۶۲۵۵۴۶
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

مخاطب آزاری در تلویزیون

هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال با اتفاق ویژه‌اي همراه بود.

روزنامه قانون: هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال با اتفاق ویژه‌اي همراه بود. درست وقتی هواداران استقلال نگران نتیجه دیدار این تیم مقابل نفت تهران بودند اتفاقی رخ داد که توجه همگان را به سمت خود جلب کرد. تابلوهای تبلیغاتی دور زمین بین دو نیمه به دلیل آنچه كه فیلمبرداری نامناسب خوانده شد، پیام عذرخواهی نمایش دادند و همین موضوع سبب شکل گرفتن یک هجمه عجیب علیه صدا و سیما شد. مسئولان صدا و سیما نیز در اقدامی لجبازانه تصاویر را به صورت کج روی آنتن بردند تا نشان دهند از هیچ کوششی برای از دست دادن مخاطب دریغ نمی‌کنند. هواداران نیز که نمی‌توانستند از روش دیگری برای تماشای بازی استفاده کنند، مجبور به تحمل شرایط شدند اما نکته‌ای که در این‌ميان مغفول مانده، میزان ضرر مالی است که صدا و سیما در روز بازی استقلال و نفت تهران به مجری تبلیغات دور زمین تحمیل کرد.

این مبلغ در سال گذشته به ازای هر بازی در حدود سه میلیارد تومان بود اما مبلغ دقیق آن برای سال جدید هنوز اعلام نشده و تماس‌های «قانون» برای مشخص شدن این مبلغ با شرکت دانش پیام پژواک به عنوان مجری تبلیغات دور زمین به نتيجه نرسيد. اما این شرکت متعلق به چه کسی است و چه افرادی آن را تاسیس کرده‌اند؟

موسسان کم نام و نشان

براساس جست و جو در روزنامه رسمی و سایت ثبت شرکت‌ها، شرکت «دانش پیام پژواک» در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ تاسیس شده است و نخستین اعضای آن شهلا والانیا به عنوان رییس هیات مدیره، سید صابر امامی به عنوان نایب رییس هیات مدیره و سید محمد علی امامی به عنوان مدیرعامل هستند. مهدی ملارفیع و زهرا صفری درآباد نیز به ترتیب بازرس اصلی و علی البدل این شرکت معرفی شده‌اند. مشاوره و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی، روابط عمومی و انجام سایر خدمات براي معرفی و فروش کالا از جمله وظایفی به شمار مي‌روند که برای این شرکت سهامی خاص ذکر شده است.
با توجه به اینکه این شرکت در سال‌های آینده تغییراتی نداشته، بنابراین نباید تغییری در اعضای آن رخ داده باشد اما اعضای این شرکت چه سابقه‌ای دارند؟ نام شهلا والانیا در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از اعضای مجاز کانون‌های تبلیغاتی ذکر شده است اما شماره تلفن‌هایی که از او در سایت وجود دارد، اشتباه هستند و هیچ‌کدام از افرادی که پاسخگوی تماس «قانون» بودند، شناختی از این فرد نداشتند. سیدصابرامامی براساس آنچه در سایت شخصی‌اش نوشته فرزند محمد علی امامی، دیگر عضو این شرکت است. او رزومه بلندبالایی برای خود نوشته که بخشی از آن شامل حضور در باشگاه خبرنگاران، برگزاری نخستین جشنواره وبلاگ ها و وب سایت‌های انقلاب اسلامی، فیلم‌های عاشورایی سپید و ... است. امامی در پایان به فعالیت‌های سیاسی خود نیز اشاره کرده و نوشته در روزنامه «وطن امروز» مدیر بازرگانی بوده و عضو انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند خانه‌سینماست؛ هرچند که جست و جوی نام او در وب سایت رسمی این موسسه نتیجه‌ای در پی نداشت.
از سایر اعضای این شرکت نیز در اینترنت اطلاعاتی وجود ندارد. نکته جالب اینجاست که نام مدیرعامل شرکت دانش پیام پژواک که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فناپ است، در سایت رسمی فناپ، سید مجتبی موسوی ذکر شده در حالی‌که نام این شخص در سازمان ثبت شرکت‌ها به‌عنوان مدیرعامل شرکت دانش پیام پژواک وجود ندارد. به هر ترتیب شماره تلفنی که شرکت فناپ در اختیار خبرنگار «قانون» برای ارتباط با این شرکت گذاشت، پاسخگوی تماس‌های مکرر ما در روزهای گذشته نبود. تماس‌های ما با شماره تلفنی که در صفحه رسمی این شرکت نیز ثبت شده، حاصلی در پی نداشت تا هویت واقعی شرکتی که در هر بازی میلیاردها تومان تابلوهای تبلیغاتی را اجاره می‌دهد، در ابهام باشد. مورد جالب بعدی شرکتی است که حق بهره‌برداری تصویری رقابت‌های لیگ برتر را بر عهده دارد و دعوای بزرگ پرداخت نکردن حق پخش را به باشگاه‌ها مدیریت می‌کند. این شرکت که «نگاه‌پردازان‌امین‌سیمای‌کیش» نام دارد، مدتی قبل به عنوان حامی مالی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز فعالیت می‌کرد.
در سایت رسمی ثبت شرکت‌ها، مدیرعامل این شرکت سیدعلیرضا شیرازی عنوان شده است.همان شخصی که مدتی قبل نیز جنجال‌های فراوانی را به عنوان مسئول اجرایی ۳۰۹۰ به وجود آورد. دیگر عضو رسمی شرکت امین سیما کیش، سید محمد قناد نام دارد که اطلاعات موثقی از او در اینترنت وجود ندارد. شایعات در این زمینه فراوان است، برخی معتقدند شرکت مذکور متعلق به یکی از روسای پیشین فدراسیون است که در حال حاضر نیز قدرت فراوانی در ورزش ایران دارد اما هنوز هیچ‌کس نتوانسته این رابطه را با سند و مدرک اثبات کند.

ماجرای پخش رایگان بازی!

اما عجیب‌ترین نکته مربوط به یک سایت خارجی است که بدون اجازه، یک دیدار لیگ برتر را به صورت زنده پخش کرده است. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه کنفدراسیون فوتبال آسیا به نام «Mycojoor »، دیدار استقلال و نفت تهران را با یک دوربین فیلمبرداری و به صورت زنده پخش کرد. این سایت در بیوگرافی خود نوشته که هدف از پخش چنین بازی‌هایی، یاری رساندن به هوادارانی است که می‌خواهند دیدار تیم محبوب شان را تماشا کنند اما هیچ شبکه تلویزیونی حاضر به پخش آن بازی‌ها نیست. اینکه فیلمبردار این سایت چگونه توانسته دیداری را كه سه شرکت برای پخش آن به جان یکدیگر افتاده‌اند فیلمبرداری و به صورت رایگان پخش کند، سوال مهمی است که مسئولان فدراسیون فوتبال باید درباره آن توضیح بدهند.

کلید معما، شفاف‌سازی است

شفاف‌سازی درباره شرکت‌های مذکور که به طور انحصاری حق بهره برداری تصویری از رقابت‌های لیگ برتر و حق تبلیغات دور زمین را برعهده دارند، می‌تواند به شبهه‌ها در این زمینه پاسخ دهد. به هر ترتیب صدا و سیما در اقدام عجیبي با بستن نماها تلاش کرد تا زیان اقتصادی را نصیب شرکت‌های طرف قرارداد با فدراسیون کند و این شرکت‌ها نیز اجازه گفت و گوهای تصویری را از تلویزیون ملی گرفته‌اند. جنگ، جنگ قدرت است. بیچاره هواداری که وقت و زندگی خود را صرف تماشای دیدار تیم محبوبش می کند اما نمی‌داند در پشت پرده کینه‌توزی و انتقام‌جویی اجازه این اندک دلخوشی را نیز از او گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    به نظر من به عنوان یک هوادار دو اتیشه استقلال باید فدراسیون فوتبال اجازه پخش بازیهای تیم های فوتبال لیگ برتر رو به صدا و سیما نده تا وقتی که صدا و سیما حق پخش تلویزیونی مسابقات رو کامل و منصفانه پرداخت نکند.. من طرفدار حاظرم تحمل کنم و چند وقتی بازیهای تیم محبوبم رو نبینم تا حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال لیگ پرداخت شه و قسمت بزرگی از مشکلات مالی تیم محبوبم حل شه

  • مسعود

    توی کل جهان بیش از هفتاد درصد از درامد تیم ها از حق پخش تلویزیون مسابقات بدست میاد... یکی از دلایل اصلی بدهی باشگاه های ایران و عدم نتیجه گیری در اسیا مربوط به همین قضیه میباشد امیدوارم تلویزیون باید دست از لجبازی برداره چون بابت پخش بازیها بودجه عزیزمی بدست میاره و البته بیش از نود دقیقه به جز پخش محتوا برنامه پر تماشا پخش میکنه و باعث افزایش بننده خودش میشه.. تلویزیون با عدم پرداخت کامل و منصفانه حق پخش تلویزیونی مسابقات باعث میشه پیش طرفدارای استقلال و پرسپولیس کاملا محبوبیتش را از دست بده و منفور شه..

  • بدون نام

    بیش از هفتاد درصد درامد باشگاه های فوتبال در دنیا حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال لیگ بدست میاد صدا و سیما با عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی به باشگاه های فوتبال کشورمون ضربه میزنه البته با اینکار محبوبیت خودش رو بین طرفداران استقلال و پرسپولیس کاملا از دست میده و حتی... چرا کامنت ها رو پخش نمیکنی حقیقت تلخه اما باید بیان بشه مگه چیزی بدی گفتم کاملا مطابق قانون و عرف حرف زدم علت پخش نکردن کامنت ها واسم سوال برانگیزه لطفا توضیح بدید اینجور محبوبیت برنامه تون از بین میره...

  • بدون نام

    اون کشورایی که تلویزیون حق پخش میده درامد دور زمین مال خودشه نه مثل اینجا که یک شرکت صوری همه چیزو بالا میکشه. باشگاه ها درامد میخوان یقه فدراسیونو بابت تبلیغات دور زمین بگیرن که اگر محبوبیت تیمها نبود دو زار نمی ارزید. الکی و لجبازانه هم به صدا و سیما حمله نکنند...

  • بدون نام

    در جواب دوست عزیزمون عرض کنم تیم ها از خداشونه تبلیغات دور زمین رو هم صدا و سیما ببره اما پول حق پخش تلویزیونی مسابقات را به طور کامل و عادلانه پرداخت کنه مشکل اینه صدا و سیما میگه یه نهاد دولتی نباید به نهاد دولتی دیگه پول پرداخت کنه...

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج