۴۸۵۶۳۷
۱۱ نظر
۵۰۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۰
پ

به بهانه بدنوشتن بازیکنان در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های مجازی به چالشی بزرگ بدل شده‌اند.

خبرآنلاین: با عمومی شدن کارکرد شبکه‌های اجتماعی در ایران، ستاره‌های فوتبال گرایش پیدا کردند که در شبکه اجتماعی اینستا‌گرام و پیام‌رسان تلگرام صفحه و کانال داشته باشند و رابطه‌ای مستقیم با هواداران‌شان برقرار کنند. از این گرایش پیش‌ترها که تب فیسبوک داغ‌تر بود، چندان خبری نبود. ستاره‌های فوتبال در توییتر هم کمتر دیده شدند. اما اینستاگرام و تلگرام با کارکردهای عمومی و دم‌دستی‌شان برای ستاره‌های فوتبال جذاب شدند، آنچنان که تعداد فالوورها اهمیت پیدا کرد و صفحات و کانال رسمی‌شان رسمیت یافت. اما ستاره‌های فوتبال همچنان ‌تجربه‌ای در شناخت شبکه‌های اجتماعی ندارند، به ادبیات استتوس‌های خود بی‌توجه‌اند و آنگاه که بحث‌ها جدی‌تر می‌شود و می‌خواهند موضعی در قبال اتفاقات و حوادث اجتماعی بگیرند، آنچه به چشم می‌آید و ذوق را کور می‌کند همین اغلاط ابتدایی در نوشته‌ها و ناآگاهی در نگاه‌هاست.

علی کریمی با یک دیدگاه و سپس یک استتوس (یادداشت) وارد بحث درباره مسایل بغرنج هوای خوزستان شد و همان چند خطی که نوشت پر بود از غلط‌های نگارشی که در محاوره نویسی هم پذیرفته نیست. علی کریمی نه اهل سیاست است که بخواهد با گرایش‌های جناحی وارد چنین جدلی شود و نه فعال و کارشناس محیط زیست است که با اطلاعاتی دقیق بتواند دراین‌باره بحث کند. او فقط سعی کرده همراه مردم باشد و جایی که صدایش بلندتر می‌شود و به گوش‌ها می‌رسد، به نفع مردمانی که زندگی‌شان با مخاطره‌ مواجه شده، انتقاد کند. انتقادش را باید به جان خرید، مثل انتقاد هر شهروند دیگری در این تهلکه. بگذریم از اینکه در چنین مباحثی همیشه حقوق شهروندی خود را نمی‌شناسیم.

علی کریمی و همین چند خط نوشته‌اش می‌تواند بهانه‌ای باشد برای بحث درباره اینکه ستاره‌های ورزش ایران در شبکه‌های اجتماعی متن‌هایی را منتشر می‌کنند که سرشار از غلط‌های نگارشی‌ است. این متن‌ها به وجهه اجتماعی آنها خدشه وارد می‌کند و گاه باعث می‌شود که مفهوم آنچه نوشته‌اند تحت تاثیر نگارش دم‌دستی و بی‌مایه این متن‌ها قرار بگیرد. عجیب اینکه بازیکنانی جوان‌تر که باید با کارکرد و روش‌های ساده استفاده از این اپلیکیشن‌ها آشنا باشند، متن‌های‌شان را فینگلیش منتشر می‌کنند و در همان متن‌های فینگلیش هم غلط‌های پرشمار به چشم می‌آید. نمونه‌اش سردار آزمون که از فینگلیش نوشتن دست برنمی‌دارد و به فالوور‌های پرشمارش با زبانی که استفاده از آن مایه خجالت است، پیام می‌رساند.

اگر این چهره‌های دوست داشتنی که بی‌تردید در حرفه خود صاحب سواد حرفه‌ای هستند، برای اداره صفحات و کانال‌های پیام‌رسان خود مشاوره بگیرند و دست کم برای ادبیات در نوشته‌های خود حرمت قایل شوند، این همه متن پر غلط دست به دست نمی‌شود. بدیهی است که آنها در حرفه خود با ادبیات سر و کار ندارند و توقع چندانی هم نیست که متن‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی از ادبیاتی غنی برخوردار باشد اما رعایت اصول ابتدایی نوشتن با یک مشورت ساده کار چندان دشواری نیست، همان کاری که البته بسیاری از ستاره‌های سینما هم از انجامش سرباز می‌زنند. پرشمارند ستاره‌های سینما که استتوس‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی تنه به تنه استتوس‌های ورزشکاران می‌زند، اهالی سینما که خمیرمایه کارشان ادبیات نمایشی است.

فوتبال اما نمایش دیگری است، خمیرمایه‌اش ادبیات نمایشی نیست، نمایش غافلگیرکننده و جانانه‌ای است که ستاره‌هایش لازم نیست برای ما چیزی بنویسند یا نوشته‌ای را به نمایش بکشند. اما مهارت ورزشکاران در حرفه خودشان، بازهم ما را قانع نمی‌کند که به ادبیات بی‌توجه باشند و با متن‌هایی که اصول و قواعد اولیه در آن رعایت نمی‌شود، خدشه‌ای به چهره خود وارد کنند و انگار روی پای ادبیات تکل بروند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • جکوز

      نگارنده بی مغز معلومه که ذاتش کیسه هست

    • بدون نام

      آقای نویسنده به نظر من کار علی آقا کریمی اونقدر درست بود که به قول شما اونهمه غلط املایی به چشم نیاد

    • کیسه

      مهندس برو اول خودت یاد بگیر فالوئر رو صحیح بنویسی نه بنویسی فالوور بعد بیا در مورد جادوگر حرف بزن نمیخواد حالا ادعای جامعه شناسی بکنی برو علم خودت رو تقویت کن بی سواد

    • علی شاد

      علی مرده مرد بد خط باشه اما. رو راسته

    • بدون نام

      غلط نوشتن واژه ها امروز بیشتر بخاطر توجه بیشتر به موضوع مورد اعتراض است.واین ادبیاتی است چه امروز در تمام دنیا وبخصوص سیاست رایج شده است.و دلیلی برای توهین به نگارنده نمی‌باشد.اصل ادبیات توهین نکردن به دیگران ومردم خصوصا در نگارش است.التماس تعقل

    • بدون نام

      اونهایی که سنشان از چهل سال بیشتر است به خاطر می اورند که معمولا بچه های درس خوان دنبال فوتبال بازی و اتلاف وقت در کوچه ها نبودند. معمولا بچه های بازیگوش اینکارها را انجام می دهند و البته بعضی از انها هم قهرمانان ورزشی می شدند. به نظر میاد این رویه در مورد جوان تر ها هم فرقی نکرده!!! متاسفانه در بین بازیگران هم همین رویه هست. بعضی از انها سواد تخصصی رشته خود را هم ندارند.

    • بدون نام

      سالار علی آقا. به کسی فضولی نیومده که ادبیات داش علی چیه.!!!؟؟؟

    • hhhh

      وقتی این اقای فک دراز روالکی بزرگ میکنین اینجوری میشه

    • بدون نام

      داداش صفحه کلید که نیست حالا یک کلماتی جابجا شد یا خودمونی تایپ کرد مگه چی شد اون مجری کیسه کش احمق معنا را درک نمیکنه بلکه سطحی نگر است

    • بدون نام

      از مخاطبین و طرفداران یک فرد فوتبالی نیز نمیتوان سطح فرهنگی بالایی انتظار داشت. پس به امکان بسیار آن متن متناسب با همان گروه مخاطب بوده است. رسانه ها نباید این افراد را بزرگ کنند که روزی هم نگران تاثیر مخرب کارهای آنها باشند.

    • بدون نام

      خبرآنلاین یک سایت حامی دولت هست و چون علی کریمی از روحانی در رابطه با مسایل خوزستان انتقاد کرده به این خبرگزاری بر خورده، حالا اومده تلافی کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج