۱۰۶۷۹۴
۳۳ نظر
۵۲۵۳
۳۳ نظر
۵۲۵۳
پ

چطور از خیاطی به عرشه رسیدم؟

زهرا سالاریه؛ تنها کاپیتان زن ایران

زهرا سالاریه متولد سال ۶۵ است. دختری جوان که انرژی بسیاری زیادی که در وجودش بود مرا حسابی به وجد آورد. «اولین و تنها دختر دریانورد ایرانی» شاید عنوانی باشد که بتوان برای او در نظر گرفت.

مجله اینترنتی برترین ها





همشهری سرنخ: زهرا سالاریه متولد سال 65 است. دختری جوان که انرژی بسیاری زیادی که در وجودش بود مرا حسابی به وجد آورد. «اولین و تنها دختر دریانورد ایرانی» شاید عنوانی باشد که بتوان برای او در نظر گرفت، تصور اینکه یک دختر روی عرشه کشتی در نقش ناخدا یا به اصطلاح امروزی ها، «کاپیتان» حاضر باشد و تمام مهارت های یک کاپیتان را به صورتی حرفه ای بلد باشد برای خیلی ها دور از ذهن است اما این کاری است که سالاریه به خوبی انجام می دهد.

زهرا از 13 سالگی در کنار درس خواندن، کار هم می کرد و در آن سن خیاط ماهری به شمار می رفت اما اگر آن روز، او آن آگهی ساده استخدام را ندیده بود شاید حالا زندگی اش طور دیگری رقم خورده بود اما دیدن یک آگهی کار، سرنوشت او را تغییر داد.

در آن زمان یک شرکت جلیقه نجات دوزی، برای استخدام آگهی داده بود. حضور در این شرکت و برخورد با افرادی که ناخدا و قایقران آموزش می دادند و به نوعی با دریانوردی و کشتی و قایق در ارتباط بودند او را کم کم به این کار علاقمند کرد.

زهرا سالاریه؛ تنها کاپیتان زن ایران

یک سال از کار کردن زهرا در شرکت گذشته بود، در این مدت او بیشتر از آنکه به دوخت جلیقه نجات علاقه داشته باشد، به حضور در کلاس های آموزشی مربوط به دریانوردی علاقمند شده بود اما با اینحال در هیچکدام از این کلاس ها ثبت نامش نکردند چون برای اولین بار بود که یک دختر، آن هم یک دختر نوجوان برای شرکت در این کلاس ها درخواست داده بود.

با وجود مخالفت با حضورش در کلاس ها، او به دلیل علاقه ای که در این مدت به این رشته پیدا کرده بود، سرسختانه تلاش کرد و دست آخر با استناد به اینکه هیچ قانونی حضور یک زن را در این کلاس ها منع نکرده، به خواسته اش رسید و برای اولین بار در این کلاس ها حضور پیدا کرد.

روزهای سخت آموزش

به دلیل سخت بودن درس های تئوری و نیاز به آموزش زبان انگلیسی، مجبور بودم روزها کار کنم و شب ها درس بخوانم و همزمان هم دوره های عملی را با جدیت پشت سر گذاشتم. از تمرین های مختلف برای دچار نشدن به دریازدگی گرفته تا تعمیر موتور و یاد گرفتن ۷۰ مدل گره ملوانی به طناب هایی که دو برابر خودم وزن داشتند و بالاخره هم در امتحان پایان دوره شرکت کردم.

عجیب بود که در روز امتحان هم سخت ترین امتحان آن دوره را از من گرفتند تا شاید بی خیال این کار شوم. حتی کار با موتور که سخت ترین قسمت آزمون بود را فقط از من گرفتند، باز و بسته کردن مهره ها و پیچ هایی که شاید هم وزن خودم بودند اما خدا را شکر از پس تمام آزمون ها برآمدم و دست آخر، گواهینامه ناخدای قایقران را کسب کردم. بعد از آن هم در دوره های دیگری که به کارم مربوط می شد شرکت کردم، از تعمیر موتورهای غول پیکر دریانوردی گرفته تا دوره های مهندسی ناوبری و به این ترتیب توانستم گواهینامه های مختلفی را بگیرم.

اولین تجربه دریانوردی

بعد از گذراندن دوره های آموزشی، طبیعی بود که هیچ کس به یک دختر ۱۵ ساله اعتماد نکند و کشتی و قایقش را به او نسپارد، به خاطر همین بود که من چند هفته، روزها ساعت پنج صبح به بندر می رفتم و تا ۹ شب که تمام کشتی ها به آب می زدند کنار اسکله می نشستم.

آن روزها هیچکس از من حمایت نمی کرد و من هم یک دختر ریزنقش بودم که همه تلاش هایم برای متقاعد کردن آدم ها بی نتیجه مانده بود، تا اینکه یک روز، مرد میانسالی از قایقران های دیگر پرسیده بود که این دختر چرا هر روز تا شب توی اسکله است؟ و یکی از ناخداها گفته بود می گویند کارت ناخدایی دارد اما به سن و سالش نمی خورد کاربلد باشد.

ولی آن آقا که «دادی پور» نام داشت به من اطمینان کرد و بعد از اینکه کارت ناخدایی مرا دید گفت من به تو کار می دهم و تو هم باید نشان بدهی که کارت را خوب بلدی. همان روز بود که من برای اولین بار، یک قایق بزرگ مسافری را از اسکله بندرعباس به سمت قشم بردم.

وقتی در کابین ناخدا قرار گرفتم، اولش استرس زیادی داشتم، آقای دادی پور خودش هم آنجا ایستاده بود و مدام به من روحیه می داد که تو می توانی و از پسش برمی آیی و همین اعتماد به نفسی که ایشان به من دادند باعث شد بتوانم قایق را روشن کنم و حرکت کنم.

هیچ وقت برخورد خوب مسافران آن سفر را فراموش نمی کنم. آنقدر خوشحال بودند و ذوق داشتند که یک دختر، آن هم به سن و سال من، ناخدای کشتی شان است که از روحیه شاد آنها من هم روحیه گرفتم و توانستم مسافرانم را به سلامت به قشم برسانم.

هنگام برگشت دو نفر از مسافرانم که زن و شوهر بودند خیلی مرا اذیت کردند، چون آقای دادی پور خودش هم در اولین سفر همراه من بود، آنها فکر کرده بودند من دختر آقای دادی پور هستم و ایشان قایق را رها کرده اند و به دست من داده اند، به خاطر همین کلی به من ناسزا گفتند اما من تا رسیدن به بندر فقط آنها را به آرامش دعوت کردم.

بعد از رسیدن به بندر، آنها به دفتر دریابانی رفتند و از من و آقای دادی پور شکایت کردند که چرا ایشان، قایق را به دخترش سپرده و وقتی رئیس دریابانی گفت ناخدای اصلی کشتی همین خانم ۱۵ ساله است، تعجب آن زن و مرد دیدنی بود.

دو سال روی آب

در دوره هایی که ما گذراندیم کوتاهترین زمان روی آب بودنم دو ماه بود بدون بازگشت به خشکی، طولانی ترین زمان آن هم دو سال بود؛ یعنی دو سال تمام رنگ خشکی را ندیدم و دائم توی کشتی یا قایقم روی آب بودم تا اینکه بتوانم تمام شرایط و اتفاقاتی که ممکن است در یک سفر دریایی بیفتد را تجربه کنم و خودم را برای آن آماده کنم.

یکی از اتفاق هایی که تا امروز که حدود ده سال است روی آب کار می کنم هیچ وقت نیفتاده است دریازدگی است که من این را هم لطف خدا می دانم که بعد از تحمل آن همه سختی برای رسیدن به این شغل، نسبت به من داشته است.

زهرا سالاریه؛ تنها کاپیتان زن ایران

دو سالی که روی آب بودم تجربه های بسیاری برایم به همراه داشت، در این دوره، آموزش های مختلفی را دیدم از شنا و حتی غواصی گرفته تا تعمیر و هدایت کشتی و قایق روی آب در طوفان و شرایط بحرانی که این آموزش ها مرا برای کار بیشتر از قبل آماده کرد.

در روز آخر، ما در دبی مستقر شدیم و من منتظر کاپیتانی بودم که باید جایگزین من در کشتی می شد. ایشان آمدند و من کشتی را به ایشان تحویل دادم و با هلی کوپتر به بندرعباس آمدم و از آنجا به فرودگاه مهرآباد رفتم.در مدتی که من روی آب بودم خیلی چیزها عوض شده بود، انگار شهر شکل دیگری داشت و برای من که دو سال بود پایم به خشکی نرسیده بود خیلی چیزها عجیب بود. حتی از ماشین سوار شدن هم می ترسیدم و وقتی بعد از دو سال از فرودگاه مهرآباد سوار تاکسی شدم ترسی عجیب داشتم و رد شدن ماشین ها با آن سرعت و حرکت راننده ها برایم وحشتناک بود و مدام به خودم می گفتم تو دو سال در حالی روی آب بودی که از یک ثانیه بعد هم خبر نداشتی، چطور حالا از ماشینی که چهار چرخش روی زمین است می ترسی؟

از کشتی باری تا کشتی مسافری

سفر با کشتی های باری و مسافری، زمین تا آسمان با هم فرق دارد، سفر با کشتی های باری، پرسنل خود کشتی را دارد، کاپیتان می داند و پرسنل خودش و باری که باید به مقصد برسد و طبیعتا استرس و نگرانی اش کمتر است اما وقتی با کشتی یا قایق مسافری سفر می کنی، قبل از هر چیزی می دانی زندگی و سلامت یک عده در دستان توست و تو در قبال سالم رسیدن آنها به مقصد مسئول هستی. آن موقع است که شرایط فرق می کند.

تمام پرسنل و خدمه کشتی مسافری آموزش های مختلفی دیده اند، از آموزش مهمانداری گرفته تا آموزش های پزشکی و امداد و نجات و حتی روانشناسی. گاهی وقت ها کسانی که برای اولین بار سوار کشتی یا قایق می شوند علاوه بر دریازدگی دچار ترس عجیبی از آب می شوند، وقتی نگاه می کنند و می بینند تا جایی که چشم کار می کند دریاست و هیچ خشکی پیدا نیست، ترس شدیدی آنها را فرا می گیرد؛ مخصوصا اگر شرایط جوی هم مساعد نباشد، آن موقع وظیفه کاپیتان کشتی است که بیاید و به مسافر خودش آرامش بدهد و از آموزش های روانشناسی که دیده است استفاده کند.

تولد نوزاد روی عرشه

شش ماه بود که از کار کردن من در بندر می گذشت و در روزهای عید که دریا بدترین شرایط آب و هوایی و خطرناکترین شرایط را دارد از بندرعباس به سمت قشم حرکت کردیم. با وجود طوفانی بودن دریا تمام مسافرانم را به سلامت در قشم پیاده کردم و چون عادت نداشتم هیچ وقت بعد از رسیدن به مقصد از قایق یا کشتی ام پیاده شوم، در کابین نشستم.

در آن شرایط آب و هوایی طبق قوانین و مقررات نمی توانستم مسافر سوار کنم و فقط خودم و ملوانی که همراهم بود با مسئولیت خودمان اجازه داشتیم به بندر برگردیم. مشغول استراحت بودم که مرد جوانی همراه یک زن میانسال که معلوم بود مادرشان است داخل قایق شدند و شروع به گریه کردند.

آقای جوان می گفت همسرم دارد می میرد و باید برای زایمان به بندرعباس ببرمش، مادرش هم مدام از من خواهش می کرد که آنها را به بندر برسانم. وضعیت زن باردار هم اصلا مساعد نبود. با دیدن وضعیت آن زن، با مسئولیت خودم تصمیم گرفتم آنها را به بندر برسانم.

به زن باردار کمک کردم و سوار قایق شد. دریا به قدری طوفانی بود که چندین بار، موج آب زیادی را از دو طرف وارد قایق کرد و این در حالی بود که هر لحظه حال زن بدتر می شد و گریه ها و التماس شوهر و مادرش برایم غیرقابل تحمل شده بود.

دست آخر به همسرش گفتم می توانم بچه را به دنیا بیاورم. مادر آن زن نگاهی به من کرد و گفت چند سالته؟ گفتم به سن و سالم کاری نداشته باشید. من دوره پزشکی دیده ام اما الان وسایلی نداریم اما با این وجود اگر بخواهید من می توانم بچه را به دنیا بیاورم که همسرش گفت زن و بچه ام را نجات بده. حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه فقط قایق روی آب غلت می خورد و نمی شد حرکت کنیم. من با هر زحمتی بود بچه را به دنیا آوردم و به بندر بی سیم زدم، برای آماده کردن آمبولانس.

وقتی به بندر رسیدیم دریابانی و نیروهای اورژانس همه منتظر ما بودند و خدا را شکر توانستم مادر و بچه را سالم تحویل اورژانس بدهم. این یکی از بهترین اتفاق هایی بود که در طول دوران کاری برای من افتاد.

زهرا سالاریه؛ تنها کاپیتان زن ایران

دل به دریا زده ام

خیلی ها فکر می کنند من که تنها زن دریانورد و سرمهندس موتورهای دریایی هستم، برای شهرت یا مقام به سراغ این کار آمده ام یا حتما دارم پول پارو می کنم؛ در صورتی که من تا به امروز نه تنها بیمه و مزایا نداشته ام بلکه به صورت آزاد برای سازمان بنادر دریایی کشور کار می کنم؛ کاری که با تمام وجود دوستش داشتم و برای رسیدن به آن سخت ترین تمرین ها را انجام داده ام.

من حتی دو ماه برای رسیدن به شرایط مساعد و شرکت در آزمون پزشکی، در اتاق فشار بودم و تکمیل دوره هایم برای رسیدن به درجه فرماندهی و کاپیتانی حدود چهار سال طول کشید و به طور همزمان من دوره های مهندسی موتور و عرشه را هم گذراندم.

در طول این سال ها سه همکار خانم برای دیدن دوره های آموزشی پیش من آمدند و با تمام وجود به آنها کمک کردم تا بتوانند یاد بگیرند اما حقیقت این است که سختی های کار به حدی زیاد است که آنها در میانه راه نتوانستند از پس این کار بربیایند و انصراف دادند و این شد که من هنوز تنها زن ایرانی هستم که در آب های آزاد کار می کنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • یحیایی

    با سلام و احترام. بنده یکی از خوانندگان همیشگی وبسایت شما هستم و از اینکه همیشه بروز هستید متشکرم. فکر نمی کردم بدون تحقیق و تفحص مطالب غیر واقعی رو تو وبسایت خوبتون منتشر کنید. این خانومو یک بار تو برنامه ماه عسلم دیدم و خیلی برام جالب بود که به چه راحتی دروغ میگه. کاریه که الان خیلی از آدم ها برای رسیدن به مقاصدشون می کنن. اگر خواستین با مستند بهتون میگم که این خانوم سرمهندس یا فرمانده نیست!!! فقط بدونین واسه فرماندهی حتما باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشی نه همینطوری بری آموزشگاه بهت مدرک فرماندهی بدن... بازم از مطالب وبسایتتون متشکرم.

    پاسخ ها

    • ارسلان

      ینی شما میشناسیشون؟ بیشتر توضیح بدین لطفا...

    • mehdi

      می شه مطالبش روایمیل کنید برام بی زحمت

    • سعید

      دقیقاً دوست عزیز
      من خودم دریاوردم و این خانومو میشناسم
      این کلا دروغ زیاد میگه
      البته دریانورد بودنش درسته ولی بماند حالا چطور مدرکشو گرفته
      و فقط تو خط بندر لاک یا بندر قشم کار میکنه و خیلی حرفاش تحولات ذهن خودشه

  • AM1R

    به زودی خبر غرق شدن کشتیش هنگام پارک دوبل رو میشنویم

    پاسخ ها

    • طُرفه

      حسود هرگز نیاسود !!!

  • مهناز برادران

    سلام خانم عزیز کاپیتان دلاور ایرانی به شما افتخارمی کنم ماشا الله برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم خداوند یارو پشتیبان شما باشد خیلی امروز احساس خوبی دارم که یک خانم ایرانی اینچنین دلاورانه حرکت میکند دخترم می بوسمتان خداحافظ شما

  • امير

    خانم كاپيتان به وجودت بعنوان يك مرد ايراني افتخار ميكنم . درود بر تو فرزند ايران زمين

  • بدون نام

    آفرین!و هزاران آفرین!
    حرکت از شما برکت از خدا
    خدارا شکر که ایشون موفق شدن وبه آرزوشون رسیدن!آرزوی موفقیت روز افزون داریم براشون!

  • روشا

    عالی بود خدا نگه دارش باشه.:-)

  • مادر

    اراده زن ومرد نداره! موفق باشن انشالا....

  • رضا از مشهد

    آفرين به تو دختر دهه شصت ايراني كه با تونستي اين همه مشكلات رو پشت سر بزاري

  • محمد

    سلام دلادیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد . میروم بسوی سر نوشت . خداوندا عاقبت همه مارا بخیر گردان .

  • مازیار

    آفرین به پشت کار و مقاومت ستودنی شما.امیدوارم سرلوحه تمام زنانی که خودشان را متکی به دیگران میدانند قرار بگیرید .و شاهد موفقیت و سلامتی روز افزون شما باشیم.

  • طُرفه

    احسنت! باعث تعجبه از اين همه علاقه و پشتکار و سپس موفقیت شما ! به عنوان یک زن که عاشق پیشرفت زنان در همه عرصه های زندگی هستم بهتون خیلی تبریک عرض میکنم. موفق و پیروزو سربلند باشید.

  • غزاله

    واقعا درود برتو که به مرد های امروز صابت کردی زن ها قدرت همه کاری رو دارن خخخخ

  • سینا

    غزاله خانم ...ثابت اینجوری نوشته میشه...منهم به پشتکار این خانم آفرین میگم

  • Abolfazle

    با عرض سلام و عرض ادب خدمت دوست بزرگوارمون که ادای این و دارن که این خانم دروغ میگن من با این خانم محترم سالها روی کشتی های مختلف فعالیت داشتم بعدش هم دوست گرامی محض اطلاع جنابعالی تمام کشتی ها تناژ بندی هستند پس خوبه کسی فرماندهی یا سرمهندسی کشتی با تناژبالا رو خونده با این حرف شما با کسی که ناخدای قایق یا حالاچوبی یا فلزی رو خونده هیچ فرقی نمیکنه اول لطفا اطلاعات عمومی خودتون و بالا ببرید بعد چنین ادای زشت و کذبی داشته باشید

  • بدون نام

    اصغرپرویزی‌ام‌از‌هتل‌هرمز‌مدرک‌ملوانی‌گرفتم‌کاری برام‌پیدا‌کن‌بیام‌سرکار‌یادت‌میادبلبوی‌دم‌در‌بودم‌وسایلات‌گذاشتم‌توی‌انبار‌هتل‌

  • نيما

    سلام، همين قدر كه يك خانم ايراني با شجاعت، علاقه و پشتكار دل به دريا زده و كار در دريا كه از سخترين مشاغل است را انتخاب و ادامه دهد جاي تحسين دارد، اگر چه تحصيلات آكادمي نداشته باشد. آرزوي موفقيت ايشان و واقع بيني ساير دوستان را دارم.

    پاسخ ها

    • مینا

      سلام کسی هست ادرس این خانم بلدباشه اگرکسی بلده لطفا راهنمایی کنه ممنون

  • بدون نام

    زهراجان پرویزی ام ازبندرعباس کارمند هتل هرمز خیلی خوشحال شدم که دل به دریازدی کارت ادامه دادی مدارک ناخدای گرفتی مدرک ملوانی گرفتم میخوام منو ببری سرکار دوست عزیز فراموشت نکردم شمارات گم کردم

  • بدون نام

    باعرض سلام وخسته نباشی زهرا جان اصغر پرویزی ام از هتل هرمز وسایللات بردیم ترمینال قایق پاروی وسایل بهداشتی ادکلل وارایشی رفتیم خانه خواهرم یادت میاد دوست عزیز خدای خیلی خوشحال شدم که به یاری خدا توانستی این راه سختو به پایان به رسانی تونستی شماره امه زنگ بزن مدرک ملوانی گرفتم کاری پیداکردی زنگ بزن به یاری خداوند بتونیم جبران کنیم موافق سربلند باشی خدا حافظ

  • بي نام

    سلام به همه دوستان اول بايد به اين زن تبريك گفت كه نابرده رنج گنج ميسر نمي شود ولي نبايد از واقعيت ها فرار كرد خانم محترمي كه ليسانس كارشناسي يكي از رشته هاي فني را ارايه داده بودي و پس از استعلام مشخ شد كه مدركت تقلبي بوده است آيا اين حرف را قبول دارين؟ يا نه اين هم دروغه؟!!!!

  • با نام

    خانم محترم گريه و زاري هايت انشالله يادت نرفته است يادتون هست كه مسايل عاطفي را جهت اخذ گواهينامه پيش كشيدين و چه بسا دروغ ها يي كه آدم نمي تواند در سايت بيان كرد كهً ريختن آبروي مومن ..........اميدوارم واقعيت هايي را كه براي اخذ كواهينامه براي شما پيش آمد بكوييد كه آقايان را از حس دلسوزيشان سواستفاده كردين و چنانچه اگر مدارك مخدوش و تقلبي شما را به مبادي ذيربط اعلام ميكردند براي هميشه در ليست سياه قرار نيكرفتين

  • ساسان

    سلام این خانم سالاریه بچه کدوم شهر هستند؟والان کجا مشغول کار هستند ؟

  • الهه صفدری

    سلام خانم سالاریه . من تمام اخبار شما رو خوندم به این رشته هم علاقه ی زیادی دارم و میدونم که میتونم با شرایط سختش کنار بیام چون عاشق این کارم.اما نمدونم چطور اقدام کنم البته نمدونم شرایطم میخوره یا نه متولد 68 و لیسانس حسابداریم . کمکم میکنید؟نمدونم این پیام به دستتون میرسه یانه اما سخت امیدوارم

  • علی

    کاری رویایی است وب رویات رسیدی موفق باشی رویای هر زن رو براورده کردی دمت گرم

    پاسخ ها

    • Saeed

      مشکوک حرف میزنی علی
      سه بار از اسم رویا تو حرفات استفاده کردی
      نکنه میدونی اسمش ریاست
      زهرا سالاریه تو شناسنامه هست
      اینجوری رویا صداش میکنن

  • بدون نام

    واقا شما بسیار عالی هستین واقا به رویات رسیدی ؟

  • سعید

    سلام
    من خودم دریانوردم و این زهرا سالاریه رو هم خوب میشناسم
    خوب که چه عرض کنم خیلی بیشتر از خوب
    این مطلبی که نوشتید خداییش خیلی بزرگنمایی و اغراقه
    اولین دروغ آینه که بعد دوره دریانوردی باید برن کشتی و از پایه به عنوان ملوان عرشه کار کنن نه اینکه بری دوره مدرک بگیری بعد بری مستقیم اسکله بهت کشتی بدن
    و اینکه70 نوع گره که ایشون میگن یاد گرفتن رو بگید فقط 5 تاشو بزنن برای منه ملوان عرشه کفایت میکنه
    کسایی که همکار بنده هستن مطلب رو میگیرن
    (موفق باشید)

  • بدون نام

    معلومه که همتون یه رقیب هسین ومجبورین بدگویی کنین بدبختا....

  • بدون نام

    سلام برمردم شریف ایران
    تمام نظرهارا نسبت به خانم سالاریه خواندم واقعا چقدر زشته کسانی که میخوان زیرآب ایشونوبزنن کمی به خودتون بیاین واقعا دردناکه که یک ایرانی نمیتونه کسی را در موقعیتی بالا تر از خودش ببینه ودائما در حال رسوا کردن هستند همیشه خودتونو به جای کسایی بذارید که دارن به موفقیت میرسن ویک نامرد پیدا میشه که شمارا رسوا کنه واقعا متأسفم برای حسودان

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج