۳۹۶۶۲۹
۳۴ نظر
۵۰۱۸
۳۴ نظر
۵۰۱۸
پ

یک هفته ۷ چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

با بیانات اخیر مقام معظم رهبری کار احمدی نژاد حداقل در سطح اول سیاست تلویحا پایان یافته است.

برترین ها: ایمان عبدلی - بهنام منقولی (سردبیر برترین ها)

فراستیِ برنامه ۷ (رد داده یِ هفته!)

مسعود فراستی در چند هفته گذشته گویی به سیم آخر زده است( و به تبع آن برنامه ۷). از تحلیل هایش درباره ایدئولوژی و مرام مجله «فیلم» بگیرید تا مناظره با سردبیر آن - هوشنگ گلمکانی و بعد تخریب همه جانبه فیلم فروشنده و اصغر فرهادی در برنامه جمعه ۲ مهر و کلی حرف عجیب و غریب.

فراستی را چند سالی هست به عنوان منتقد ثابت و البته جنجالی در برنامه ۷ می بینیم. بی راه نیست اگر بگوییم عامه مردم ایران، نقد فیلم را با فراستی می شناسند و در باورشان حک شده است که منتقد = فراستی. اما به راستی فراستی چقدر منتقد است و سواد دارد و چقدر نمایش راه می اندازد و شو اجرا می کند؟ به نظر نگارنده فراستی منتقدی است باسواد و سینما بلد، از مضمون و روایت گرفته تا درگیریهای فُرمی و از سینمای ایران تا هالیوود و اروپا. ده ها کتابش هم گویای این مساله است.


یک هفته 7 چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

اما مساله این است که فراستی علاوه بر «سینما بلد بودن»، «هنر همیشه بر حق بودن» را هم خوب بلد است. سفسطه می کند، بسیار کلی حرف می زند و وارد جزئیات نمی شود، بحث فنی را به حاشیه و بی راهه می برد، موضوع را شخصی می کند، تهمت می زند، و ادعاهایی مطرح می کند که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. طوری حرف می زند که عامه مردم ایران می پسندند یعنی به جای حرف منطقی و منصفانه، با غرض ورزی و تخریب و کمی ابتذال و توهین خوراک حاشیه را به خورد مخاطب می دهد.

اما این از کجا نشات می گیرد؟ از دست اندر کاران و مدیران شبکه 3 و برنامه 7. آنها از ابتدا در دوره جیرانی شعارشان این بود که میخواهیم «90 سینمایی» بسازیم و چند میلیون مخاطب جذب کنیم. خب طبیعی است که در تحلیل شان اولین عامل موفقیت 90 را به درستی «حاشیه سازی» آن فرض کردند اما 90 یک پدیده عامه پسند دیگر هم دارد: عادل. ولی در قامت یک مجری روشنفکر یا روشنفکرنمای سینمایی حاشیه و جنجال از آن جنس کمتر یافت می شود ولو اینکه سینما و به خصوص نقد فیلم سوژه عامه پسندی نیست، پس دست به دامن فراستی شدند، اتفاقا در سری اول برنامه (دوره جیرانی) خیلی هم خوب جواب داد. سری دوم با اجرای گبرلو به دلایل بسیاری ناکام ماند و وقتی سری سوم به افخمی سپرده شد و پخش زنده شد، کم کم فراستی هم به روزهای اوجش بازگشت.

از قضا این روزها مصادف شد با اکران «فروشنده» و در نظر بگیرید که در هنگام اعطای جایزه کن به این فیلم بهروز افخمی در یادداشتی این جشنواره را حامی فیلم های دگرباشان خواند! و حالا فراستی می نشیند و می گوید: "فروشنده ماقبلِ بد است و کارگردانی فاجعه، فرهادی فکر کرده کیِ؟ ما با سینما طرفیم نه کلاس اخلاق. کارگردان میخواد حرف سیاسی بزنه ولی جرات نداره. فیلم قصه نداره، شخصیت ها حتی تیپ هم نشدن، صحنه های تئاتر مسخره بازیه، دوربین روی دست نیست روی کولِ!"

اگر سینما می روید اما به نقد فیلم علاقه ای ندارید جمعه شب ها 7 را از دست ندهید زیرا فیلمی نقد نمیشود، بیشتر شخصیت های فرهنگی مملکت به شکل جذابی مُثله می شوند.

قاتل ستایش یا ( قربانی غرایزِ هفته)

حکم ۲ بار اعدام برای «امیرحسین» قاتل دختربچه ۶ ساله افغان در ورامین که در فروردین ماه امسال اتفاق افتاد، صادر شد.

«قاتل ستایش» و این پرونده چرا خاص است؟ وی سه جرم سنگین مرتکب شد: تجاوز به عنف، قتل عمد و جنایت بر میت. شاید بالاتر از این ترکیب جرائم در حقوق و علوم قضائی کمتر یافت شود اما کودک بودن مقتول، تابعیت افغان وی و نابود کردن جسد با اسید ( به سبک سریال برکینگ بد) حساسیت ها را بیشتر برانگیخت. از طرفی سن پایین قاتل و برداشتی که می شد از شخصیت وی داشت (پس از دیدن عکس هایش در صفحه اینستاگرام اش و اعترافات تکان دهنده اش) او را بیشتر مورد توجه قرار داد.

پزشکی قانونی سلامت روحی و روانی این پسر نوجوان ۱۶ ساله را تأیید کرد. پلیس دریافت که قاتل نه تنها هر از گاهی مشروب مصرف می‌کرده بلکه در همان سن و سال روابط نامشروعی نیز با جنس مخالف داشته و روز جنایت وقتی در مدرسه در موبایل یکی از دوستانش فیلم مبتذل تماشا کرده است. یادمان نرود که ستایش به خانه آنها رفت و آمد داشته و هم بازی خواهرزاده امیرحسین بوده است.


یک هفته 7 چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

متجاوز آدم عجیب و غریبی نیست، یکی از همین هایی است که روزانه در جامعه می بینیم. تفاوتش آنجاست که او تحت تاثیر رانه های جنسی، ناخودآگاه و ناگهانی تمایل به ارضا جنسی خارج از قراردادهای اجتماعی و عرف رایج می یابد. حال قربانی وی، کودک باشد یا یک دختر از طبقه مرفه و ... بستگی دارد به کلی عوامل پیچیده روانی و شخصیت و تمایلات آن فرد و شرایط اش در آن لحظات.

طبق آمار جامعه ایران دچار بلوغ زودرس است و از طرفی شکی نیست آستانه تحمل جنسی در جامعه بسیار پایین است. و نیز میدانیم که اهمیت غرایز و سلسله نیازها در انسان و همه حیوانات بسیار بالاست و در مواقعی قانون و عرف و اخلاق نمی شناسد ( یک شکل منفی غرایز، تجاوز جنسی است و یک شکل مثبت آن از خود گذشتگی یک مادر برای بقای فرزندش تا پای جان) اما این همه ماجرا نیست. شاید تا به حال برای تان این سوال پیش آمده باشد که چرا در جوامع غربی که امکان برقراری رابطه جنسی بسیار راحت است ( و حداقل می شود به آسانی بدون هیچ نگاه منفی ای آن را خرید) بازهم تجاوز به عنف صورت می گیرد؟ پاسخ این سوال را باید در روانشناسی و جامعه شناسی جستجو کرد. خلاصه اش کنم؛ «مساله بر سر میل به قدرت(نمایی)، ارضا روانی و غریزه است که یعنی من هم میتوانم، من برترم. مساله بر سر تبدیل یک فرد مغلوب به فاتح و غالب است.» و در نظر بگیرید نوجوانان تمایل زیادی به نمایش توانمندی های خود دارند.

با چند مثال سینمایی بحث را به پایان می برم: در سریال «برکینگ بد» با وجود همه تفاوت های آن با سوژه ما یک وجه اشتراک وجود دارد: والتر وایت، در شرایطی که دیگر نیازی به «پول بیشتر» ندارد (علتی که به خاطر آن وارد تجارت مواد مخدر شد اتفاقا برای بقای خانواده اش پس از مرگ خود) کارش را رها نمی کند زیرا نمیتواند «قدرت» را رها کند. این بلا بر سر «پابلو اسکوبار» هم آمد، بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در تاریخ که هوس کرد سیاستمدار هم بشود ( سریال Narcos بیوگرافی دقیقی از زندگی وی ارائه کرده است).

جمله دوست پاشا در فیلم لانتوری را به یاد آورید که در تبیین دلایل خلاف کار شدنش گفت: "وقتی آنها بهترینِ همه چیز را دارند، چرا ما نداشته باشیم". وقتی سلسله نیازهای غریزی با تمایل به نمایش قدرت و مسائل جنسی ترکیب میشود، در هر دوره و جغرافیا و سن و طبقه ای که باشد «فاجعه» می آفریند.

پی نوشت: اینکه با یک متجاوز آن هم 16 ساله و پشیمان باید چه کار کرد، خود حدیث مفصلی است که نوشتاری جداگانه می طلبد.

دنیا فنی زاده یا (عاشق هفته)

خبر ابتلا به سرطان عروسک گردان کلاه قرمزی.

سرطان بدجوری به خاطراتمان افتاده، فرقی هم نمی کند؛ یک صدای خاطره ساز(شجریان) یا یک دست (دنیا فنی زاده). حساب ما با سرطان بماند برای بعد! روزی حساب هایمان تسویه خواهد شد. این ها بماند برای یک جهان سورئال که ما چنگ در صورت سرطان بیاندازیم و انتقام این همه خاطره کشی را بگیریم. خاطراتی که هنر سرچشمه آن است.

بر سر تعاریف رایج از هنر، همگان توافق داریم. مثل نوازنده ای که روی سن می نشیند و با یک سولوی هنرمندانه دلربایی می کند و یا اکت یک بازیگر تئاتر روی صحنه و حتی تلاش بازیگری در مدیوم سینما و در قالب هایی در دسترس تر مثل هنرهایی نظیر قالی بافی. همه ی این ها چون اموراتی ذوق محوراند و از خیال و طبع نازک سرچشمه می گیرند، امری هنری اند و البته همه ی این ها حتی در دورترین تصورات از هنر، به مانند نقش و نگار روی قالی ها فرهنگ سازند، در دیالکتیکی تمام نشدنی تاثیر می گیرند و تاثیر می سازند. امر ذوقی که خیال آمیخته ی آن است و با روح زمانه اش ارتباط می گیرد و خلاقه است. اما آیا تمام شکل هنر لزوما فردی است؟

یک هفته 7 چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

دنیا فنی زاده با یک دست در کنار صدای جبلی و متن طهماسب یک سه نفره ی موفق و ماندنی ساخته اند و هر ضلع از این مثلث که کم شود یا کمرنگ شود، امر خلاقانه و ذوقی که در کلاه قرمزی نمود پیدا کرده دچار نقصان می شود. در واقع حرکت و کنش عروسک محبوب و تمام نشدنی با صدای فانتزی جبلی و متنی که همه فهم و دور از کلیشه است، در هماهنگی قرار گرفته تا کلاه قرمزی در آمده و گل کرده است و سه دهه محبوب مانده است. مفهوم سخن این که همان دستی که به کالبد کلاه قرمزی جان می دهد، شیره ی یک وجود هنرمند، ذوق محور و خیال اندیش است که در سر انگشتان مبارک خانم فنی زاده تجلی پیدا می کند. این گونه است که یک هنر جمعی خاطره می سازد و در پایان این که چقدر این شعر فریدون مشیری به دستان خانم فنی زاده می آید.

از دل و دیده گرامی تر هم آیا هست؟ دست / آری ز دل و دیده گرامی تر: دست/ دست گنجینه مهر و هنر است: خواه بر پرده ساز/ خواه در گردن دوست/ خواه بر چهره نقش/ خواه بر دنده ی چرخ / خواه بر دسته داس/ خواه دریاری نابینایی/ خواه در ساختن فردایی!

پی نوشت: آرزوی تندرستی.

بهاره رهنما یا (فاشیسم هفته)

توئیت نا به هنجار بهاره رهنما در مذمت مردان و مدح سگ ها و ادامه ماجرا در رسانه ها و واکنش های بعدی وی.

قبل تر که رسانه تعریف محدود و ساده تری داشت، برخی رفتارهای غلو آمیز رسانه ها را نوعی «فاشیسم رسانه ای» می نامیدند. عبارتی که در تعریفی ساده تر به رفتارهایی اطلاق می شد که زیر پوشش ماهیت سود محور رسانه ها انجام می گرفت. آن هایی که با ابزار تبلیغ و تهییج، هر چه که می خواستند را کمرنگ جلوه می دادند و می پوشاندند و یا بالعکس چیز دیگری را جعل می کردند و پررنگ و لعاب جلوه می دادند. در حقیقت رسانه ها که وظیفه بازنمایی حقیقت را داشتند، در جهت کارکرد سودجویانه اتفاقا بر خلاف حقیقت حرکت می کردند؛ فاشیسمی سود محور.


یک هفته 7 چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

دهه هایی که گذشت هر سالش انقلابی در تعریف و قدرت رسانه بوده، حالا همه کس و همه چیز رسانه شده و تصرف این همه ها قدرت می آورد. آن که چشم ها را تصرف می کند و به گوش ها می رسد، در صدر می نشیند و قدرت از دری می آید که شهرت آمده است. بهاره رهنما هم در چنین فضایی می داند که قواعد در صدر نشستن چقدر می تواند افسار گسیخته و فاشیستی باشد. او به هر قیمتی (مثل خیلی های دیگر) روی خط رسانه ها می آید تا گوش ها بشنوند و چشم ها ببینند و فضای عمومی را تسخیر کند. هنرمندی امروزی راه و چاه را یاد گرفته و می داند از فاشیسم رسانه ای چگونه به نفع ادامه حیات خودش استفاده کند.

نکته ی جالب توجه اما همین دگردیسی است که اتفاق افتاده، دهه ها قبل سلبریتی ها از فاشیسم می نالیدند که در رفتار رسانه ای گاهاً آن ها را به عمد و برخلاف حقیقت کمرنگ یا پرنگ می کند حالا اما سلبریتی ها با استفاده از نوعی فاشیسم مازوخیستی و ابزار موجود فقط شهرت وقدرت طلب می کنند. موقعیت هم به مدد تکنولوژی به نفعشان است، در گذشته وابسته به رسانه و خبرنگاران بودند اما اکنون خودشان رسانه اند و خوراک خبرنگاران را فراهم می کنند.

یک ارجاع شاید بحث را روشن تر کند، در فیلم «من» ساخته ی سهیل بیرقی که روزهای آخر اکرانش می گذراند، سکانسی هست که رَپر جوان داستان (امیر جدیدی) از آذر(لیلا حاتمی) راهی می خواهد که به شهرت منتج شود، آذر با رندی پاسخ می دهد: «چند تا دوربین تو اتاق خوابت بزار جوری که تخت خوابت رو هم بگیره، فیلمش که دربیاد مشهور شدی» لب کلام همین راهکار آذر است که مناسبات امروز را عریان جلوی چشمانمان می گذارد.

احمدی نژاد یا (تمام شده یِ هفته)

با بیانات اخیر مقام معظم رهبری کار احمدی نژاد حداقل در سطح اول سیاست تلویحا پایان یافته است.

«سیاست ورزی» مثل هر حوزه وابسته به فکر و ذهن و هر موقعیت مدیریتی دیگری یک پروسه مصرفی و کم عمر نیست. سیاست مدار اتفاقا در گذر زمان و انباشت تجربه، وزن و ارزش پیدا می کند. ما نمی توانیم با متر و معیاری که به یک بازیکن فوتبال نگاه می کنیم درمورد کار یک سیاست مدار قضاوت کنیم. یک ورزشکار شاید دوره ای کوتاه در اوج باشد، بعد مصلحت ایجاب کند که از عرصه کنار برود (ماهیت ورزش کششی بیش از این ندارد، چون بسته به توانایی های فیزیکی فرد است) اما کار ذهنی در «انباشت» است که گرانبها می شود.


یک هفته 7 چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

اتفاق تلخ در مورد پایانِ احمدی نژاد همین فرصتی است که هشت سال در اختیارش بود و در پایان آورده ای نداشت. با آزمون و خطاهایش و تمایل به مدیریت در همه حوزه ها و سطوح و جنجال آفرینی های روزمره اش، چه تجربیات تلخی را به تمام یک کشور(به غیر ازعده ای محدود) تحمیل کرد، اما در نهایت از آن همه تجربیات شگفت انگیز و بالاترین مقام اجرایی کشور حتی یک آدم سیاسی هم نساخت. در واقع اگر می دانستیم که در پس آن همه آزمون و خطاهایی چون: مسکن مهر و سهام عدالت و آغوش چاوز و ورق پاره های سازمان امنیت ملی و البته انکار هولوکاست یک سرمایه انسانی گران بها تولید می شود، شاید تمکین می کردیم به روح نا آرام تاریخ در خاورمیانه.

نشد! حداقل خواسته های ما هم از آن هشت سال به دست نیامد. حالا از آن هشت سال فقط یک تکثرگرایی جعلی و یک فرار بدوی از کار حزبی در خطرمان ماند، که نتیجه اش کلی ورشکستگی و بیکاری و بزه بود و هنوزم هست. نه، گمان نکنید اینجا جریانی را تکفیر میکنیم و جریان دیگری را تطهیر. زمان کار خودش را می کند و جریانات هم در گذر زمان کلک خودشان را کنده اند (به تجربه دیده ایم). برای پایان احمدی نژاد نه دستی پیروزمندانه بالا می آید و نه پایی کوبیده می شود، پایان احمدی نژاد آغاز مروری است بر آن هشت سالی که زخم اش هنوز بر تن رنجور این گربه مانده. چهره ی درمانده مسعود شصت چی در خاطرتان هست؟ اشتباهی جراحی می کرد، اشتباهی حکم می داد، اشتباهی شعر می نوشت...

فوتسالیست ها یا (شایستگی هفته)

تیم ملی فوتسال به جمع ۴ تیم پایانی جام جهانی رسید.

هنر فوتبال سالنی در ژن ما ایرانی ها نهادینه شده است. سال های محدودیت ثمراتی داشت که از طنز زمانه حالا به همان ها چنگ می اندازیم. سال هایی که فکر می کردیم محرومیت داریم (که البته داشتیم و خوب اش را هم داشتیم) توپ دولایه بود و آسفالت بی منتی که با چند میل گرد به هم جوش داده شده همه ی ما (حداقل پسران) را فوتبال باز می کرد؛ کنار جوی آب و در میانه ی رفت و آمد ماشین ها در واقع بند بازی می کردیم، هم خطر می کردیم و هم هیجان می خریدیم!


یک هفته 7 چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

از آن سال ها و آن خاطرات کاهی باید گذشت، مقصود چیز دیگریست. موفقیتی که بچه های کم ادعای فوتبال سالنی کسب کرده اند، از آن دست کامیابی هایی است که نمی شود به نام و به کام هیچ مدیری نوشت. روندی است ذاتی و سرمایه ای است گران بها که هر وقت اندکی توجه شده، کلی شادی برایمان خریده. در واقع در فوتبال سالنی خیلی نیاز به سرمایه گذاری و صرف انرژی نداریم، با همین بضاعت غریزی موجود تا چهارمی جهان هم می رسیم، حتی بدون دو دست لباس مناسب حال یک تیم طراز اول دنیا که به راحتی پاره میشود!

تنها چیزی که می تواند همین استعدادهای غریزی را از ما بگیرد تصمیماتی است که به جان شهر و روشنایی هایش افتاده اند، زمین ها ی خاکی که زیر نگاه توسعه طلبانه بستر برج و آپارتمان شد. همان جایی که فوتبالیست می ساخت. مدیران شهری اگر می خواهند کمی زندگی واقعی برای ما بماند، از نفع آن زمین ها بگذرند و مدیران ورزشی هم همان طور که لباس نمی خرند و پاداش در خور نمی دهند، بگذارند فوتسال کمتر اسکناس زده شود. به محض آن که بوی پول در سالن فوتسال بپیچد، کلی اعوان و انصار خدمتگذار می آیند. آن ها تنها کسانی هستند که می توانند دمار از ژنتیک و غریزه هم در بیاورند! بگذارید بکر بمانند، همین طور شایسته و با اخلاق، مثل لحظاتی که فالکائو در یک دورهمی بدون مرز روی سر دست های فوتسالیست های ما بود.

توران میرهادی یا (هدایتگر هفته)

توران میرهادی یکی از موسسان شورای کتاب کودک، استاد ادبیات کودکان و پژوهشگر و محقق، این روزها در بستر بیماری است.

انتخاب نام هایی از این دست در «هفت چهره» در نگاه اول شاید همگن و مناسب با دیگر سوژه ها به نظر نیاید. به هر حال اگر این نام های شریف را به مثابه سوژه ببینیم.شاید خیلی جذاب و محرک نباشد و مخاطب را هم خیلی راضی نکند. اما این انتخاب اتفاقا کاملا آگاهانه و تعمدی است. همان طور که در پاراگراف بهاره رهنما از فاشیسم رسانه ای نوشتیم، اینجا فرصتی است که کمتر آن گونه ای باشیم که مورد نقد قرارش می دهیم و تلاش کنیم حقیقی تر(به طور نسبی) قلم را بچرخانیم.


یک هفته 7 چهره؛ تمام شدن احمدی نژاد، رَد دادن فراستی!

توران میرهادی و امثال او یادآور نگاهی هستند که بیش از شش دهه به دنبال تربیت و فکر سازی است. نگاهی بلند مدت و با حوصله که تغییرات را یک شبه و دفعتی نمی خواهد. میرهادی سال ها و دهه ها در ادبیات و فرهنگ کودکان غور و تحقیق کرده و با نگارش آثاری که انسان ساز است در حقیقت نسل تربیت کرده است. نگاه او و هم مسلکانش توسعه فرهنگی را به درستی مقدم بر و مقدمه توسعه سیاسی و اقتصادی می داند. توسعه ی فرهنگی در حقیقت پروسه ای زمان بر است که در گذر نسل ها نتیجه اش دیده می شود. نگاهی که با طبع میان بر پسند و راحت طلب ما سازگار نیست و اصلا این همه دگرگونی های سیاسی کلان (نه در عمق، بلکه در سطح) طی یکصد سال گذشته تاریخ ایران ما را به این نکته می رساند که انگار گریزی از نهاد سازی و تحقیق در جهان پیرامون نیست.

باید از میرهادی ها مراقبت کرد و با ارتباطی ظریف از آن همه انباشت تجربی و کار فکری که ثمره سال هاست استفاده کرد. آن ها با مدیران مختلف در دوره ها و دولت های مختلف با عقاید و مسلک های متفاوت مدارا کردند تا شاید چرخ انسان سازی و فرهنگ سازی هر چند کُند، بچرخد. تشخیص درست اولویت ها و ارجحیت فکرسازی برای کودکان به هر مساله ی دیگری، گوشه ای از طرز فکری است که باید به همه ی ایران و همه خانه ها تعمیم پیدا کند. این عقب گردها و آن حرکات هیجانی که دائما ما را در یک دایره ی عذاب آور به نقطه ی اول بر می گرداند، در حقیقت هربار حقانیت مسلک فکری امثال میرهادی را نشانمان می دهد. باید این ها را دید دائما، نه فقط هنگامه ی بیماری.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    دنیا فنی زاده رو دریابید اگر کمکی خواست
    فراستی و افخمی این همه مخالف جدی دارن پس برای کی اجرا میکنن مثلا به کی لج میکنن مردم دوست ندارن جمع کنند برنامه رو چرا زمان و پول هدر میدن
    احمدی نژاد اصلا امکان حضور نداشت با فساد گسترده مدیریتی... این خودش یه چالش بزرگ بود با مخالفینی زیادی که برای سوء مدیریت و فساد ها خواهان محاکمه هستند . بعد تعداد کم موافقان واقعیش مشخص میشد .باوجود گندی که این 8 سال به همه چیز زد که به دوستدارانش هم ثابت شد خوب میشد می امد تا واقعیت رو ببینه از توهم بیرون بیاد اصلا در حد ریاست جمهوری نبود بهترین سالهای جوانی از بین رفت حالا چه اهمیتی داره یکی دیگه همفکرش کاندید میشه ..

  • بدون نام

    خوبه حداقل سواد فراستی رو قبول دارید
    اگه بخوایم بی رحمانه به فیلمها نگاه کنیم نگاه فراستی خیلی عجیب نیست. مخصوصا تو این چند جمله ای که درباره ی فروشنده باز نشر کردید اگه بی شفقتی به فیلم نگاه کنیم دقیقا این جمله که فیلم دوست داره سیاسی باشه ولی میترسه
    اشکال فراستی اینه که زیادی بی رحمه با سینما

    پاسخ ها

    • دنیا

      من که فراستی رو قبول دارم

  • جان ویک

    «مساله بر سر میل به قدرت(نمایی)، ارضا روانی و غریزه است که یعنی من هم میتوانم، من برترم. مساله بر سر تبدیل یک فرد مغلوب به فاتح و غالب است.» تحلیل تون از قاتل ستایش واقعا جالب بود

  • بدون نام

    فراستی تا حدی سواد سینما دارد، نه خیلی زیاد. ضعف کارش هم سلیقه محدودش و عدم قضاوت بیطرفانه یا تعصب است

  • بدون نام

    حالا شد متنی که بشه خوند!

  • بدون نام

    پی نوشت قاتل ستایش يعني چی?
    نکنه شما روشنفکر نماهای انسان نما با اعدام این حیوون مخالفید?

  • بدون نام

    تاریخ مصاحبه و اسم کارگردان حفظ کردن و تحقیر سینماگر نشد سواد سینمایی فراستی که حالا کتاب بنویسه ! میلر با فیلم مدمکس و فون تریه با فیلم رقصنده در تاریکی داگویل . ایناریتو با فیلم 21 گرم و بابل عشق سگی رو بگی اینا فیلمساز و فیلم نیستن بعد اخراجی های 1 و زاپاس و .. فیلمه نشد سواد و نقد . منتقد های بزرگ دنیا اما چیز دیگه ای میگن حیف انتن که با امثال فراستی و افخمی پر بشه فستیوال ها و سینمای اجتماعی بی جهت بی اساس تخریب بشه دانشجو سینما چی یاد میگیره با اینا !

  • elnaz

    اعتماد بنفس احمدی نژادو اگه من داشتم دوستامو میبردم تشییع پرز واسه پایکوبی!

  • elnaz

    ببینید بچه ای که از نظر مالی و رفتاری انقدر رفاه داشته باشه که مشروب بخره و بخوره خانوادش نباید بیان جلو دوربین گردن کج کنن ادای ادمای مظلومو درارن , برن به کاراشون فکر کنن که انقدر حواسشون بهچمسجد و محراب هست به خونشونم هست !؟
    غیرت تو خون مردم واسه مادر خواهر خودشون قل قل میزنه
    وگرنه دستشون به ناموس مردم برسه هرجایی , خیلی راحت میخوان از هم بدرنش ...
    بی معرفتای بی ادب ... ....
    دوتا رو اعدام کنن سومی دست و پاش میلرزه

  • بدون نام

    احمدی‌نژاد رو که میبینم یاد سلحشور می افتم، مهره های سوخته...

  • زهرا

    "احمدی نژاد یا تمام شده هفته"... تحلیلی بسیار زیبا... هر چه بگویم زیبا و ظریف، کم گفته ام و اماااااااااااا.. آخرش اشکم درآمد (راستش را بخواهید برای خودم و همه برادر خواهرهای هموطنم گریه کردم) به کدامین گناه این جراحتها را برداشتیم؟؟؟؟؟؟؟؟ که ... بعید بدانم التیامی هم داشته باشیم . !!!!!!!!!

  • بدون نام

    یک سال بیشتره نوشتهای اقای عبدلی رو میخونم.... اولا شما چند ماه پیش یه مطلب در باره فراستی رفتید که تقریبا با مطلب این هفتتون تکرار مکررات بود این که فراستی جزء پنج منتقد خوبه ایرانه فکر نکنم کسی درش شک داشته باشه ....فراستی لحن خاص خودشو مثله تمام منتقدان معروف دنیا شاید به نظر شواف بیاد ولی منی که میشناسمش میگم اینطور نیست نقدی که ۲۸ سال پیش برایه فیلم هامون نوشته بخونین! ایا لحنش براتون اشنا نیست؟؟ دقیقا لحن و طرز بیان فراستی ۹۵ هستش ....ایشون یه ایدئولوژی خاص و منطقی برایه نقد فیلم داره که خیلیا نمیپسندن و خیلیا میپسندن .....شما هیچ وقت با نیم ساعت حضور تو برنامه هفت نمیتونین بگین مناقد هست یا ن خودش بارها گفته که به دلیل نبود وقت باید تلگرافی نقد کنه بگه قصه نداره فیلم سرکاریه و ......
    در مورد فیلم فروشنده هم به همه ی دوستان علاقه مند به سینما توصیه میکنم نقد ۵۲۰۰ کلمه ای ایشونو تو وبلاگ خودشون ببینن ....شاهکاره میتونه تو کلاس هایه نقد تدریس بشه به اقایه عبدلی هم توصیه میکنم بخونن حتما .....درضمن این نقدو با نقد فیلم هامون استاد مقایسه کنین شگف انگیزه این ثبات قلم
    یاحق

  • بفهم

    خانم بهاره رهنما يه كم از جاريت ادب و احترام بياموز از شما هم بسيار هنرمند تر هستن اخه استين بالا زدن واسه نشون دادن خالكوبى و فحش به خودى و فحش به جنس مخالف براى گدايى كردن فالوور !!!اين بود همه هنرت؟؟؟

  • بدون نام

    اول میگفتم قاتل ستایش فقط اعدام اما مشکل اصلی تربیت خانوادگی هست شاید اگه پدر و مادر کمی روی کار های بچه نظارت داشته باشن اون الان داشت سالم و راحت زندگی میکرد. مخصوصا پسر بچه ها که خیلی باید روشون تمرکز داشت

  • بدون نام

    خیلی از ماها وقتی یه تصادف می بینیم حداقل دو روزی حالمون گرفته س،، من واقعا نمی دونم یه آدم تو چه خانواده ای میتونه بزرگ شده باشه یا سبک فکرش چه مدلیه که راحت با یه طفل معصوم همچین کاری کنه؟ به نظر من................... نیازی هم به موشکافی و گشتن دنبال علت نیست فقط کافیه که چشمامونو باز کنیم و عقلمون رو به کار بندازیم

  • بدون نام

    چی چی رو میگید !!! قاقل ستایش پشیمان است ... به درک که پشیمانه .... بدترین کار رو انجام داد ...بدترین ...اینو میفهمید ... تو رو خدا یکم درک داشته باشید .

  • بدون نام

    قبلا ادرس اينستاتو ميذاشتي و ميگفتي منتظر نظراتتون هستم اتفاقي افتاده منصرف شدي؟

  • بدون نام

    حالا اگه یه ژورنالیست دیگه به یه هنرمندی چیزس گفته بود رد داده الان به عنوان بی فرهنگ و فلان هفته ازش رونمایی میشد ولی چون الان این نظرش با عبدلی هماهنگ نیس رد داده.

  • راز

    اقاس عبدلی نوشتتون راجع به ستایش6ساله خوب و واضح توضیح داده شده بود اما خط اخرش..... فضای مجازی,ماهواره فیلم و....همگی در بلوغ زودرس نقش دارند هرچند که کسی اهمیت نمیدهد ما خودمون باید اهمیت بدیم, اما انسان اراده داره, منظورتون از پسر پشیمان چیه؟ اخه اگه بار اولش بود. ما کم نداریم ازین حیوانات انسان نما در جامعه, به هرحال مطلبتون خوب بود اما کار ایشون رو با هیچ چیز نمیشه توجیه کرد.

  • یاسمن

    ایا واقعا احمدی نژاد در پایان هشت سال اورده ای نداشت؟ هنوزم میگم هیشکی مث اون به ملت خالصانه خدمت نکرد. ولی به ازای اون تخرییب ها کاراش رو خنثی کرد. باشه اصن اون بد.....روحانی اورده ای داشت؟در عمل نه به حرف و شعار؟ من مغرض نیستم قانعم کنید.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بی خیال یاسمن جان مشکل احمدی نژاد و طرفداراش اینه که همیشه یه عده رو میخوان که توجهیشون کنن تا اونا یه خورده زحمت جستجو و کنکاش رو به خودشون ندن و البته آخر سرم باز ساز خودشونو میزن.
      شما همون طرفدار احمدی نژاد باشی و فکر کنی روحانی هیچ دستاوردی نداشته برای جامعه بهتر و کم هزینه تره.

  • بدون نام

    همفکر احمدی نژاد ینی چی؟ چه فکری؟ ضد امریکا و استکبار بودن؟

  • پروفسور

    چه ساده تمام کارای احمدی نژاد رو تویه جمله پوچ دونستی. یکی از کاراش مسکن مهر: فقط این طرح میتونست مردم بی خونه رو خونه دار کنه حتی خارجیا هم یه سری دارن ازش میسازن. و اینه شما نمیتونی به دوبرابر رای رییس جمهور فعلی رو عده ای محدود بدونی. فکر کنم اقای عبدلی خودشون رو 10ملیون نفر یا همه مردم تصور میکنن اینو همه خواننده ها توی شماره های قبلی و قضاوت یک طرفه دیدند. اگه منم جزو جمعیت حساب میکنید منتشر کنید.

  • بدون نام

    من اصلا فروشنده رو به عنوان نماینده اسکار نمیتونم به خودم بقبولونم حتی مطهری هم مخالف نمایندگی فروشنده است. بزرگترین فعالیت غرب بر ضد ایران تخریب ایرانه الان از هرخارجی بپرسی ایرانی چیه اصن میترسه میگع تروریستن. الان فروشنده قشنگ داره همین کارو میکنه تیشه به ریشه خودتون میزنین؟!
    ما فیلمای بهتری هم داشتیم مث ابد و یک روز مثلا. هرچند نظرات اقای فراستی نامفهوم بود و موافق ایشون نیستم میتونست نظرشو درست و حسابی بیان کنه.

  • بدون نام

    اقای روحانی چرا حقوقای نجومی رو فراموش کردین,؟ حتی دفاع هم ازش شد و خبرنگارایی که از نوبخت میپرسیدن میگفت دیگه راجع به نجومیا حرف نزنین. تو تلویزیونم نشون داد حالا یه سری میان میگن نه همچین چیزی نبوده.

  • بدون نام

    اقای عبدلی.... ! شما از مغرضانه بودن نظرات فراستی نگین لطفا. چون خودتون یه ادم مغرضید. نشر بدید شما که خودتون منتقد قحاری هستید منم انتقاد کردم.

  • بدون نام

    خانم الناز ادمی که حواسش به مسجد و محرابه به طور واقعی,قطعا در مورد تربیت بچه هم خوب میدونع. پدر ایشون صبح تا شب سر کار بوده اونطور که میگفته پس مشکل بی توجهی به تربیت بچه هاست نه مسجد و محراب.

  • بدون نام

    سلحشور مهره سوخته است؟ خجالت داره پشت سر انسان بزرگی مثل سلحشور با اون همه افتخار که دستشم از دنیا کوتاهه اینطور صحبت کرد.انشالله اون دنیا بتونی جواب بدی.....

  • بدون نام

    با نظر کاربر12:29موافقم.اقای فراستی جزو باسواد های مملکت اند.اینکه شما نظرشو صبول نداری و با غرض ورزی میای ماهی سه بار تخریبش میکنی دیگه بحث دیگه ای هست.

  • بدون نام

    لطفا نگید به جای احمدی نژاد همفکرش میاد و..... احمدی نژاد اشتباهاتی داشت بله,اما اگه منظورتون از همفکر اصولگراست, این یه جناحه لطفا جامعه رو دوقطبی نکنید, اصولگراها اند که کشور رو نگه داشتند.اگه نه که یه چندتا شهر تو برجام میدادن امریکا.

  • رویا

    بربچچچچ بهاره رهنما چی گفته؟ من در جریان نیستم اما واقعا یکم.....

  • بدون نام

    رویا جان بهاره تو توییترش نوشته که همه هاپوها از آقایون بهتر میباشند

  • بدون نام

    نه فقط اين ٤ سال روحاني پر آورده بوده بقيه همه كشك بودن!!!!
    با اين نقدت

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج