باشگاه بوروسیا دورتموند که در سال ۲۰۰۵ عملاً ورشکسته شده بود، دوباره به روزهای اوج خود برگشت و داستان های موفقیت این باشگاه محبوب دوباره از سر گرفته شد. دورتموند از محبوبیت زیادی نه تنها در کشور آلمان بلکه در سراسر دنیا از جمله کشور خودمان برخوردار است. به راستی، دلایل محبوبیت بوروسیا دورتموند چیست؟
وبسایت نود: فتح دو قهرمانی بوندس لیگا و جام حذفی آلمان تحت هدایت یورگن کلوپ باعث شد تا زرد و مشکی ها همچون ققنوسی از خاکستر برخاسته و داستاه افسانه ای موفقیت های خویش را از نو بنویسند. اوج این داستان در سال ۲۰۱۳ رقم خورد که تیم رؤیایی دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت و با رقیب همیشگی یعنی بایرن مونیخ دیدار کرد.
علی رغم شکست دورتموند در فینال ۲۰۱۳ ومبلی با تک گل آرین روبن، هیچ لطمه ای به بازسازی شخصیت این باشگاه و راهیابی به جمع تیم های بزرگ و با پرستیژ اروپا وارد نشد. همین موفقیت ها و بازی های تماشاگر پسند بود که دورتموند را تبدیل به یک باشگاه محبوب در سراسر دنیا کرد. از آن تاریخ یعنی ماه می ۲۰۱۳ تاکنون، فراز و نشیب های زیادی در عملکرد تیم بوروسیا دورتموند وجود داشته است.
در آخرین فصل حضور یورگن کلوپ در دورتموند یعنی فصل ۱۵-۲۰۱۴، نتایج این تیم به شدت افت کرد و حتی آنها در بسیاری از مقطع فصل در معرض خطر سقوط به دسته پایین بودند. زنبورها در همان فصل از لیگ قهرمانان اروپا نیز مغلوب یوونتوس در مرحله یک هشتم نهایی شدند.
حضور توماس توخل در فصل بعد، روح تازه ای را در کالبد دورتموند دمید و سبک جدیدی را برای این تیم باز تعریف کرد. با این که دورتموند در فصل گذشته، در لیگ قهرمانان اروپا حضور نداشت و عملاً به لیگ اروپا تبعید شده بود، باز هم عده بسیار زیادی از هواداران جدید در سراسر دنیا، مجذوب این باشگاه شدند. با وجود این همه فراز و فرود، نه تنها هیچ خدشه ای به محبوبیت دورتموند وارد نشد بلکه هواداران زنبورها طی دو فصل اخیر، افزایش یافتند. چطور می توان این محبوبیت روز افزون را توجیه و تفسیر کرد؟
Bleacher report به جای این که سراغ تئوری های پیچیده برود، از سه هوادار دورتموند در نقاط مختلف دنیا پرسیده که چرا به این تیم علاقه مند شدند؟ بسیاری از افراد هستند که متهم به هوادارای از تیم های همیشه پیروز هستند. در آمریکا به چنین افرادی، اصطلاحاً bandwagon-jumpers گفته می شود که معادل آن در زبان فارسی، «عضو حزب باد بودن» است! هر سه هوادار مورد نظر دورتموند، متهم شدند که به علت موفقیت های اخیر، مجذوب این باشگاه شده اند اما خودشان نظر دیگری دارند.
جیمی روز ۳۹ ساله آمریکایی می گوید که دورتموند یک باشگاه نوگرا و جالب است و او همیشه هوادار این تیم خواهد بود. یوریسا آکیاما ۳۰ ساله ژاپنی اعتقاد دارد که مردم به وی، لقب عضو حزب باد را نمی دهند. او می گوید:
ژاپنی ها معمولاً بازیکن های هم وطن را در تیم های مختلف دنیا دنبال کرده و من به دلیل حضور شینجی کاگاوا در دورتموند، برای اولین بار، بازی این تیم را تماشا کردم ولی به قدری عاشق دورتموند شدم که دیگر، طرفدار همه بازیکن های این تیم محسوب می شوم. وقتی کاگاوا از دورتموند جدا شد، من همچنان هوادار این تیم باقی ماندم. شینجی در سال ۲۰۱۴ به دورتموند برگشت ولی در حال حاضر، او بازیکن محبوبم به حساب نمی آید. تماشای بازی یک تیم که جلو ۸۰۰۰۰ تماشاگر پر شور بازی می کند، برای هر کسی جذاب است. آنها همیشه در حال تشویق تیمشان هستند حتی وقتی که خوب بازی نمی کند. به علت اختلاف ساعت ژاپن با اروپا، مجبورم برای تماشای بازی های دورتموند، ساعت را زنگ گذاشته و نیمه شب از خواب بیدار شوم.
کاگاوا یکی از بازیکن های کلیدی دورتموند در مسیر فتح دو قهرمانی بوندس لیگا در دوران یورگن کلوپ بود.
لوئیز آمبروز ۲۲ ساله اهل لندن می گوید که با تیم دورتموند در شبکه های اجتماعی آشنا شده و چون در آن روزها، دورتموندی ها در اوج موفقیت بوده و به جمع تیم های بزرگ اروپایی راه یافته بودند، وی طرفدار دورتموند شد. آمبروز از دوران کلوپ به بعد، باشگاه دورتموند را دنبال می کرده است. این هوادار دورتموند می گوید:
نمی دانم که دقیقاً از چه تاریخی طرفدار دورتموند شدم ولی گمان کنم که در سال ۲۰۰۸ بود. من از سال ۲۰۰۷ شروع به یادگیری زبان آلمانی در مدرسه کرده و به همین دلیل، بازی های بوندس لیگا را تماشا کرده و به تدریج، عاشق دورتموند شدم. من در فاصله زیادی نسبت به شهر دورتموند زندگی می کنم اما از طریق اینترنت، بیشترین ارتباط را با باشگاه محبوبم دارم.
جیسون روز قدیمی تر از دو هوادار دیگر است. او می گوید:
من از سال ۱۹۹۵ طرفدار دورتموند هستم. در یک کمپ مربی گری کار می کردم که تعدادی از افراد در آنجا اهل نوردهاین وستفالن (همان ایالتی که شهر دورتموند در آن قرار دارد) بودند و به همین دلیل، علاقه زیادی به این منطقه از آلمان پیدا کردم. گسترش شبکه های اجتماعی باعث شده که آشنایی زیادی با بازیکن ها و تیم محبوب خود داشته باشیم و دیگر فاصله ها مانع پیگیری اخبار تیم مورد نظرتان نخواهد شد.
شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر نقش پر رنگی را در ارتباط بین باشگاه های پر طرفدار فوتبال با هواداران خود در سرتاسر دنیا ایفا می کند. تنها حساب رسمی باشگاه دورتموند در توئیتر، مطالب خود را به زبان های آلمانی و انگلیسی منتشر می کند. دنبال کننده های حساب رسمی دورتموند، ۲،۳۵ میلیون نفر بوده که فقط ۵ باشگاه در لیگ برتر انگلیس، دنبال کننده هایی بیش از بوروسیا دورتموند دارند. برخی باشگاه ها چند حساب رسمی به زبان های مختلف در شبکه های اجتماعی دارند اما سیاست باشگاه دورتموند متفاوت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر