیار نادر ممکن است مجبور شوید که در بیمارستان بستری شوید و نیاز به عمل یا سقط ساکشن دوباره داشته باشید.

خطرات سقط جنین ناقص: در این شرایط بخشی از اندام جنین مانند جفت یا اجزای دیگر او هنوز از رحم خارج نشده است، که نیاز به اقدامات پزشکی و درمانی دیگری دارد. همچنین ممکن است باعث خون ریزی و عفونت شود.

ایجاد لخته‌ی خون در رحم: این لخته‌ها باعث ایجاد درد شدیدی در قسمت زیر شکم می‌شوند. می‌توانید با جراحی ساده‌ی سرپایی این لخته‌ها را خارج کنید.

خون ریزی شدید: خون ریزی بعد از سقط جنین تقریبا طبیعی است. اما خون ریزی بیش از حد و زیاد طبیعی نبوده و با استفاده از جراحی ساکشن، دارو و در مواقع نادر با عمل جراحی این مشکل برطرف می‌شود.

همه‌چیز درباره سقط جنین؛ از آرژانتین تا ایران

پارگی گردنه‌ی رحم: ابتدای دهانه‌ی رحم ممکن است دچار پارگی شود، زیرا کورتاژ کننده باید در زمان سقط جنین دهانه رحم را باز نگه دارد تا لوازم پزشکی بتوانند از طریق واژن وارد رحم شوند.

پارگی و ریزش دیواره‌های رحم: در زمان کورتاژ وسایل پزشکی ممکن است هنگام وارد شدن به رحم باعث آسیب به دیواره‌های رحم شوند؛ و این آسیب ممکن است موجب عفونت یا خون ریزی شدید شود، بستگی به میزان جراحت دارد. ممکن است برای از بین بردن این بافت‌های زائد مجبور به عمل جراحی شوید. در موارد جدی‌تر عمل هیسترکتومی (خارج کردن رحم و تخمدان از بدن) ممکن است نیاز باشد.

مشکلات بی حسی و بیهوشی بدن: در کنار مراحل کورتاژ این مشکل هم ممکن است خطر ساز باشد و عوارض سقط جنین را تشدید کند. به دلیل وجود این خطرات مراحل کورتاژ باید درست و کامل انجام شود در غیر این صورت باعث درد شدیدی در بدن می‌شود.

جراحت‌های داخلی دیواره‌های رحم: عمل کورتاژ باعث ایجاد خراش و زخم دیواره‌ی رحم می‌شود و به این وضعیت سندروم آشِرمَن گفته می‌شود؛ که باعث به هم ریختگی چرخه‌ی عادت ماهیانه‌ی زنان، درد زیاد و خطر سقط جنین ناخواسته می‌شود.

افسردگی: احساس غم و اندوه پس از سقط جنین کاملا طبیعی است؛ اما گاهی زنان این احساس زودگذر را با افسردگی اشتباه می‌گیرند و آن را درمان نمی‌کنند. اگر افسردگی را درمان نکنید، تمام جسم و روح‌تان را درگیر خواهد کرد.

اضطراب: یکی دیگر از عوارض سقط جنین اضطراب است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند اضطراب و استرس پس از سقط جنین، شایع‌تر از افسردگی هستند و اگر آن‌ها را درمان نکنید در شما ریشه می‌دوانند.

همه‌چیز درباره سقط جنین؛ از آرژانتین تا ایران

آمار سقط در ایران

آمار تکان‌دهنده‌ای که در خصوص سقط جنین غیرقانونی منتشر می‌شود، نشان از روندی افزایشی در خصوص این پدیده دارد. در جدیدترین گزارش‌ها آمده سالانه ۷۰۰ هزار جنین در کشور سقط می‌شوند که تنها ۱۰ درصد آن قانونی است.

شهلا کاظمی پور جمعیت شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره‌‌ی سقط در ایران می‌گوید در این برهه از زمان بواسطه ترس از مراجعه به مراکز درمانی پیشگیری از بارداری شایع شده است. طبق آماری که اخیرا اعلام شده است حدود یک و نیم میلیون تولد و ۳۰۰ هزار فقره سقط جنین نیز صورت می‌گیرد که تعدادی عمدی و تعداد دیگر غیر عمدی است.

در ایران سقط قانونی جنین تا قبل از چهارماهگی و به تشخیص پزشک معالج مبنی بر اینکه ادامه بارداری برای مادر خطر جانی دارد و یا جنین عقب افتاده و ناقص الخلقه به دنیا می‌آید. این تشخیص باید به تایید سه پزشک دیگر و همچنین پزشکی قانونی رسیده و مجوز‌های لازم اخذ شود. مراحل و زمانی که قانون برای صدور مجوز سقط قانونی در نظر گرفته به گونه‌ایست که در بسیاری از موارد مادران در میانه راه و به دلیل اتمام زمان سقط قانونی به ناچار اقدام به سقط غیرقانونی می‌کنند، نمونه‌هایی از این دست کم نیست.

مجازات سقط جنین در ایران

در ایران چنانچه سقط جنین عمدا و با آگاهی با وارد کردن ضربه یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین بشود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص به حبس از یک سال تا پنج سال حسب مورد محکوم می‌گردد. در خصوص پزشک یا ماما و همچنین اشخاص خاص که وسایل سقط را فراهم می‌کنند و یا مباشرت به سقط می‌کنند حبس از دو تا پنج سال و هم چنین حکم به پرداخت دیه صادر خواهد شد.

همه‌چیز درباره سقط جنین؛ از آرژانتین تا ایران

هرگاه بر اثر بی احتیاطی یا عدم رعایت مقررات و عدم مهارت در رانندگی متصدی وسیله نقلیه منتهی به قتل غیر عمدی بدین صورت که باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب جرم سقط جنین به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه مصدوم خواهد شد.

اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله‌ای که باشد به عمد، غیر عمد یا خطاء از بین ببرد، مسئول پرداخت دیه بوده و موظف است مقدار آن را بپردازد.

لازم به ذکر است که دیه سقط جنین با توجه به سن رویان در نظر گرفته می‌شود و در ماه‌های اخر جنینی و بارداری دیه جنین افزایش پیدا می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من دوقلو پسر داشتم ناخواسته باردار شدم همسرم ام اس داره تمایل داشتم سقطش کنم ولی در روز 52 بارداری بودم از عقوبتش ترسیدم الان ی پسر 6 ساله است و هرروز بر سختیهای نگهداری و تربیت و هزینه های این سه پسر افزوده میشه و بر دوش من سنگینی میکنه مگه خدا کمک کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توکلتون به خدا باشه خدا روزیشون رو می رسونه

      • بدون نام

        خدا کمکت کنه واقعا سخته !

      • سترا

        سختی میکشید ولی وجدانتون آرومه که فرزندتون رو نابود نکردید دنیا با هر سختی و راحتی میگذره آنچه میماند اعمال انسان است که باید پاسخگو باشد قطعا خدا برای هر سختی که در این راه میکشید اجر میدهد و اون برای زندگی ابدی شما بدردتون میخوره

      • بدون نام

        ان شاالله خدا انقدر کمکتون کنه که روزی هزار بار به خاطر داشتنشون خدارو شکر کنی آمین

      • بدون نام

        خداوند می فرمایند فرزندان خود را از ترس فقر نکشید ما شما
        ..وانها را روزی می دهیم

      • بدون نام

        فقط با گفتن خدا روزی رسونه کاری درست نمیشه
        تازه بچه که فقط خورد و خوراک و پوشاک نیست
        تربیت روانی چی پس؟
        هی نشینین بگین خدا روزی رسونه
        اجرتون رو خدا میده

      • فرشته ای بنام عادل . شیطانی بنام فروغی

        اکثر سقط جنین ها به خاطر بول هوسی عده ایه که خودشون را کنترل نمیکنن . ....

      • بدون نام

        خودشون و کنترل نمیکنن؟ نیست خیلی وسایل جلوگیری ارزونه یا رایگانه؟

    • بدون نام

      همه جای دنیا باید قانونی بشه و در تمام مراکز درمانی به راحتی انجام بشه.مردم خودشون تصمیم میگیرن که بچه میخواهند یا نه. زوری نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینکه بچه می خواهند یا نه رو باید از قبل تصمیم بگیرند نه وقتی بچه به وجود اومده

      • setareh

        گاهی اوقات ناخواسته پیش میاد .. پس باید قانون اش باشه

      • با نام

        مهندس قتل حساب میشه قبلش فکر کنن که میخوان یانه

      • بدون نام

        دقیقا. اینا به اون بچه بیچاره ای که پدر و مادرش نمیخوانش و احتمالا در آینده ازش خوب نگهداری نمیکنن و چه بلای تربیتی‌ای بر سر اون بچه بیگناه میاد فکر نمیکنن که

    • فامیل دور

      چقد دنگ و فنگ داره..
      ولی نکنید اینکارا رو .. جنین بخصوص بعد 3 ماهگی روح تو وجودش دمیده میشه و کشتنش با کشتن یه انسان سالم هیچ فرقی نداره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ....
        وضعیت اینهمه بچه های که پدر و مادرشون نمیخواستنشون و آینده بد این بچه و روان داغونشون رو نمیبینید؟ یه کم دلتون به حال اون بچه بیگناهی بسوزه که والدینش به احتمال زیاد دوستش نخواهند داشت

      • بدون نام

        قامیل دور چی چی میگی؟؟؟؟
        اون بچه ها روانشون اسیب ببینه و یه جامعه ای از دستشون اسیب ببینه اون وقت حق الناس هم بر گردنتونه

      • بدون نام

        اتفاقا بچه های نا خواسته اکثر اوقات دوست داشتنی ترین میشوند

      • بدون نام

        بچه ای که تو فقر و مشکل اقتصادی به دنیا اومد و زندگی پدر و مادرش و سخت کرد و خودش دچار مشکل روحی و روانی و تربیتی شد همون بهتر که به این دنیا نیاد

    • بدون نام

      اینجا سقط داخل رحم با سقط پس ازتولد زیاد فرقی نداره یا خودکشی میکنه یا در مملکت اجنبی تکه پاره میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی سقطش کنی بهتره تا بدنیا بیاریش دبزرگ بشه وهر روز آززوی مرگشو کنه پس اینهم یه جنایت بزرکتر

    • بدون نام

      امروز اکثر جوانان کشور از والدین خود متنفر هستند و آنها را مقصر زندگی سخت امروز خود می‌دانند
      قانون باید اجازه دهد تا مردم از متولد شدن نسل سوخته آینده جلوگیری کنند
      اگر به این حقیقت باور ندارید کافی است تا نگاهی به آمار خودکشی در کشور بیندازید بسیاری دیگر چزی برای از دست دادن ندارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه به آمار باشه، طبق آمارها ایران در خودکشی، جزو آخرین کشورهاست و کشورهایی مثل کره‌ی جنوبی و ژاپن اول هستن... ثانیا سقط جنین، یعنی کشتن انسان... مخصوصا جنینی که روح‌دار شده... جنین در این حالت درد میکشه

      • بدون نام

        نگاه انداختیم تو کشوارای پیشرفته خیلی بیشتره خودکشی

      • بدون نام

        دقیقا. هم متفرند و هم از طرفی بهشون وابسته اند. در روانشناسی میگن والدین بد چون بچه هاشون رو بد تربیت میکنن، اون بچه ها با وجود تنفر باز هم وابسته به والدینن و تا آخر عمی نمیتونن ترکشون کنن. یعنی یه برزخ کامل

      • بدون نام

        دقیقا اصلا آمارها مخفی میماند

    • ک..

      اگر قانونی باشه خیلی از مشکلات سلامتی زنان رفع میشه . هم جسمی و هم رفتاری . بیشتر وقتا هم بارداری ناخواسته پیش میاد وباید راهی بدون دردسر برای سقط باشد.

    • بدون نام

      بنظر من سقط جنین گاهی واقعا لازمه و از حقوق مادره
      کسانی که مخالف سقط جنین هستند آیا برای تامینش از هر نظر احساس مسئولیت می کنند مثلا فراهم نمودن بستر های تربیتی و فرهنگی لازم و یا برطرف نمودن نیاز های مادی و.....
      بهرحال نباید با مخالفت با سقط جنین حقوق زنان نادیده گرفته شود!

      پاسخ ها

      • سترا

        خطاب به تمام دوستانی که با سقط جنین موافقن میگم وقتی خدا اینکار رو گناه دانسته بنده به این راحتی نمیتونه قانون خدا رو تغییر بده در قرآن هم آمده که در قیامت به بچه هایی که کشته شدن خطاب میشه به چه گناهی کشته شده اید؟ هر جا انسان با حکم خدا مخالفت کرد بعدها نتایج اشتباه کار خود را دید چرا به این راحتی از کشتن این نوع فرزندان حرف میزنید اونها درسته هنوز متولد نشدن ولی تصمیم اینکه بمانند یا بمیرن با انسان نیست در حیطه اختیارات خداست

      • راد

        قبلا وسایل جلو گیری از بارداری در درمانگاه رایگان بود مثل قرص وغیره الان نمیدن به خیال خودشون جمعیت زیاد بشه همین باعث سقط جنین شده چون بچه دار شدن زوری نیست

      • بدون نام

        سقط جنین ربطی به حقوق زنان نداره.
        بیخود سفسطه نکنید! حقوق زن این نیست که بهش اجازه داده بشه مرتکب قتل نفس بشه. وقتی روح در کالبد جنین دمیده شد سقط جنین قتل نفس محسوب میشه. جدای از مسئله دین، از نظر عقلی هم پذیرفته شده است.

      • بدون نام

        این افراد این حقایق رو نمیبینن. فقط یک بعدی نگاه میکنن. متوجه نیستن اون بچه اگه به دنیا بیاد احتمالا چه آینده نامناسبی خواهد داشت. اون کجا بچه با عشق در یک خانواده سالم بزرگ شه و اون کجا به عنوان یک موجود اضافی بزرگ شه

      • بدون نام

        الان فرزندان ما یکسره مارا محا کمه میکنند که چرا ما را بدنیا آوردید حق هم دارند مایی که از آینده خودمان هم هیچ تصوری نداشتیم بر اساس وعدهای مسئولین فرزند آوردیم خوب چی شدند جز بدبخت چی دارند سرانجام کار ازدواج شرم باد بر کسانی که این روزگار را برای فرزندان ما رقم زدند

    • ارغوان

      من چند سال پیش سقط جنین عمدی داشتم خدا بهم رحم کرد که بلای سرم نیومد دکتر بدون بی هوشی کامل و در کلینیک این کار سخت رو انجام داد .من یه بچه داشتم کم سن و سال بود .ولی بعدا از اون زندگیم داغون شد کاش این کار نمیکردم. الان ۱۴سالش بود

    • بی نام

      معنی جنین ناخواسته رو واقعا درک نمیکنم
      الان توی دور افتاده ترین مناطق کشورمون هم راه های پیشگیری از بارداری داده میشه
      قرص های ضدبارداری با انواع قیمت توی داروخونه ها هستن
      منتهی زوج های بی فکر ، بچه رو با تنبلی و بی ملاحظگی بوجود میارن بعد میگن ناخواسته ست
      ناخواسته به جنینی میگن که به اجبار شوهر بوجود میاد که امارش خیلی کمتر از سقط هاییه که الان وجود داره
      پس الکی با زدن برچسب ناخواسته سقط ها رو توجیه نکنید این کار عملا قتل محسوب میشه
      در ضمن زوج ها کور و کر نیستن شرایط اقتصادی ، فرهنگی و ... رو اول بسنجن بعد ببینن میتونن بچه بیارن یا نه
      نه اینکه بعد از اینکه جنین رو دعوت کردن اونوقت یادشون میاد عه !!! شرایط بده بدرد بچه بزرگ کردن نمیخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین وسایل جلوگیری که شما میگی قیمتش اتفاقا گرون هست و خطا هم داره خیلی ها هستن با تجاوز باردار میشن خیلی ها هم هستن که بدون آموزش و جهل خانوادگی به این روز میفتن دلیل نمیشه مجبور بشن بچه دار شن و یه نسل دیگه رو بدبخت کنن.

      • بی نام

        مثل اینکه شما خبر از قیمت محصولات پیشگیری و قرص ها ندارین که میگین گرون هستن
        در ضمن هر چقدر گرون باشن فکر نکنم از پولی که باید بدن برای اینکه بچه رو بندازن و بعد از اون بدنشون بعد از سقط به حالت قبل برگرده بیشتر باشه !!!
        خانمهایی که بچه سقط کردن میدونن که چه درد و مشکلاتی بعد از سقط وجود داره علاوه بر مشکلات جسمی ، مشکلات روحی هم هست

        و اینکه شمادقت کنید منم اولش ذکر کردم که ناخواسته برای کسی معنی داره که به اجبار باردار شده ...

    • بدون نام

      کسی نباید راجع به بدن زنان و اختیارشون نظر بده. والا!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبه زن رو مجبور میکنن بچه ای رو به دنیا بیاره که خودش به عنوان مادر هیچ حقی روش نداره

      • بدون نام

        آخه مساله اصلی مربوط به بدن زنان نیست که مربوط به جون یک انسان دیگست.

      • بی نام

        اختیار بدن یه زن دست خودشه
        اختیار عقلش هم دست خودشه
        چرا اینقد زن رو ضعیف جلوه میدین که باید قانون ازش دفاع کنه؟؟!!!
        یه زن باید خودش بلد باشه که چطور درست زندگی کنه چطور درست انتخاب کنه که بعد نخواد با خفت تمام ، بچه خودشو بکشه
        زنها اتفاقا قدرتمندن و خودشون میدونن که احتیاجی به همچین قوانینی ندارن
        فقط باید قدرتشون رو باور کنن و تکیه اشون رو از بقیه بردارن
        مگه تو یسری افراد و شرایط خاص که اتفاقات ناخواسته اطراف باعث شده بزور مادر بشن ...

    • بدون نام

      کسی نباید راجع به بدن زنان و اختیارشون نظر بده. والا!

    • بابایی

      جالبه بعضی ها فقط مثل طوطی مقلدن
      این که روح دمیده شده درست ولی روح همین آدم اگه در معرض فقر اعتیاد ناهنجاری قرار بگیره مشکلی نیست؟ اون موقع شما جوابگویی؟
      اگه افسرده بشه؟ اگه یه آدم منزوی بشه چی؟ اون موقع بازم میگی روح دمیده شده اشکال داره؟
      در ضمن خیلی از این قرص ها ضررهای زیادی داره و مواقعی هم همه جا در دسترس نیست مواقعی ممکن است این اتفاق بیفتد
      به نظرم بدتر از سقط جنین آوردن بچه بدون هدفه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اصلا خیابون نیا. اگه اومدی افسرده شدی چی؟ اگه ماشین زد بهت چی؟ اگه آجر خورد تو کلت چی؟ اگه فلج شدی چی؟ و... بس کنید این مزخرفات رو

      • بی نام

        اونوقت شما ضرر سقط جنین برای بدن مادر رو میدونی؟
        اتفاقا شمایی که مثل طوطی یسری حرفای دهن به دهن شده رو داری تکرار میکنی
        یه انسان عقل داره ، منطق داره
        بله برای کسی که هنوز نمیدونه مسئولیت و مراقبت و تلاش و هدف یعنی چی و زندگیش تماما وابسته به بقیه ست ، بچه دار شدن که سهله حتی ازدواج هم حرامه
        راه های پیشگیری و محصولاتی که براش ساخته شده الان توی دورافتاده ترین جاها هم هست مگه اینکه تو بیابون باشن که پیدا نکنن
        همه چی بستگی به میزان استفاده انسان از عقلش داره اگه انسان بدون عقل و در لحظه تصمیم بگیره حتما کارش به بدتر از سقط میرسه

    • بدون نام

      یکی از آشناهای من هم چند سال پیش ناخواسته حامله شده بود با خوردن یه مقدار خوراکی هاییی که میگفتن باعث سقط میشه پریدن از بلندی و ضربه و فشار تونست بچه اش رو سقط کنه وقتی زنی یه شوهر معتاد و مفنگی داره که خرج خودش رو هم با زور و کتک از زنش میگیره بچه میخواد چکار چرا باید یه بچه رو وارد یه زندگی مزخرف کنه

      پاسخ ها

      • بی نام

        جای اینکه بچه دار بشه و سقطش کنه مراقبت کنه که بچه دار نشه
        حیف یه زن نیست که بخواد همچین فشاری رو تحمل کنه و همچین ضرری به بدنش بزنه ؟
        علاوه بر اون اغلب کسایی که سقط میکنن بعدش عذاب وجدان میگیرن و مدام در حالتی از افسردگی بسر میبرن
        زنی که میدونه شوهرش قرار نیست درست بشه خب جدا بشه بهتر از اینه که بخواد بچه سقط کنه یا حتی این حجم از لطمه رو به خودش وارد کنه

    • رضوان

      مستند ایکسونامی رو ببینید حتما
      درمورد عوارض و اتفاقات پیرامون این قضیه توضیح میده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج