۹۶۶۶۱۶
۴۸ نظر
۵۰۵۷
۴۸ نظر
۵۰۵۷
پ

محمود خیامی؛ پدر صنعت خودروی ایران

محمود خیامی، بنیانگذار گروه صنعتی ایران‌خودرو (ایران‌ناسیونال سابق) روز جمعه، نهم اسفندماه، در ۹۰ سالگی در شهر لندن درگذشت. محمود خیامی و برادر بزرگش احمد خیامی در مهرماه ۱۳۴۱ با ده میلیون تومان سرمایه، شرکت ایران‌ناسیونال را که امروزه ایران‌خودرو نام دارد، تأسیس کردند.

برترین‌ها: محمود خیامی، بنیانگذار گروه صنعتی ایران‌خودرو (ایران‌ناسیونال سابق)، روز جمعه، نهم اسفندماه، در ۹۰ سالگی در شهر لندن درگذشت. محمود خیامی و برادر بزرگش احمد خیامی در مهرماه ۱۳۴۱ با ده میلیون تومان سرمایه، شرکت ایران‌ناسیونال را که امروزه ایران‌خودرو نام دارد، تأسیس کردند.

محمود خیامی؛ پدر صنعت خودروی ایران

بهره‌برداری از ایران‌ناسیونال در مهرماه ۱۳۴۴ آغاز شد. اولین محصولات شرکت، اتوبوس و مینی‌بوس با امتیاز دایملر بنز آلمان بود. سپس این کارخانه در شهریور ۱۳۴۵ اجازه تأسیس کارخانجات ساخت انواع اتومبیل سواری چهار سیلندر را نیز به دست آورد. برادران خیامی در اردیبهشت ۱۳۴۶ سالن تولید پیکان را، با امتیاز گروه روتس انگلستان که بعداً به کرایسلر بریتانیا تغییر نام داد و بعد از آن نیز با امتیاز شرکت تالبوت، ساختند.

در مجموع، از سال ۱۳۴۸، که زمان شروع تولید خودروی سواری پیکان بود، تا سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی در ایران رخ داد، برادران خیامی نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو پیکان را تولید و عرضه کردند. البته این دو برادر در سال ۱۳۵۱ راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کردند و از آن سال ایران‌ناسیونال فقط به محمود خیامی تعلق داشت و خود آن را اداره می‌کرد.

برادران خیامی، قبل از انقلاب ۵۷، علاوه بر ایران‌خودرو ده‌ها شرکت دیگر در صنایع سنگین راه انداختند و بانی خدمات گسترده‌ای در توسعه صنعت در ایران شدند. بیمه آسیا، مبلیران، فروشگاه کورش، کارخانه بریجستون، پیستون‌سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله نام‌های آشنایی هستند که برادران خیامی پایه‌گذار آن‌ها بودند.

محمود خیامی، از نو

محمود خیامی؛ پدر صنعت خودروی ایران

پس از آن بود که محمود خیامی به‌اجبار از ایران خارج شد و به بریتانیا مهاجرت کرد و مدیریت نمایندگی شرکت مرسدس بنز را در لندن و هفت شهر دیگر در انگلستان و آمریکا بر عهده گرفت و همزمان سرپرستی هیئت امنای دانشنامه ایرانیکا را نیز عهده‌دار شد. محمود خیامی با بخشی از ثروتی که از فروش مرسدس بنز در آمریکا به دست آورد، شروع به ساخت مدرسه در مناطق روستایی استان زادگاه خود، خراسان، کرد و آن قدر به این کار ادامه داد تا به یکی از بزرگ‌ترین مدرسه‌سازان تاریخ ایران تبدیل شد.

او همچنین بخشی از ثروت خود در بریتانیا را صرف برگزاری همایش‌هایی برای گفتگو میان پیروان اسلام و مسیحیت کرد و بخش دیگری از ثروتش را نیز به خرید اشیای عتیقه ایرانی در حراجی‌های بین‌المللی اختصاص داد. محمود خیامی دارای چند نشان و لقب اروپایی بود، از جمله نشان «فرمانده عالی امپراتوری بریتانیا» CBE که از عالی‌ترین نشان‌های لیاقت در بریتانیا و تنها یک درجه پایین‌تر از لقب سِر است....

از ماشین‌شویی در خیابان تا ماشین‌سازی در ایران‌ناسیونال

محمود خیامی؛ پدر صنعت خودروی ایران

بنا به خاطراتی که از براداران خیامی نقل شده است، آن‌ها کارشان را با ماشین‌شویی در مشهد شروع کردند. سپس از تعمیرات ساده کنار خیابان، کار در تعمیرگاه خودرو، قطعه‌فروشی و تأسیس بزرگ‌ترین فروشگاه قطعات یدکی در تهران به تاسیس کارگاه اتاق‌سازی برای اتوبوس در جاده کرج رسیدند.

در این کارگاه، احمد خیامی از نماینده مرسدس بنز در ایران شاسی اتوبوس‌های مرسدس بنز را می‌گرفت و روی آن‌ها اتاق می‌ساخت. او برای اتوبوس‌هایی که می‌ساخت، دستشویی و توالت کوچک و یخچال هم درست می‌کرد. خیامی برای راحتی مسافران، کارگاه ساخت صندلی را هم احداث کرد و همین کارگاه صندلی‌سازی بعد‌ها الهام‌بخش او در ساختن نخستین کارخانه بزرگ مبل‌سازی ایران به نام «مبلیران» شد.

پیکان سرنوشت ما

محمود خیامی؛ پدر صنعت خودروی ایران

سال گذشته، انتشارات «نی» در ایران کتابی را منتشر کرد با عنوان «پیکان خاطرات ما»، شامل نوشته‌ها و خاطرات احمد خیامی با تدوین و نگارش پسرش، مهدی خیامی، که خیلی زود هم پرفروش شد.

کتاب «پیکان سرنوشت ما» راوی ماجرا‌هایی از تاریخ توسعه صنعتی ایران در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ از زبان احمد خیامی درباره فعالیت خودش و برادرش، محمود خیامی، است که قبلاً بازگو نشده است. احمد خیامی در سال ۱۳۷۹ در ۷۶ سالگی، در تورنتو درگذشت و در لس‌آنجلس به خاک سپرده شد. برادرش، محمود خیامی، نیز روز جمعه، نهم اسفند ۱۳۹۸، در ۹۰ سالگی در شهر لندن درگذشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    روحش شاد...

    پاسخ ها

    • علی

      اقی زنگنه میخواست جا پای این مرد بزرگ بزاره عاقبت خودروسازی کشور شده این ارابه سازی مرگ

    • سرفراز

      روحشان شاد. این همه خدمت کردند و با گذشت حدود چهل و اندی سال که از ایران رفته اند، باز هم مردم به خاطر درگذشت این انسانهای شریف ناراحت می شود. دست به خیر بوده و مدرسه ساز. کدوم مدیر عامل ایران خودرو در این چندین ساله تونسته از خودش یه اسمی بذاره؟ فقط اومدن و چاپیدن و رفتن. روحتون شاد زحمت کشان که با ماشین شوری در مشهد شروع کردید و این همه افتخار به جا گذاشتید. یاد بگیرند مسئولین بی عرضه و بی کفایت. روحتون شاد خیامی ها و نیز تمام افرادی که به ایران و ایرانی خدمت کردند.

  • ایرانی

    روحشان شاد درود بر مردان بی ادعا

  • بدون نام

    چرا؟

  • بدون نام

    چرا چیزی از مصادره اموال و کارخانه اش چیزی ننوشتی ... چرا منصف نیستی واقعیت نمیگی و گزینشی نوشتی
    تو هم با قلم ات خدمت کن به مردم با نشر حقاق و واقعیت....

    پاسخ ها

    • باید خون گریست...

      احسنت

    • بدون نام

      روحت شاد

  • بدون نام

    سال ۵۷ اموالشان و مصادره کردند و مجبور به مهاجرت شدند اما کارهای خیر همچنان در ایران انجام دادند، و همان سینه چاکان و مسئولان ایران ، ایران را غارت کردند و برای مهاجرت فرار کردند، حالا مقایسه کنید حاصل انقلاب را با ...

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ببند بابا

    • بدون نام

      دقیقا درسته.

    • بدون نام

      لایک

  • علی 11

    روحش شاد

  • بدون نام

    نباید میرفت از ایران ولی شماها اگه این آقا مونده بود جزء افرادی بود که خلخالی اعدامش میکرد... حیف اینها که رفتن از کشور..

  • امیر

    روحش شاد

  • بدون نام

    خدا لعنت کنه بانی مهاجرت اجباری این دلسوزان را

    پاسخ ها

    • بدون نام

      تطهیر چهره‌های زمان طاغوت توسط زردترینها

  • مهندس باقري كارشناس ايران خودرو

    خداوند خودش و جد ابادش رحمت كند.

    پاسخ ها

    • ضحا

      خوبه که بیچاره قمارخونه نداشته!بدون قرض ورزی بایدگفت این آقا واقعا
      یکی ازکسانی بوده که تعدادشون کمه!واز شخصیتهای کم نظیره!
      وکارش درنوع خودش عالی وبه دردبخوربوده!
      لطفادراین موردبه حاشیهاتوجه نکنیدعزیزان!

  • مشاور

    روحش شاد راهش پر توان این دو برادر عاشق ایران بودند واسه همین کارهای بزرگی برای مملکتشون انجام دادن برای ساختن عشق میخواد که متاسفانه بسیاری از مدیران ومسولین کشور ندارند.

  • بدون نام

    خدا رحمتش كنه و اين مملكت رو از شر تندروهاي احمق و بي وجدان نجات بده

  • مشاور

    دو برادر روحشان شاد علت موفقیتشون این بود که عاشق ایران بودند برای ساختن وآباد کردن عشق میخواد عشق به ایران سرزمین مادری ولی افسوس که بسیاری از مدیران ومسولین کشور ندارند.

  • بدون نام

    بعد هز انقلاب چی به سرش آوردین بنده خدارو

  • کژال

    روحش شاد و جایگاهش بهشت

  • حبیب

    روحش شاد. اینها افتخار ؛ایران هست.؛نه..

  • بدون نام

    ای وا خودرو درس نکنه گردنش هف جا خرد
    جاش بگرده میشیم گشته
    هم یو کلتیل یونه من خرمون که، که ایسو نیلنمون ماشین خارجی سووار آویم
    ای ترش محک آوو

  • بدون نام

    صنعت گرای خوبی بودن

  • بابک

    روحش شاد..

  • علی لطفی

    روحش شاد و یادش گرامی
    امیدوارم زندگی این بزرگوار سرمشق همه ما بشه مخصوصا تو این شرایط که بعضیها ماسک رو احتکار می کنن

  • بدون نام

    روحش شاد
    انشاالله غریق رحمت الهی بشه
    باغیات و صالحات زیادی در مشهد درست کرده

  • بدون نام

    شرکت هایی که اون تاسیس کرده بود مصادره شد و الان همشون ورشکسته اند.یه دولت به اندازه یک نفر توان مدیریتی نداشت.
    همون داستان یکی مرد جنگی به از صد هزار

  • بدون نام

    روحشان شاد خدا رحمت کند

  • بدون نام

    سلام دوستان
    خیلی ناراحت شدم از فوتشون
    ولی بهتر بود کتاب پیکان سرنوشت رو بخونید
    تا بدونید که تمام کار ها رو اقای احمد خیامی کردن نه محمو خیامی
    با تشکر
    خدا دو برادر رو رحمت کنه

  • بازنشسته دیگر

    صنعتی شدن یک امر بطئی و بلندمدت است ، آنها ( خیامی ها که روحشان شاد باشد ) این پروسه را سرعت بخشیدند
    کار آفرینانی که توانستند بخش اعظمی از ایران را اشتغالزائی نمایند .
    درود بر هر کارآفرین لعنت بر هر اختلاسگر ، دزد و کلاهبردار

  • سعید

    سال 41مبلغ 10میلیون تومان ؟اون موقع شاه هم اینقدر پول نداشت اونوقت دو تا برادر از کجا آوردن؟

  • بدون نام

    چرا همه حقایق را ننوشتید؟
    چرا ننوشتی بعد انقلاب چه خیامی هایی از ایران فرار کردند و چه مغز هایی؟
    چرا ننوشتی بعد از انقلاب حتی برا نمونه یک خیامی هم پا به عرصه وجود نگذاشته؟
    چرا....

  • بدون نام

    اگراموال ایشان ازراه حلال بدست آمده باشد بعد لزمصادره کسی نمی تواند درآن تصرف کنند ومصادره کنندگان خسران اخروی رابرای خود خریده اند

  • amin.bavi

    روحت شاد

  • مهرداد

    یه تار موش می ارزید به تمام مدیران فعلی که گند زدن تو این شرکت و ایران فرغون را جایگزین کردند....

  • بدون نام

    صنعتگرا را باید نگه میداشتن و چرخ صنعت این مملکت میچزخید

  • بدون نام

    روح هچین مردی جابکاهش بهشت
    مرک بر وطن فذوشان حال حاضر مملکت که بعد جهل سال نتونستن رقابت کنن

  • بدون نام

    اینا مرد بودن روحشان شاد

  • بدون نام

    حیف از این ادم ها که رونده شدن از مملکت

  • نجف

    خدا اعنت کنه کسانی رو که نابود کردند صنعت این کشورو قدرشئن رو ندونستیم کشورای دیگه قدرشون رو بیشتر دونستند

    پاسخ ها

    • جان مراد علی

      روحت شاد کار آفرین وزین و انسان دوست خدا همه رفتگان شما را قرین رحمت الهی کنه قهرمان بی ادعا یک مقدار یاد بگیرند از این بزرگ مرد تاریخ

  • بدون نام

    خداوند بزرگ رحمتشان کنه، خوبی و کار خیر هیچوقت از ضعیف ترین حافظه ها پاک نخواهد شد

  • پرویز

    مسئله،مسئله دودیدگاه است امثال برادران خیامی ایران راوطن وخودراصاحب این خانه میدانستند لذا برایش دلسوزی میکردندوبرای اعتلایش میکوشیدند ولی مدیران ومسئولین فعلی ایران رابچشم خانه اجاره ای می بینند که روزی باید خانه راترک کنند لذا برایش دلسوزی نمیکنند .

  • بدون نام

    مردم دهه 50 اگه سواد الان رو داشتن هیچ وقت انقلاب نمیکردن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج