۷۵۴۶۷۰
۱۰۲ نظر
۶۲۴۰
۱۰۲ نظر
۶۲۴۰
پ

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

«تاریخ» در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگر ثبت و مراقبت می‌شود. هر چیزی که هرگز نمی‌خواستید بدانید، مثلا درباره تاریخچه شیوه آرایش موی «بریتنی اسپیرز»، می‌توانید پیدا کنید؛ و آن وقت هرگز نمی‌توانید آن را فراموش کنید! ولی همیشه این گونه نبوده است... در لیست خود به برخی از افراد مشهور تاریخ پرداخته ایم که اسامی آن‌ها را می‌شناسید، اما ممکن است هرگز به هیچ وجه وجود خارجی نداشته اند، حداقل در فرمی که همه می‌پندارند.

برترین ها - ترجمه از احمد محمدی: در زمانه حاضر که آمار و اطلاعات به شدت فراگیر شده و همه جا را در بر گرفته است، خیلی راحت می توان به جستجوی زندگینامه یک سلبریتی یا سیاستمدار پرداخت چرا که «تاریخ» در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگر ثبت و مراقبت می شود. هر چیزی که هرگز نمی خواستید بدانید، مثلا درباره تاریخچه شیوه آرایش موی «بریتنی اسپیرز»، می توانید پیدا کنید. و آن وقت هرگز نمی توانید آن را فراموش کنید!

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

افسوس که همیشه اوضاع بر این منوال نبوده است. حقایق درباره خیلی از شخصیت های تاریخی تا سال ها پس از بعد از دوره ای که ادعا می شود آنها در آن زندگی می کردند ثبت نشده بود (در بعضی موارد حتی تا دهه ها و قرن ها بعد از آن دوره). با توجه به گذشت این زمان مدید، ممکن است اطلاعات حقیقی درباره زندگی آن شخص به طور کامل از بین رفته و افسانه ها جای حقایق را گرفته باشند.

اما از آنجا که ما موجوداتی هستیم که در طول زندگی، وابستگی زیادی به «تکرار» و «عادات» مان داریم، بنابراین نسل اندر نسل همان افسانه ها را تکرار می کنیم؛ واقعیت ها بروند به جهنم! در لیست خود به برخی از افراد مشهور تاریخ پرداخته ایم که اسامی آنها را می شناسید، اما ممکن است هرگز به هیچ وجه وجود خارجی نداشته اند، حداقل در فرمی که همه می پندارند.

مولان (Mulan)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

از قرن ها پیش از آن که کمپانی دیزنی، افسانه «مولان» را به کودکان غربی و سپس تقریبا به همه دنیا معرفی کند، دیرزمانی بود که او مقوله بزرگی در ادبیات و تاریخ چین به حساب می آمد. داستان یک دختر جنگجو که به جای پدر بیمارش، در لباس مردان مبارزه می کرد، حکایت خارق العاده از قدرت زنانه است. اما شواهدی که دلالت بر واقعیت داشتن شخصیت او می کند بسیار نادر هستند.

کتابی در مورد «زنان در تاریخ چین» اشاره می کند که شاید افسانه مولان بر اساس شخصیت «وِی هواهو» (Wei Huahu) که یک جنگجوی زن واقعی در تاریخ چین بوده است، بنا شده باشد، با این حال مدرکی در دست نیست که «هواهو» با لباس مردانه در جنگ ها شرکت می کرده.

از نظر زمانی، اولین سند معتبری که درباره مولان وجود دارد، شعرِ کهنِ «نبرد مولان» است اما این شعر مشخص نمی کند که او در چه دوره ای زندگی می کرده، جزئیات بسیار جزئی از جنگ هایی که او واقعا در آنها شرکت داشته است ارائه می کند، و در سرتاسر شعر حتی یک بار هم به نام کامل او اشاره نمی شود، فقط «مولان»! خیلی مبهم!

یک سند تاریخی دیگر به نام «زنان مشهور تاریخ ابتدایی چین» توسط شخصی به نام «لیو زیانگ» (Liu Xiang) در سال ۱۸ قبل از میلاد نوشته شده است که شامل زندگینامه ۱۲۰ زن مشهور چین باستان می باشد. به «مولان» که قاعدتا از اکثر آنها مشهورتر است، هیچ اشاره ای نشده. قبول، او احتمالا چندین قرن بعد از این که لیو زیانگ کتاب خود را برای اولین بار منتشر کرده، می زیسته است؛ اما انتهای کتاب شامل بخشی است به نام «زندگینامه های مکمل» که در طول قرن ها پس از اولین انتشار، به تدریج توسط اشخاص مختلف به کتاب اصلی اضافه و تکمیل شده است اما هیچ کس زندگینامه ای به نام «مولان» به آن اضافه نکرده است، در حالی که در صورت واقعی بودن چنین شخصیتی امکان نداشت از قلم بیفتد!

ویلیام شکسپیر (William Shakespeare)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

شکسپیر؟!!! مطمئنا «ویلیام شکسپیر» بزرگ واقعی بود، درست است؟ او آثاری دارد (آثار بسیار!) و حتی پرتره آن مرد موجود است؛ چگونه می تواند واقعی نباشد؟ شگفت آور است اما به سادگی بسیار! گروه کثیری از مردم معتقدند «ویلیام شکسپیر» یک نام مستعار بوده است، و هویت واقعی کسی که واقعا این داستان ها و نمایشنامه های تحسین برانگیز را نوشت، ممکن است در میان اوراق بیشمار تاریخ پنهان مانده باشد.

مارک تواین می نویسد: «وقتی در موردش فکر می کنی واقعا حیرت انگیز است که می توانی اسامی 500 نویسنده انگلیسی، ایرلندی و اسکاتلندی را از زمان حاضر تا قرون وسطی ردیف کنی، 500 نام که می شود به تاریخ دقیق شان، زندگینامه های شان و جزئی ترین موارد در مورد آنها رجوع و اطلاع کسب کرد به جز مشهورترین و نام آورترین و برجسته ترین شان از هر نظر؛ شکسپیر!» و ادامه می دهد «شاید به خاطر این که شکسپیر هیچ تاریخچه ای برای ثبت و ضبط نداشته است!»

البته صدها زندگینامه درباره شکسپیر نوشته شده است اما «تواین» اعتراض می کند که همه آنها بر اساس حدسیات نوشته شده اند.

در حقیقت مردی به نام ویلیام شکسپیر وجود داشته است، اما در مورد او اطلاعات کمی در دست است. حتی نمی دانیم که نوشتن را کجا آموخته و از کجا فارغ التحصیل شده است. تنها 6 نمونه از دستخط او باقی است که هر کدام هم با دیگری متفاوت است و هیچ کدام هم جزئی از یک نمایشنامه یا اشعار شکسپیر را در بر ندارد. شاید کسی که واقعا نام شناسنامه ای اش «ویلیام شکسپیر» بوده، سوادی بیشتر از نوشتن یک لیست خرید روزانه نداشته است!

پس این همه اطلاعات درباره «قانون» و «تاریخ» و «ایتالیا» و «لاتین» و «یونان» و سایر اطلاعات و دانش هایی که نمایشنامه های شکسپیر انباشته از آنهاست، از کجا آمده اند؟!

مشخص نیست که شکسپیر «واقعی» چه کسی بوده است؟ در طول سال ها نامزدهای زیادی مانند فرانسیس بیکن (Francis Bacon)، بن جانسون (Ben Johnson) و کریستوفر مارلو (Christopher Marlowe) وجود داشته اند اما هیچ یک از این فرضیه ها اثبات نشده است.

یکی دیگر از احتمالاتی که بیشتر جنبه واقعیت دارد مربوط به شخصیتِ مبهم «ارلِ* آکسفورد» (Earl of Oxford)، به نام «ادوارد د وور» (Edward de Vere) است.

آقای «جیمز توماس لونلی» (J. Thomas Looney)، یک معلم مدرسه بود که در تمام طول عمر به یافتن شخصیت حقیقی کسی که آثار شکسپیر را از خویش به جا گذاشته است همت گماشت؛ او حقایق بسیاری در مورد این مرد کشف کرده است.

آقای «Vere» اشعاری می نوشت که شبیه اشعار «شکسپیر» بود. بر اساس این تئوری «Vere» از یک نام مستعار استفاده می کرد چرا که به عنوان فردی از طبقه اشراف دون شأن خویش می دانست که در امور رده پایینی (البته از نظر طبقه اشراف) مثل «نمایشنامه نویسی» مشهور شود. وقتی که او درگذشت، دوستداران نوشته هایش، نمایشنامه هایش را با یک نام مستعار که شاید از فردی معمولی و درگذشته مانند «ویلیام سکسپیر» به عاریت گرفته باشند، منتشر کردند.

رابین هود (Robin Hood)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

رابین هود، قهرمان افسانه ای مردم انگلیس! او با گروه خلافکاران خویش در جنگل شروود می زیست و به خاطر غارتِ اغنیا و بخشش به فقرا در میان مردم عادی محبوبیت بسیار یافته بود و نیز از شاهزاده «لیدی ماریان» (Lady Marian) دلربایی کرده بود.

داستان ها قطعا فریبنده هستند، اما رابین هود یک شخص واقعی بود یا این که بر اساس زندگی یک شخصیت واقعی ساخته و پرداخته شده بود؟ هرگز به یقین نمی توان شخصیتی را در تاریخ انگلستان یافت که بتوان گفت شخصیت رابین هود بر اساس شخصیت او ساخته و پرداخته شده است. داستان ها یا کاملا خیالی هستند یا با ترکیبی از عناصر گرفته شده از شخصیت های مختلف تاریخی به وجود آمده اند.

از آنجا که در قرن های سیزده و چهارده میلادی نام رابین هود محبوبیت زیادی در میان عامه مردم تهیدست و تحت ستم انگلستان یافته بود، خلافکاران زیادی خود را رابین هود نامیدند. با این وجود بعضی تاریخ شناسان حدس می زنند که رابین هود بر اساس شخصیتی اشرافی به نام «فالک فیتزوارین» (Fulk FitzWarin) ساخته و پرداخته شده است که بر علیه پادشاه جان (یکی از دشمنان رابین هود) شورش کرد.

زندگی «فالک فیتزوارین» بعدها به نوشته شدن افسانه قرون وسطاییِ خودش به نام « Fouke le Fitz Waryn» که شباهت هایی با داستان های رابین هود دارد، منجر شد. اگر واقعا زندگی او پایه و اساس شکل گیری داستان رابین هود باشد، تغییر نام خودش کار عاقلانه ای بوده چرا که نام «فالک فیتزوارین» اسمی نبود که بتواند در دل دشمنانش رعب و وحشت ایجاد کند!

کنفسسیوس (Confucius)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

کنفوسیوس می گوید: «اگر نام ها نادرست باشند، سخن با حقیقت «چیزها» مطابقت ندارد. اگر سخن با حقیقت «چیزها» مطابقت نداشته باشد، امور نمی تواند به موفقیت برسد!» این کلام واقعا عمیق است ... و عمیقا مشکل ساز! (اتفاقا «امور» با «دروغ» بیشتر به موفقیت می رسند!) بر اساس تحقیقات، «کودکان دروغگو»، بزرگسالان موفقی خواهند شد و «بزرگسالان بسیار موفق»، دروغ هم می گویند! در مورد کنفسیوس، ایرادات یکی دوتا نیستند!

این سخن (نقل قول) به ما می گوید که حقیقت نیاز است تا سخنی صحیح باشد، اما اگر این سخن از کنفسسیوس نیست، پس کل ماجرا صحیح نیست و حقیقت ندارد!

مطمئنا اگر کنفوسیوس واقعا وجود نداشته است، نقل قول از او دروغ است، به این معنا که این «سخن» و «نقل قول» از ایشان با حقیقت «چیزها» مطابقت ندارد. پس در اشتباه بودن؛ نقل قول درست است، که به نظر می رسد فوق العاده اشتباه است! (کلا شیر تو شیر است! اگر کنفسسیوس واقعا وجود داشت و آدم بزرگی بود که از این حرف ها نمی زد!) و سردرگمی درباره «کنفوسیوس» در اینجا به پایان نمی رسد!

تاریخدانان معتقدند که او در ایالت «Lu» در چین متولد شده است، و بنیانگذار مدرسه «تفکر» و «فلسفه» چین به نام «Ru» می باشد اما در مورد «کنفسسیوس» چندین سند تاریخی موجود است و بسته به این که شما به کدام یک از این اسناد مراجعه کنید، ایشان می تواند یک «آرمانگرای غیرقانونی»، یک «سیاستمدار بلندپایه» و یا یک «ابرقهرمان» قرن پنجم پیش از میلاد باشد!

در واقع، بسیاری از گفته هایی که به کنفوسیوس نسبت می دهند، بحث انگیز است! (مانند جنابِ «خیام» خودمان که در طول تاریخ هر کس، هر چیز که دل تنگش می خواست گفته و منسوب به ایشان کرده است!) به یقین سوالاتی که «سقراط چینی» در ذهن انسان ایجاد می کند، بسیار بیشتر از پاسخ هایی است که می دهد!

ویلیام تل (William Tell)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

ویلیام تِل یکی از قهرمانان مردمی کشور سوئیس است در اوائل قرن چهاردهم میلادی، زمانی که سلسله هپسبورگ (Hapsburg dynasty) اتریش این سرزمین را اداره می کرد، می زیسته است. یک مقام اتریشی دستور می دهد چوبی را در یکی از میدان های اصلی شهر «آلتدورف» (Altdorf) نصب کنند و کلاهی را بر آن بالای آن چوب بگذارند و شهروندان سوئیسی را موظف می کند که هنگام عبور از مقابل آن، به احترام کلاه از سر بردارند!

یک روز «تل» به همراه پسرش از مقابل آن چوب و آن کلاه گذشت و حاضر به احترام گذاشتن به آن نشد، در پاسخ، اتریشی ها او را مجبور کردند که از فاصله ۱۲۰ قدمی سیبی را که بر بالای سر پسرش نهاده شده بود با تیروکمان بزند. او با مهارت سیب را هدف قرار داد و پس از آن شورش کوچکی را علیه حاکمان اتریشی به راه انداخت و رهبری کرد؛ البته این کارها را احتمالا بعد از این که ابتدا یک شلوار نو برای پسرش خرید، انجام داد!

این اسطوره، اساسا نسخه سوئیسی رابین هود است، و احتمالا مانند قهرمان جنگل شروود، هرگز وجود خارجی نداشته است. داستان «سیب» شباهت بسیار به یک قصه بومی متعلق به قوم وایکینگ ها دارد که به احتمال زیاد در طول تاریخ وارد ادبیات سوئیس شده است و وطن پرستان سوئیسی آن را به عنوان اسطوره ای برای اتحاد و مقابله با اشغالگران اتریشی به خدمت خویش در آورده اند!

سون تسو (Sun Tzu)

افراد مشهور تاریخ که شاید هرگز وجود نداشته اند! (۱)

کتاب «هنر جنگ» قرن های متمادی به عنوان راهنمایی برجسته در مورد چگونگی رهبری و پیروزی در جنگ مورد احترام بوده است؛ پس چه کسی بهتر از «تسو»؛ یکی از رهبران نظامی چین باستان و جنگاوری که می دانست چطور بجنگد و چطور پیروز شود؟!

او همچنین می دانست که چگونه نظم و انظباط و روحیه جنگجویی را در سپاهیان خود زنده نگهدارد، چرا که داستان گردن زدن دو تن از مردان دربار که نزد پادشاه هم محبوبیت بسیار داشتند، فقط برای این که به دیگر درباریان نشان دهد هیچ کس از نظم و مجازات در امان نخواهد بود، را بسیار روایت کرده اند.

اما در حال حاضر، بسیاری گمان می برند که آیا اصلا «سون تسو»یی وجود داشته است؟! در حال حاضر تاریخ شناسان هیچ اطلاع دقیقی از چگونگی پیدایش کتاب «هنر جنگ» ندارند، جز این که از مقطعی در تاریخ، به صورت اتفاقی و معمولا بر تکه های به هم دوخته شده از نی خیزران، سر بر آورده و در دسترس نظامیان و تاریخ نویسانی که به آن نیاز داشتند قرار گرفته است!

هیچ سندی در دست نیست که «سون تسو» در آن، ادعای نوشتن این کتاب را کرده باشد و حتی داستان گردن زدن آن درباریان بیچاره هم فاقد سند تاریخی و به احتمال زیاد، افسانه پردازی است.

کاملا منطقی به نظر می رسد که «سون تسو» تنها یک نام ادبی باشد و نه یک شخصیت حقیقی؛ و محتویات کتاب «هنر جنگ»، عصاره درس ها، تجربیات، تئوری ها و استراتژی های نظامی نسل اندر نسل فرماندهان نظامی چین باستان باشد که در آن کتاب گرد هم آمده است.

مشخصا این که چگونه هنوز هزاران سال پس از پیدایش آن، در سرتاسر جهان مطالعه می شود و از آن آموزش می بینند، بیانگر این است که این کتاب یک «مشاور جامع جنگاوری» است، و خیلی بعید است که تنها از سلول های خاکستری یک نابغه بی رحم نظامی نشأت گرفته باشد!

* اِرل (Earl): یکی از عناوین نجیب زادگان انگلیس است که مقامی بالاتر از یک «ویسکونت» (Viscount) و پایین تر از یک مارکوئس (Marquess) دارد.

ادامه دارد...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    رابین هود مو لا درزش نمیرفت ، اگه وجود می داشت ، خوب می بود

    پاسخ ها

    • رخساره

      واقعا من دلخور میشم رابین هود نباشه

    • آرش

      نمیشه به این متنها استناد کرد اینها رو نظریه پردازانی منتشر میکنن که دنبال شهرت طلبی هستن و سایتها و مجله های خارجی هم برای بالا بردن امار بازدید و به دنبالش گرفتن تبلیغات ببشتر اینها رو نمایش میدن چند وقت پیش تو بی بی سی برنامه ای دیدم که چند نفر محقق تاریخ و فلسفه و دین شناس وجود حضرت ابراهیم و موسی رو کلا مردود میکردن و حتی وجود حضرت عیسی و حضرت محمد(ص) رو هم با دلایلی خیالی جلوه میدادن
      تو همین متن با استناد به سخن کنفسیوس میخواد وجود کنفسیوس رو نفی کنه و میگه خیلی از دروغگوها موفق میشن اما نمیدونه این جمله کنفسیوس در مورد مباحث فلسفه هست و ربطی به زندگی اجتماعی بشر نداره درسته در زندگی روزانه بشر با دروغ میشه به موفقیت رسید اما در بحث فلسفه منطق نمیشه با دروغ و زورگویی اصلی رو ثابت کرد

  • بدون نام

    خیلی جالب بود، منتظر ادامه ش هستیم.

  • مصطفی

    خیلی از اعراب 1400 سال پیش

    پاسخ ها

    • بدون نام

      نظرتون توهین آمیز بود...منظورتون کاملا واضح هست..بی سوادی شما در بعضی امور نشان دهنده ی نبودن اونها نیست

    • علی

      دقیقا درسته. حداقل نه به این صورت که اینا تجسم میکنن

    • بدون نام

      خیلی بیسوادی معلومه هیچ کتاب تاریخی نمیخونی اقا مصطفی

    • 666

      احسنت ... البته اکثرشون وجود داشتن ولی نه با این ویژگی هایی که ازشون نقل میشه

    • علی

      شایدم هم افتخارات کوروش؟

    • بدون نام

      مصطفی تاریخ رو فدای عقده های شخصی خودت نکن یکم سوادت رو بالا ببر کتاب بخون اگر قبول داری کتابهای نویسنده های غربی رو بخون ببین در مورد تاریخ اسلام چی نوشته

    • بدون نام

      یکی مثل مصطفی میاد یک نظری مینویسه که کل مطلب مجله رو به لجن میکشه بیسواد

    • بدون نام

      اتفاقا اون اعراب خوشحال میشن آدمای بی ارزشی مثل تو بهشون اهمیت نده

    • بدون نام

      بی سواد

    • MMRK

      میگن رژیم صهیونیستی یه گروه دارن و اموزش فارسی میبینن بعد میان تو کشور های فارسی زبان و رو عقاید مردم کار میکنن و هدفشون زدن دین مبین و روشنگر اسلام هست که اسماشون هم حسن . حسین .مصطفی.و اینگونه اسامی است. اقا مصطفی فهمیدی که چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      تو غلط میکنی به دین اسلام توهین میکنی یهودی پست فطرت اسرائیلی

    • الناز

      عالی بودولی متاسفانه اعراب ۱۴۰۰سال پیش وجودداشتندواثبات این موضوع ازوضعیت اسفناک امروزما کاملامشهوده

    • روبی

      من نمیدونم
      بعضیا تاریخ ۱۴۰۰ سال پیشو قبول ندارن
      اونوقت تاریخ ۱۰۰۰ سال قبلو مو ب مو حفظن .این کوروش کیه؟چرا هیچ نامی در شاهنامه و اثار سعدی نداره؟چ کار مهمی کرده؟کشور گشایی و خونریزی ؟اگه این افتخاره باید تاریخ اعرابو با طلا نوشت.
      هی میگن منشور حقوق بشر !همون ترجمه اشتباه ؟؟؟؟؟!همون ک توش گفته پیروزی ام مدیون بت ها ی بابلم؟ یا افتخار میکنم ک اسرا بر پایم بوسه زدن.
      این پروژه ی مقدس سازی کوروش کار اسرائیله.میخواد بگه هر کی ب یهود کمک کنه بزرگه.
      مگه پادشاه کم تو تاریخ هست؟این یکی یهو بزرگ شد

    • کوروش اوستوراخچی

      کوروش هم افسانه است

    • lida

      کوروش شخص بزرگی بوده و همون جریان نرم اسرائیلی که از نظر شما کوروش رو بزرگ کرده توی ایرانم هست که کوروش رو شخصی بی ثبات و خون خوار نشون بده در صورتی که کوروش کسی بوده که شهر بابل رو بدون ریختن قطره ای خون فتح کرده

    • بدون نام

      کاش به جای تعصب یه کم علم ودانش داشتید تا با شنیدن درستی و حقیقت خونتون به جوش نیاد جالبه همتون هم ادعای کتاب میکنید هیچ کدومتون هم تو کل عمرتون یه کتاب تاریخی هم نخوندین و نخواهید خوند چون ظرفیت حقیقت رو ندارید

    • مخاطب قدیمی

      ترکیب مخاطبان این سایت خیلی وقته عوض شده .قبلا مردم معمولی در این سایت کامنت می گذاشتند از بعد از روی کار اومدن ترامپ و بخصوص از حوادث دی ماه گذشته کاملا مخاطبان سایت و کامنتهاشون تغییر کرده .پیاده نظام ترامپ در حال کارند :)

  • 1234

    مصطفی کاملا موافقم

    پاسخ ها

    • بدون نام

      تو هم مثل مصطفی یا بی سوادی و مطالعه نداری یا خیلی عقده ای و مغرض هستی جناب1234!!!!!!

    • بدون نام

      اقای 1234 معلومه سطح سوادت چقدره همه شرق شناسان رو منکر شدی!!!

    • MMRK

      فک کنم خودت همون مصطفی هستی یا از همدست هاش. اگه یکی دیگه هستی برو نظرمو در بارش بخون واسه تو هم صدق میکنه.

  • بدون نام

    کوروش صغیر هم باید به این لیست اضافه بشه.چون طبق تحقیقات متقن کوروش افسانه ای بیش نیست

    پاسخ ها

    • علی

      تو هم از نوادگان اعراب ۱۴۰۰ پیشی که وجود نداشتن یا دایی صدامتون

    • بدون نام

      کوروش بزرگ وجود داشته و تمام آثار اون دوره هم وجود داره از نمونه کتیبه حقوق بشرش و همه ی آثار دوره های هخامنشی توی اکثر کتاب های الهی ادیان مختلف از وی به نیکی یاد شده مورخان تاریخی همچو گزنفون و هرودوت که یونانی هم بودن شرح زندگی او را هم نوشتن شما طی کدام تحقیات کدوم باستان شناس و مورخ معتبر چنین نقلی از پایه دروغی را کردی با عقاید پوچت نشان دادی از کدوم طایفه ای آری کوروش بزرگ وجود دارد و زنده است او زنده است که خاری شده در چشم امثال تو که بویی از فرهنگ و تمدن نبردیدمرده آنست که نامش به نکویی نبرند به بزرگان و نیاکان ما توهین نکنین وگرنه میتوانیم ما صد برابر شما این کار انجام دهیم ولی احترام نگه میداریم و سکوت میکنیم پس کاری نکنین ما هم وارد عمل شویم

    • علی

      ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟؟؟ ﺳﻌﺪﯼ، ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻌﺮﺍ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﻧﺒﺮﺩﻥ؟؟؟ ﻣﮕﺮ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟؟؟ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺣﮑﻮمت‌های قبل‌تر ﺍﺯ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﺑﻌﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ، ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ ﮐﺴﯿﻪ؟؟

    • بدون نام

      آمن که افتخار میکردم اگر جزو نوادگان همون ۱۴۰۰ سال پیشها بودم ولی حیف که نیستم من به وجود همون ۱۴۰۰ سال پیشها عشق میورزم تا کور شود هرکس که انکارشون میکند

    • بدون نام

      اخه چی رو می خواهید ثابت کنید حقیقت ثابت کردن نداره

    • MMRK

      کوروش وجود داشت و اسمش هم تو کتاب دانیال نبی اومده

    • بدون نام

      ۱۴:۲۷
      طبق نظریه محققین شخصیت کیخسرو در شاهنامه همان کوروش هست و تغییر نام های اساطیر آن زمان به دلیل این است که فردوسی داستان های شاهنامه را از مردمی جمع آوری میکرد که نیاکانشان این قصه ها را سینه به سینه نقل میکردند پس در نتیجه احتمال تحریف و بزرگ نمایی هم وجود دارد و اکثر این روایات مربوط به دوره مادها و پیش از آن بوده است
      اسکندر مقدونی در غرب به عنوان الکساندر شناخته میشود ولی در شاهنامه به اسم اسکندر یا سکندر و فرزند دارا که ایرانی میباشد و در روم توسط مادر خود و فیلسوفان آن زمان بزرگ شده است آیا به همه چی باید شک کرد خیر. همان طور که نام رستم و افراسیاب یا طهمورث که گفته میشود حضرت داود هم هست در کتیبه های باستانی دیده نمیشود

    • بدون نام

      جناب علی که نشستی فقط بهم دروغ میبافی کاملا مشخصه که هیچ سر رشته ای از ادبیات نداری فقط حرفهای عده خاصی سر زبون آوردی
      بسیاری از محققین بر این باورند که سلسله کیانیان در شاهنامه هخامنشیان هستند
      شاهان کیانی در شاهنامه که شباهت زیادی از نظرمحقیقین به هخامنشیان از نظر تاریخی و داستانی به هم دارن
      کورش بزرگ -------که همان کیخسرو است
      قورس که همان لهراسب است قمبوزس -----کمبوجیه و گئومات
      دارای دوم --------داریوش بزرگ
      خسرو یکم -----خشایار شا
      خسرو دوم -------خشایار شای دوم
      دارا آخرین ملوک ---------ایران داریوش سوم
      دکتر جلال خالقی مطلق (از برترین شاهنامه پژوهان جهان):
      تشکیلات فرامانروایی در شاهنامه همان تشکیلات هخامنشی است…. کیخسرو درواقع همان کوروش و چهره افسانه‌ای کوروش بزرگ است… (ن.ک: هخامنشیان در شاهنامه)
      از کتاب آثارالباقیه نوشته ابوریحان بیرونی:
      کورش که کیخسرو است (بیرونی، ١٣٨۶: ص ۱۵۲).

    • بدون نام

      تحقیقات؟!!!!

      کدوم تحقیقات منورتونه؟!لطفا رفرنس بدید به جای اینکه حرفای دروغ و رو هوا رو قبول کنید و الکی یبگید بر اساس تحقیقات!


      اسم و ویژگیهای کوروش تو خیلی از کتابهای تاریخی معتبر اومده همونطور که اسم و ویژگیهای شخصیتهای اسلام اومده

    • بدون نام

      عرب بودن شرافت داره به کوروش همجنسباز
      بمیرم هم حاضر نیستم تصور کنم از نسل کوروش همجنسبازم

    • بدون نام

      کورش یک یهودی بود که مردم نینوا را قتل عام کرد و با خاله خود همبستر شد ودر جوانی چون چوپان بود راهزنی میکرد و زنانی را که در جنگ ها اسیر میشد به سربازان خود میبخشید و تمدن ماد و لیدی و ایلامی را
      نابود کرد و او همان کسی بود که به گفتن گزنفون در روز عید خانه های مردم نینوا را سوزاند

    • lida

      22:29
      00:49
      کوروش یهودی نبود و زرتشتی بود بعدشم مگه تو اون زمان بودی که میگی همجنسباز بوده یا با خالش خوابیده
      ای مثلا بزرگواران ما هم می تونیم بزرگان شما رو به چالش بکشیم ولی احترام میزاریم
      و یه نکته هم اینکه در کتابهایی که مربوط به زمان هخامنشیان و کتیبه ها و نگاره های اون ها بوده اومده که کوروش تنها یک همسر به نام کاساندا که کاساندان هم خونده میشده داشته که خیلی هم بهش علاقه داشته و با اینکه در اون زمان عزاداری مرسوم نبوده برای مرگ همسرش سه روز عزای عمومی اعلام کرده
      شما با این افکارتون حتی عشق رو هم به لجن می کشین
      کوروش بابل رو بدون ریختن قطره ای خون فتح کرد در صورتی که بعد از حمله ی اعراب ایران به جوی خون تبدیل شد و زنان و دختران ایرانی صیغه و معشوقه ی مردان عرب شدن
      و طبق شواهد تاریخی و منشور حقوق بشر کوروش سربازان پارسی اجازه ی دخل و تصرف به اموال و تجاوز رو نداشتن چون معتقد بودند که هرکسی ارزش و احترامی داره و یک زندگی هم یک زندگیه
      و زندگی ارزشمنده

    • بدون نام

      توی منشور کوروش نوشته شده که خدایان باعث پیروزی کوروش شدند پس کوروش یکتاپرست نبوده

    • بدون نام

      ۰۰:۴۲
      کوروش یهودی نبودولی آن زمان به همه عقاید سلیقه ها احترام میذاشت به نظر مورخین به احتمال زیاد زرتشتی بوده چون سالهای بسیار پیش از به دنیا آمدن کوروش حضرت زرتشت ظهور کرده بود واکثریت جامعه زرتشتی بودن در هیچ منبع معتبر نیومده که کوروش با خاله اش ازدواج کرده این دروغها و گزافه هایی که امثال تو برای به کرسی نشاندن حرفهای پوچشون در آوردن
      کوروش اصلا نینوا را فتح نکرد چه برسد که کسی را کشته باشد
      هر کس آشنایی با تاریخ ایران باستان داشته باشد می‌داند که هووخشتره نینوا را فتح کرد. این بخش در کوروشنامه گزنفون همان بخش مربوط به فتح شهر بابل است. در متن اصلی یونانی بابل آمده است و در همه ترجمه‌ها از لفظ «بابل» در این بخش بهره بردند. اما در ترجمه رضا مشایخی (که ترجمه پر از اشکالی است)، لفظ «نینوا» استفاده شده است. درباره فتح بابل منابع مهم تری مانند منشور کوروش و رویداد نامه نبونید-کوروش در دست داریم.
      نویسنده این مطلب تخریب گرایانه که آقای غیاث آبادی باشد، می‌دانسته است که اگر از بابل استفاده کند، با توجه به منابع معتبری مانند استوانه کوروش و رویدادنامه نبونئید همه متوجه می‌شوند که ادعای او نادرست بنابراین نینوا را به کار برده است. البته باز هم نوشته‌های گزنفون تحریف شده است.
      با توجه به اشتراک منابع از جمله منابع یهودی، استوانه کوروش، رویدادنامه نبونئید، آشکار است که کوروش رفتار جوانمردانه ای با مردمان داشته است.
      تحریف تا چه حد؟! تمدن لیدی سر جای خود باقی ماند
      به نظر می آید که این گفتار از روی تاریخ هرودوت برداشت شده باشد، چراکه تنها کسی که به نا آرامی های لیدی اشاره کرده است هرودوت است ، مورخان هم عصر او مانند کتزیاس و گزنفون هیچ اشاره ای به نا آرامی های لیدی نکرده اند. در نوشتار های مورخان رومی مانند ژوستین نیز اشاره مختصری به شورش های لیدی شده است اما از آنجایی که این مورخان رومی بودند و نزدیک به ۳۰۰ سال با واقعه فاصله داشتند مشخص است که نوشتارشان از تاریخ هرودوت سرچشمه میگیرد. پس به نوشتار اصلی و نزدیک یعنی تاریخ هرودوت نگاهی می اندازیم.
      قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم نباید فراموش کنیم که کرزوس پادشاه لودیه با متحدینش یعنی بابل و مصر قصد حمله به کوروش را داشت. اتحاد دشمنان کوروش با یکدیگر هم در تاریخ هرودوت و هم در کوروش نامه گزنفون بیان شده است (نک: هرودوت، کتاب ۱، بند ۷۷ و ۱۵۳؛ گزنفون، دفتر ۲، بخش ۱، بند ۵). حتی اشاراتی به فرستادن نیرو برای کمک به کرزوس شده است؛ در واقع به نظر می‌رسد کوروش با نیروهای کشورهای متحد جنگید. همواره برای پذیرفتن یک روایت اشتراک میان منابع مهم است که در اینجا اشتراک می‌بینیم.
      به عبارتی کشورگشایی‌های کوروش حالت پدافندی داشته است.
      تمدن ایلام پس از حمله آشوریان و پیش از هخامنشیان در معرض نابودی قرار گرفت اما در دروان هخامنشی دستاوردهای تمدن ایلام احیا شد.
      برای ادعاهای قتل عام مردم هم منبعی گفته نشده است.
      کوروش از شاهزادگان بود
      اسناد و منابع زیادی در دست است که اثبات می‌کند کوروش بزرگ از شاهزادگان بوده است (از جمله استوانه کوروش و کتیبه بیستون) نوشته مورخان یونانی همانند گزنفون و هرودوت هم با آنها هماهنگی دارد. با توجه به این هماهنگی و اشتراک فکر نمی‌کنم نیاز باشد به گفته‌های افسانه آلود کتزیاس توجه نشان دهیم!
      اساسا گفته‌های کتزیاس خیلی محدود به دست ما رسیده است، صرفا خلاصه ای از نوشته‌های کتزیاس به همراه اشارات دیگر مورخان به نوشته‌های وی موجود است. یعنی حتی یک کتاب از خود کتزیاس باقی نمانده است! نوشته‌های او هم اکثرا غیر معقول و البته در تضاد با دیگر منابع است
      چندین بار گفته ایم که در صورتی که میان نوشته مورخان یونانی اشتراک پیش آید، قابل قبول است. نه باید همه آنها را دور ریخت نه آنکه همه را بدون کم و کاست قبول کرد
      تمدن ماد به هیچ وجه نابود نشد و اتحاد مادها و پارس ها همواره باقی ماند
      اساسا در اینجا منبع دست اول دیده نمی‌شود و مشخص نیست بر اساس چه چیزی چنین ادعایی مطرح شده است (برای مثال غارت و بردگی مردم ماد، آمیتیس و…) ما با ادعاهایی بدون سند و مدرک مواجه هستیم که قابل اعتنا نیستند.
      آثار و منابع زیادی داریم که آشکار می‌سازد مادها و پارس‌ها متحد یکدیگر بودند.
      بر اساس رویدادنامه نبونئید ذکر می‌شود که پس از حمله پادشاه ماد به کوروش، سپاهیان ماد بر پادشاه خود شوریدند و شاه را تحویل کوروش دادند (رویدادنامه نبونئید، ستون ۲، بندهای ۱ و ۲).
      بر اساس کتیبه بیستون این مادها بودند که داریوش بزرگ را یاری رساندند، به طوری که وقتی فرورتیش در ماد به دروغ خود را پسر هووخشتره (پادشاه پیشین ماد) معرفی می‌کند، داریوش فقط با سپاهی کوچک از مادها و پارس‌ها او را سرکوب می‌کند. همچنین هنگامی که فرد دیگری به دروغ خود را پسر هووخشتره معرفی کرد توسط سپاه پارسی و مادی این بار به سرداری یک مادی سرکوب شد (کتیبه بیستون، ستون ۲، بند ۱۴).
      در نوشته‌های گزنفون اتحاد ماد و پارس به صورت روشن معلوم می‌شود؛ این موضوع در کتاب ۱، بخش ۵ کوروش نامه کاملا هویدا است. از منابع یهودی هم نباید غافل شد. در کتاب دانیال از رویایی می‌گوید که در آن یک قوچ صاحب دو شاخ، سلطنت مادها و پارس‌ها عنوان می‌شود و بزی که آن را شکست می‌دهد پادشاه یونان (کتاب دانیال، باب ۸، آیات ۲۰ و ۲۱) در کتاب استر هم از هفت رئیس پارسی و مادی سخن به میان می‌آید که در مملکت به درجه اول می‌نشستند (باب ۱، آیات ۱۴ و ۱۵). در تخت جمشید به کرات حضور مادها و پارس‌ها را در کنار هم می‌بینیم. از جمله تصویر زیبای زیر که بزرگان مادی و پارسی در حال گفتگو و مهرورزی به یکدیگر می‌باشند.
      چطور تمدن مادها نابود شده است و تا آخر دوران هخامنشی تا این حد از آنها یاد می‌شود؟!!
      کوروش اکثر فتوحاتی که داشته بدون خون وخونریزی بوده و کتیبه حقوق بشر داشته چجوری اینهمه تهمت میزنی اونم بدون منبع بگو گزنفون در کدام صفحه همچین سخنی گفته چرا از بدبختی گزافه گویی میکنی

    • بدون نام

      ۰۰:۴۲
      اگه به کشور گشایی و جنایته مسلمین بزرگترین سهم دارن مثل حمله اعراب به ایران و تحمیل کردن عقایدشان با وجود یکتاپرست بودن ایرانیها کلی تو این کشور جنایت کردن و اسنادش هم در تاریخ طبری هست کتاب دو قرن سکوت زرین کوب هم فوق العاده شما بهتره پاسخگوی جنایات تاریخی خودتون باشین تو هیچ منبع معتبری از جنایات کوروش نیومده و حتی در بسیاری از ادیان از وی به نیکی یاد شده و کتیبه حقوق بشرش سندمحکمی هس

    • بدون نام

      کورروش وجود داشته ولی اینقدر تحریفش کردند تا تبدیلش کردند به گاندی و ماندلا! در حالیکه یک پادشاه کشور گشا بوده فقط!

    • بدون نام

      کتزیاس مورخ و پزشک رسمی دربار اردشیر دوم هخامنشی آورده است که کورش پس از غلبه بر ماد اسپیتاماس را کشت و زن او را که آمیتیس نام داشت، تصرف کرد. آمیتیس دختر آستیاگ و خواهر ماندانا و خاله کورش بود.

      برای آگاهی بیشتر بنگرید به: تاریخ کتزیاس (خلاصه فوتیوس)، ترجمه کامیاب خلیلی، تهران، ۱۳۸۰، ص ۱۹

    • بدون نام

      كورش صغير پسر داريوش دوم هست

  • احمد

    عالی .از این گونه مطالب داشته باشید جالب بود

  • بدون نام

    رستم هم جزو کسانی هست که وجود نداشته

    پاسخ ها

    • mahdi

      رستم خیلی هم واقعیه

    • بدون نام

      مهدی داری شوخی میکنی دیگه؟
      همه میدونن شخصیتعای شاهنامه مثل رستم،زال ،آرش اسطوره ای و افسانه ای هستن اونوقت تو فکر میکنی واقعین؟!نکنه ضحاحک مار به دوش، و دیو سفید و سیمرغ رو هم فکر میکنی واقعین؟؟؟؟؟

  • mosen naseri

    کاش کورش خبیث هم مینوشتین .
    و اینقدر خیلی از این بی سوادا سنگشو ب سینه نزنن

    پاسخ ها

    • بی نام

      محسن نصیری حق نداری به کورش بزرگ توهین کنی

    • بدون نام

      پاشو بروعربستان و یا از هر خرابه ای که اصلیت اونجاست اگه کوروش بزرگ بده تو چرا انقد حرص میخوری شده خار چشت کوروش اگه بده چرا کتیبه حقوق بشرش در دنیا انقد صدا کرده و اکثر ادیان الهی از وی به نیکی یاد شده آری بسوز ایرانستیزان دشمنان این مرز و بوم از نظر ما بی اهمیتند پس تا دلت میخواد گزافه گویی کن

    • 66

      بمیر وطن فروش

    • بدون نام

      من خودم اصل شیرازیم و اطمینان دارم کوروش افسانه است

    • آرش

      چه ربطی به شیرازی بودن داره مگه هرکی شیرازی هست باستان شناس و مورخ هست منم شیرازبم مطمئنم کورش وجود داشته

    • lida

      اگه کوروش خبیثه تو چی هستی؟
      اصلا در حدی هستی که به کوروش بزرگ توهین کنی؟
      ما هم می تونیم به بزرگان دین شما توهین کنیم ولی احترام نگه می داریم

    • بدون نام

      وطن فروش اونیه که کلنگ دستش می گیره و دنبال ترامپ راه می افته تا بزنه به جون مملکتش .نه اونی که به پادشاهان باستانی علاقه نداره .وطن فروشهای واقعی کاش بمیرند .قبل اینکه مملکت رو مثل سوریه کنند

  • علی

    افسانه کوروش

    پاسخ ها

    • بدون نام

      من ادم خیلی مذهبی هستم وبه تاریخ هم خیلی علاقه دارم وباید بگم که کورش کاملان ثابت شده است وبا ازمابش های کربن هم به ثبت رسیده این دانسته ها محصول دویست سال اخیراست و نویسند گان وشاعران قدیم هم چنین اطلاعاتی نداشته اند وبه شنیده ها اکتفا کرده اند امید وارم جواب کامل با شه

    • بدون نام

      افسانه فرهنگ اسلامی

  • Mobina

    متاسفم برای کسانی که برای تاریخ کشور خودشون ارزش قائل نیستن و کوروش موجود افسانه ای خطاب می کنن . من آدم زیاد مذهبی نیستم تیپم عین خیلی از دخترای امروزیه ولی دینم و قبول دارم و برای فرستاده های خداوند ادب و احترام خاصی قائلم . من خودم و عقل کل نمی دونم ولی بهتره دو نفری که به امامان معصوم و پادشاه بزرگ ایران توهین کردند کمی مطالعه کنند . التماس تفکر .

    پاسخ ها

    • بدون نام

      به مذهب ربطی نداره.هرکی عقل داشته باشه میفهمه کوروش خیالی بوده.

    • lida

      الان مثلا تو عقل داری؟

  • بدون نام

    حالا اعراب بودن یا نبودن چی تو جیب شما میره..میخوای باورداشته باش میخوای نداشته باش هرکی دوست داره هر اعتقادی داشته باشه نه اعراب میان تو قبر شما بخوابن نه ما میاییم تو قبرشما هرکی تو قبرخودش والا

  • mosen naseri

    من نمیدونم ک چرا باید تاریخ کشورتو باید از یهودیان بگیری تا حالا نشنیدم اسم همین اقا کورش تو کتابی یا جایی باشه معلومه ک وجود خارجی نداشته جز افسانه .
    درضمن ب یه تخته سنگ شکسته میگین منشور ولی کتاب خدا قران ول کردین .خودتون اصلاح کنین بابا کورش کیه حالا نادر شاه و ... اینا هستن و تو کتاب تاریخ وجود دارن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دهنتو آب بکش اسم کتاب خدا رو نیار. افراطی متعصب

  • بدون نام

    دوستان کوروش وجود داشته ولی متنهایی که بهش نسبت میدن همه دروغه فقط یک منشور سنگی ازش مونده که متنش همه تعریف و تمجید از خود کوروش و شرح فتوحاتشه.انسانی بوده که کشورگشایی میکرده وبرای کشورگشایی بسیاری از مردم تمدن های دیگر زمان خودشو کشته و شهرها رو خراب کرده.زمان کوروش قلم و کاغذ نبوده روی تخته سنگ با میخ میتراشیدند.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دفتر خاطرات کوروش توی تخت جمشید کشف شده همشو با خط خودش نوشته تازه دفتر نکات اخلاقی کوروش هم همین دوسال پیش پیداشده سالم سالم روی جلدشم عکس خودش و خانمش بوده برای همین منفی دادم خخخخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      کوروش یه کار خیلی بد کرده اون هم نجات دادن یهودیها بوده.البته خبر نداشته اینها بعدا چه جنایتهایی می کنند و نوادگان خودش رو هم زیر فشار خواهند گذاشت و چه بسا مملکتش رو نابود می کنند...

  • بدون نام

    افرادی مثل رابین هود واقعا در تاریخ وجود داشتند . در ایران پس از حمله اعراب هم یعقوب لیث صفاری در منطقه سیستان اوائل با همین روش برای خودش نیرو جذب می کرد. از سرمایه داران راهزنی و دزدی میکرد و به بدبخت بیچاره ها میداد و همون ها را به عنوان نیرو وفادار به خودش جذب میکرد که در نهایت تونست بخش های زیادی را با استفاده از همون ادم ها از اعراب پس بگیره و یه حکومت منطقه ای(صفاریان) راه بندازه.

  • بدون نام

    کوروش هم افسانه جالبیه
    مثل جومونگ

    پاسخ ها

    • بدون نام

      باشه تو راست میگی عقده ای

  • بدون نام

    کلا ملت ایران از دو دستگی وکل کل وکری خونی لذت میبرن
    تو هر زمینه ای فرق نمیکنه
    فقط کاش جای تعصب کور یه کم منطق واندازه نخود سواد واندازه فندق مغز داشتند
    چون کسی که علم واگاهی داشته باشه ....

    پاسخ ها

    • آرش

      آفرین عالی گفتی

  • عسل

    متاسفم برای تک تکتون
    تمام دنیا دارن از کوروش میگن
    بعدشما یعنی مردم کشورش بگید کوروش افسانست!
    واقعا که

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اینقدر تو دنیا آدم حسابی و ایضا نخاله وجود داره که کسی برای یک شخصیت در دو هزار و پونصد سال پیش تره هم خورد نمی کنه .ایرانیها دچار توهمات زیادی هستند که پهلوی های احمق تو مغزشون کاشتند!

  • بدون نام

    تاریخ کشور خودمون ایران این همه اسطوره داره. حالا عین دلقکا رابین هودو برداشتید معرفی میکنید.

  • سزار

    کوروش رو هم به لیستتون اضافه کنید که یهودیا بوجودش آوردند.
    بزرگترین دروغ تاریخ = کوروش

    پاسخ ها

    • ........

      متاسفم برای خودم که بین ادمايي دارم عمرموتلف میکنم که يااعتقادات دینی بقیه روسوژه جکشون میکنن ياعقبه ملی خودشونوزيرسوال ميبرن ودم ازسوادياملي گرایی میزنن...آدم چی بگه درباره یه مشت احمق که یه متن مسخره به جون هم انداختتشون

    • بدون نام

      شستشوی مغزی شدید شماها

    • بدون نام

      بهتره بگی
      بزرگترین جک تاریخ=کوروش

  • بدون نام

    انگار همه جهان بیکارن فقط میشینن فک میکنن برای ما چه توطئه‌ای درست کنن که گولمون بزنن
    اینا دو دسته ان ی عده بخاطر اسلام میکوبن کورشو ی عده ام پان ترکن
    به دسته اول کاری ندارم چون دلیلش معلومه اما به دسته دوم بگم شما بازیچه ی سری سیاستا شدید...
    با خیلیاتون صحبت کردم ته تفکرتون خواسته هاییه که همه ایران دارن فارس و ترک و کردم نداره اگه شاکی هستید مام هستیم..
    به فرهنگتون به زبونتون توجه نمیشه؟ مگه به زبون فارسی میشه؟
    به وضع اقتصادی رسیدگی نمیشه؟به کجا رسیدگی میشه؟
    همه باهم داریم میسوزیم...راه نجاتمونم باهمه، مطمئن باشید راه پان تورکیسم ادامه راه همیناست..
    من دو سال از بهترین روزای زندگیم تبریز بودم،مردم محشرین
    کلی با پان ترکام شب و روز صحبت داشتیم اما بدونید که ته تفکرشون میشد عین من عین همه ما...

  • mosen naseri

    چند مدت دیگه میگن کوورش یکی از انبیا الوالعظمه یبار کیخسرو یبار دانیال نبی فکر کنم وحی هم روش نازل میشد .نمیدونم چرا قبل از شاه کسی از کورش دم نمیزد چرا تاریختونو از یهودیا میگیرین .
    این همش فتنه هست این قبری هم ک شما میپرستین قبل میگفتن قبر مادر حضرت سلیمانه .

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ما تاریخمون از یهودیا نگرفتیم تمام تاریخ هخامنشی اکثرا دست مورخین یونانی بوده مثل هرودوت و گزنفون چیه نکنه میخوای بگی اینا هم صهیونیست بودن
      از کتاب آثارالباقیه نوشته ابوریحان بیرونی:
      کورش که کیخسرو است (بیرونی، ١٣٨۶: ص ۱۵۲).
      دکتر جلال خالقی مطلق (از برترین شاهنامه پژوهان جهان):
      تشکیلات فرامانروایی در شاهنامه همان تشکیلات هخامنشی است…. کیخسرو درواقع همان کوروش و چهره افسانه‌ای کوروش بزرگ است… (ن.ک: هخامنشیان در شاهنامه)
      برای امثال تو نظریه چندین محقق و برترین شاهنامه پژوه رو آوردیم آوردیم ذکر نام و منبع کردیم اونوقت با نهایت بی ادبی میگی یهو بگین پیغمبره نفهم داریم میگیم فلان محقق معتبر فلان منبع معتبر امثال شماها فقط بی منطق اند و گزافه گویی میکنن امثال شما ترسو و
      متوهم اند همش فتنه فتنه میکنن و آرامش روحی ندارن فقط تعصب مسخره دارن ما اون آرامگاه رو نمیپرسیم به عنوان بزرگترین انسان تاریخ میدونیمش بعدم مگه مادر سلیمان اون زمان ویزا و سایر این چیزا بوده بلندش کنن از اون همه راه بیارن اونجا فکر میکنین بچه گول میزنین بعدشم مگه چند قرن عمر کردی بدونی زمان قبل از شاه از کوروش تقدیر نمیشده مگه حضرت نوحی
      طبق منابع تاریخی از کوروش قبل شاه هم سخنی بوده
      این روزها برخی در اظهارات تعجب آور مدعی می‌شوند که ایرانیان تا قبل از دوره پهلوی، اصلا کوروش بزرگ نمی‌شناختند! در این بین عده‌ای هم اظهار می‌دارند که بزرگ شناخته شدن کوروش در زمان پهلوی و بر اساس سیاست‌های این حکومت به وجود آمد و تا قبل از آن اصلا کوروش را بزرگ نمی‌داشتند! هرچند بحث در این باره مفصل است و حتی نیاز به بررسی متون کهن ایرانی وجود دارد (ن.ک: کوروش بزرگ در شاهنامه فردوسی) اما درباره پیش از دوره پهلوی بد نیست به زمان قاجار نگاهی بیندازیم و بزرگ شناخته شدن کوروش توسط دانش آموختگان آن دوره را مورد بررسی قرار دهیم.
      در این راستا می‌توان به حسینقلی میرزا سالور عمادالسلطنه، از دیوانسالاران دوره قاجار اشاره کرد که ترجمه او از کتاب آناباسیس گزنفون با نام «بازگشت ده هزار یونانی»، یکی از ماندگارترین ترجمه‌های متون فرنگی به پارسی است. وی در این کتاب علاوه بر ترجمه، توضیحاتی درباره اغراق‌های مورخان یونانی داده است که امروز تقریبا همه پژوهشگران به افسانه‌ای بودن و اغراق آمیز بودن منابع یونانی اشاره می‌کنند.
      اما نکته مهم این است که در نوشته های او احترام ویژه به کوروش بزرگ دیده می‌شود و همواره از این پادشاه بزرگ به نیکی یاد می‌شود. توضیحات عمادالسلطنه سالور، خواننده را قانع می‌کند که دانش آموختگان عصر قاجار به خوبی از جزئیات تاریخ ایران در دوره باستان آگاه بودند. عماد السلطنه از کوروش بزرگ با نام «سیروس کبیر» یاد کرده و صفات نیک او را ستوده است (علی‌بابایی درمنی، ۱۳۹۲).
      وی درباره اغراقات هرودوت می‌نویسد:
      هرودوت که احوال چهار پادشاه ایران را می‌نویسد برای هر یک لابداً یا عیب بزرگی ذکر می‌کند یا شکست‌های آنها را تفصیل می‌دهد فتوحاتشان را ذکر نمی‌کند. از «سیروس کبیر» که به واسطه صفات محسنه و فتوحات نمایانی که کرده بود دیگر نمی‌تواند تکذیبی بنماید باز می‌گوید در آخر سلطنتش از قوم ماساژت شکست فاحش خورد و در میدان جنگ کشته شد و حال آنکه این روایت هرودوت مخالف قول «اگزنوفون» و «کتزیاس» بلکه سایرین است و خودش هم در آخر کتاب اوّل می‌گوید از تمام روایات مختلفی که برای آخر عمر این پادشاه مذکور بوده من این روایت را قبول کردم
      (سالور، ۱۳۸۴: ۲۷۷).
      او در ادامه به ذکر صفات نیک کوروش در کتب عهد عتیق اشاره می‌کند و می‌نویسد:
      در کتب مقدس هم از سیروس و فتوحات او بیشتر از اینها تمجید شده. هرودوت معین است از سیروس به آن رشادت و دارای صفات حسنه که تکذیب و توهین بکند، از سایرین چه خواهد گفت (همان: ۲۷۸).
      آشکار است که این نوشته‌ها برای زمانی قبل از دوره پهلوی است و مشخص است که دانش آموختگان آن زمان آشنایی با ایران باستان از جمله کوروش بزرگ داشته اند.

  • بدون نام

    آدم خنده اش میگیره بس که احمق زیاده و همشون هم ادعا دارن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      لایک

  • بدون نام

    یه تعداد ازکامنتا که دارن به کوروش کبیر توهین میکنن مشخصا مجبورا چون امورات زندگیشون ازاین راه... ولی مردم ایران کوروش که جای خود داره محبتشونو به روحت شاد نیز رسوندند.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      مردم ایران کی هستند دقیقا ؟ اینها که خلیج عربی میگن رو هم شامل میشن ؟ این اصرار روی عاریایی بازی فقط به چند پاره شدن جامعه ایران منتج میشه که البته ترامپ حرومزاه و صهیونیستها و بن سلمان هم ازش استقبال می کنند!

    • lida

      آریایی بی سواد

  • بدون نام

    کاربر سزار
    بزرگترین دروغ تاریخ شمایید ورگرنه ایران بزرگ تشکیل شده ازقوم های زیادی است و ما باهیچ ملتی دردنیا مشکل نداریم... ازاسم روسیت معلومه اجنبی ...

  • بدون نام

    تاریخ به شکلی غم انگیز شروع میشود
    و به شکلی خنده دار به پایان می رسد

  • mosen naseri

    کورش اصلا وجود خارجی نداشته و ایران مدیون اسلام هست و در هر جنگی چ فتح و چه وصع اسلام یا هر چیزه دیگه ای هرج و مرج پیش میاد در زمانهای قدیم کل ایران یکتا پرست نبودن مثل هند الان بود گاو .گوسفند.ستاره.اتش.خورشید و حتی بت و خیلی چیزای مسخره میپرستیدن تا اینکه اسلام وارد ایران شد و خیلی از این عقاید مزرخفو حذف کرد کورش هم اگ وجود داشته باشه اتش پرست بود چیزی ک الان میشنوم اتش پرست بود و نمیتوان این شخصیتهای خیالی را با اهل بیت یا پیامبران مقایسه کرد و دور از عقل هست .

  • افسانه ای به نام کوروش صغیر

    یکی از منابعی که برای وصف سجایای کورش به فراوانی بدان استناد می‌شود، کورش‌نامه (سیروپدی) نوشته گزنفون است. اما در این استنادها معمولاً به بازگویی بخش‌های دلپسند آن اکتفا می‌شود و بقیه متن را نادیده می‌انگارند.

    گزنفون آورده است که کورش برای حمله و تسخیر شهر نینوا، روز عید را انتخاب کرد که مردم سرگرم جشن و شادی هستند. او به سپاهیان خود می‌گوید که خانه‌های مردم قابل احتراق است و ما می‌توانیم با پشتیبانی خدا و با مشعل‌های فراوانی که داریم، آنها را به آتش بکشیم تا ساکنان شهر در میان شعله‌های آتش بسوزند.

    آنان در حالی که بانگ جشن و شادی در شهر پیچیده بود، وارد شهر شدند و هر آنکس را که می‌دیدند به ضرب تیغ از پای در می‌آوردند. گزنفون نقل کرده که: «کورش به سواره نظام و سربازان خود فرمان داد هر کس را که در کوچه‌ها یافتند، بکشند.»

    پس از این پیروزی، اولین اقدام کورش و سپاهیانش این بود که در برابر خدایان به میمنت این پیروزی شکرگزاری کنند و سهمی از غنائم ناشی از غارت شهر را به معابد خدایان اختصاص داد.

    کورش همچنین فرمان داد تا خانه‌های بزرگان شهر را مصادره کنند و به سردارانی که مجاهدت بیشتری کرده بودند، واگذار شوند. او به مردان تحت امر خود اختیار داد تا اسیران جنگی را تحت مالکیت خود نگه دارند.

    کورش به مردم نینوا فرمان داد که از حاکمی که او معین می‌کند، فرمانبرداری کنند و به کشت و کار مشغول شوند تا بتوانند خراج و غنائم لازم را پرداخت کنند.

    برای آگاهی بیشتر از جمله بنگرید به: گزنفون، کورش‌نامه، ترجمه رضا مشایخی، چاپ ششم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، صفحه ۲۱۴ تا ۲۱۶

  • امین

    یه عده از کوروش یه بتی ساختن و فکر میکنن این آدم اصلا خطایی تو زندگیش نداشته.تا کسی هم بهشون اعتراض میکنه جنگ اسلام و ایران باستان راه میندازن.برید یکم مطالعه کنین تا بفهمین که این بابا اونی نیست که بهتون گفتن

  • کریستال

    اینایی که من الان خوندم دوتا گروه بودن که همو کوبیدن
    نه پشتش مطالعه بود نه دلیل قانع کننده ای
    یکی میگفت هست و یکی دیگه می کوبید تو دهنش فقط و فقط توهین
    اون که کوروش رو قبول داشت به این فکر نکرد که شعار کوروش رفتار نیک و کردار نیک بوده
    یا اونیکه دم از اسلام میزد به این فکر نکرد بود که پیامبر اسلا م به حسن خلق معروف بوده
    بیایید یاد بگیریم به همدیگر اول احترام بزاریم
    در قرآن کریم به کوروش لب ذواقرنین داده شده اونیکه دم از اسلام و خدا میزنه باید شنیده باشه
    وهمینطور در کتاب زرتشت به سوشیانت اشاره شده که بیشتر زرتشتیان اونو حضرت مهدی موعود می دونن بس ببینید همه به هم ربط داره

    یه چیزی رو هرگز فراموش نکنید ما تمدن 1500 ساله داشتیم که الان نداریم متاسفانه

  • محمد سلطان

    حضرت نوح وابراهیم وموسی ویوسف را هم اضافه کنید! حقیقت تلخ ولی واقعی است!

  • بدون نام

    اقا اصن تقصیر مصطفی ست اون بحث رو شروع کرد

  • 123

    بابا کوروش کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولمون کنین.
    مردم این همه مشکل دارند یه عده شکم سیر افتادن دنبال یه پادشاه ظالم و فاسد که معلوم نبوده تو وسط بیابون شیراز به کجا حکومت میکرده.
    کوروش اگه واقعی بود اسم واقعیشو می آوردند.نه اینکه همه اسم هارو تو کتابا بهش نسبت بدن.مسخره بازیم حدی داره.کوروش وجود نداشته تمام
    طرفداراشم اکثرا دایم الخمرا و افراد بی تربیتی و بعضی نوجونای دهه 80 هستن که همیشه جامعه ایرانو به گند کشیدن

  • بدون نام

    اقای ۱۲۳ اول اینکه خودت جامعه رو به گند کشیدی با این اعتقادات پستت!
    دوم حق نداری به دهه هشتادیا توهین کنی

  • بدون نام

    ۱۲۳ ول کرده ای کی چیکارت داره؟

  • من از خونمون

    یهودی ها تز صد تا مثل شما بهتره
    کوروش بزرگ واقعی بوده و حقوق بشر رو از منشور کوروش گرفتن
    درتمام دنیا به کوروش بزرگ احترام میذارن غیر ایران چون ایرانیا واقعا بعضیاشون یک چیزیشون هست

  • بدون نام

    کوروش با اسم ذوالقرنین در قرآن آمده و واقعی است.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج