کارگردانان آیندهساز از نگاه کارگردان فیلم انگل
بهمنظور گرامیداشت بیستمین سال فعالیت بونگ جون هو در مقام کارگردان، مجله سایتاندساوند از او بهعنوان سردبیر مهمان دعوت کرد تا از ۲۰ کارگردان نوظهوری که به باور او در ۲۰ سال آینده نقشی محوری و اساسی در صنعت فیلمسازی خواهند داشت، نام ببرد.
روزنامه همشهری - آرش نهاوندی: فیلم «انگل» به کارگردانی بونگ جون هو در سال ۲۰۲۰ در ۴ رشته - بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بینالمللی- جایزه اسکار را از آن خود کرد. همین امر و فرارسیدن سومین دهه فیلمسازی او سبب شد تا بهمنظور گرامیداشت بیستمین سال فعالیت بونگ جون هو در مقام کارگردان، مجله سایتاندساوند از او بهعنوان سردبیر مهمان دعوت کند تا از ۲۰ کارگردان نوظهوری که به باور او در ۲۰ سال آینده نقشی محوری و اساسی در صنعت فیلمسازی خواهند داشت، نام ببرد.
علی عباسی
سن: ۳۹ سال
ملیت: ایرانی
فیلمهای منتخب
«افسری که پس از انجام وظیفه استراحت میکند» (۲۰۰۸، فیلم کوتاه)،» ام برای مارکوس» (۲۰۱۱، کوتاه)، «شلی» (۲۰۱۶)، «مرز» (۲۰۱۸).
سوابق کارگردان
علی عباسی در ایران متولد شد، در سال ۲۰۰۲ تحصیلات خود در دانشگاه پلیتکنیک تهران را نیمهکاره رها کرد و به سوئد رفت. او در آکادمی ملی دانمارک، در رشته کارگردانی درس خواند. نخستین فیلم وی به زبان دانمارکی، شلی نام دارد که برای نخستین بار در جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۶ نمایش داده شد. اما فیلم دوم و مبتکرانه وی به زبان سوئدی، به نام مرز بود که باعث شهرت او شد. مرز، داستان سیاه نوردیک (شمالی) است که با علاقه عباسی به رئالیسم جادویی آمریکایی در هم آمیخته شده. بونگ جون هو درباره عباسی میگوید: فیلم مرز، بهطور خیرهکننده و درخشانی یک فیلم منحصر به فرد است. من عاشق روشی هستم که او با اتکا به آن دنیایش را پدید میآورد.
آلما هارل
سن: ۴۴
ملیت: آمریکایی - دورگه
فیلمهای منتخب
«ساحل بمبئی» (۲۰۱۱)، «عشق - واقعیت» (۲۰۱۶)، «پسر عسلی» (۲۰۱۹)
سوابق کارگردان
در فیلمهای هارل احساسات و استعداد موج میزند. این را میتوان از نخستین ویدئو موزیکی که برای گروه بیروت و سایر گروههای موسیقی ساخته، متوجه شد. احساسات هارل درباره موسیقی و فعالیتهای جانبی آن را میتوان به خوبی در فیلم ساحل بمبئی که در منطقه مردابی واقع در کالیفرنیا ساخته شده، دید. هارل با ساختن این فیلم به وضوح مشخص کرد که فیلمسازی نیست که صرفا درون خطوط گام بردارد. فیلم پسر عسلی نیز فیلمی زندگینامهای درباره دوران کودکی وی است که دوران پر رنج و آسیبی بود که اثرات روحی و روانیاش تا به امروز در وی باقیمانده است.
بیگن
سن: ۳۰
ملیت: چینی
فیلمهای منتخب
«کایلی بلوز» (۲۰۱۵)، «سفر طولانی روزانه به شب» (۲۰۱۸).
سوابق کارگردان
این دو فیلم بیگن فیلمهای سرراستی نیستند و دارای معنای ضمنی و قدری گیجکنندهاند، این فیلم نیز نشانههایی از فیلمهای مفهومی که قبلا در سینما ساخته شده، دارد. داستان فیلمهای بیگن و تکنیکهای بهکار رفته در این فیلمها یادآور داستان روحهای فیلمهای سبک نوار، فیلمهای «وونگ» کار وای و «ورتیگو» ساخته آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۸ است.
او هر دوی این فیلمها (کایلی بلوز و سفر طولانی مدت روز به شب) را پرترههای امروزی زادگاهش کالی واقع در جنوب شرقی چین توصیف کرده. او فیلم کایلی بلوز را با بودجه اندک ساخته و عمویش نیز در یکی از نقشهای اصلی این فیلم بازی کرده است. بیگن ازجمله فیلمسازانی است که با رجوع به مطالب و فایلهای موجود در اینترنت فیلمسازی را فرا گرفته و در واقع کارگردانی خودآموخته و در زمره کارگردانان طراز اول نسل فیلمسازان اکسپرسیونیست و خودآگاه امروزی چین است.
جایرو بوستامانته
سن: ۴۳ سال
ملیت: گواتمالا
فیلمهای منتخب
«ایکسانول» (آتشفشان، ۲۰۱۵)، «لرزشها» (۲۰۱۹)، «زنی که گریه میکند» (۲۰۱۹) /
سوابق کارگردان
پس از بردن خرس نقرهای برلین و فراهم کردن زمینه برای ثبت درخواست نامزدی نخستین فیلم اسکاری برای گواتمالا با فیلم ایکسانول (آتشفشان) که نخستین اثر سینمایی وی محسوب میشد و آن را در سبک رئالیسم جادویی ساخته بود، بوستامانته در قامت میراثدار تمدن مایاها امسال نیز با ۲ فیلم دیگر به عرصه سینما پاگذاشته که در جشنوارههای بینالمللی سینما از آنها استقبال شده است.
بوستامانته با نخستین فیلم خود ایکسانول سابقه خوبی برای خود دست و پا کرد، در ایکسانول زندگی افرادی که روی مزرعههای قهوه کار میکنند به تصویر کشیده شده است. شخصیت اصلی این فیلم نیز دختری ۱۷ ساله است که با مشکلات خود در حال دست و پنجه نرم کردن است. در فیلم لرزشها او به برخوردهای خشنی که در میان اعضای یک خانواده ثروتمند گواتمالایی رخ میدهد، میپردازد. در زنی که گریه میکند او به جنگ داخلی گواتمالا در دهه ۸۰ میلادی پرداخته است. او نیروی محرکه سینمای گواتمالا است.
ماتی دیوپ
سن: ۳۷ سال
ملیت: فرانسوی
فیلمهای منتخب
«آتلانتیک» (فیلم کوتاه، ۲۰۰۹)، «بزرگ در ویتنام» (۲۰۱۲، کوتاه)، «هزاران خورشید» (۲۰۱۳، کوتاه)، «آتلانتیکس» (۲۰۱۹).
سوابق کارگردان
ماتی دیوپ برای نخستینبار بهدلیل بازی در یکی از فیلمهای کلر دنیس توجهها را بهخود جلب کرد. از سال ۲۰۰۸ به بعد ماتی دیوپ در کنار کارگردانی به بازیگری نیز پرداخته است. فیلمهای او ترکیبی از داستان و مستند است. در فیلم آتلانتیکس به حوادثی که برای یک مرد جوان که از آفریقای غربی به اروپا رفته بود، پرداخته شده است.
فیلم آتلانتیکس جایزه تایگر در روتردام را از آن خود کرد. او برای فیلم هزاران خورشید مسیری را که بازیگر اصلی فیلم «توکی بوکی» (۱۹۷۳) پیموده بود دنبال کرد، فیلم توکی بوکی ساخته جبرئیل دیوپ مامبتی عموی ماتی دیوپ و از پیشگامان سینمای سنگال بود. او در فیلم آتلانتیک (اولین فیلم داستانی ماتی دیوپ و برنده جایزه گراندپری) داستان مهاجرت را از زاویه غیرعادی نگاه خواهران، مادران و عشاقی که مهاجران پشت سر گذاشتهاند، روایت میکند.
رابرت ایگرز
سن: ۳۶ سال
ملیت: آمریکایی
فیلمهای منتخب
«فانوس دریایی» (۲۰۱۹)، «جادوگر» (۲۰۱۶)
سوابق کارگردان
رابرت ایگرز بهگونهای مسیر خود به سمت اوج را پیموده که بسیاری از فیلمسازان آرزویش را داشتهاند؛ او توانسته با ۲ فیلم اول خود جادوگر و فانوس دریایی مسیر طولانی به سمت شهرت را در کوتاهمدت بپیماید. فیلم دوم رابرت ایگرز با بازی ویلم دافو و رابرت پاتینسون در نقش ۲ نگهبان فانوس دریایی در دهه ۱۸۹۰ سر وصدای زیادی در جشنواره کن بهپا کرد. زمانی که ایگرز نخستین فیلم خود را میساخت همزمان نیز بهعنوان طراح تولید مشغول بهکار بود.
نگاه موشکافانه ایگرز به جزئیات بصری یکی از دلایل مهم تأثیرگذاری فیلمهایش بوده. در فیلم جادوگر نیز او دنیای خشن نخستین ساکنان انگلیسی دنیای جدید (آمریکا و کانادا) در سالهای دهه ۱۶۳۰ را روایت کرده است. در این فیلم نشان داده میشود که چگونه یک خانواده از ساکنان اولیه انگلیس در غرب آمریکا از یکی از مستعمرهنشینهای پیوریتن (یکی از مذاهب انگلیسی) بهدلیل اختلافات مذهبی اخراج میشوند.
رز گلس
سن: ۳۰ سال
ملیت: انگلیسی
فیلمهای منتخب
«پروانهها» (۲۰۱۰، کوتاه)، «خانه رعد و برق» (۲۰۱۱، کوتاه)، «نخ ابریشمی» (۲۰۱۳، فیلم کوتاه)، «زمان استحمام» (۲۰۱۵، فیلم کوتاه)، «سنت مائود» (۲۰۱۹)
سوابق کارگردان
رز گلس یکی از استعدادهای پرشور بریتانیایی است. او در ژانرهای مختلفی کارهای جسورانهای انجام داده که بهطور قطع مورد تأیید بونگ جون هو است. رز گلس با الهام از استاد جلوههای بصری- ری هری هوسن- در دوران نوجوانی و اوایل جوانی فیلمهای خانگی ساخته و پس از آن در سال ۲۰۱۴ در کلاسهای مدرسه ملی فیلم و تلویزیون شرکت کرده. فیلمهای کوتاه وی فضای متفاوتی برای خود در زمینه ژانر فیلمهای ترسناک معاصر ایجاد کردهاند.
او در فیلمهایش اغلب بر شخصیتهای زنانه متمرکز است. در فیلم «اتاق ۵۵» او به مشکلات یک زن خانهدار میپردازد. در فیلم زمان استحمام او به زنی میپردازد که از تشویش و نگرانی رنج میبرد. نخستین فیلم بلندش سنت مائود که در جشنوارههای سینمایی سال گذشته نمایش داده شد و در نهایت نیز در ماه مه ۲۰۱۹ در انگلستان اکران شد، یک فیلم ترسناک و روانشناسانه گوتیک (فیلم عاشقانه ترسناک پر رمز و راز) درباره پرستاری است که با وسواس زیاد بهدنبال نجات روح یک زن سرطانی از رنج و درد است.
هاماگوچی ریوسوکه
سن: ۴۱ سال
ملیت: ژاپنی
فیلمهای منتخب
«هوای نفس» (۲۰۰۸)، «عمقها» (۲۰۱۰)، «لمس پوسته توهم» (۲۰۱۳)، «صداهایی از امواج» (۲۰۱۳)، «قصهگوها» (۲۰۱۳)، «ساعت خوش» (۲۰۱۵)، «آساکو ۱ و ۲» (۲۰۱۸).
سوابق کارگردان
هوای نفس، بهعنوان فیلم اول هاماگوچی به بخش رقابتی جشنواره فیلمکس توکیو در سال ۲۰۰۸ راه یافت. او از آن زمان بسیار پرکار ظاهر شده است. اما ۷ سال طول کشید تا در ۲۰۱۵ با فیلم ساعت خوش به شهرت جهانی برسد. ساعت خوش یک فیلم حماسی استادانه و خوشساخت. ۵ ساعت و نیمه درباره ۴ زنی که با هم دوست هستند، است؛ با ریتمی طبیعی و برخی سکانسهایی که بهطور بداهه اجرا شدهاند. فیلم ساعت خوش شباهتهایی با ساختههای ژاک ریوت -کارگردان فقید فرانسوی- دارد.
کریستن جانسون
سن: ۵۴ سال
ملیت: آمریکایی
فیلمهای منتخب
«تصویربردار» (۲۰۱۶)، «دیک جانسون مرده است» (۲۰۲۰)
سوابق کارگردان
فیلمبردارانی که بعدها تبدیل به کارگردانان بزرگی شدهاند، تعدادشان زیاد نیست. از این دسته از افراد که بعدها تبدیل به مستندسازان مهم و بزرگی شدند میتوان مایکل مور و لائورا پواترس را نام برد. یکی از فیلمهای وی که میتواند مبنای قضاوت ما قرار گیرد، فیلم تصویربردار است. او در فیلم تصویربردار به همراه پدرش که به تازگی درگذشته، مکاشفاتی را درباره مرگ انجام میدهد. این فیلم یکی از الهامات یک دهه اخیر بود. در این فیلم او تصاویری از فعالیتهای خود در عرصه فیلمبرداری و صحنههای دارای ارزش خبری را با تصاویری از زندگی روزانه خود درآمیخته است. او در این فیلم توانسته با هنرمندی تمام، پرسشهایی درباره اخلاق فیلمبرداری و فیلم دیدن مطرح کند.
جنیفر کنت
سن: ۵۰ سال
ملیت: استرالیایی
فیلمهای منتخب
«بابادوک» (۲۰۱۴)، «بلبل» (۲۰۱۸)
سوابق کارگردان
بونگ میگوید: از فیلم بابادوک (جنیفر کنت) خوشم آمد. بدون تردید فیلم اول جنیفر کنت یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای یک دهه اخیر بود و تصور میکنم تعداد کمی از افراد بخواهند در مورد این مسئله تردید داشته باشند. این فیلم درباره مشکلات یک مادر در ارتباط با پسر آشفته و سرکش خود است. توانایی کنت در ساختن تنشهای فاجعهبار، در فیلم دیگرش بلبل نیز دیده میشود. این فیلم درباره یک انتقام ضداستعماری است که داستان آن در سال ۱۸۲۵ میگذرد و در مورد رابطه یک زن نژادپرست با یکی از اهالی بومی تاسمانی است. این دو زمانی با یکدیگر آشنا میشوند که اعضای خانوادههایشان به قتل میرسند.
الیور لاکس
سن: ۳۷ سال
ملیت: فرانسوی- اسپانیایی
فیلمهای منتخب
«همه شما کاپیتان هستید» (۲۰۱۰)، «میموساس» (۲۰۱۶)، «آتش خواهد آمد» (۲۰۱۹).
سوابق کارگردان
لاکس در فرانسه به دنیا آمده و در اسپانیا بزرگ شده است. او یکی از چهرههای موفق فیلمسازی خلاقانه در گالیسیا (ایالت اسپانیایی واقع در شمال پرتغال) در کنار افرادی مانند الوی انسیسو، لوئیس پاتینیو و خاسیو بایو است. ۲ فیلم اول وی در مراکش فیلمبرداری شدند. همه شما کاپیتان هستید، تامل و تعمقی بر روند فیلمسازی دارد. خود لاکس در این فیلم در نقش فردی که برای همکاران و راهنمایانش در شهر طنجه (مراکش)، تدریس میکند، بازی کرده است.
فیلم دوم وی میموساس، درباره داستان مرموزی است که در منطقه کوهستانی اطلس (واقع در شمال آفریقا و مراکش)، رخ میدهد، ماجرای این فیلم پس از مرگ یک شیخ و انتقالش به قبرستانی که برای تدفین وی درنظر گرفته شده آغاز میشود. فیلم آخر «آتش خواهد آمد» او را بهترین فیلمش میدانند که جایزه داوران در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را برده است.
فرانسیس لی
سن: ۵۱ سال
ملیت: بریتانیایی
فیلمهای منتخب
«همسر مزرعهدار» (۲۰۱۲، فیلم کوتاه)، «بردفرد هالیفکس لندن» (۲۰۱۳، فیلم کوتاه)، «کشور خدا» (۲۰۱۷)
سوابق کارگردان
پس از سالها حضور در عرصه سینما بهعنوان بازیگر، فرانسیس لی یکی از مهیجترین فیلمهای بریتانیایی یک دهه اخیر را بهعنوان فیلم اول خود با نام کشور خدا، ساخت. این فیلم درباره رابطه یک مزرعهدار یورکشایری و همکار رومانیایی وی است. فرانسیس لی در این فیلم به موضوع آزادی جنبشها در دوره برگزیت میپردازد. لی که خود یک بازیگر بوده به خوبی از ۲ بازیگر اصلی این فیلم بازی میگیرد، بهطوری که بازی بازیگران اصلی این فیلم بسیار طبیعی جلوه میکند. او در این فیلم صحنههایی از طبیعت زیبا و بکر یورکشایر را به نمایش میگذارد.
پیترو مارچلو
سن: ۴۳ سال
ملیت: ایتالیایی
فیلمهای منتخب
«دهان گرگ» (۲۰۰۹)، «گمشده و زیبا» (۲۰۱۵)، «مارتین ادن» (۲۰۱۹)
سوابق کارگردان
مارچلو فعالیت خود را با ساخت تعدادی از فیلمهایی که نمیتوان آنها را در ژانر خاصی طبقهبندی کرد، شروع کرد. این فیلمها کلاژی بودند از عناصر داستانی، مستند و آرشیوی. فیلم گمشده و زیبا از جمله فیلمهای وی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این فیلم ابراز تأسفی است برای از دست رفتن دورهای طلایی در ایتالیا که علاوه بر استفاده از عناصر داستانی و مستند در آن، ابعاد اساطیری نیز به آن افزوده شده است. فیلم اخیر مارچلو بهنام مارتین ادن (بهشت مارتین) با اختصاص بودجه بیشتری ساخته شده و یکی از بهترین فیلمهای یک دهه اخیر محسوب میشود. این فیلم برداشتی مجذوبکننده از رمان ۱۹۰۹ جک لندن است.
دیوید رابرت میچل
سن: ۴۵ سال
ملیت: آمریکایی
فیلمهای منتخب
«اسطوره آمریکایی شب را در خانه کسی ماندن» (۲۰۱۴)، «بهدنبالش میآید» (۲۰۱۴)، «زیر دریاچه نقرهای» (۲۰۱۸)
سوابق کارگردان
فیلم اسطوره آمریکایی، فیلمی است که بر تفریحات نوجوانان میشیگانی در آخرین هفته از تابستان متمرکز است. در این فیلم تلاش این جوانان برای برآوردن آرزوهای آشفته و بیقاعدهشان نظیر افراط در رفتن به مهمانی و شب خوابیدن در منزل یکدیگر به تصویر کشیده شده است. این فیلم بهدلیل فضای ملایمی که کارگردان ترسیم کرده و بازی گرفتن از نابازیگران و بازیگران ناآشنا از جذابیت برخوردار است. میچل با فیلم زیر دریاچه نقرهای گام در ژانر نوار میگذارد، منتقدان درباره این فیلم نظرات متفاوتی داشتند. اما حال باید دید میچل در فیلم بعدی خود از چه ژانری استفاده خواهد کرد.
جردن پیل
سن: ۴۰ سال
ملیت: آمریکایی
منتخب فیلمها
«برو بیرون» (۲۰۱۷)، «ما» (۲۰۱۹)
سوابق کارگردان
پیل نشان داده که قادر به نگارش طرحهایی است که در آنها بهطور عمق و هوشمندانه به مسائل روزانه و عصبانیتها و خوشیها میپردازد. فیلم برو بیرون، اما چیز دیگری است. برو بیرون همانگونه که خود جردن پیل گفته یک فیلم مهیج اجتماعی است.
در این فیلم به فراگیر شدن نژادپرستی در عصری که به ظاهر مبانی لیبرالیسم حاکم است، پرداخته میشود. جردن پیل در فیلم ما دوباره به مسائل مبتلابه عصر حاضر پرداخته که در کمتر فیلمی به آن پرداخته میشود. پیل به همراه کمپانی تهیه فیلم مانکی پاو نقش مهمی در افزایش تنوع در صنعت سینما دارد. او در تولید فیلم «بلک کلنزمن» به کارگردانی اسپایک لی نیز مشارکت داشته.
جنیفر ریدر
سن: ۴۹ سال
ملیت: آمریکایی
منتخب فیلمها
«تصادفها در خانه و چگونگی وقوع آنها» (۲۰۰۸)، «حرکت امضا» (۲۰۱۷)، «چاقوها و پوست» (۲۰۱۹)
سوابق کارگردان
او تاکنون ۴۰ فیلم ساخته و ازجمله فیلمسازانی محسوب میشود که از میانه دهه ۱۹۹۰ و در زمینهسازی شورشهای فمینیستی پسا دوره پانک نقش داشته است. اغلب فیلمهای او کوتاه هستند، جنیفر رید با سری فیلمهای «دختر سفید آشغال» شهرتی برای خود دست و پاکرد. فیلم کوتاه وی با نام «یک میلیون مایل دورتر» نامزد دریافت جایزه تایگر در جشنواره بینالمللی فیلم روتردام شد و در سال ۲۰۱۵ در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد. جنیفر ریدر در فیلم چاقوها و پوست بر موضوع ناپدید شدن یک دختر دبیرستانی به نام کارولین هارپر (با بازی ریون وایتلی)، متمرکز است. او در این فیلم تأثیر ناپدید شدن این دختر دبیرستانی روی مردم شهر را بررسی میکند.
آلیس روهر واشر
سن: ۳۸ سال
ملیت: ایتالیایی
منتخب فیلمها
«تعداد زیادی فیلم کوتاه»، «بدن آسمانی» (۲۰۱۱)، «خوشحال مانند لازارو» (۲۰۱۸)
سوابق کارگردان
فیلم بدن آسمانی با موضوع داستانی اسرارآمیز و رؤیاگونه همچنان بهعنوان بهترین دستاورد سینمایی روهر واشر در اذهان مانده است. روهر واشر در ساخت فیلمهای خود از آمیزهای از سبکهای رئالیسم جادویی و نئورئالیسم استفاده میکند، شخصیتها فیلمهای او اغلب بیگناهانی هستند که علیه کرگردنهای فاسد مبارزه میکنند و او در فیلمهای خود توصیف جذابی از دنیای روزانه ارائه میدهد.
۲ فیلم دیگر او بیشتر جنبه داستانی و افسانهای دارند. در فیلم «عجایب» (که برنده جایزه بزرگ هیأت داوران کن شد) آلبا روهر واشر خواهر وی، در نقش مادر یک خانواده زنبوردار، ایفای نقش میکند، اما زمانی که یکی از دخترها به یک برنامه تلویزیونی دعوت میشود، میان اعضای خانواده نشانههایی از شکاف پدید میآید. در لازاروی خوشحال نیز روهر واشر اختلافات میان زندگی کشاورزی و زندگی مدرن را بررسی میکند.
یون گایئون
سن: ۳۷ سال
ملیت: کرهجنوبی
فیلمهای منتخب
«دلیل» (۲۰۱۰، فیلم کوتاه)، «مهمان» (۲۰۱۱، فیلم کوتاه)، «اسپروت» (۲۰۱۳، فیلم کوتاه)، «دنیای ما» (۲۰۱۶)، «خانه ما» (۲۰۱۹)
سوابق کارگردان
او یکی از بهترین فیلمسازان زن نسل جدید کره است. مشخصه فیلمهای یون نگاه عمیق و صمیمانه به زندگی کودکان و بزرگسالان است؛ موضوعی که در خارج از عرصه فیلمسازی نیز بهعنوان سخنران در کلوبهای فیلم، در مدارس سئول و در موزه فیلم کره به آن میپردازد. او با فیلم مهمان و زمانی که بهعنوان نخستین کرهای برنده جایزه گراندپری در جشنواره فیلم کوتاه کلرمون شد، به شهرت جهانی رسید. در سال ۲۰۱۳ نیز او با اسپروت جایزه بهترین فیلم کوتاه در برلین را از آن خود کرد. در نخستین فیلم بلند خود (دنیای ما) او وارد دنیای شکننده و ظریف یک دختر ۱۰ ساله تنها شده است.
چلوئه ژائو
سن: ۳۷ سال
ملیت: آمریکایی - چینی
منتخب فیلمها
«آوازهایی که برادرانم یادم دادند» (۲۰۱۵)، «سوار» (۲۰۱۷).
سوابق کارگردان
او امسال با فیلم «ابدیها»، به جرگه کارگردانان مستقلی نظیر تایکا وای تی تی و ریان کوگلر پیوسته که سابقه کارگردانی فیلمهایی با اقتباس از کتابهای کمیک یا بهعبارت دیگر فیلمهای ابرقهرمانی را در کارنامه خود دارند. فیلمهای ابرقهرمانی درباره قهرمانان نامیرایی است که با یکدیگر مبارزه میکنند، از نظر موضوعی این کار اخیر ژائو چندان با کارهای دیگر او تفاوتی ندارد. فیلم آهنگهایی که برادرم به من یاد داد، فیلمی است که چلوئه ژائو در آن به بررسی زندگی بومیان آمریکا در داکوتای جنوبی میپردازد و همزمان داستان پسری است که به فرار میاندیشد، اما نمیخواهد خواهر خود را ترک کند.
آری استر
سن: ۳۳ سال
ملیت: آمریکایی
فیلمهای منتخب
«قضیه عجیب درباره جانسونها» (۲۰۱۱، فیلم کوتاه)، «مونچوزن» (۲۰۱۳، فیلم کوتاه)، «موروثی» (۲۰۱۸)، «میدسومار» (۲۰۱۹)
سوابق کارگردان
بونگ جون هو درباره آری استر که بدون تامل و تردید او را در فهرست ۲۰ نفره کارگردانان منتخب خود قرار داده، میگوید: من آری استر را یکبار در نیویورک دیدهام. او فرد منحصر به فردی است. من از استعدادش خوشم میآید. به فیلمهای کوتاهش، بهویژه فیلم درخشان و خیرهکننده قضیه عجیب درباره جانسونها و ۲ فیلم دیگرش علاقه دارم. فیلمهای او برای ژانر فیلمهای ترسناک دلگرمکننده بوده و همانند فیلمهای جوردن پیل (کارگردان آمریکایی) شگفتانگیز است.
فیلم موروثی بهعنوان یکی از ترسناکترین فیلمهای سینما که داستان ترسناک آن در یک خانه در میان اعضای یک خانواده رخ میدهد، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته. در این فیلم تونی کولت بازی خیرهکنندهای از خود ارائه داده است. آری استر در فیلم میدسومار هم بهطور ویژهای خلاقیت خود را در ساخت صحنههای ترسناک در روشنایی روز نشان داده است. آری استر اخیرا اعلام کرده است که میخواهد در ژانرهای مختلف دیگری نیز فیلم بسازد. شاید استر هم بتواند در آینده ماننده بونگ جون هو فیلمهایی در ژانر مختص بهخود بسازد.
نظر کاربران
من برام جای سوال کره ای ها با این فیلم های فوق العاده شون چرا انقدر سریالاشون چرت