adexo3
۱۴۱۷۴۸۳
۱۱۴۷
۱۱۴۷
پ

ترفند عجیب روسیه که آمریکایی‌ها را متحیر کرد

بیش از ۲,۰۰۰ قطعه وارداتی در جنگنده های سری Su روسیه کشف شده است. این جت‌های جنگنده روسی اکنون برای کمک به اجرای «عملیات نظامی ویژه» به ظاهر پایان ناپذیر ولادیمیر پوتین علیه اوکراین استفاده می‌شوند.

روزیاتو: بیش از ۲,۰۰۰ قطعه وارداتی در جنگنده های سری Su روسیه کشف شده است. این جت‌های جنگنده روسی اکنون برای کمک به اجرای «عملیات نظامی ویژه» به ظاهر پایان ناپذیر ولادیمیر پوتین علیه اوکراین استفاده می‌شوند. جالب اینکه در میان کشورهای مبدأ این قطعات وارداتی نام تامین کننده اصلی نظامی اوکراین، ایالات متحده آمریکا نیز دیده می شود.

ترفند عجیب روسیه که آمریکایی‌ها را متحیر کرد

استفاده از قطعات آمریکایی برای جت های جنگنده روسی

بر اساس این گزارش، روزنامه نگاران اوکراینی که با کمیسیون غیردولتی مبارزه با فساد همکاری می کنند، بر اساس اطلاعات بدست آمده مدعی شده اند که سازنده هواپیماهای جنگنده روسی سوخوی به طور گسترده از قطعات شرکت های مستقر در ایالات متحده استفاده می کند. به طور خاص، این گزارش به کمپانی های Texas Instruments و Analog Devices و همچنین شرکت ژاپنی Murata Manufacturing اشاره می کند. «این قطعات برای مسیریابی، هدایت موشکی، جنگ الکترونیک و سیستم های ارتباطی هواپیماها بسیار حیاتی هستند».

در میان جت‌های جنگنده سوخوی که به عنوان ذینفعان این موضوع فهرست شده‌اند می‌توان به Su-27SM3 Flanker، Su-30SM Flanker-C/G/H، Su-34 Fullback، Su-35S Flanker-E و جنگنده رادارگریز نسل پنجم Su-57 “Bandit” اشاره کرد. در این گزارش به هیچ هواپیمای جنگی میکویان-گورویچ (میگ) که از فناوری ایالات متحده استفاده کرده باشد اشاره ای نشده است.

این گزارش همچنین انواع مهمات مورد استفاده این هواپیماهای جنگی سوخو علیه اوکراین را فهرست کرده است، مانند بمب‌های هواپرتاب KAB-500 و KAB-1500 و موشک‌های هدایت شونده Kh-59 و Kh-69. در حالی که نام دو شرکت آمریکایی به طور خاص و دقیق ذکر شده، یک بررسی عمیق تر نام سومین شرکت آمریکایی که قطعات تولیدی آن در هواپیماهای جنگی سوخوی روسیه استفاده می شود نیز بدست می آید. بیایید نگاهی به این “همدستان ناخواسته” صنعت هوانوردی نظامی روسیه بیندازیم.

همدست ناخواسته شماره ۱: تگزاس اینسترومنتز (TI)

با معروف ترین نام (به هر حال در بین مصرف کنندگان آمریکایی) در این لیست شروع می کنیم. این گزارش حاکی از آن است که قطعات ساخت شرکت تگزاس اینسترومنتز در تجهیزات مختلف نظامی روسیه و همچنین در پهپادهای ساخت ایران یافت شده است. نویسنده خاطرنشان می کند که تگزاس اینسترومنتز به دلیل استفاده از قطعات سخت آن در سیستم‌های جنگ الکترونیک روسیه و پهپادهای شاهد که پس از سرنگونی بر فراز اوکراین مورد بررسی قرار گرفت، مورد توجه قرار گرفته است.

دفتر مرکزی این شرکت در دالاس، تگزاس است و در سال ۱۹۵۱ توسط سیسیل اچ گرین، جی اریک جانسون، یوجین مک درموت و پاتریک ای هیگرتی در سال ۱۹۵۱ تأسیس شد. شرکت TI یکی از ۱۰ شرکت برتر در زمینه ساخت نیمه هادی در سراسر جهان بر اساس حجم فروش است، شرکتی که به بیش از ۱۰۰,۰۰۰ مشتری قطعات فروخته و تا سال ۲۰۱۶ دارای ۴۵,۰۰۰ پتنت در سراسر جهان بوده است.

ترفند عجیب روسیه که آمریکایی‌ها را متحیر کرد

همدست ناخواسته شماره ۲: آنالوگ دیوایسز

اگرچه به اندازه تگزاس اینسترومنتز نام آشنایی نیست، اما این موضوع نقش این شرکت در خدمت به عنوان یک نیروی تقویت کننده فناوری نظامی روسیه کم اهمیت نمی کند. شرکت Analog Devices در سال ۱۹۶۵ توسط دو فارغ التحصیل دانشگاه ام آی تی به نام های ری استاتا و متیو لوربر تاسیس شده است و مقر آن در ویلمینگتون، ماساچوست است. همانطور که در این گزارش آمده است، تراشه های ساخت این شرکت آمریکایی در ایستگاه جمینگ Krasukha-4 روسیه، که بخشی از زرادخانه جنگ الکترونیک روسیه است، استفاده شده است. این تجهیزات در عملیات های جمینگ کانال های کنترل پهپادها و سیگنال های ماهواره ای به کار گرفته شده است.

همدست ناخواسته شماره ۳: Xilinx (اکنون AMD)

به طور رسمی، نام Xilinx دیگر یک نگرانی نیست زیرا AMD این شرکت را در اکتبر ۲۰۲۰ خریداری کرد و نام تجاری آن به طور کامل در ژوئن ۲۰۲۳ حذف شد. این شرکت که در سیلیکون ولی در سال ۱۹۸۴ توسط راس فریمن، برنارد ووندرشمیت، و جیمز وی بارنت دوم تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در سن خوزه، کالیفرنیاست، دفاتر دیگری در ایرلند، سنگاپور، هند، چین، استرالیا، ژاپن و البته ارمنستان نیز دارد که بسیاری از آن ها از هم پیمانان روسیه به شمار می آیند و جای تعجب نیست که همین شعبه ها نقش مهمی در صادرات تراشه های ساخت این شرکت به روسیه داشته اند.

در مورد نقش Xilinx در فناوری روسیه، در گزارش یورومیدان پرس در فوریه ۲۰۲۳ آمده است که تراشه های Xilinx در سیستم جنگ الکترونیک Khibiny در نوک بال های جنگنده بمب افکن های روسی گنجانده شده است.

اینکه آیا هر یک از شرکت های آمریکایی فوق الذکر با عواقبی از سوی دولت ایالات متحده مواجه خواهند شد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج