۱۴۸۶۴۸۴
۵۰۰
۵۰۰
پ

اینها طولانی‌ترین تونل‌ها در جاده‌های جهان هستند

اگر شما هم از سفر کردن و وارد تونل شدن لذت می‌برید، بد نیست نگاهی به طولانی‌ترین تونل‌ها در جاده‌های جهان بیندازید که سراسر از شگفتی هستند.

گجت نیوز: اگر اهل سفر کردن و گشت‌وگذار در طبیعت شهرهای ایران باشید، حتما در مسیر خود به تونل‌هایی برخورده‌اید که برایتان شگفت انگیز و جذاب به نظر رسیده‌اند. کافی است با قطار به شهرهای شمالی کشور سفر کنید تا از کنار پل ورسک به زیبایی‌های مازندران و جاذبه‌های آن مشرف شوید، یا اینکه از تونل‌های زیبا و مهیج عبور کنید و به مهندسی و معماری پیچیده ساخت آن‌ها غبطه بخورید.

معرفی طولانی‌ترین تونل‌ها در جاده‌های جهان

1

تونل‌ها ساخته می‌شوند تا بتوانیم از دل مسیرهای سخت و صعب العبور به راحتی و بدون چالش خاصی رد شویم و به مقصد برسیم. همچنین یکی از اهداف طراحی و ساخت تونل‌ها، کوتاه کردن مسیر و مدت زمان رسیدن به مقصد است. با این حال، اغلب تونل‌هایی که در ایران ساخته شده‌اند، طول کمی دارند و آن قدرها طولانی نیستند که آزارتان دهند.

در دنیای امروزی و کشورهای توسعه یافته، تونل‌هایی ساخته شده که طولانی هستند و شما را برای دقایقی به دل کوه می‌برند تا ضمن لذت بردن از این سازه‌های غول پیکر و عظیم، سفر کوتاه‌تری داشته باشید. در اینجا به معرفی ۱۰ تونل طولانی در سراسر دنیا می‌پردازیم که پروژه‌های زمان‌بر و خارق العاده‌ای بوده و از فناوری‌های به روز استفاده کرده‌اند تا باب دل مسافران باشند.

۱. تونل لاردال

2

    کشور: نروژ

    طول: ۲۴.۵۱ کیلومتر

طولانی‌ترین تونل جهان در کشور نروژ است و لاردال نام دارد. این سازه عظیم و غول پیکر بیش از ۲۴ کیلومتر طول داشته و پروژه آن از سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز شده و در سال ۲۰۰۰ میلادی به پایان رسیده است. با این حال، اعطای پروانه به این پروژه برای احداث، دو دهه زمان برده و کارهای کاغذبازی آن چهار برابر بیشتر از مدت زمانی که صرف ساخت و بهره برداری از آن شده، زمان برده است.

بودجه لازم برای تأسیس تونل لاردال، ۸۵ میلیون پوند بوده که بسیار کمتر از بودجه‌ای است که امروزه برای تونل‌های مدرن در نظر گرفته می‌شود. علت این موضوع، جنس سنگ‌هایی است که در مسیر ساخت تونل بوده و همچنین فقدان عارضه زمین شناختی خاصی همچون زمین لرزه است. تونل فوق دو مسیر لاردال و اورلند را به یکدیگر وصل می‌کند و دارای دو مسیر مجزاست. در روزهای کاملا معمولی، ۲۰۵۰ خودرو از این تونل عبور می‌کنند و از این جهت، ترافیک سبکی دارد.

۲. تونل وست کانکس

3

    کشور: استرالیا

    طول: ۲۲ کیلومتر

دومین تونل طولانی دنیا در کشور استرالیا واقع شده و بهره برداری از آن در سال ۲۰۲۳ محقق شده است. وست کانکس یک پروژه بزرگ به منظور کاهش ترافیک شهر سیدنی بوده و موفق عمل کرده است. همچنین این تونل را باید بزرگ‌ترین زیرساخت جاده‌ای استرالیا به حساب آورد که قسمتی از مسافت ۳۳ کیلومتری به منظور کاستن از حجم بالای ترافیک شهری بوده است.

دولت این کشور برای ساخت این تونل نزدیک به ۵.۱ میلیارد پوند هزینه کرده و برآوردها نشان می‌دهد که نمونه رونمایی شده، بیش از ۲۳.۱ میلیارد پوند هزینه برده باشد. از طرفی مقامات استرالیا تأکید کرده‌اند که با ساخت وست کانکس، ۱۱.۳ میلیارد پوند در هزینه‌های سالانه بابت خطرات سفر و کاهش زمان رسیدن به مقصد، صرفه جویی خواهد شد.

۳. تونل یاماته

4

    کشور: ژاپن

    طول: ۱۸.۲۰ کیلومتر

سومین تونل طولانی جهان در قلب ژاپن قرار گرفته و به عنوان طولانی‌ترین تونل شهری دنیا از آن یاد می‌شود. برای تکمیل این پروژه بزرگ در توکیو، ۱۵ سال زمان صرف شده که علت مهم تأخیر خوردن‌های پیاپی آن، نگرانی‌های زیست محیطی و همچنین اعتراض شهروندان بوده است.

یاماته بعد از سنگ اندازی‌های متعدد، موفق به کسب مجوز شد و به کاهش بار ترافیک توکیو کمک شایان توجهی کرد. قطر دو مسیر مجزای این تونل حدود ۱۱ متر بوده و در فواصل ۱۰۰ متری، تلفن‌های اضطراری تعبیه شده است. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تونل یاماته، تعبیه فیلتراسیونی است که باعث خروج آلایندگی‌ها از محیط بسته تونل می‌شود.

۴. تونل ژانگ نان شان

5

    کشور: چین

    طول: ۱۸.۰۴ کیلومتر

فاصله میان دو تونل ژانگ نان شان و جین پینگ شان در چین، زیاد نیست، اما علت مهم تلقی شدن تونل اولی، بیشتر بودن طول کلی و عمق زیرزمینی آن است. عمق ژانگ نان شان حدود ۱۶۴۰ متر بوده و به همین خاطر است که جزو عمیق‌ترین تونل‌های دنیا قرار دارد.

جالب اینجاست که برخلاف تونل‌های بالا، طراحی و توسعه آن فقط نیم دهه زمان برده و در سال ۲۰۰۷ میلادی به بهره برداری رسیده است. یکی دیگر از نشان‌های افتخار ژانگ نان شان، قرار گرفتن آن در میان طولانی‌ترین تونل‌های آسیایی است. بودجه این تونل تنها ۳۵۰ میلیون پوند بوده و با این اوصاف در زمره پرخرج‌ترین سازه‌های جاده‌ای چین قرار می‌گیرد.

۵. تونل جین پینگ شان

6

    کشور: چین

    طول: ۱۷.۵۴ کیلومتر

تونل جین پینگ شان با هدف دسترسی به مرتفع‌ترین سد دنیا که سد جین پینگ است، احداث شده و محدودیت‌هایی برای استفاده دارد. به عبارت دیگر، مردم امکان استفاده عمومی از آن را به طور آزادانه ندارند و مهم‌ترین علت محدودیت‌ها، عوارض زمین شناسی است که این منطقه دارد.

دلیل دیگری که باعث شده تا محدودیت‌هایی برای این منطقه اعمال شود، نگرانی‌های امنیتی از بابت سد است. جین پینگ شان، یک تونل عمیق بوده که عمق بعضی از قسمت‌های آن به ۲۳۷۵ متر می‌رسد. همچنین نصف بیشتری از این تونل در ارتفاع ۱.۵ کیلومتری زیرزمین حفر شده و ۵ سال زمان برای تکمیل صرف آن شده است.

فرآیند ساخت تونل جین پینگ شان به صورت حفاری از دو سمت بوده؛ در این روش حفر تونل از دو سمت آغاز می‌شود تا در میانه به یکدیگر برسند. برآوردها نشان می‌دهد که ۱۴۶ میلیون پوند بودجه برای احداث این پروژه صرف شده است.

۶. تونل گاتهارد رود

7

    کشور: سوئیس

    طول: ۱۶.۸۴ کیلومتر

یکی از طولانی‌ترین تونل‌های دنیا با طول ۱۶.۸۴ کیلومتر که در کشور سوئیس واقع شده، گاتهارد رود است. این تونل در سال ۱۹۸۰ میلادی افتتاح شد و پروسه احداث آن نزدیک به یک دهه به طول انجامید و در زمان خود موفق به دریافت عنوان طولانی‌ترین تونل جهان گردید، اما هم اکنون این عنوان را از دست داده است.

بیشینه ارتفاع تونل گاتهارد رود به ۱۱۷۵ متر می‌رسد و برای اینکه این مسیر زیرزمینی را بتوانید طی کنید، به طور میانگین ۱۳ دقیقه زمان لازم دارید. این تونل عوارضی دارد و برای عبور از آن باید پول بدهید. گاتهارد رود می‌تواند در یک روز عادی، میزبان ۲۴ هزار خودرو باشد و برخلاف بسیاری از تونل‌های امروزی، مسیر تردد به صورت دو جهته است. مردمان سوئیس حدود ۸ سال پیش با احداث دومین تونل گاتهارد موافقت کردند.

۷. تونل تیان تایشان

8

    کشور: چین

    طول: ۱۵.۵۶ کیلومتر

استارت پروژه تونل تیان تایشان چین در سال ۲۰۱۶ زده شد و نیم دهه بعد به پایان رسید. بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت این سازه بزرگ، ۳۰۰ میلیون پوند بوده که نسبت به بودجه تونل‌های دیگر، مبلغ ناچیزی به حساب می‌آید. شاید ارزش مهندسی و معماری این تونل ناچیز به حساب آید، اما وقتی به عظمت آن نگاه کنید و بدانید که در چه آب و هوا و ارتفاعی احداث شده، متوجه ارزش واقعی آن خواهید شد.

چین برای پیشرفت این تونل حدود ۲۰۰۰ کارگر به خدمت گرفت و آن را در نزدیکی تیان تایشان مستقر کرد تا زندگی کنند. سیستم نورپردازی این سازه هوشمند بوده و نور طبیعی ارائه می‌کند. همچنین برای خسته نشدن رانندگان، الگوها و طرح‌های نورانی متنوعی روی دیواره تونل به چشم می‌خورد تا مسیر ۱۵ کیلومتری در یک چشم به هم زدن تمام شود.

۸. تونل موژیلینگ

9

    کشور: چین

    طول: ۱۵.۲۲ کیلومتر

چهارمین تونل طولانی چین، موژیلینگ است که قریب به ۱۵.۲۲ کیلومتر طول دارد. برای اینکه این سازه عظیم در استان گانسو چین با موفقیت بنا شود، مهندسان زحمت زیادی کشیده و چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. مهم‌ترین چالش و بحران پیش روی طراحان و معماران، محل مرتفع قرارگیری تونل بوده است.

علیرغم ریسکی بودن احداث موژیلینگ در گانسو، مهندسان به لطف فناوری کابل کشی لنگر، موفق به ساخت این تونل ۱۵ کیلومتری شدند. با فناوری مذکور، کل ساختار تونل به واسطه صخره‌های محکم و استوار اطراف محافظت می‌شود و در مقابل حرکات و لرزه‌های زمین، پایداری بالایی از خود نشان می‌دهد.

تونل موژیلینگ یک سازه دو قسمتی است که کار احداث آن از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۲۴ به پایان رسید. برای به پایان رساندن این تونل، کارشناسان و متخصصان زیادی به مطالعه پرداختند و شرایط ناپایدار محیطی و زمینی گانسو را مورد بررسی قرار دادند.

۹. تونل زیگانا

10

    کشور: ترکیه

    طول: ۱۴.۴۸ کیلومتر

در میانه کوه‌های مرتفع شمال ترکیه، تونل زیگانا با طول ۱۴.۴۸ کیلومتر احداث شده است. این پروژه که در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده، در سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده و هم اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است. ترکیه با ساخت زیگانا، زمان رسیدن به مقصد را در مقایسه با مسیر قبلی، ۷ کیلومتر کوتاه کرده و علاوه بر این، در فصل تابستان ۲۰ دقیقه مسیر کوتاه‌تر شده است.

تونل زیگانا از دو تونل مجزا تشکیل شده و برای ساخت آن از فناوری اتریشی‌ها استفاده شده است. روش حفاری از نوع سنگ تطبیق یافته بوده و از بتن پاششی به منظور استحکام دیواره‌ها سود برده‌اند.

۱۰. تونل رایفلک

11

    کشور: نروژ

    طول: ۱۴.۴۶ کیلومتر

اگر ۱۰ کیلومتر از طول تونل لاردال نروژ کم کنید به طول دومین تونل طولانی نروژ می‌رسید. رایفلک با ۱۴.۴۶ کیلومتر مسافت به گونه‌ای طراحی شده که بتواند عبور و مرور وسایل نقلیه را آسان‌تر از قبل کند. دولت نروژ به منظور کاهش وابستگی به کشتی‌ها برای جابه‌جایی، تونل رایفلک را احداث کرد و این پروژه تنها یکی از چند تونلی است که چند جزیره را به یکدیگر متصل می‌کنند.

با این اوصاف، به احتمال زیاد در آینده نزدیک، نروژی‌ها تصمیم به احداث یک تونل زیردریایی طولانی‌تر بگیرند تا خودروها را به مقصد هدایت کند. رایفلک در سال ۲۰۱۹ بازگشایی شد و تقریبا ۷ سال زمان برد تا احداث شود. همچنین به منظور جبران بودجه کلانی که صرف بنای رایفلک شده، دولت از خودروها عوارضی می‌گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج