۱۷۶۷۷۸
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

امشب دربی مرسی ساید بین دو تیم اورتون و لیورپول برگزار خواهد شد و به همین بهانه به سراغ دیدار ها و لحظات مهم تاریخ دربی معروف به دربی خانوادگی رفته ایم.

طرفداری: دربی شماره ۲۲۴ مرسی ساید در شرایطی در گودیسون پارک برگزار می شود که آبی های مرسی ساید پس از یک ماه و نیم نتایج ضعیف توانستند با پیروزی در زمین پالاس خود را با روحیه ای بهتر به این دیدار برسانند. در سوی دیگر آخرین دربی کاپیتان در لباس لیورپول خواهد بود. استیون جرارد که لیورپول را در پایان فصل به قصد لیگ MLS ترک می کند قصد دارد در بازی شماره ۷۰۱ در لباس باشگاه پایانی خوش برای دربی را رغم بزند. به همین بهانه سری به تاریخ پر از فراز و نشیب دو تیم زده ایم و بازی ها و لحظات به یاد ماندنی این دربی را لیست کرده ایم.

۱۰. گل دن هیچسون

لیست را با یکی از عجیب ترین لحظه های دربی آغاز می کنیم. در آوریل ۲۰۰۰ و در شرایطی که بازی دو تیم در اوقات تلف شده ۰-۰ دنبال می شد، ساندر وسترولد دروازبان لیورپول توپ را با ارتفاع بالا ارسال کرد تا گراهام پل داور بازی در سوت خود بدمد. ضربه وسترولد به دن هیچسون هافبک اورتون برخورد کرد و به درون دروازن رفت. گل پذیرفته نشد چون بلافاصله پس از ضربه وسترولد، گراهام پل در سوت خود دمیده بود و گل عجیب هیچسون در تاریخ دربی ثبت نشد.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۹. گل به خودی عجیب سندی براون

در یکی از تاکتیکی ترین گل به خودی های تاریخ فوتبال انگلستان، در بازی دو تیم در سال ۱۹۶۹، سندی براون توانست با پاس گل هم تیمی اش دروازه گردون وست دروازبان آبی ها را باز کند. براون قصد داشت با ضربه هد خود توپ را به بیرون بفرستد اما تیر او خطا رفت و توپ به زیر طاق دروازه جای گرفت. این گل با توجه به اینکه این بازی، اولین پخش رنگی فوتبال توسط شبکه BBC بود، در تاریخ ماندگار شد.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۸. هت تریک جرارد

استیون جرارد در چهارصدمین بازی خود در لیگ برتر در مارس ۲۰۱۲ مقابل اورتون بازوبند کاپیتانی قرمزها را بر بازو بست و این بازی برای او به یکی از به یادماندنی ترین بازی های دوران ورزشی اش تبدیل شد. گل اول او پس از چند ضربه پیاپی و در نهایت برگشت توپ توسط تیم هاوارد روی ضربه مارتین کلی و ضربه تمام کننده استیوی جرارد از پشت محوطه جریمه بالاتر از دست های هاوارد به تور دروازه اورتون بوسه زد. پس از آن بود که لوئیس سوارز دو گل برای جرارد ساخت تا جرارد با توپ زیر پیراهنش آنفیلد را ترک کند.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۷. فریاد های جرارد

در ژانویه ۲۰۱۴ دو تیم در آنفیلد به مصاف هم رفتند و خوشحالی پر از شور و تعصب جرارد در این بازی، آن را به نقطه ای برجسته تبدیل کرد. دنیل استوریج و سوارز توانستند با گل های خود یک پیروزی دلچسب ۴-۰ را برای قرمزها رغم بزنند. چشم های جرارد پس از گلزنی تا مرز انفجار پیش رفتند. قرمزها ها با این برد یک قدم به قهرمانی نزدیک شدند.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۶. چهار گل راش در یک بازی

استیون جرارد نمایش های خیره کننده ای در دربی داشته، اما وقتی از یک نمایش فردی در دربی صحبت می کنیم ایان راش و چهار گل تاریخی اش را به یاد می آوریم. در نوامبر ۱۹۸۲ ایان راش ۲۱ ساله در گودیسون و در بازی ای که قرمزها در روزهای درخشان خود ۵-۰ اورتون را در هم کوبیدند رکورد گل زنی یک بازیکن در دربی را جابجا کرد. رکوردی که هنوز هم پابرجاست. چیزی که این بین جالب می نمود این بود که راش به عنوان یک هوادار اورتون بزرگ شده بود و پیش از این گل ها نتوانسته بود خود را به عنوان بازیکن محبوب در دل قرمزها جا کند. این چهار گل آغاز یک کارنامه بی مانند برای ایان راش، بهترین گل زن تاریخ باشگاه لیورپول بودند.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۵. پرواز لوئیس سوارز مقابل دیدگان مویس

به خوشحالی ها باز می گردیم و این یکی حتی از سوی هواداران اورتون فراموش نشدنی است. پیش از دیدار دو تیم در اکتبر ۲۰۱۲ دیوید مویس سرمربی وقت اورتون به انتقاد از سوارز و اینکه وی مرتبا دایو می کند، برخواسته بود. پس از اینکه لیتون بینز دروازه تیم خودی را باز کرد، سوارز توانست گل دوم بازی را به ثمر برساند و دوان دوان به سوی مویس برود و در مقابل دیدگان او دایو کند. گفتنی است در آن بازی فیل نویل کاپیتان اورتون به دلیل دایو کردن کارت زرد گرفت.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۴. خوشحالی جنجالی رابی فاولر

در خوشحالی ها باقی می مانیم و این بار به سراغ رابی فاولر می رویم. پس از اینکه فاولر از سوی هواداران اورتون به مصرف مواد مخدر متهم شده بود، در بازی مقابل این تیم در آوریل ۱۹۹۹ توانست دو گل به ثمر برساند. او پیش از اینکه بازیکنان تیم به او برسند روی خط محوطه جریمه اسنیف (بالاکشیدن کوکائین با بینی) کرد. با این حال و حتی با توجه به حرف های عجیب هولیه در رد مسئله و گفتن اینکه او سعی داشت ادای خوردن علف را در بیاورد، فاولر به چهار بازی محرومیت و ۳۲ هزار پوند جریمه محکوم شد.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۳. ضربه آزادی که مک آلیستر به تور دروازه جرارد چسباند

کمی در تاریخ عقب تر می رویم. وقتی که یک ضربه شروع مجدد در ۹۳ امین دقیقه بازی دو تیم در فاصله ۴۴ متری نصیب مک آلیستر باتجربه شد. در حالی که همه -من جمله جرارد؛ دروازبان اورتون- انتظار داشتند گری مک توپ را روی دروازه ارسال کند، او توپ را مستقیم به منتهی الیه تیر موافق فرستاد. مک آلیستر که در ۳۵ سالگی به طور آزاد از کاونتری به لیورپول پیوسته بود نشان داد که دود از کنده بلند می شود.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۲ . وقتی تونی کات امپراطوری را سرنگون کرد

تساوی ۴-۴ دراماتیک فوریه ۱۹۹۱ برای لیورپولی ها فی نفسه به اندازه کافی غم انگیز بود، اما نه به اندازه اتفاقاتی که پس از بازی رخ داد. تونی کات بازیکنی که به صورت تعویضی برای اورتون به بازی آمده بودتوانست دو گل به ثمر برساند و فشار بر کنی دالگلیش را تا اندازه ای برساند که او پس از بازی و ضمن اعلام استعفا گفت: نیاز دارم تا مدتی از این فشار دور باشم. با وجود پرونده هیلزبرو و حرف های غم انگیز روزنامه سان و اذهان عمومی انگلستان و با توجه به اقداماتی که دالگلیش شخصا در مورد این پرونده انجام می داد به نظر می رسید وی فشاری بیش از اندازه بر شانه های خود وارد می کرد. دو روز بعد از بازی وی رسما اعلام بازنشستگی کرد. آن روز به واقع پایان دوره پر افتخار لیورپول بود.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید

۱. اتحاد مرسی ساید

مهم نیست این لیست تا چند سال دیگر پیش برود. همیشه آن بازی در سال ۱۹۸۹، مهم ترین دربی تاریخ خواهد بود. پنج هفته از هیلزبرو می گذشت و در فینال جام حذفی انگلستان لیورپول مقابل اورتون در ویمبلی دیدار می کرد. قلب شهر از غم کشته شده های شفیلد به درد آمده بود و پس از آن حرف های تلخ رسانه ها و مقامات در لندن و مردم بی اطلاع در جای جای انگلستان نمک روی زخم بودند. آن روز تمام استادیوم در کنار هم در آن بازی شعار مرسی ساید، مرسی ساید سر دادند و حتی هواداران اورتون وقتی لیورپول گل برتری را در وقت اضافه به ثمر رساند خوشحال شدند.

ده دربی به یاد ماندنی مرسی ساید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج