ماجراي اتوبوس ۴ میلیارد توماني تیم ملی
درست در روزهایی که «کارلوس کیروش» سرمربی تیم ملی کشورمان با «برانکو» وارد دعوای لفظی شده بود و شایعه استعفای سرمربی پرتغالی به گوش میرسید، در راهروهای فدراسیون فوتبال خبرهای دیگری هم بود؛ در واقع همان زمان خیلیها در «سئول» آرزو میکردند «اتوبوس» زودتر از راه برسد و «غائله» به پایان برسد.
مهدی تاج، رئيس فدراسیون فوتبال کشورمان، هم در همان روزها ترجیح میداد زیاد وارد مقوله «کیروش-برانکو» نشود. او درست یک روز بعد از جلسه با کیروش که در آن قرار شده بود به موضوع مشاجرهاش با برانکو رسیدگی شود، به حرف آمد، همان زمان که با اشاره به سختیهای موردنظر میخواست به همه بفهماند که کیروش رفتنی است و برای تیم ملی برنامههای زیادی دارد. مهدی تاج به «شرق» میگوید: «در جلسه با کیروش او به ما متذکر شد که قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال، یعنی قبل از اینکه من رئيس شوم، به او قول داده بودند استعفایش را قبول میکنند و میتواند برود. خود ما چنین خواستهای را رد کردیم. در آن شرایط بسیار سخت که از لحاظ اقتصادی تحت فشار بودیم، تلاش کردیم خواستههای کیروش را تا جایی که در توان داریم برآورده کنیم». البته کمبودهایی که کیروش برای تیم ملی ایران میشمارد، یکی، دوتا نیست ولی تاج میگوید تلاشش را کرده است: «در آن زمان ما ابتدا بحث هواپیمای چارتر برای تیم ملی را برطرف کردیم و بعد هم به سراغ یکی از خواستههای مهم کیروش برای تیم ملی رفتیم». این «خواسته مهم کیروش» که تا پیش از این کمتر دربارهاش صحبت شده بود، تأمين یک «اتوبوس» مدرن برای تیم ملی بود. قرار نبود تا پیش از رونمایی از این اتوبوس کسی خبردار شود. آنهایی هم که خبر به گوششان رسیده بود، قرار بود حداقل تا نزدیکیهای زمان رونمایی خبری منتشر نکنند ولی یک مشکل غیرمترقبه برنامه را به هم زد. تاج و دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان فکرش را نمیکردند اتوبوس مذکور مجوز شمارهگذاری را در ایران به دست نیاورد. مهدی تاج در ادامه صحبتهایش به «شرق» میگوید: «یکی از موضوعاتی که بعد از ماجرای چارتر برای کیروش مهم بود، هرچهزودتر مهیاشدن یک اتوبوس مدرن بود. البته دیدیم چیزی که این مربی مدنظرش است، اصلا در ایران وجود ندارد و باید آن را در کشورهای دیگر پیدا میکردیم».
اتوبوسی بین ٣ تا ٤ میلیارد تومان
تاج میگوید: «بحث اتوبوس اختصاصی تیم ملی را ابتدا به صورت موقت مطرح کردیم؛ اگر خاطرتان باشد از یک اتوبوس به صورت نمادین رونمایی شد تا استارت این پروژه زده شود ولی آن اتوبوس مذکور، اصلا شباهتی به اتوبوسی که کیروش میخواست، نداشت». اتوبوس مدنظر سرمربی تیم ملی کشورمان اتوبوس مدرنی بود که همه باشگاههای سرشناس دنیا در اختیار دارند؛ اتوبوسی با پنج محور که از آشپزخانه و دوش و لابی و... گرفته تا میزان راحتی، در مقیاس جهانی باشد. تاج میگوید: «اینطور شد که مجبور شدیم ساخت این اتوبوس را به یک کشور خارجی سفارش دهیم. این اتوبوس هرگونه امکاناتی را که اتوبوس یک باشگاه بزرگ دنیا دارد، داراست. فقط برای ساختهشدنش هزینهای بین سه تا چهار میلیارد تومان پرداختهایم. واقعا اتوبوس بسیار مدرنی است و سعی کردهایم همه امکانات را در آن بگنجانیم. بدیهیترینشان همین تختخوابشدن صندلیهاست که بازیکنان تیم ملی دغدغهای برای استراحتکردن نخواهند داشت».
اتوبوسی که ترافیک را به هم میریزد
اتوبوس مذکور البته بهموقع به ایران نرسید؛ دعوای کیروش و برانکو در ظاهر هم که شده به اتمام رسید و موضوع استعفای کیروش از تیم ملی ایران هم که در حد فرضیه باقی ماند. این موج ملتهب که فرونشست، اتوبوس تیم ملی ایران رسید و گمرک با همکاری با فدراسیون فوتبال اجازه ترخیصش را داد ولی «گلوگاه» دوم همچنان مسئلهساز است؛ ماجرا از این قرار است که در ایران اجازه تردد اتوبوسهای پنجمحوره داده نمیشود! این اتوبوسها به دلیل عریضبودن بیش از حد استاندارد، موجب بهوجودآمدن مشکلات ترافیکی میشوند. «امیدواریم که این مشکل هم حل شود»؛ این آخرین صحبتهای رئیس فدراسیون فوتبال درباره اتوبوس مذکور است و میگوید جلسات درباره رفع این مشکل همچنان ادامه دارد.
ادعای کیروش درباره «ایفمارک»
تاج در ادامه صحبتهایش میگوید: این موارد تنها دلمشغولیهای کیروش نبوده است؛ او باز هم گریزی به روزهای اول حضورش در فدراسیون فوتبال میزند و بحث را به موضوع ایفمارک، «مرکز پزشکی فدراسیون فوتبال»، میکشد و میگوید: «یکی از ادعاهای درست کیروش این است که میگفت اینجا (ایفمارک) را برای تیم ملی ساختهام؛ ایدهاش مال خودم بوده و بقیه موارد را هم که خودم برای تیم ملی ایران پیشنهاد داده بودم. به هر حال این موضوع تبدیل به دردسر شده بود که با زحمت بسیار زیادی این ایفمارک را به جای دیگری بردیم که حالا مشکل حل شده و دارد کار خودش را میکند. ایفمارک را حالا به دست تیمهای ملی سپردهایم ولی هنوز هم در این مرکز در حال بهوجودآوردن تغییرات هستیم؛ حتما میدانید که الان هم داریم ستون میزنیم، فونداسیون را عوض میکنیم و ساختمان کاملا به صورت یک سیستم جدید تغییر کرده است. همه این موارد کارهایی بوده که کیروش میخواسته و خوشبختانه این موارد دارند طی میشوند». مهیاشدن خواستههای کیروش هم که فعلا با مهیاشدن تیم ملی برای ادامه رقابتهای انتخابی جام جهانی یکی شده است؛ کیروش قرار است امروز به تهران برگردد تا دوباره به فکر تدارک اردوی تیم ملی برای مسابقه در تعطیلات نوروز باشد؛ جایی که باید به مصاف قطر و چین برود.
نظر کاربران
واقعا که
چطور باید حل بشه
کل جاده های ایران عریض بشه؟
لطفا قدر این مربی بزرگ که هدفش خدمت به فوتبال ایران هست بدانیم ممنون جناب کیروش خداوند متعال پشت پناهتان باشد
ن داداش این جاده ها مال زمان دقیانوس ه ن مال قرن بیست یکم ایران هم کشوری ثروتمندها...د