آلبوم «بینام» محسن چاوشی؛ تکراری و بیهویت
آلبوم بی نام محسن چاوشی که البته اسم اولیهاش آلبوم قمارباز بود که نتوانست با آن مجوز بگیرد با تاخیر یک هفتهای منتشر شد و دوستداران کارهای محسن چاوشی توانستند تجربهی جدید او را که با اشعار کلاسیک از مولانا و سعدی همراه بود بشنوند.
مجله دیجیکالا - صوفیا نصرالهی: آلبوم بی نام محسن چاوشی که البته اسم اولیهاش آلبوم قمارباز بود که نتوانست با آن مجوز بگیرد با تاخیر یک هفتهای منتشر شد و دوستداران کارهای محسن چاوشی توانستند تجربهی جدید او را که با اشعار کلاسیک از مولانا و سعدی همراه بود بشنوند.
انتشار هر آلبومی از چاوشی یک اتفاق مهم است. او لااقل به جهت سبک و صدای منحصر به فردی که دارد از نیمهی دههی هشتاد به این طرف مهمترین خوانندهی پاپ محسوب میشود. صدای گرفتهاش عموما روی قطعات تاثربرانگیز و غمگین جواب میدهد و هر وقت با یک آهنگساز و تنظیمکنندهی خوب کار کند، مثل قطعاتی که برای فیلم «سنتوری» مهرجویی خواند یا مثل آلبوم قبلیاش «ابراهیم» میتواند از پتانسیلهای ویژهی صدایش استفاده کند.
آلبوم «بی نام» به دلیل استفادهاش از اشعار کلاسیک مولانا ناخودآگاه انتظاری شبیه آلبوم «امیر بی گزند» در مخاطبش زنده میکند. خودم از طرفداران همکاریهای چاوشی با حسین صفا هستم و به نظرم ترانههای اجتماعی و سیاه و تند و تیز حسین صفا خیلی خوب به صدای چاوشی میخورد و چاوشی هم آنقدر با آنها ارتباط برقرار میکند که تعدادی از بهترین قطعات موسیقیاش را برای ترانههای حسین صفا نوشته است. در همان آلبوم «ابراهیم» حداقل دو سه شاه قطعه داشتیم که میشد بارها و بارها گوش داد.
حیف چاوشی است که آلبومی مثل «بی نام» در کارنامهاش باشد. آلبومی که بزرگترین مشکلش این است که بیهویت است. نه شکل چاوشی را دارد و نه مولانا.
اما از طرف دیگر کلمات مولانا آهنگ و وزنی دارد که چاوشی در آلبوم «امیر بیگزند» نشان داد میتواند از آنها قطعاتی ریتمیک، سرحال، پرانرژی و قوی دربیاورد.
نمونهاش قطعات «این کیست این؟ این کیست این؟ این یوسف ثانی است این/ امروز مستیمای پدر، توبه شکستیمای پدر، از قحط رستیمای پدر/ امسال ارزانی است این» که موسیقی با آهنگ کلمات مولانا همراه میشود و حال و هوای عرفانی قطعه با موسیقی روز خیلی خوب ترکیب میشود و نتیجهاش کاری انرژیبخش و وجدآور است.
یا در خود قطعهی «امیر بیگزند» با مطلع «عجب سروی، عجب ماهی، عجب یاقوت و الماسی» چاوشی خیلی خوب متوجه شده که حال و هوای این شعر مولانا به اندازهی «بیخود و مجنون دل من» مستعد ریتمیک شدن نیست. در حقیقت شعر به شعر تفاوت را احساس کرده و جدا از حفظ زبان آهنگین اشعار مولانا توانسته به هر کدام از قطعاتش فردیتی بدهد.
این مقدمهی طولانی را در نقد آلبوم بی نام نوشتم که از دل آن به مشکلات آلبوم جدید محسن چاوشی برسم. در آلبوم بی نام یازده قطعه منتشر شده که آهنگساز همهشان هم چاوشی است. اگر اسم چاوشی را هم نمیدیدید از یکدستی ملودیها و حتی آن مایهای که از موسیقی جنوبی و عربی به آن اضافه کرده متوجه میشدید که همهی قطعات دستپخت یک نفر است. منتها بیشتر از آن که به معنای مولف بودنش باشد تکرار بی حاصل شده. حال و هوایی در مخاطب زنده نمیکند.
صدای خوانندهی همراه که در قطعاتی مثل «راز» وجود دارد نه توجیه زیباییشناسی دارد و نه حتی گفتارش مفهوم است. انگار قرار بوده وهمی ایجاد کند که مثلا در همین قطعهی «راز» اصلا به ریتم یکنواخت آهنگ نمیخورد.
جان منی جان منی جان من/ آن منی آن منی آن من
شاه منی لایق سودای من/ قند منی لایق دندان من
بهترین قطعهی آلبوم همان اولی است به نام «قند من» که از بقیه هم ریتمیکتر است، اما واقعیت این جاست که حتی در همان قطعه هم مدولاسیون ناگهانی به موسیقی بندری و شیوهی ادای کلمات چاوشی گاهی آزاردهنده میشود. بعضی کلمات انگار از کنترلش خارج میشوند. اتفاقی که در اجرای آثار مولانا در «امیر بیگزند» شاهدش نبودیم.
همان فرمول «قند من» را در قطعات «قمارباز» و «زاهد» هم میتوان شنید و اگر برای همان قطعهی اول جواب میداد دیگر تاثیرش را از دست داده است.
اگر در قطعهای مثل «بر سلطان» (که در کنار «قند من» از قطعات آلبوم است که حداقل میشود دو بار شنیدش) هم شیوهی تنظیم و ملودی با قطعات دیگر متفاوت است، از اواسط آن افکتهایی به قطعه اضافه شده که متاسفانه حال و هوای مخاطب را خراب میکند.
قطعاتی که در آنها اشعار سعدی را خوانده مثل «راز» یا «گنجشک پریده» انگار حس کرده که به جای کوبندگی اشعار مولانا باید لطافت کلمات سعدی را جایگزین کند، اما از آنجا که این تفاوت را درست هضم نکرده حتی کلمات اشعار این دو قطعه واضح نیستند. سه قطعهی «راز»، «گنجشک پریده» و «من ندانستم» اصلا تکلیفشان مشخص نیست. جایی میان تلفیق ترنس و راک و فولکلور و سنتی گیر کردهاند و در هیچکدام هم به کمال نمیرسند و نقطهی وصلشان هم مشخص نیست.
به نظر میرسد در این آلبوم جای خالی تنظیمهای بهروز صفاریان یا فرشاد حسامی به شدت حس میشود. احتمالا اگر چاوشی مثل آلبومهای قبلی فقط چند قطعه را تنظیم میکرد و سلیقهی دیگری هم دخیل بود خروجی دلنشینتر و حرفهایتر از کار درمیآمد. در حال حاضر فضای ملودیها بیدلیل شلوغ و پرسروصداست و ترکیب سازبندیها به دل نمینشیند.
اگر در آلبوم «ابراهیم» اعتماد به نفس چاوشی باعث تاثیر مثبت روی وجههای مختلف قطعات موسیقی شده بود حالا به نظر میرسد یکهتاز بودنش کمی کار دستش داده است.
البته که طرفداران چاوشی هرگز از او ناامید نمیشوند. احتمال پرفروش شدن آلبوم «بی نام» زیاد است. به خصوص که فعلا هم به نظر نمیرسد رقیب قدری داشته باشد. اما حیف چاوشی است که آلبومی مثل «بی نام» در کارنامهاش باشد. آلبومی که بزرگترین مشکلش این است که بیهویت است. نه شکل چاوشی را دارد و نه مولانا.
قطعات آلبوم بی نام: قند منی (مولانا)، گنجشک پریده (سعدی)، بر سلطان (مولانا)، چنگ (فصیحالزمان کاشانی)، قمارباز (مولانا)، عقل و خرد (مولانا)، زاهد (مولانا)، باز آمدم (مولانا)، من ندانستم (سعدی، وحشی بافقی)، قوم به حج رفته (مولانا)، راز (سعدی).
نظر کاربران
آلبوم افتضاح بود از نظر تنظیم و آهنگ سازی متن و صدای چاوشی حرف نداره اما زورش به خوبی هاش نرسیده البوم باید جمع بشه درست کنن این مشکلاتو حیفه
پاسخ ها
البوم فوق العاده بود از هر نظر
موافقم
چرندیات زرت و پرت تف نده منتقد احمق
بی نام از بهترین ها بود و بدجور فاتحه شمارو خونده
چرت نگو احمق گاااااو
از نظر بیشتر کارشناس موسیقی قطعه این کیست از آلبوم امیر بی گزند ضعیف ترینر قطعه آلبوم بود ،دقیقا مشخص منظور شما چیه مثلاً منتقد؟
پاسخ ها
هر منتقدی نظر شخصیشو میگه دلیلی نداره همه با هم نظراتشون یکسان باشه
شما کلا علاقه زیادی به (رپلای)کردن داری
شاید اون نسخه ایی که به صورت غیرقانونی تو روز قبلش رو اینترنت اومدرو گوش کرده و نقدشو نوشته.بعدشم حالا دیگه قرار نیست تمام آهنگای یک خواننده خوب ازآب دربیاد.
شاید اون نسخه ایی که به صورت غیرقانونی تو روز قبلش رو اینترنت اومدرو گوش کرده و نقدشو نوشته.بعدشم حالا دیگه قرار نیست تمام آهنگای یک خواننده خوب ازآب دربیاد.
اشعار بد نبود که برادر اشعار مولانارو استفاده کرده دیگه.اگه اشعار اینا بد باشه به نظرت اشعار کی خوب باشه
چه ربطی به تخریب داره یارو به درست یا غلط داره نقد میکنه.حالا این وسط یکی مث شما عشق میکنه با این آلبوم یکی ام خوشش نمیاد دیگه چه ربطی به تخریب و این توهمات داره
جوری نشده همونه
چه جالب امید به زندگی یک آدمیزاد بستگی به گوش دادن موزیک یک خواننده داره .به نظرم شما خودتو به یه مشاوری چیزی نشون بده.
شعر فاخرو درست اومدی چون از اشعار مولانا استفاده کرده ولی با این قسمت که موسیقی فاخر یه خورده فک کنم داری اشتب میزنی این موسیقی فاخر و بزرگای موسیقی دنیام به سختی بهش میرسن
به عنوان کسی که دو تا آلبوم آخر چاووشی و در روز حداقل 3 بار به طور کامل رپلای میکردم و گوش می دادم میگم.
این آلبوم افتضاح بود افتضاح. هنوز باورم نمیشه اینو محسن چاووشی کار کرده. از دیروز که خریدمش فقط یه بار گوش دادم
به عنوان کسی که دو تا آلبوم آخر چاووشی و در روز حداقل 3 بار به طور کامل رپلای میکردم و گوش می دادم میگم.
این آلبوم افتضاح بود افتضاح. هنوز باورم نمیشه اینو محسن چاووشی کار کرده. از دیروز که خریدمش فقط یه بار گوش دادم
پاسخ ها
چی میگی؟؟؟
به عنوان کسی که دو تا آلبوم آخر چاووشی و در روز حداقل 3 بار به طور کامل رپلای میکردم و گوش می دادم میگم.
این آلبوم افتضاح بود افتضاح. هنوز باورم نمیشه اینو محسن چاووشی کار کرده. از دیروز که خریدمش فقط یه بار گوش دادم
به عنوان کسی که دو تا آلبوم آخر چاووشی و در روز حداقل 3 بار به طور کامل رپلای میکردم و گوش می دادم میگم.
این آلبوم افتضاح بود افتضاح. هنوز باورم نمیشه اینو محسن چاووشی کار کرده. از دیروز که خریدمش فقط یه بار گوش دادم
همین قدر سخیف که برترینها برای جذب بازدید با استفاده از مطلب به سایت دیگه که چاوشی اجازه پیش فروش و فروش آلبوم خودشو بهشون ندارد(دیجی کالا) استفاده میکنه. بی نام یا قمارباز بهترین آلبوم موسیقی پاپ ایران هست و برترینها سخیف ترین و بیخودترین وبسایت ایرانی که برای کلیک بیشتر دست به تخریب میزنه. نوشته بالا نیم ساعت بعد از انتشار رسمی منتشر شده! یعنی نویسنده کلا 5 بارم آلبومو گوش نداده خخخخ
پاسخ ها
دمت گرم خرف راست رو زدی
البوم از هر نظر عالی بود موسیقی و شعر و صدای چاوشی پرفکت
من که پول بابت این آلبوم نمیدم....چاووشی خیلی وقتِ چاووشی نیست.....چون نخریدمشم نظری هم درموردش نمیدم....
پاسخ ها
الان اینجا چی کار می کنی؟
وایییی نه ما الان خودمونو میکشیم
از عاشقای پرو با قرص چاوشی ام اما این آلبوم خیلی ضعیف بود ملودی ها تکراری بود اشعار بد نبود تنظیم ها هم یکنواخت وقتشه چاوشی از آهنگهای سایر آهنگسازها هم استفاده کنه افتاده رو دور تکرار
با این متن ادم احساس میکنه شما پول میگیرین اقای چاوشی رو خراب کنین
خیلی عالی بود این البوم ما که باهاش عشق کردیم
همیشه عالیه صداش حرف نداره تکه
محسن ... محسن ... محسن .... !!!
چرا اینجور شدی خب هاااااا ):
من هنوز گوش ندادم ولی اااامکاااان نداره بد باشه.
آهنگای چاوشی اینجوریه که باید چند بار گوش بدید تا حالو هوای آهنگ بیاد دستتون.
تنها صداییه که توی این خراب شده قابل شنیدنه. امیدم به زندگی فقط اینه که چاوشی گوش کنم.
پاسخ ها
دقیقا همینه، بار اول که بشنوی ممکنه بگی این چیه ولی دفعات بعدی تازه متوجه زیبایی هاش میشی
منم موافقم. حتی آلبوم های دیگش هم همینطور بوده برام. با چندین و چند بار گوش دادن تازه فهمیدم بازم مثل قبل شاهکاره. اما با این تفاوت که تو یه سبک دیگه و به طور منحصر به فرد خودش شاهکار کرده
در هر حال هربار که آلبوم جدیدی ازش منتشر میشه داره کار جدید و سبک جدید ارائه میده و همیشه رو روال ثابت جلو نمیره که این هم خوبه هم بد
باشه تخریب کنید. شماها فقط با گوشتون موسیقیهای محسن چاوشی رو میشنوید. این روش فقط برای فلانبند و بهمانبند جواب میده که آهنگاشون مغز نداره. موسیقیِ فاخر و شعر فاخر رو باید با تفکر و ذهنِ آگاه گوش بدید تا برسید به محتوای عمیقش. کمی تفکر بد نیست. ارزشش رو داره...
پاسخ ها
جهان سوم دقیقا جاییه که مردمش حتی فرهنگ شنیدن یه انتقاد طبیعی رو هم ندارن. و فکر میکنن نقد یعنی تخریب!
اتفاقا این متن هیچ تخریبی نداشت و یه نقد منطقی بود
هویتی بالا تر از مولانا؟؟
خیلی حال کردم با آلبوم بی نام . زندگی با صدای چاوشی قشنگ میشه
طرفدار همیشگی چاوشی بودمو هستم اما بعد از گوش دادن این البوم بلافاصله پاکش کردم، واقعا این البوم لطمه به سابقه ی چاوشی میزنه ،تو قرن 21 با این همه امکانات این البوم نباید ضبط میشد، چرا که اهنگ سازی ضعیف،ملودی ضعیف،تنظیم فوق العاده ضعیف،ضبط خیلی خیلی ضعیف،کیفیت افتضاح،کاری با شعراش ندارم اما کاش چاوشی فقط خوانندش بود و تنظیمش به دست مسعود جهانی و اهنگ سازی به دست کسای دیگر و حتی ضبط به دست ادماس حرفه ای دیگر که تخصصشون ضبطه،
پاسخ ها
خب مشکلت همین بود که یه بار گوشش دادی. بعدم مسعود جهانی؟ با محسن؟
یه بار گوش دادی که این حسو داری، آلبوم محسن رو باید چندین بار گوش بدی تا متوجه شگفتی هاش بشی
واقعا دنبال چی بودید که این نقد رو نوشتید؟
شعرای مولانا و سعدی، صدای چاووشی!! واقعا چی بهتر از این؟
خیلی برام عجیبه، من که از طرفدارای چاووشی هستم از دیروز تاحالا فقط ۴تا اهنگ اول این البومو گوش دادم و روشون تمرکز کردم! شما البوم درنیومده نقدش کردید؟ اینو دیگه همه کسایی که چاووشی گوش میدن میدونن اهنگ های چاووشی رو باید چند بار گوش داد تا بفهمیش و قابل درک باشه برات!! لطفا شما نقد نکن. مرسی.
در اینکه چاوشی متر و معیار شده تو موسیقی ایران هیچ شکی نیست ، مهم اینه که این ادم بعد دو دهه بی تکرار بودن ، نم نم داره ناخوداگاه رو دور تکرار میافته ، رمز موفقیت چاوشی تازه و نو بودن اهنگ هاش بوده ، باید ببینیم چه افراد و اتاق فکری همچنین البومی و طراحی و تولید کردن ، هنوزم معتقدم ترکیب چاوشی ، صفاریان ، صفا بهترین ترکیب برا چاوشیه
در اینکه چاوشی متر و معیار شده تو موسیقی ایران هیچ شکی نیست ، مهم اینه که این ادم بعد دو دهه بی تکرار بودن ، نم نم داره ناخوداگاه رو دور تکرار میافته ، رمز موفقیت چاوشی تازه و نو بودن اهنگ هاش بوده ، باید ببینیم چه افراد و اتاق فکری همچنین البومی و طراحی و تولید کردن ، هنوزم معتقدم ترکیب چاوشی ، صفاریان ، صفا بهترین ترکیب برا چاوشیه
قمار باز آلبومی بنظرم باید محسن جان چاوشی بخاطرش ستود بحث تنظیم نمیکنم که ضعیف بود میشد فهمید افکت های اف ال استودیو خورده اما اشعاری که انتخاب کرد محسن جان چاوشی دقیقا قمار بود و صدای درجه 1 هوش بالا تو انتخاب نام آلبوم
ولی عادت کردیم به چاوشی که شعرش مال حسین صفا باشه تنظیم کوشان حداد باشه
امیر ارجینی و اردوان کامکارو
مشتاقِ توام ، با همه جوری و جفایی
محبوبِ منی با همه جُرمی و خطایی
من خود به چه اَرزم ، که تمنای تو ورزم
در حضرت سلطان که بَرَد نام گدایی
این 4 مصرع رو من یکسال گوش میدم بقیه آهنگاشو هنوز گوش ندادم!
پاسخ ها
محسن چاوشی زندگی منو می سازه
درسته بعضی قطعات ضعیف هستن،اما خب ۲۰ سال پیش هم کسی از رپ سر در نمیاورد،موسیقی تو ایران در حال گذار هستش
هنوز گوش ندادم ولی یه مدته کاراش تکراره از البوم امیر بی گزند به بعد اهنگاش و ریتمشون شبیه هم شده دلم یه اهنگ مثل دزیره ازش میخواد که هر چند روز یبار ادم دلش بخواد گوش بده
جناب نویسنده شما میخوای نظر شخصی بدی برو ودر صفحه شخصی خودت اینکار بکن این برنامه و مقاله ها اجتماعی هستن و همه جور سبک و سلیقه در این برنامه هست شما نظر کلی مردم رو ببین و بعد نظر بده همین شماها باعث میشید ته ته موسیقی ایرانی چی چی بند چاووشی باعث اعتخار موسیقی ایرانه
پاسخ ها
بابا فرهنگ داشته باشید! این جهان سومی بازیا چیه درمیارید از خودتون؟ نقد هنری در همه دنیا یه چیز طبیعیه و برای رشد هنر لازمه . این نقد هم خیلی منطقی به موضوع پرداخته بود
خيلي هم خوب بود تا كور شود هر انكه نتوان ديد
واسم عجیبه که چرا درباره موسیقیای که تماما سلیقهایه باید منتقدی وجود داشته باشه. البوم چه قوی یا ضعیف در هر صورت مخاطبین خودش رو داره و. افراد برای لذت بردن از موسیقی به البوم گوش میدن نه برای بررسی و انتقاد از قسمت های قوی و ضعیفش
پاسخ ها
یا خدا!
شما سواد هنریت زیر صفره دوست عزیز.اگه کشورای پیشرفته مثل شما فکر میکردن هنرشون الان مثل ما حرفی برای گفتن نداشتن
مطلب که قرار دادین بی مهتوا و بدون کارشناسی است .
یکی از بهترین آلبوم های ایرانی
مامانت بی هویته
میگن این فضای مجازی جای هس ک هر شل و کوری میاد نظر بده.یکیش همین نقد بی منطق ب آلبوم چاوشیه.یارو میاد به این آلبوم میگه بی هویت به آلبوم بقیه خوانندگان ک فحش خواهر و مادر باید بگ.حسین صفا شاعر خوبیه کاراش پیچیدس ولی به دل میشینه اما دلیل نمیشه بگیم مولانا و سعدی و این اساتید ایران خوب نیستن.در مورد ریتمیک آهنگام دیگه ببخش پروفسور دفعه بعدی میگیم بده تو کارا آلبومو.
چاوووشی هرچی میخونه قشنگن