۵۴۵۲۰۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بحران عربی فوتبال

بحراني که اين روزها عربستان و پنج کشور متحد ديگرش رقم زده‌اند، حسابي گريبان ورزش و به طور ويژه گريبان فوتبال در غرب آسيا و در گام بعدي گريبان فوتبال در سطح جهاني را گرفته است.

روزنامه شرق: بحراني که اين روزها عربستان و پنج کشور متحد ديگرش رقم زده‌اند، حسابي گريبان ورزش و به طور ويژه گريبان فوتبال در غرب آسيا و در گام بعدي گريبان فوتبال در سطح جهاني را گرفته است. بعد از قطع روابط تجاري و ديپلماتيک عربستان، امارات، بحرين، مصر، يمن و ليبي با قطر حالا بسياري از نهادهاي ورزشي سرگيجه گرفته‌اند که قرار است چه اتفاقي بر سر تورنمنت‌هايي بيفتد که قطر يا ميزبان آن است يا اينکه راه ميان‌بري براي ميزباني وجود دارد.

ليگ قهرمانان آسيا

دم‌دستي‌ترين تأثيري که قطع روابط کشورهاي مذکور با قطر دارد همين ليگ قهرمانان آسياست؛ درست است که قطري‌ها در مرحله يک‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان نماينده‌اي ندارند ولي بعداز قطع روابط ديپلماتيک ايران و عربستان همواره مي‌شد از دوحه به عنوان يکي از شهرهاي ثالث که قرار است ميزباني تيم‌هاي ايراني و عربستاني را داشته باشد ياد کرد. عربستاني‌ها حالا مجبورند به جاي قطر، امارات را به عنوان ميزبان خود انتخاب کنند. آنها خيلي زود اعلام کردند ديگر حاضر نيستند در قطر به ميدان بروند.پيش‌تر عربستاني‌ها نشان دادند در ماجراي اتفاقات تهران زورشان بر کنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) مي‌چربد؛ آنها به بهانه نبودن امنيت در ايران حاضر به بازي در ايران نشدند و در نهايت هم کنفدراسيون فوتبال آسيا کشور ثالث را براي برگزاري ديدار تيم‌هاي عربستاني و ايراني معرفي کرد. اما حالا دوباره اين کشور پايش را در يک کفش کرده که در قطر هم به ميدان نخواهد رفت. از آنجا که اين‌بار با چند کشور ديگر هم همراه شده به نظر مي‌رسد باز هم زورش بچربد و AFC را قانع به همراهي با تصميمش کند. فقط سؤالي که مي‌ماند اين است که اگر عربستان فردا صبح تصميم بگيرد با يکي ديگر از کشورها هم روابط ديپلماتيکش را قطع کند آيا باز هم AFC بايد به ساز آنها برقصد؟ اگر قرار باشد تيم‌هاي عربستاني و اماراتي در قطر به ميدان نروند و بازي تيم‌هاي ايراني و عربستاني هم در زمين بي‌طرف برگزار شود، فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا به شکل مضحکي برگزار خواهد شد.

رقيب پرسپوليس اسپانسر قطري را هم بي‌خيال شد

الاهلي يکي از مشهورترين تيم‌هاي عربستاني است که در مرحله يک‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا به پرسپوليس خورده است؛ اين تيم که در آرامش به دنبال راهي براي رسيدن به نيمه نهايي بود حالا با بحران مواجه شده؛ ماجرا از اين قرار است که اسپانسر اصلي اين باشگاه متمول عربستاني کمپاني «قطر ايرويز» يکي از مشهورترين کمپاني‌هاي خطوط هوايي دنياست؛ البته بهتر است از «بود» به جاي «است» استفاده شود چون اين باشگاه روز گذشته با صدور بيانيه‌اي کوتاه در صفحه توييترش از قطع همکاري با اين اسپانسر قطري به خواست دولت عربستان خبر داد. قطر ايرويز سال ٢٠١٤ اسپانسر الاهلي شد و به‌تازگي قراردادش را تا سال ٢٠٢٠ با اين کمپاني تمديد کرده بود. حالا آنها با پرداخت غرامت قيد اين اسپانسر گران‌قيمت را هم زده‌اند.

معماي ميزباني تورنمنت‌ها

مشکلي که در اين ميان قطر با آن مواجه است اينکه کشورهاي مذکور اعلام کرده‌اند مرزهاي هوايي و زميني را هم با قطر بسته‌اند؛ يعني نه اجازه سفر هوايي به قطر از طريق خاکشان مي‌دهند و نه زميني. حالا قطري‌ها در اين ميان با بحران جدي مواجه مي‌شوند چون براي مثال در همين سال ٢٠١٧ فقط بايد ميزبان ٧٢ تورنمنت ورزشي باشند که دست‌کم ٣٩ تا از اين تورنمنت‌ها بين‌المللي است. اينکه ورزشکاران کشورهاي مختلف با توجه به تحريم پيش‌آمده از سوي همسايگان قطر از چه طريقي خودشان را به اين کشور برسانند که سختي زيادي نکشند، هنوز معمايي است که پاسخ روشني براي آن يافت نشده است.

و جام جهاني

با اين حال نه ليگ قهرمانان آسيا و نه تيم‌هاي عربستاني و نه حتي ميزباني از ٣٩ تورنمنت امسال، هيچ‌کدام نمي‌تواند قطر را به طور جدي وارد خطر در دنياي ورزش کند؛ تنها چيزي که قطري‌ها را تا حدودي نگران کرده، جام جهاني است؛ همان جام جهاني ٢٠٢٢ که قرار است به ميزباني اين کشور برگزار شود. از همين حالا عربستان و کشورهاي متحدش طرحي را شروع کرده‌اند که مثلا ميزباني را از اين کشور بگيرند؛ موضوعي که اخيرا از زبان يکي، دو سياست‌مدار اروپايي هم شنيده شده است. در اين ميان آلماني‌ها سخت‌ترين موضع‌گيري را داشتند و خواهان تحريم جام جهاني ٢٠٢٢ قطر شدند. رئيس فدراسيون فوتبال آلمان به‌صراحت تأکيد کرد اگر وضعيت اين‌گونه ادامه‌ پيدا کند اين کشور جام جهاني ٢٠٢٢ را تحريم خواهد کرد. با اين حال هنوز فيفا، نظري درباره اتفاقات رخ‌داده مطرح نکرده است. فدراسيون جهاني فوتبال فقط روز گذشته با بيان اينکه «با قطري‌ها مدام در حال صحبت و ارزيابي است»، نشان داد حواسش به اوضاع است ولي نه اين نهاد و نه حتي AFC، حاضر نشدند درباره ميزباني و تهديد ميزباني قطر براي جام جهاني پيشِ‌رو صحبت کنند. البته پيش‌تر و زماني که روسيه با اوکراين وارد مناقشه جدي شده بود و بسياري از کشورهاي اروپايي خواستار گرفتن ميزباني جام جهاني ٢٠١٨ از اين کشور شده بودند فيفا با طرح اين موضوع که «سياست از فوتبال جداست» مانع از عملي‌شدن خواسته آنها شد. حالا هم بعيد به نظر مي‌رسد فيفا تن به اين سناريو دهد؛ ضمن اينکه نبايد فراموش کرد همين کمپاني قطر ايرويز يکي، دو ماه قبل با قراردادي که با فيفا بست به يکي از اسپانسرهاي بزرگ فيفا تبديل شد! قطر ايرويز قراردادش را به گونه‌اي تنظيم کرده که براي دو جام جهاني ٢٠١٨ و ٢٠٢٢ اسپانسر اصلي فيفا باشد. در نتيجه پذيرش اين موضوع بسيار دشوار است که فيفا به‌راحتي قيد پول هنگفتي که از اين کمپاني به دست مي‌آورد را بزند و با قطري‌ها وارد زاويه شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج