۵ سریال ایرانی که مصداق واقعی «آب بستن» بودند
از دهه هشتاد و بعد از افزایش توجه مخاطبان به سریالهای ترکیهای، تولید ملودرامهای طولانی ایرانی به جریان افتاد و ادامه پیدا کرد. در این مطلب مروری داریم بر پنج سریال ملودرام ایرانی که بالای ۵۰ قسمت ساخته شدند.
روزنامه هفت صبح: «بوی باران» در گروه سریالهای ملودرام طولانی تلویزیون قرار میگیرد. منظورمان از سریال طولانی، کمدیهای نود شبی و سریالهای الف ویژه نیست. چون آنها تعریف خاص خودشان را دارند و در مقام مقایسه با این ملودرامها قرار نمیگیرند. از دهه هشتاد و بعد از افزایش توجه مخاطبان به سریالهای ترکیهای، تولید ملودرامهای طولانی ایرانی به جریان افتاد و ادامه پیدا کرد.
اکثر این سریالها به دلیل اینکه مدت زمان طولانی روی آنتن بودند، نسبت به سایر سریالها بیشتر در ذهنها ماندهاند. مروری داریم بر پنج ملودرام مهم تلویزیون که بالای ۵۰ قسمت ساخته شدند.
نرگس (۱۳۸۵)
کارگردان: سیروس مقدم
بازیگران: حسن پورشیرازی، مهرانه مهین ترابی، زندهیاد پوپک گلدره، ستاره اسکندری، مهدی سلوکی، عاطفه نوری و ...
تعداد قسمتها : ۶۹
ارزیابی کلی: بعد از اینکه تولید سریالهای کمدی ۹۰ شبی در تلویزیون رونق زیادی پیدا کرد و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد، سریال «نرگس» به عنوان اولین سریال ملودرام طولانی کلید خورد. این سریال حدود ۷۰ قسمت داشت و در تابستان ۱۳۸۵ روی آنتن رفت. با اینکه قصههای فرعی و اضافه زیادی داشت، اما قصه اصلی سریال آنقدر جذابیت داشت که معمولا کسی درباره کشدار بودن و خسته کننده بودن آن صحبتی به میان نمیآورد.
تکتک شخصیتها آنقدر خوب و دقیق به مخاطبان معرفی شده بودند که قصه زندگی هر کدام از آنها به اندازه شخصیتهای اصلی برای همه مهم به نظر میرسید. نکته قابل تأمل اینجا بود که با وجود خردهقصههای فراوان، سریال از مسیر اصلی خارج نمیشد و جذابیتش را از دست نمیداد.
به کجا چنین شتابان (۱۳۸۷)
کارگردان: ابوالقاسم طالبی
بازیگران: بابک حمیدیان، آهو خردمند، رضا رویگری، علی عمرانی، بهروز بقایی، فریبا متخصص، نگین صدق گویا و ...
تعداد قسمتها: ۵۰
ارزیابی کلی: «به کجا چنین شتابان» روند بسیار کندی داشت و تا یک سوم ابتدایی، هیچکس نمیدانست ماجرای اصلی سریال چیست. به همین دلیل هم عملاً ارتباط مخاطبان با سریال قطع شد و مجدداً اواسط سریال به واسطه حواشی مختلفی که پیرامون آن به وجود آمد، خیلیها به تماشای آن ترغیب شدند. یکی از مهمترین نقاط ضعف سریال این بود که ابوالقاسم طالبی یکجورهایی آن را به محلی برای بیان عقاید و دیدگاههای سیاسیاش تبدیل کرده بود و بیشتر دیالوگها رنگ و بوی شعار و بیانیه داشت.
مشکل دیگر به شخصیتپردازی سریال برمیگشت. بیشتر شخصیتها یا سیاه بودند یا سفید و عملاً مخاطبان علاقهای به دنبال کردن سرنوشت آنها نشان نمیدادند. خلاصه اینکه سریال میتوانست در کمتر از ۲۵ قسمت به پایان برسد.
رستگاران (۱۳۸۷)
کارگردان: سیروس مقدم
بازیگران: محمد عمرانی، روناک یونسی، پوریا پورسرخ، آتیلا پسیانی، لیندا کیانی، صبا کمالی و ..
تعداد قسمتها: ۵۲
ارزیابی کلی: داستان سریال «رستگاران»، درباره زنی تنها بود که برای پیدا کردن همسرش از شهرستان به تهران سفر میکند و حالا برای زندگی در شهر بزرگی مثل تهران درگیر مشکلات زیادی میشود. طبیعی بود که چنین داستانی با این مختصات نیاز به تعداد قسمتهای زیادی دارد، اما آن زمان هم با وجود جذابیت داستان و اهمیتی که بین مخاطبان پیدا کرده بود باز هم کشدار بودن سریال با انتقادهایی روبرو بود.
ضمن اینکه فیلمنامه «رستگاران» به قلم سعید نعمتالله نوشته شده بود و آن زمان، مخاطبان عادت به قلم این نویسنده نداشتند و لحن صحبت کردن و انتخاب دیالوگها به نظرشان خیلی بیشتر شعاری و غیرعادی میرسید. با اینحال، اما جذابیت داستان اصلی و خردهقصههایی که برایش طراحی شده بود توانسته بود کاری کند تا مخاطبان آن را با علاقه دنبال کنند و با سریال مشکلی نداشته باشند.
کیمیا (۱۳۹۴)
کارگردان: جواد افشار
بازیگران: مهراوه شریفینیا، پوریا پورسرخ، مهدی پاکدل، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، رضا کیانیان، امیرحسین آرمان و ...
تعداد قسمتها: ۱۱۰
ارزیابی کلی: طولانیترین سریال ملودرام ایرانی است که زندگی یک زن را از دوران نوجوانی تا میانسالی به تصویر میکشد. طبیعتاً وقتی قرار است عوامل یک سریال، رکورد بزنند و برای اثرشان از صفت طولانیترین استفاده کنند از همان ابتدا میتوانیم انتظار داشته باشیم که ردپای اتفاقهای نهچندان مهم و غافلگیرکننده را در سریال ببینیم و یکجورهایی شاهد کشدار بودن آن باشیم. با اینحال مشکل اصلی کیمیا طولانی شدن آن نبود.
اتفاقاً شخصیت کیمیا و مشکلاتی که سر راهش قرار میگرفت و داستان سریال به خصوص مثلث عشقی ایجاد شده، آنقدر جذاب بود که مخاطبان با ریتم کُند آن کنار میآمدند. مشکل اصلی، به بازسازی شهر در دوران جنگ و نامتعارف بودن گریمها و برخی دیالوگهای گل درشت آن بر میگشت که زمان پخش با اعتراضهای زیادی همراه بود.
همه چیز آنجاست (۱۳۹۳)
کارگردان: شهرام شاه حسینی
بازیگران: امین زندگانی، الهام حمیدی، مهرانه مهین ترابی، جمشید مشایخی، محمد عمرانی، سام درخشانی، حدیث میرامینی و ...
تعداد قسمتها: ۵۹
ارزیابی کلی: در ادامه استقبال مخاطبان از سریالهای طولانی ترکیهای، شهرام شاه حسینی تصمیم گرفت سریالی به سبک و سیاق آن سریالها بسازد. سریال پر از شخصیتها و خردهقصههای مختلف بود تا جایی که هیچکس درست نمیدانست دغدغه اصلی سریال و هدفی که دنبال میکند چیست. در واقع تولیدکنندگان سریال سعی کرده بودند تمام عناصر جذابیت سریالهای ترکیهای را کنار هم گردآورند.
از عشق و خیانت و اعتیاد و جراحی زیبایی گرفته تا دعوای عروس و مادرشوهر و ... در واقع مشکل اصلی سریال گستردگی شخصیتها و دور بودن آنها از مسیر اصلی سریال بود. همه این موارد باعث میشد سریال مدام از یک شاخه به شاخه دیگری پرت شود و انسجام خاصی نداشته باشد. در این بین، فراوانی دیالوگهای شعاری و پند و اندرز مستقیم به مخاطبان هم از جمله اتفاقهایی بود که با واکنشهای منفی روبرو شد.
نظر کاربران
نود و نه درصد سریال های ایرانی همین وضعیت رو دارن ،مثل تمام کارهای آقای فتحی که به بدترین شکل ممکن تموم میشن.
پاسخ ها
گمشو
ولی من کارهای آقای فتحی رو خیلی دوست دارم.به نظرم همیشه نباید ان چیزی که ما دوست داریم در پایان بندی فیلم یا سریال اتفاق بیفته
خدا رو شکر فقط چهار قسمت از کمیا رو دیدم اونم جایی مهمون بودم تلویزیون روشن بود و مجبوری دیدم
برید سریال امریکایی نگاه کنید هم زبان انگلیسی تون تفویت میشه هم حس نمیکنید یه مشت شعار و خزعبل از یه مشت بازیگر دو رو و نون به نرخ روز خور دیدیدن و جیبشون پر پول کردین
پاسخ ها
شما فعلا رو زبان فارسی کار کن زبان های دیگه پیشکش
خداییش خود آمریکاییها انقدر بابت ساختن اون سریالها ذوقزده نیستن که شماهابابت دانلود کردن و دیدنشون برای بقیه کلاس میذارید
ما سالهاست بعد از فیلم نرگس سال 85 تلویزیون رو جمع کردیم واصلا برنامه هائ اون رونگاه نمیکنیم.
همش سانسور. ...دروغ ...شعار....سریالهای ابکی
ولی کارهای اقای فتحی از جمله شهرزاد وکارهای مهران مدیری رومثل هیولا میپسندم
منم موافقم. اصلا آخرین سریال ایرانی که دیدم یادم نمیاد خیلی وقته سریالهای خارجی میبینم مخصوصا انگلیسی
کیمیا ، تقویت
اول روی فارسیت کار کن بعد برو سراغ انگلیسی
دقیقا
من کیمیا رو فقط دیده بودم تو این سریالها ولی واقعا خوب بود و جذاب
اتفاقا ما سریال های طولانی مثل کیمیا نیاز داریم برا تلویزیون
سریال های آمریکایی بسیار بسیار مزخرف تر از ایرانیها هستن، پر از خشونت و بی اخلاقی...
جز آموزش قتل و غارت و تجاوز و بی بند و باری چیزی ندارن
فقط سریال وضعیت سفید یک سریال بی نقص و عالی بود
پاسخ ها
موافقم وضعیت سفید عالی بود
واقعا خووب بووود
اتفاقا خیلی هم چرت بود.
ولی من بیشتر این فیلمارو به جز نرگس که ندیدم یعنی کیمیا و به کجا چنین شتابان و رستگاران و همه چیز آنجاست و بوی باران و خیلی دوست داشتم بنظرم نسبت به بعضی فیلمای دیگه که کوتاه ساخته میشن بهترن. تازه بانوی عمارتم خوب بود امیدوارم بانوی سردارم قشنگ باشه
پاسخ ها
دقیقا بانوی عمارت و کیمیا هم با محتوا و جذاب بودن هم استقبال ازشون زیاد بود
سریال های ایرانی کلیشه ای، بدون خلاقیت، با بازی های بد و شعارهای گل درشت هستند
از فیلمهای ایرانی متنفرم اخرین باری ک فیلم و سریال ایرانی دیدم یادم نیست همش تکراری
موضوعات تکراری
پاسخ ها
گاندو عالی بود و غیر تکراری
هيچوقت علت علاقه ي مردم به سريال نرگس رو نفهميدم! واقعا داستان مسخره اي داشت
پاسخ ها
از نبود سریال مینشستن میدیدنش نه که قشنگ بوده باشه باز اون دهه ۸۰ بود مردم سریال میدیدن الان دیگه کسی پتی صدا سیما نمیشینه
بدترین سریال تو این لیست همه چیز آنجاست بود یعنی مسخره تر از این سریال نبود روناک یونسی هم که تو رستگاران بود با شوهرش خوب ظرف چند سال بارشون و بستن و اول بچه دومشون و کانادا دنیا آوردن بعدم خودشون مهاجرت کردن
پاسخ ها
به ما ربطی نداره که کی درآمدش رو خرج چه کاری میکنه.
سریال فقط روزی روزگاری بهترین و بی نقص ترین سریال تلویزیون. هر بار می بینمش برام تازگی داره
بی انصافی نکنید بعضی سریالها خوبن
پليس جوان
من فقط سزیال نرگس رو دیدم و خیلی هم ازش راضی بودم
و باقی سریالها رو ندیذم فکر کنم از همون زمانها کم کم از تلویزیون ایران فاصله گرفتم تا امروز که هیچی ازش نمی بینم
همه چیز انجاست زیبا بود و پیام اخلاقی داشت ولی بقیه همان سوژه های تکراری